מה שעובר עליו

עוד מהבטן. מה עובר רוצה? | צלם: shutterstock
עוד מהבטן. מה עובר רוצה? | צלם: shutterstock

בדרך כלל היולדת נמצאת במרכז תהליך הלידה, אבל אסור לשכוח שבמרכז החוויה נמצא העובר.דברים שחשוב לדעת על מה שעובר על העובר במהלך הלידה

88 שיתופים | 132 צפיות

באנגלית, בספרדית ובצרפתית יש שתי מילים שונות המתארות את תהליך הלידה. מילה אחת מתארת אותו מנקודת מבטה של האם – labor, accouchement, parto(הלידה כרוכה בעבודה), והמילה השנייה מתארת את הצד של העובר – birth, naissance, nacimiento (יציאה לאוויר העולם).

"הורים לעתיד בדרך כלל אינם שואלים את עצמם לאיזו לידה התינוק שלהם זקוק, וההתייחסות ללידה מוקדשת בעיקר לצורכי היולדת", מציין ד"ר קרלוס רוזנברג, רופא נשים מומחה, מיילד בכיר, מוסמך בליווי הפטונומי בהריון ובלידה, מייסד "הרחם" – מרכז לליווי משפחות בהריון, מחבר הספר "מהבטן באהבה" ובעל האתר "הרחם".

קשר מתמיד עם העובר

חיה שמעון, מטפלת הוליסטית, דולה ומחברת הספר "לידת אישה", מאמינה שלכל תינוק יש הדרך והזמן שלו להגיע לעולם, ושעלינו לכבד זאת. לדבריה, התינוק הוא שמתחיל את תהליך הלידה. האם והתינוק עוברים כל אחד מהם את הדרך שלו, וחשוב ששניהם יעבדו יחד כדי שהאמא תוכל להקל על התינוק ולסייע לו לבצע את המעבר שלו.

ד"ר רוזנברג מציע לכל אמא לשאול את עצמה מהם הצרכים של התינוק שלה. "יש קשר בין האמא לתינוק שעומד להיוולד. לעיתים מתנהל ביניהם דו שיח, גם כשהוא ללא קול. נשים רבות מקבלות תשובות מהעוברים, ויכולות לדמיין איזו לידה התינוק שלהן מבקש. אמהות ליותר מילד אחד יודעות לספר שההריון שונה מעובר לעובר ושלכל עובר יש צרכים ייחודיים", הוא מסביר.

לדבריו, הקשר בין האמא לעובר מחזק את שניהם. בזמן ההריון הוא תורם לאמונה ולביטחון ביכולת ללדת, ובזמן הלידה כל אחד עובר את הלידה שלו ויחד הם נותנים כוח זה לזה. גם האב מוזמן, כמובן, להצטרף. הוא מסביר איך לעשות זאת: "תנו לדמיונכם לעוף, דעו שיש לכם את זה ופעלו לפי האינטואיציה שלכם – היא תוביל אתכם למחוזות המתאימים לכם. הניחו את הידיים ברכות על הבטן, עצמו עיניים והתחברו לתינוק שלכם דרך המחשבות והרגש שלכם. במצב זה הזמינו אותו אליכם, לידיים שלכם. תתפלאו, התינוקות נענים להזמנה ובאים, והקשר שנוצר הוא ממשי".


להניח ידיים על הבטן ולהתחבר לתינוק דרך מחשבות ורגשות. אילוסטרציה: ingimage

לעטוף ברכות

לדברי ד"ר רוזנברג, כשאנחנו מדברים על עוברים, אנחנו בעצם מדברים על עצמנו – הרי היינו שם: "כשאנחנו שואלים מהם התנאים הטובים ביותר להיוולד בהם, עלינו לחשוב איך אנחנו היינו רוצים שיקבלו אותנו בלידה. אמנם יש שוני בין עובר לעובר, אבל יש תנאים המשותפים לכולם. בשנת 1975 פרסם רופא הנשים הצרפתי ד"ר פרדריק לבואייה את הספר 'לידה ללא אלימות'. לתפיסתו, הלידה עבור התינוק נחווית כטראומה. ככל שהטראומה הזו תהיה קטנה יותר, התינוקות יהיו שמחים יותר".

שמעון מסבירה שלפי ד"ר לבואייה וד"ר מישל אודנט, כשהתינוק ברחם הוא נמצא בסביבה עם אור עמום, השמיעה שלו עמומה (כמו שאנחנו שומעים בבריכה), הוא שומע את פעימות ליבה של האם והוא עטוף. "ד"ר אודנט טוען שהתנאים ללידה טובה דומים לתנאים האידיאליים לקיום יחסי מין – שיהיה שקט, נעים, חמים ואינטימי, ושיהיו סביב היולדת אנשים שהיא בוטחת בהם. זה עוזר לה להיות רפויה ורגועה, ולאפשר ללידה לזרום. אורות חזקים ואנשים שנכנסים ומדברים בקול – עלולים לעכב.

כמו שליולדת התהליך אינו פשוט, כך גם לתינוק. לא קל לו לצאת מתעלת הלידה, וגם הנשימה הראשונה אינה קלה כי פתיחת הריאות צורבת, שורפת – וזהו הבכי הראשון. אז אם רוצים להקל, הרכות הזאת עוזרת".

