לנשום לרווחה – חלק ב'

הסימפטומים, האבחון, הסיכונים ושיטות הטיפול בתופעת "השקד השלישי".

88 שיתופים | 132 צפיות

לחלק א' »

כיווץ השקד לפי ההומיאופתיה

תוצאות הבדיקות במעבדת השינה היו גבוליות במקרה של בתי, וכשהבנו שההחלטה על ניתוח נתונה בידינו התחלנו לברר על דרכים אלטרנטיביות לטיפול בבעיה במטרה למנוע את הניתוח. תחילה ניסינו דיקור סיני וגילינו שלילדה קטנה בגילה קשה לשתף פעולה, בעיקר כשהיא לא מבינה למה צריך לדקור אותה, גם אם זה רק לעשר שניות. בהמשך פנינו לטיפול בצמחי מרפא סיניים וגם כאן הקטנה התקשתה לשתף פעולה ולהסכים לשתיית המשקה המר שאמור לעזור לה לנשום יותר טוב. אחר כך ניסינו הומיאופתיה קלאסית וגם הומיאופתיה מודרנית, שנחשבת לחזקה יותר.

ד"ר דניאל שינהר, מומחה בכירורגיית ילדים והומיאופתיה מודרנית במרפאת "מדיטף", רואה את ההומיאופתיה המודרנית כגשר בין הרפואה המערבית והרפואה ההומיאופתית הקלאסית. "ההומיאופתיה המודרנית יעילה יותר, מהירה יותר ועכשווית יותר מההומיאופתיה הקלאסית", הוא מסביר. "היא משתמשת בתרופות הומיאופתיות רחבות טווח ומעודדת את כושר הריפוי הטבעי של הגוף, ובכך מטפלת במחלה מהשורש ולא רק בתוצאה הסופית שלה".



כדאי לשחק עם הילד בבית משחק המדמה את הבדיקה במעבדת השינה. אילוסטרציה: gettyimages

כדאי לשחק עם הילד בבית משחק המדמה את הבדיקה במעבדת השינה. אילוסטרציה: gettyimages

מכאן, אומר ד"ר שינהר, שניתוח לא תמיד פותר את הבעיה ויש להתייחס אליו כאל המוצא האחרון לאחר שמיצינו את כל האפשרויות האחרות. הוא מסכים עם הקביעה שהגדלת השקד נובעת לרוב ממחלות ויראליות חוזרות, אך בשונה מד"ר כהן-כרם, הוא טוען כי הגדלת השקד יכולה להיות גם כתוצאה מתופעה אלרגית. "זאת רקמה לימפטית, כמו הבלוטות במקומות שונים בגוף, והיא גדלה כתגובה לגירוי של מחלה או אלרגיה", מסביר ד"ר שינהר.

ואיך ההומיאופתיה עוזרת לשקד השלישי?
"מכיוון שההומיאופתיה מעודדת את כושר הריפוי הטבעי היא מכווצת את השקד השלישי, מונעת זיהומים חוזרים ומפחיתה את התופעות האלרגיות. בכך אנו מחזירים את המצב לקדמותו ומונעים את הסיבוכים של הגדלת השקד".

מהם יתרונות הטיפול ההומיאופתי על פני טיפולים אלטרנטיביים נוספים?
"היתרון הוא שתכשירים הומיאופתיים הם כמעט חסרי טעם וילדים יכולים לקבלם ללא כל בעיות. לפעמים אפילו מבלי שהם יודעים שהם מקבלים טיפול. חלק מהתכשירים באים בצורת כדוריות מתוקות קטנות והילדים רואים זאת כסוכריות חביבות".

האם הטיפול יכול לעזור לכולם? תוך כמה זמן ניתן לראות את השינוי אצל הילד?
"כמו כל דבר ברפואה אין 100 אחוזי הצלחה וגם לא קרוב לזה. הטיפול יכול לעזור לכולם, אך לא כולם מגיבים באותה דרך, ויש כאלה שנעזרים בזה יותר ויש שפחות. אם לאחר ארבעה חודשי טיפול אני לא משיג תוצאות משמעותיות, אני מפסיק את הטיפול ופונה לגישה הניתוחית".

מבחינת תזונה, האם יש משהו שיכול לעזור לשיפור המצב?
"הפחתת מאכלי חלב ניגר יכולה להקל על כמות הגודש בדרכי הנשימה העליונות".

הכי מלוח שיש

במהלך הטיפול ההומיאופתי ניסינו גם טיפול בחדר מלח. בהתחלה התלבטנו האם כדאי לסיים את הטיפול ההומיאופתי לפני שנתחיל את הטיפול בחדר המלח כדי שנוכל לדעת מה באמת עזר, אבל אז החלטנו שזה בעצם לא משנה. מה שחשוב לנו הוא השיפור עצמו, ולכן החלטנו לתקוף בכל החזיתות.

