מקל, תרמיל וסיפור – חלק ב'

טיולים בעקבות הספרים הכינה נחמה, מעשה בחמישה בלונים ועוד

88 שיתופים | 132 צפיות

לחלק א'»

הטרקטור בארגז החול

מכירים את הדוד אהרון, גיבור ספרו של מאיר שלו "הטרקטור בארגז החול"? ובכן, אתם מוזמנים לפגוש אותו ואת הטרקטורים שלו: הדוד אהרון (אהרון יצהר) נמצא כל יום שישי במוזיאון הטרקטורים במושב עין ורד, והוא ישמח אם תבואו לבקר.

במוזיאון, בדומה לספר, מטפלים ומשקמים טרקטורים וכלי חקלאות ממונעים ונרתמים.

המקום נולד כאשר ארז מילשטיין, חקלאי מעין ורד, יזם, ייסד והקים עמותה שעוסקת באיסוף, בשיקום ובגיוס המשאבים הדרושים להצלת הכלים. בחזונה רואה העמותה את אוסף הכלים כאוסף לאומי מפואר להנצחת העבר החקלאי. וכך חברי העמותה, שוחרי כלים מכל רחבי הארץ, משקיעים ממרצם ומהונם כדי לרכוש את הציוד, להצילו מהשמדה, ולשקמו להנאתם ולהנאת סביבתם.

אתם מוזמנים לחוות את חווית הראשונים ולגעת בכל כלי ובסיפור מורשתו של בעליו. כך, למשל, תוכלו לראות את "שטייר" 1948 עם גלגלי ברזל ששימש את משפחת זילברמן ממושב חרות ונמצא מונח כמטרת ירי מנוקבת בשדות המושב – הכלי הראשון ששיקם ארז עם חברו המכונאי מוטי גולדשטיין. תוכלו לראות זחל "פיאט" ששימש את משפחת לובובסקי, מייבשי ביצות החולה ומייסדי המושבה ייסוד המעלה, ועוד רבים.

בנוסף לטרקטורים ולכליהם הרתומים, ניתן לראות משאבות מים מיוחדות, גנרטורים ואף טחנת קמח עשויה עץ על חלקיה המפורקים עדיין. הטחנה, הראשונה בארץ, נבנתה בשנת 1925 בכפר תבור ונמצאה ב-2001 בכפר יונה, לאחר שנים שהיוותה טחנה אזורית. הטחנה הופעלה עד 1977 על ידי משפחת יצחקי (שקנתה אותה בשנת 1948 מכפר תבור והוסיפה לה חלקים מטחנה דומה ששימשה בקיבוץ שער העמקים). כמו כלים רבים המחכים למשאבים, גם הטחנה תשוקם מחדש ותוצג במלוא הדרה.

כמה זה עולה לנו? 20 שקלים לאדם, כולל קפה, תה וכיבוד קל. בקבוצה של 15 איש ומעלה המחיר 15 שקלים לאדם. הכניסה חינם לילדים עד גיל 3.

שעות פעילות: האתר פתוח לקהל הרחב בימי ו' בין השעות 8:30-13:30. ניתן לארח קבוצות מעל 25 מבקרים גם בשאר ימות השבוע בתיאום מראש.

פרטים נוספים באתר ובטל':09.7961097 , או 052.2452457

איך מגיעים? מצומת דרור שעל כביש תל אביב-חיפה הישן (כביש 4) פונים מזרחה אל יישובי תל מונד וממשיכים כ-5 ק"מ עד הכניסה למושב פורת. פונים שמאלה לכיוון המושב ולאחר כ-600 מ' פונים שוב שמאלה (מערבה) אל דרך עפר וממשיכים עוד כ-700 מ' עד לאתר שמימין לדרך.



הטרקטור בארגז החול - מוזיאון הטרקטורים בעין ורד

הטרקטור בארגז החול – מוזיאון הטרקטורים בעין ורד

ההר הירוק תמיד

"הדודה שלי מרחוב הנביאים" ו"גברת אחת מרחוב בצלאל" הם רק שניים מספרי הילדים שכתב יורם טהרלב, ובאתר שלו תוכלו למצוא את הספרים הרבים שכתב, ואף תוכלו לראותם ממש בגרסת הדפוס. אבל טהרלב כידוע לא כתב רק ספרי ילדים, הוא כתב ועדיין כותב להם גם שירים, שמוכרים לנו – דור ההורים, מילדותנו, וכשירים חוצי דורות, מוכרים גם לדור הדורה: "ברבאבא", "אבא, אמא וארץ ישראל" ("אבא, אמא קצת יותר לאט…"), "הדגל שלי" ("..הוא כחול ולבן, אתמול, היום וגם מחר"), "המשפחה שלי" ("זה התחיל בשני הורים…") ועוד רבים וטובים, שגם את מילותיהם ואת גרסת השמע תוכלו למצוא באתר שלו.

כילד גדל טהרלב בקיבוץ יגור שלמרגלות הר הכרמל. על אהבתו הרבה להר הכרמל כתב בשיר "ההר הירוק תמיד", ובעקבותיו נצא לטיול. אם אתם שואלים את עצמכם האם ילדיכם בכלל מכירים את השיר, תשאלו אותם: היום לומדים אותו בגני הילדים בזכות השורה "פקחתי את עיניי, היה אז חודש שבט", כשיר לט"ו בשבט. טהרלב מספר שכתב אותו על יום הולדתו שחל בחודש זה.

הר הכרמל משופע במסלולי טיול יפים, בחניונים מסודרים ובאזורי מנגל. אחד האתרים היפים ביותר נקרא "שוויצריה הקטנה" (נחל כלח), והדעה הרווחת היא שהמקום זכה לשמו בזכות יופיו שמזכיר את נופי שוויצריה. מדובר בחורש שמור של צמחייה ים תיכונית, ביניהם האלון המצוי והאלה הארצישראלית. במקום מספר מסלולים, וכדי לא להעמיס על הרגליים הקטנות, נבחר במסלול הקצר והקל: 1.5 ק"מ. זהו מסלול מעגלי שמתאים לטיול במשך כל עונות השנה. משך ההליכה בו כשעתיים – תלוי בקצב ההליכה של הקטנים, ותלוי כמה זמן אתם רוצים לעצור בדרך ו"לשכב בצלך, כרמל".

מסלול הטיול מתחיל מהחניה בשביל המסומן בירוק. נלך דרומה בערוץ קטן ומוצל ונרד דרך מדרגות סלע קלות המחייבות הליכה זהירה (מומלץ להביא מנשאים לילדים עד גיל שלוש). בסיום הירידה

נגיע לדרך עפר (סימון אדום) ונגלה את אפיקו של נחל כלח. נפנה שמאלה ונרד עם הדרך עד לגשר האבן. בדרך לגשר, מימין – בגדה הדרומית של נחל כלח נוכל להתרשם מצניר מקסים (רגע, מה זה צניר? צניר הוא מעין, חצי מערה או שקע בסלע, שנוצר בשל המסת הגיר במי הגשמים, או שחיקה באמצעות גלי ים). כאשר נרצה לסיים את הטיול, נחזור ונטפס בדרך העפר עמה באנו (סימון אדום), נעלה בכיוון מערב אל תצפית מקסימה בכיוון הים וממנה נמשיך לעלות עד לחניון.

כמה זה עולה לנו? 30 שקלים לרכב. שימו לב, החניון פתוח רק בשבתות ובחול המועד.

איך מגיעים? לבאים מכיוון דרום: בצומת בית אורן (דרך כביש חיפה-תל אביב הישן) פנו ימינה, טפסו בכביש המתפתל להר הכרמל עד צומת דמון. כאן פנו שמאלה (צפונה) ואחרי נסיעה של כ-2 ק"מ פנו שמאלה עד לחניון "שוויצריה הקטנה". לבאים מכיוון חיפה: נוסעים דרומה בכביש אוניברסיטת חיפה-עוספיה ופונים ימינה בהתאם לשילוט.

תודה ליורם טהרלב על השימוש בחומר מהאתר שלו



שם הרי גולן - מטיילים בעקבות שירי רחל.