ד"ר רוזנברג אומר כי על פי לבואייה, מיד עם צאת התינוק לעולם כדאי להניח אותו על האם, להמתין זמן מה לפני חיתוך חבל הטבור כדי לאפשר לו מעבר רך לנשימה עצמאית, ולאחר שהוא חווה מגע עם האם, להטבילו באמבט מים פושרים בטמפרטורת הגוף. "זאת במטרה להעניק לתינוק מעבר רך והדרגתי מהחיים התוך רחמיים לחיים החוץ רחמיים. לאחר הלידה פתאום אין גבולות, והתינוקות מוצפים בגירויים, בעיקר במגע. לכן מומלץ שהאחיזה בהם תהיה רכה ועדינה", הוא מסביר.

"אני מסבירה להורים שהתינוקות רוצים להיות על הידיים, בייחוד בשבועות הראשונים, לא משום שהם מפונקים", מוסיפה שמעון. "המעבר הוא חד מאוד. בעריסה אין לתינוק את תפיסת המרחב שאמא יושבת שני מטרים לידו, והוא מבחינתו לבד בעולם".


מיד עם צאת התינוק לעולם האחיזה צריכה להיות רכה ועדינה. אילוסטרציה: ingimage

להתחבר רגשית

לעיתים, מתוך פחד שיקרה משהו רע לעובר, אמהות נמנעות מלהתחבר רגשית לעובר. ד"ר רוזנברג מסביר שמצב מנוכר זה מונע מנשים אלה את המתנה שלידה משותפת מביאה, ומייעץ איך להתמודד עם החרדות: "במישור התודעתי כדאי לעשות שינוי תפיסתי ולנשום פנימה את המציאות האמיתית – רוב ההריונות מסתיימים בלידה של תינוקות בריאים. רעיון זה מחזיר לפרופורציות ומוריד את מפלס הפחד. במישור המעשי אני מציע להתייחס לעובר כאל יצור אנושי, כלומר, כאל תינוק ולא כאל עובר – לקרוא לו בשם אמיתי או בכינוי, ללטף את הבטן ולשוחח איתו על רצונותיו.

למה זקוק התינוק בלידה?

איזו שאלה: שאלו את עצמכם איזו לידה הייתם רוצים לו הייתם עובר. שיחה ראשונה: נהלו דו שיח עם העובר (בקול או במחשבות), וקבלו תשובות על האופן שבו הוא מבקש להיוולד.
לידה אופטימלית:
לפי ד"ר פרדריק לבואייה, התנאים האופטימליים לעובר בלידה הם אור עמום, טמפרטורה נוחה, מוזיקת רקע נעימה, נוכחות צוות מינימלית, דיבור בלחש, מגע רך ומיידי עם האם, השהיה קצרה בחיתוך חבל טבור וטבילה במים חמימים. מחוברים: כדי לעודד את החיבור הרגשי בין ההורים לעובר, מומלץ להתייחס לעובר כאל תינוק. העניקו לו שם או כינוי, לטפו את הבטן ודברו איתו. כך תחוו את ההריון מחוזקים, ותגיעו ללידה אחרי היכרות הדדית עם היכולת לשמור על צרכיו בלידה.

נשים יודעות על העובר יותר ממה שהן חושבות, למשל, האם הוא עובר של יום או של לילה, לאיזו מוזיקה הוא מגיב, איך הוא מגיב כשאחיו הבוגרים או חיית המחמד מתקרבים, איזה אוכל הוא מעדיף וכדומה. "כשאישה מצליחה להתגבר על הפחד ולהתחבר רגשית לעובר, היא מתחזקת. כלומר, כשהאם לעתיד מאפשרת לעצמה להרגיש אהבה כלפי התינוק שלה, חוויית ההריון משתנה והיא מקבלת כוח גם ללידה. כשקיים ערוץ תקשורת בין האם לתינוק, קל יותר לזהות את צרכיו.

"הרצון לעודד את הקשר בין זוגות לבין העוברים שלהם הביא אותי לכתוב את הספר 'מהבטן באהבה'", הוא מוסיף. "זהו סיפור חייו של העובר מיכאל המתאר את חוויותיו מהקשר עם הוריו במהלך ההריון ובלידה. המילים של מיכאל מביאות זווית ראייה חדשה, המאפשרת לנו להאמין כי הקשר הזה הוא אפשרי".

מנקודת מבטו של התינוק

ד"ר רוזנברג מסכם שתפיסת הלידה בעיני הנשים השתנתה עם הזמן: "בתחילה הפקידו הנשים את עצמן בידי הצוות הרפואי וילדו על פי המלצותיו. עם הזמן הן הפכו להיות מודעות לצרכיהן ודרשו למלאם, ובהמשך הלידה אף נתפסה כדרך לביטוי עצמי. כתוצאה מתמורות אלה, חדרי לידה רבים השתנו ועדיין משתנים.

השלב הבא, לדעתי, הוא לראות את הלידה כתהליך של שניים, ולא לחשוב רק על צירים, על אפידורל ועל ההיבט האימהי של הלידה, אלא גם על התהליך שעובר העובר. זה קורה כבר עכשיו, ובעתיד יותר ויותר יולדות יגיעו לחדרי לידה עם בקשות לגיטימיות הקשורות ללידה מנקודת מבטו של התינוק".