"חדר המלח מיועד לטיפול משלים בחולים במחלות כרוניות ואלרגיות של מערכת הנשימה", מסביר ברוך בקר, מנהל רפואי של רשת מרפאות המלח. לדבריו, שיטת הטיפול אינה חדשה, היא ידועה, מפותחת ופועלת בהצלחה רבה מזה שנים רבות באירופה. "מרפאות הספאלאותרפיה ממוקמות במכרות המלח הטבעיים בפולין, גרמניה, איטליה, בולגריה, הונגריה, גרמניה, רוסיה ואוקראינה. חדר המלח עצמו נבנה מבלוקי המלח שנכרו מעומק של 300 מטרים במכרות המלח שבאוקראינה שהם בני אלפי שנים".

איך חדר מלח יכול לעזור לטיפול בשקד שלישי?
"חדר מלח מסוגל לייבש את הבצקת סביב השקד השלישי ובכך להקטין את גודלו ולמנוע את כניסת האוויר. במקביל, מלח הורג את החיידקים שמצטברים על שקד השלישי ומסביבו". בקר מספר על ילד שסבל משקד שלישי וטופל בחדר מלח בהצלחה כה רבה עד שאמו החליטה לפתוח סניף של חדר מלח סמוך למקום מגוריה.

למה לצפות במהלך הטיפול?
"בחלק מהמקרים לקראת הטיפול החמישי-השביעי מתחיל תהליך של ניקוי דרכי הנשימה המלווה בנזלת ובשחרור ליחה".

מהם יתרונות הטיפול בחדר מלח על פני טיפולים אחרים?
"הטיפול מאוד קל ונוח ואינו פולשני. הילד מבלה בחדר המלח במשך כשעה. הוא משחק ולא מצמידים לו שום מכשיר, לא מכניסים לגופו חומרים כימיים, וההורים זוכים לזמן איכות עם הילד באווירה רגועה ושלווה".

האם הטיפול מתאים לכולם? תוך כמה זמן ניתן לראות את השינוי אצל הילד?
"הטיפול אינו יכול לתת מענה ב-100 אחוזים, אך יחד עם זאת כל המטופלים ירגישו הטבה מסוימת. כמו כן, מומלץ לעבור את סדרת הטיפולים המלאה הכוללת 14 טיפולים". בקר מייעץ להורים לא להרים ידיים ומסביר שהצלחת הטיפול תלויה גם בגיל המטופל ובחומרת המצב. לדבריו, לילדים עד גיל 12-13 יש סיכויים גבוהים יותר לריפוי מלא.

במקרה שלנו היתה הטבה עד הטיפול השביעי, ומאז החמרה ללא הטבה (למרות שהילדה ישנה עם מנורת מלח). איך ניתן להסביר את זה?
"הצלחת הטיפול תלויה בחומרת המצב, וכנראה שאצל בתך כמות הנוזלים שהצטברה היתה גדולה יחסית והגוף עדיין לא סיים את תהליך הניקוי. ייקח זמן להרגיש את ההטבה הנראית לעין".

האם יש דברים נוספים שאתה ממליץ לעשות לילד שסובל משקד שלישי?
"שחייה טובה להתפתחות תקינה של הריאות", מציע בקר, ומציין גם כי אכילת מוצרי חלב (כולל שוקו) ובמבה מעלים את הצטברות הליחה ולכן, לדעתו, כדאי לעבור בדיקות רגישות למוצרים אלה.

שקד עקשן במיוחד

בין כל הטיפולים והניסיונות, שאלנו גם את לילך נהרי, נטורופתית מוסמכת – R.na ומנהלת מרפאת "טבע הריפוי", מהי תפיסת הנטורופתיה לבעיית השקד השלישי. נהרי מסבירה כי "ההגדלה הכרונית של השקד השלישי היא בהכרח תגובה אלרגית. הגישה הנטורופתית להגדלת השקד השלישי גורסת כי הגוף מגיב לסוג מזון מסוים באלרגיה, ולכן הרקמה הלימפטית גדלה ומתקשה עם הזמן.

"מסיבה זו, צריך לעשות דיאטת אלימינציה ואתגר כדי למצוא את המזון האלרגי. כלומר להוריד כל המרכיבים האלרגניים מהתזונה, כמו מוצרי חלב, מוצרי חיטה, בוטנים ומוצרים העשויים מהם, ועוד. אחרי שרואים הטבה משמעותית בסימפטומים מאתגרים את הגוף בכל מזון בנפרד ובודקים האם הסימפטומים חוזרים. אם הם חוזרים אחרי שחזרנו לאכול מזון מסוים – אנו יודעים כי זה המזון הבעייתי שממנו צריך להימנע", מציעה נהרי.

