יש סקס אחרי?

יחסי מין לאחר הלידה - בעיות ופתרונות

88 שיתופים | 132 צפיות

בסרטים ההוליוודיים זה תמיד נראה פשוט ועם סדר קבוע מראש: מתאהבים, נכנסים למיטה, מתחתנים, מביאים ילדים, ומאז כולם חיים באושר ובעושר. אבל אנחנו כבר הספקנו לראות את ההבדלים בין החיים לסרט. יש כאלה שקודם מתחתנים ורק אחר כך נכנסים למיטה, ויש אחרים שקודם מביאים ילדים לעולם ורק אחר כך מתחתנים, וברור שלא כולנו חיים באושר ובעושר.

הרב שמואל בוטח, בספרו "סקס כשר", שמנתח את המין לפי תפיסה יהודית, אומר שבניגוד לסדר המערבי המקובל שבו קודם כל מתאהבים ורק אחר כך מגיע המין, לפי היהדות העניין הפוך: יחסי מין מביאים לאהבה זוגית. נכון או לא, העניין מרתק. מי לא הרגיש כי בהיעדר יחסי מין הזוגיות "חורקת"?

"יחסי המין משתנים במשך הזמן כתוצאה מאירועי החיים שאנו עוברים", אומרת מרים ברנר, מטפלת מינית מוסמכת ומחברת הספר "איזה מין ראש". "יחסי המין משתנים תמיד: בתדירות, באיכות, בנכונות אליהם. צריך לזכור ששינויים אינם רק לרעה, והם אינם קבועים. מי שמוכן לשינוי אינו מפחד ממנו, וקל לו יותר להסתגל".

מה קורה בהריון ובלידה?

למרות ש"כולם יודעים" שמותר לקיים יחסי מין במהלך ההריון, זוגות רבים חווים ירידה בכמות יחסי המין בתקופה זו. ברנר: "גברים ונשים רבים נמנעים מיחסי מין בתקופות שונות של ההריון. גם גברים וגם נשים חוששים לפגוע בעובר, למרות שאין זה אפשרי מבחינה רפואית. לא תמיד מעזים לשאול את הרופא, וישנה בעיה של תקשורת מינית לא פתוחה, גם בין בני הזוג לרופא וגם בין בני הזוג עצמם".



אילוסטרציה PHOTOS ASAP" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/179/179/sexafter.jpg?1154021613" />

"יחסי מין לאחר הלידה אינם דבר פשוט ומובן מאליו."
אילוסטרציה PHOTOS ASAP

מהן הסיבות הנפוצות להימנעות ממין בהריון?

"מלבד החשש לפגוע בעובר, גברים נוטים להימנע ממין בגלל כמה סיבות: השינוי הפיזי שהאישה עוברת, קושי לראות בדמות אישה הרה אובייקט מיני ותחושה של אי נעימות כלפי העובר. נשים עלולות להימנע ממין בגלל התחושות הפיזיות הלא טובות שישנן בשליש הראשון של ההריון, ולעתים לאורך כל ההריון. גם לאישה לא תמיד קל עם דימוי הגוף המשתנה שלה, ולפעמים היא קולטת את הימנעות בן הזוג כהוכחה לכך שאינה מושכת אותו, גם אם לא מדובר בעובדה מוכחת".

כך שחשוב לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים…

"בהחלט כן. תקשורת מינית פתוחה אינה מובנת מאליה גם אצל זוגות שהזוגיות שלהם טובה. כשאין תקשורת מינית טובה, בני הזוג מגיעים ללידה עם משקעים סביב נושא המין, וחבל, כי הלידה ומה שאחריה דורשים את מלוא האנרגיות".

"משקעים וכעסים יכולים להשפיע על מהלכה התקין של הלידה", אומרת נעמי גטניו, מדריכת נשים לפני לידה ולאחריה. "הורמון האוקסיטוצין שמופרש במהלך הלידה, משפיע על הצירים. כאשר האוקסיטוצין נמוך, הצירים נחלשים והופכים פחות אפקטיביים. האוקסיטוצין מופרש גם אצל אנשים אוהבים או מאוהבים עוד יותר".

כלומר, כדאי להגיע לחדר הלידה מאוהבת…

"בהחלט. כשמגיעים אוהבים ללידה, היא מגיעה ביתר קלות. אני ממליצה לזוגות לא להגיע ללידה עם משקעים, כיוון שזה יכול להפריע למהלך הלידה. הנוכחות של בן זוג אוהב, המגע שלו, העיסוי שהוא מעניק, עוזרים ותורמים ללידה".

מה לגבי הטענה שנוכחות הגבר בלידה יכולה לפגוע באינטימיות בעתיד?

"אני מאמינה שכל אחד צריך לעשות את מה שנכון בשבילו. זו טעות לדרוש מגבר את נוכחותו בלידה, אם אינו בטוח שהוא רוצה בכך. היום זה מאוד מקובל שהגבר יהיה נוכח ואין לגיטימציה לתחושות אחרות, וחבל. לא כל אחד יכול לעמוד בכל מה שכרוך בלידה, ומי שמרגיש עם זה לא טוב, ירגיש לא טוב עם עצמו וגם עם אשתו והזוגיות שלו".

אחרי הלידה- לאן מופנות האנרגיות?

עברו שישה שבועות או יותר. הלכנו לרופא נשים וקיבלנו אישור שהכל בסדר. האם אנו אכן ממהרות לחזור למיטה? ברנר: "גם אם ההסתגלות הפיזית תקינה, ההסתגלות הנפשית לחיים כהורים מורכבת הרבה יותר. במיוחד לאחר הלידה הראשונה, ההסתגלות הפיזית והנפשית ממושכות יותר". גטניו: "ישנן נשים שממש נפגעות פיזית בלידה – בנרתיק, בשרירים, ברצפת האגן. הימנעות ממין יכולה לבוא גם ממקום של חשש ממצב לא נעים, מ'פדיחה'. ישנן גם נשים שעברו לידה קשה ומפחדות לחזור ולקיים יחסי מין. זה המקום לציין את חשיבותם של תרגילי קגל, שמחזירים את הנרתיק למצב דומה למצב שלפני הלידה". ברנר סבורה שדימוי גוף בעייתי יכול אף הוא להשפיע על הנכונות למין: "נשים מתעסקות עם דימוי הגוף שלהן לאחר הלידה, ויכולות להרגיש לא נוח במצבים אינטימיים".

האם אנו בכלל פנויות לזוגיות בתקופה הזו?

גטניו: "תשאלי זוגות מה קורה לזוגיות שלהם כשהתינוק נולד, ותקבלי בדרך כלל את אותה התשובה: זוגיות? מה זה? כל המשאבים בתקופה הזו מופנים לעבר התינוק. הגבר לעתים הופך להיות על תקן 'שלט רחוק' – תביא לי פה, תביא לי שם – כי האישה יושבת ומיניקה או מחזיקה את התינוק. מבחינה אמוציונלית הגבר מרגיש בחוץ, גם אם הוא עוזר ותורם בבית".

האם אנו זקוקות למין בתקופה זו?

ברנר: "לאחר שהאישה מבלה יום שלם עם תינוק על הידיים, היא זקוקה להכלה, למגע של חיבוקים, ליטופים, גם התעלסות חלקית, כל אלו מאוד חשובים בתקופות של שינוי".
גטניו: "נשים זקוקות בתקופה הזאת ליותר חיבוקים. גם גברים וגם נשים זקוקים לקירבה ולמין, אבל יכול להיות שזו תקופה שבה האישה תזדקק יותר לקירבה ופחות למין".

ואיך זה מתקבל בצד הגברי?

ברנר: "גברים ונשים חושבים בצורה שונה. גברים מתקשים להבין כיצד נשים יכולות להסתדר תקופה ארוכה ללא מין, ונוטים לחשוב שזה קשור לרמת המשיכה שלהן. אם ישנה תקשורת פתוחה אפשר להימנע מכעס וממשקעים".

גטניו מוסיפה למשוואה גורם שלישי: "לא תמיד מרגישים נוח להיות אינטימיים כשהילד נמצא בקירבת מקום. אחרי הלידה עוברים מסטטוס של זוג לסטטוס של זוג פלוס ילד, אבל הזוג הוא האם ותינוק. הגבר הוא זה שנמצא בצד. יש זוגות שחוזרים מהר יותר מאחרים לזוגיות ולאינטימיות, ויש כאלה שמתקשים בכך. ידוע לי על מקרה של גבר שהרגיש כל כך מיותר, עד שדרש מאשתו להפסיק להיניק כשהתינוקת הייתה בת מספר שבועות בלבד. בסופו של דבר, המצב התאזן כשההנקה התייצבה, והאישה החלה לשלב שאיבה, כך שהגבר היה יכול אף הוא להאכיל את התינוקת".



אילוסטרציה: stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/333/333/couple4.gif?1154450143" />

"חשוב מאוד לא להגיע למצב של תקשורת עקיפה."
אילוסטרציה: stock.xchng

רצים למרחקים ארוכים

אין ספק שלעייפות ולחוסר הזמן ישנה השפעה דרמתית על מצב הזוגיות והאינטימיות. ברנר: "צריך להבין שעייפות אינה בגדר תירוץ. היא גורם ממשי. כשההורים קמים בלילה כל הזמן העייפות קשה ומצטברת, וזה קורה לא רק במשך שלושת החודשים הראשונים לאחר הלידה, אלא לעתים שנה ויותר. לטמפרמנט יש השפעה – ישנם זוגות שהעייפות אצלם באה על חשבון אינטימיות ודברים אחרים, וישנם זוגות שפחות מושפעים מהעייפות".

מה קורה כשאחד רוצה יותר והאחר פחות?

"אצל כל זוג ישנו פער בחשק. בתקופות של שינוי בחיים יחסי המין מושפעים אף הם. כאשר השינוי אינו הדדי, יש צורך בהתחשבות הדדית ובתקשורת מינית פתוחה. חשוב מאוד לא להגיע למצב של תקשורת עקיפה".

מה זאת תקשורת עקיפה?

"תקשורת עקיפה היא מצב בו הזוגיות והמיניות משליכות זו על זו. כשעושים 'התחשבנות' במיטה על דברים שקרו במהלך היום, או כשמתחשבנים במהלך היום על מה שקורה במיטה בלילה, זו תקשורת עקיפה והיא מאוד לא מומלצת. שוב, חשובה התקשורת. לא כדאי להגיע למיטה כשיש משקעים".

איך אפשר ליישם את זה? קל לומר, קשה לעשות…

גטניו: "הרבה נשים מרגישות תסכול כשהגבר 'חוזר לחיים' ואילו הן נשארות בבית עם התינוק. ובאמת, ישנם גברים שמרגישים הקלה כשהם חוזרים לעבודה ובדרך זו בורחים מהמתח שבבית. הם יכולים לברוח, ולנשים אין לאן לברוח. לכן, חשוב לצאת. גם נשים מיניקות שכבר ביססו את ההנקה, יכולות לשאוב חלב ולצאת מהבית, גם כדי שיהיה להן זמן עם עצמן, וגם כדי שיהיה זמן עם בן הזוג".