להתגרש כשיש תינוק?

האם גיל הילדים משפיע על ההתמודדות עם הפרידה? | צלם: shutterstock, א.ס.א.פ קרייאיטיב
האם גיל הילדים משפיע על ההתמודדות עם הפרידה? | צלם: shutterstock, א.ס.א.פ קרייאיטיב

מאיה בוסקילה התגרשה עם תינוק בן חצי שנה, דץ ודצה נפרדו כשהילדים היו כבר בני עשרה. האם גיל הילדים משפיע על ההתמודדות עם הפרידה?

88 שיתופים | 132 צפיות

העובדה שגירושים הפכו היום לעניין שבשגרה לא מפחיתה את הקשיים שמתעוררים מעצם תהליך הפרידה המורכב – הן אצל ההורים והן אצל הילדים. נהוג להניח שלהורים, כבני אדם בוגרים, יש את הכלים להתמודד עם התהליך, בכלל זה לבקש עזרה מקצועית או כל עזרה אחרת. אבל מה עם הילדים? האם ילד בן חצי שנה יכול לבטא געגועים לאבא שעזב את הבית? האם הוא בכלל חש בשינויים בהתנהלות היומיומית?

"גיל הילדים בהחלט משפיע על ההתמודדות עם הפרידה", אומר ד"ר אלי שגיא, פסיכותרפיסט העוסק בטיפול פרטני, זוגי ומשפחתי ובהדרכת הורים, ומחבר הספר "ילדים זה שמחה" (הוצאת כנרת זמורה ביתן). "תינוק בן חצי שנה הוא עדיין יצור תלותי שעוד לא התגבשה אצלו תפישת העצמי והעולם עדיין לא ברור עבורו. הוא מחפש אהבה, חום וביטחון כדי להרגיש בטוח בעולם הזה, וכל עוד אלה יינתנו לו בין אם על ידי הורה אחד ובין אם על ידי שני הורים, הוא לא אמור לחוות אובדן משמעותי. הקונספט של משפחה עם שני הורים עדיין לא הוטמע, והוא יגדל לסביבה שבה אבא ואמא לא גרים יחד בבית וזה יהיה המצב ה'טבעי' שלו.

עכשיו בהורים וילדים:

איך גורמים לגבר לעזור?

טאבלט לכל זאטוט? בעד ונגד התופעה

מדריך חובה לנשים הרות

לצלוח את המשבר בשלום

"כשהילדים גדולים יותר, הם עלולים לפרש את הפרידה בדרכים רבות. הם עלולים לחשוב שהם הסיבה לפרידה או שהפרידה נועדה לפגוע בהם (תלוי עד כמה החשיבה שלהם עדיין אגוצנטרית). הם כבר חוו חיי משפחה מסוימים, ושגרת חייהם כפי שהכירו אותה תיפגע. פעמים רבות פרידה של הורים משנה את מערך התפקידים המשפחתי, ומכיוון שאלה עדיין ילדים, הרי שחוסר יציבות בדרך כלל יוצר אצלם לחץ וגורם לעולם להיתפש כלא בטוח. הם עלולים לחשוב שאם אי אפשר לסמוך על זה שההורים יהיו ביחד ואיתם, העולם הוא מקום מאוד לא בטוח. ילדים שונים יכולים להגיב בצורות שונות לפרידה של הורים. חשוב להיות עם יד על הדופק ולבחון מה עובר על הילד, ולתת את התמיכה והעזרה הדרושה כדי לעזור לו לצלוח את המשבר בשלום".

קשה לדבר על יתרונות וחסרונות בגירושים עם ילדים, אבל אפשר אולי לראות בגירושים עם תינוק – קלים יותר. לפחות מצד התינוק – אין צורך להסביר לו מה המשמעות של הגירושים (כל שיחות ה"אבא ואמא אוהבים אותך מאוד וימשיכו להיות אבא ואמא שלך תמיד" וכדומה), הוא לא צריך להתמודד עם שאלות מהסביבה, וגם מעבר דירה או אפילו מעבר לאזור מרוחק יהיו פשוטים יותר עם תינוק.


עכשיו בדרך האוכל : אוסף פשטידות לשבועות

עכשיו בחיים אחרים: איך תהיו לחוצים פחות?

עכשיו בנישה: 10 צימרים רומנטיים