אחרי שהתנסינו בכל כך הרבה טיפולים, ולצערנו, ללא הטבה משמעותית, הבנו שכנראה מדובר בשקד עקשן במיוחד. מכיוון שבתנו היא בת ארבע ומכיוון שהקיץ עומד בפתח -החלטנו לחכות ולראות אם יהיה אצלה שינוי משמעותי בימות השמש החמים, בתקווה שלא נצטרך להגיע לחדר ניתוח.



הפחתת מאכלי חלב ניגר יכולה להקל על כמות הגודש בדרכי הנשימה העליונות. אילוסטרציה: gettyimages

הפחתת מאכלי חלב ניגר יכולה להקל על כמות הגודש בדרכי הנשימה העליונות. אילוסטרציה: gettyimages

לעבור את הבדיקות בשלום

עצות וטיפים לעידוד שיתוף הפעולה עם הילדים בעת ביצוע הבדיקות. מניסיונם של בני משפחת שמש:

מעבדת שינה:

  • כדאי לשחק עם הילד בבית משחק המדמה את הבדיקה במעבדת השינה. אנחנו הדבקנו אחד על השני מדבקות צבעוניות עם חוטים בכל מיני מקומות שונים בגוף ושמנו קליפס על האצבע.
  • ביום הבדיקה רצוי שהילד לא יישן צהריים כדי שיגיע עייף לבדיקה ויוכל להירדם בקלות. אפשר גם לבקש מהטכנאים שיחברו את הילד למכשירים רק לאחר שהוא נרדם.
  • כחודש לפני הבדיקה כדאי לבקר עם הילד במעבדת השינה ולהסביר לו שתבלו כאן לילה אחד ביחד. אנחנו החלטנו שזה בית מלון ולא מעבדת שינה.

צילום רנטגן:

כדי להשיג שיתוף פעולה בלבישת חלוק העופרת שלפני צילום הרנטגן אפשר לשחק ולדמיין שאנחנו לובשים חצאיות או שמלות חדשות. אצלנו, כשאבא עשה את הבדיקות, זה הצחיק את הילדה שאבא לבש בעצמו חצאית והיא מיד הסכימה ללבוש את החלוק ולהצטלם.

בדיקת שמיעה:

  • בבית לפני בדיקת שמיעה כדאי לשחק ביחד עם אוזניות ולשים אותן באוזניים של הילד ושלכם. כך ניתן גם לדמות את הבדיקה שכל אחד בודק לשני את האוזניים.
  • בבדיקה עצמה, מומלץ שהילדים יישבו על ברכי ההורים כדי שירגישו ביטחון וישתפו פעולה.

להתכונן לניתוח

ד"ר דרור אורן, מנהל המכון לטיפול וייעוץ רגשי במרכז הקליני הבין-תחומי באוניברסיטת חיפה, מסביר שכשמכינים ילד לקראת ניתוח שהוא עתיד לעבור יש לקחת בחשבון את סוג הניתוח, את גיל הילד ואופיו, ובהתאם לכך לשקול כיצד להכינו.

  • הסברים: יש ילדים שהסבר מפורט מאוד יעזור להם, ואילו יש כאלה שדווקא זקוקים להסבר כללי ופירוט המתמקד במה שיקרה לאחר הניתוח.
  • תזמון: צריך להתחשב גם בתזמון ההודעה על דבר הניתוח. לפעמים הודעה מוקדמת מדי על הניתוח עלולה לעורר חרדה אצל הילד.
  • אחרי הניתוח: במקרה של ניתוח המבוצע בהרדמה כללית – רצוי להתכונן לתהליך ההרדמה מראש, והכוונה כאן היא להורים ולילדים כאחד. כך, למשל, בשלב היציאה מהניתוח כשהילד חוזר בהדרגה לערות, התנהגותו יכולה לעורר חרדה בהורים, מכיוון שיכולים להופיע באופן זמני תופעות כמו דיבור לא ממוקד, בהלה, רעד, בכי, בלבול ועוד, וההורים צריכים להתכונן ולהיות מודעים לכך.
  • שלווה וביטחון: כדאי שההורים יקרינו לילד שלווה וביטחון, גם אם זה לא בהכרח משקף את המתחולל בתוכם. במקרה כזה, מסביר ד"ר כהן-כרם מניסיונו, גם הילדים די רגועים ולא חרדים והפרוצדורה עוברת בצורה קלה יותר. לעומת זאת הורים חרדים מאוד שאינם חוסכים זאת מילדיהם – החרדה משתקפת בהתנהגות הילדים ובדרך כלל הם בוכים יותר ולא משתפים פעולה.

מתוך: מגזין להיות משפחה

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה