איך מלמדים את הילדים לעשות טוב?

אם אנחנו רוצים ללמד את הילד שלנו מעשים טובים, אנחנו צריכים לתת לו דוגמה אישית | צלם: פוטוליה, Serhiy Kobyakov
אם אנחנו רוצים ללמד את הילד שלנו מעשים טובים, אנחנו צריכים לתת לו דוגמה אישית | צלם: פוטוליה, Serhiy Kobyakov

המילים שאנחנו אומרים לילד הן כמו נבואה שמגשימה את עצמה. לכבוד יום המעשים הטובים, הנה 10 משפטים שיעודדו את הילדים שלכן לעשות טוב

88 שיתופים | 132 צפיות

1. "יעזור לו מאוד אם תעשה את זה"

כל אדם בכלל וילד בפרט, שמח להרגיש שהוא מועיל לסביבתו. אדלר קרא למרכיב הזה "תחושת מועילות". ברגע שנמקד את תשומת הלב באפקט שיש לפעולה של הילד על החיים של האחרים ועל הסביבה, נגדיל את הסיכוי שהוא ירגיש מוטיבציה לשתף פעולה.

2. "אתה ילד מאוד אחראי"

ילדים מגבשים את הזהות העצמית שלהם ואת הערך העצמי שלהם דרך העיניים של הוריהם. אם ההורים עוזרים לילד להגדיר את עצמו כאחראי, גדל הסיכוי שתפיסת העצמי של הילד תהיה כזו, ואז הוא יתנהג בהתאם.

3. "אצלנו במשפחה אוהבים לעשות מעשים טובים"

ילדים אוהבים להרגיש שהם חלק ממשהו גדול יותר שיש בו היגיון וסדר. הם גם לא אוהבים להרגיש פראיירים או כיחידים שעושים דבר מסוים. ברגע שהמשפחה מאמצת ערך של נתינה, גם הילד ימצא את הדרך שלו להתנהג לפי אותו ערך.


אפשר לעשות ביחד מטלות משפחתיות. אילוסטרציה: ingimae

4. "מאוד ישמח אותי אם…"

מכיוון שילדים רוצים לרצות את הוריהם ולשמח אותם, הרי שאם נציע להם את הדרך להשיג זאת, הם עשויים לאמץ אותה.

5. "ראית איך נתתי לה לעבור לפניי?"

ילדים לומדים ממעשים. אם אנחנו רוצים ללמד את הילד שלנו מעשים טובים, אנחנו צריכים לתת לו דוגמה אישית. כשהילד רואה אותנו מאפשרים למישהו להיכנס לפנינו בתור בסופר או לרכב אחר להשתלב בכביש, הוא לומד סובלנות ואדיבות.

6. "אתה כבר גדול והחולצה הזו קטנה עליך, אבל יש ילדים שישמחו ללבוש אותה"

אפשר ללמד את הילדים נתינה בצורה פשוטה ויומיומית. כשיש להם בגדים שקטנים עליהם או צעצועים שהם כבר לא משחקים בהם, אפשר לשים אותם יחד במקומות שנועדו לתרומה, ולהסביר: "את כבר לא משחקת בצעצועים האלה כי את גדולה ואלה צעצועים של תינוקות, אבל יש ילדים שישמחו לקבל אותם". זה מעודד נתינה, רגישות ואכפתיות.

7. "איזה יופי שוויתרת לאחותך"

חשוב לפרגן לילדים בעקבות התנהגויות טובות שבשגרה. ילדים אוהבים וזקוקים לקבל שבחים על מעשים טובים. הורים ממהרים לראות את המעשים הלא טובים של ילדם ולהעיר לו, אך חשוב שיתאמנו גם בלראות את המעשים הטובים שעשה ולהגיב עליהם, כמו לוותר לאחותו על העוגיה האחרונה, על הצעצוע, על בחירת תוכנית הטלוויזיה שבה יצפו וכדומה.


חשוב לפרגן לילדים בעקבות התנהגויות טובות שבשגרה. אילוסטרציה: ingimage

8. "יפה מצדו שהוא עזר לנו"

זה אולי נראה טריוויאלי, אבל כשאנחנו מגיעים לקניון עם תינוק בעגלה ביד אחת ופעוט בשנייה ומנסים להיכנס עם העגלה וגם להחזיק את הדלת כדי שהפעוט יוכל לעבור, והאיש שמגיע מולנו מציע להחזיק לנו את הדלת או להרים עבורנו את העגלה – זו דוגמה טובה לילד למצבים שבהם אנשים אחרים עשו עבורנו מעשה טוב.

זו גם הזדמנות לשוחח ולעודד את הילד שלנו למעשים טובים ולעזרה לזולת. גם כשאנחנו עומדים במעבר חציה עם הילד ורכב עוצר ונותן לנו לעבור, אנחנו אומרים לו תודה ומסבירים לילד שהנהג עשה מעשה נחמד ונתן לנו לעבור. אנחנו מנצלים מצב קיים כדי להצביע לילד על מעשה טוב.

9. "רוני ילדה נדיבה, אני די בטוחה שאם תבקשי ממנה היא תכבד אותך"

הילדה חזרה מהגן עם שקית של מטבעות שוקולד, ואחותה הגדולה רוצה גם. אנחנו יכולים להתערב, לשכנע, להכריח, לאיים – אבל אם אנחנו באמת רוצים לעודד ילדים לחלוק, אנחנו צריכים להשאיר את ההחלטה בידיים שלהם. במקרה כזה, עדיף לומר לגדולה: "השוקולד של אחותך, ורק היא תחליט אם היא רוצה לתת או לא. אבל היא ילדה נדיבה, ואני די בטוחה שאם תבקשי ממנה יפה, היא תסכים לכבד אותך…" ואז לחכות. בדרך כלל אחרי ה"בבקשה" של הגדולה, תבוא הנתינה של הקטנה. וכמובן, לא לשכוח לעודד אותה על הנדיבות.

10. "בואו נשחק משחק: כל אחד יגיד אילו מעשים טובים הוא עשה השבוע"

מצאו את הרגע המתאים, שבו כל בני המשפחה פנויים (ארוחת שבת בצהריים, למשל), ואז כל אחד בתורו מציין מעשה טוב שעשה השבוע. והנה, יש לנו את כל מה שצריך: הזדמנות לעצור רגע ולבדוק כל אחד את עצמו, הזדמנות לנו ההורים לשמש דוגמה לילדים שלנו, ובתוך כך להעביר מסר שהנושא הזה חשוב עבורנו, הזדמנות לחזק את אלה שאכן עשו ולהזכיר לאלה שלא (או שלא זכרו שעשו) וגם לבלות זמן איכות יחד.

 

ייעוץ מקצועי:

  • ד"ר אלי שגיא – פסיכותרפיסט העוסק בטיפול פרטני, זוגי ומשפחתי ובהדרכת הורים, ומחבר הספר "ילדים זה שמחה" (הוצאת כנרת זמורה ביתן)
  • יערה גונן-הלפרין – מנחת הורים ומשפחות
  • אלי זוהר ניב – יועצת משפחתית ומנחת קבוצות הורים