שם הרי גולן – מטיילים בעקבות שירי רחל. "מרכבות הירדן"

שם הרי גולן

הפעם הטיול הוא בעקבות משוררת. בביתניה שבעמק הירדן אפשר לטייל בעקבות המשוררת רחל. אורי שרת, הבעלים של "מרכבות הירדן", מציע טיול בעגלה רתומה לסוס הכולל שירה משירי רחל. הטיול יוצא מביתניה ומתבצע באזור הירדן הדרומי, ובדרך מקבלים שירונים עם שיריה של רחל – ושרים. את המסלול מלווים שלטי דרכים עם שמות השירים, שתורמים לאווירת ההזדהות עם המקום.

גולת הכותרת של הטיול היא עצירה בנחל יבניאל שמתחבר לירדן וזורם כל השנה. הנחל לא עמוק והוא ידידותי לילדים. בנחל מדריכים את הילדים לבנות רפסודות מחומרים מהטבע – מקנה ומסוף (ולא, זו לא טעות: אין קנה סוף, אלה שני דברים שונים), ולאחר מכן הילדים משיטים אותם, וכך נקשרים לזרימה של הנחל. אם שפר מזלכם והעגלון שלכם בורך בכישרון מוסיקלי, הוא גם ינגן לכם בגיטרה ויחלק לילדים כלי הקשה מהטבע.

על פי שרת, דור שלישי באזור, הרעיון לטיול נולד בשל אהבתו הרבה למקום, לסוסים ולמרכבות. הוא חיפש דרך שבה יוכל לחשוף את הציבור הרחב לפינות החמד המלהיבות, ונסיעה בעגלה רתומה לסוס מתאימה מאוד לקצב הטיול. לדבריו, הקצב האטי הוא התנועה הנכונה להכרת המקום. גם האהבה לרחל שכתבה את שיריה במקום וגם הקשר המשפחתי של שרת, תרמו לרעיון. סבו, יהודה שרת (אחיו של משה שרת), היה המוסיקאי הראשון שהלחין את שיריה של רחל – "ואולי" ו"לא שרתי לך ארצי".

בקיץ האחרון שודרגו המרכבות והפכו ל"ממוזגות" – נוספו להן משאבות מים ידניות וההתזה מצננת את האוויר במרכבה. כמו כן אפשר לנצל, בייחוד בימות הקיץ, את הבריזה הנעימה של אחר הצהריים בעמק הירדן, ולטייל דווקא בשעות אלה – בשקיעה. אפשר גם לטייל שם בחורף ואפילו מקבלים מגפיים.

המרכבות עצמן יכולות להכיל עד שתי משפחות ומותאמות לכל הגילאים ולכל הדורות.

אורך המסלול כשעתיים, וכדי להשקיט את הבטן המקרקרת מקבלים פיתות בטאבון או ארוחה מלאה. שרת גם מציע טיולים רגליים במסלולים שונים בהתאם לרמות קושי ולעונות השנה. לקבוצות יש אפשרות לסדנת חוויה בצליל ותנועה.

כמה זה עולה לנו? כ-50 שקלים למבוגר, כ-40 שקלים לילד.

איך מגיעים? מצומת צמח נוסעים לכיוון טבריה, בפנייה השנייה פונים שמאלה לכיוון קיבוץ (קבוצת) כנרת; או מטבריה נוסעים לכיוון צמח, עוברים את מושבת כנרת ואת אחוזת אוהלו ופונים ימינה לכיוון קיבוץ (קבוצת) כנרת.

לאחר שפניתם לכיוון קיבוץ כנרת, עוברים את אתר הירדנית ופונים שמאלה כ-80 מ' לפני שער הקיבוץ לדרך עפר (מצד ימין של הדרך יש שלט של "מרכבות הירדן"), נוסעים על דרך העפר כ-300 מ', וכבר מאמצע הדרך תוכלו להבחין במבנה גדול ולבן – זוהי ביתניה וכאן נמצא המקום.

פרטים נוספים באתר ובטלפון: 052.3701662.

 

מתוך: מגזין להיות משפחה

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה