ניתוחים באזור האינטימי

ניתוח להצרת הנרתיק, ניתוחים לעיצוב הוגינה וניתוח להעצמת נקודת הג'י הם רק חלק מהניתוחים הפלסטיים באיבר המין הנשי לפתרון בעיות אסתטיות ורפואיות. אילו ניתוחים קיימים ואיך הם מתבצעים? מדריך מיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות

הצרות, הרחבה, מתיחה, עיצוב – תחום הניתוחים באיבר המין הנשי פורח. אם זה בשל בעיות רפואיות של ממש ואם בעקבות מאוויים אסתטיים. "זו לא שאלה של טרנד, אלא שאלה של מודעות", מסביר ד"ר חיים קריסי, מומחה בתחום האורוגינקולוגיה ובכירורגיה של רצפת האגן, מנהל פורום פלסטיקה וגינלית ורצפת האגן באתר zap doctors ובעל האתר drkrissi.com.

"עד לפני כמה שנים נשים התביישו לדבר על נושאים שאינם בריאותיים או מצילי חיים, ביניהם: כאבים ביחסי מין, אסתטיקה גינקולוגית והפרעות בהנאה המינית. נושאים אלה נדחקו לפינה, הן על ידי רופאים שאינם מבינים בתחום והן על ידי גברים שאינם מבינים את ההשלכות הגופניות והנפשיות שבעיה אסתטית או מינית אצל אישה גורמות לה, כולל דימוי אישי ירוד ותסכול".

מה שהלידה עושה לנו

אפיזוטומיה – חיתוך חיץ הנקבים בלידה, עלולה לגרום לנזק משמעותי לרצפת האגן ולשרירים באזור פתח הנרתיק, אך לעיתים אין מנוס מביצועה. כתוצאה מפגיעה ברקמות ומתפירה הנעשית כשהאזור מדמם ובצקתי, ייתכנו ריפוי לא תקין, כיווץ או רפיון הנרתיק. במקרים של סיבוכים בשל אפיזוטומיה חשוב שיתבצע אבחון מדויק על ידי רופא מומחה בתחום רצפת האגן, במטרה לאתר את המקור לבעיה ולהתאים את הטיפול הנכון.

יש סיבוכים רבים כל כך כתוצאה מאפיזוטומיה. מדוע רופא מומחה, שמתקן את הסיבוכים האלה, לא יהיה גם זה שתופר בחדר לידה?
"אחרי לידה הנרתיק בצקתי ומדמם, לכן קשה לעשות עבודה מדויקת, לא משנה מי תופר", מסביר ד"ר קריסי. "כשהרקמה בצקתית ומדממת ורוצים לעצור את הדימום ולקרב אנטומית את החלקים, קשה לדעת מה תהיה התוצאה הסופית. כשיש סיבוכים באפיזוטומיה, ברוב המקרים זו לא אשמת הרופא שתפר אלא הסיטואציה עצמה של נרתיק מדמם, בצקתי ובעל קרעים רבים. כשתופרים בחדר ניתוח בעת תיקון, התנאים הרבה יותר טובים מכיוון שהרקמה שקטה ורגועה ואפשר לדעת איך תהיה התוצאה הסופית. התיקון המדויק יכול להתבצע לפחות שישה שבועות אחרי לידה בחדר ניתוח איכותי, בתנאים הנכונים, בתאורה ובסטריליזציה נכונות עם מנתח שמבין את הבעיה ומנוסה בפתרונה".

האם מומלץ לאישה שמתכננת עוד לידות להמתין עם הניתוחים עד סיום הלידות הצפויות? לא חבל לתקן משהו שממילא מועד לעוד "פורענות"?
"אצל אישה שיש לה קרעים בנרתיק בעקבות לידה, ריפוי לא תקין שלו עלול לגרום לבעיות אסתטיות של שפתי הפות או לפגיעה בפתח הנרתיק, כגון: חסימה, צלקות, כאבים או רפיון ביחסי מין, הגורם לחוסר תחושה ולחוסר הנאה מינית – אצל הגבר, אצל האישה או אצל שניהם יחד. רופא שאינו מבין את הבעיות בתחום רצפת האגן, פוטר לרוב את האישה במשפט השכיח: 'ממילא את רוצה ללדת שוב, כך שעדיף שתחכי לתיקון הנרתיק בלידה'. אך כאמור לאחר הלידה הנרתיק מדמם, בצקתי וברוב המקרים אי אפשר לבצע תיקון מדויק במצב זה, וכן הרופאים בחדר הלידה הם מומחים ליילוד ולא לניתוחי רצפת אגן.

"היום, רוב הנשים מבינות שבניתוח קצר יחסית באשפוז יום אפשר לפתור את הבעיות האלה. גם אם הן יילדו שוב עוד שנתיים-שלוש, אין קשר לתיקון הבעיה החריפה, מכיוון שאלה השנים הטובות בחייהן ואין סיבה שימתינו ושיסבלו עד סיום הלידות. הניתוחים האלה אינם מונעים לידה וגינלית טבעית בהריון הבא. הם ברמת כאב של חיתוך החיץ בלידה, עם תפרים נספגים. היום יותר נשים מעזות להגיד 'אני רוצה לחיות טוב'".

ד"ר עמוס שפירא, מומחה במיילדות ובגינקולוגיה, מנהל תחום פלסטיקה וגנילית במרכז רפואי עתידים, מקים ומנהל המרכז הישראלי לפלסטיקה וגנילית "לייפות" ובעל האתר leyapot.co.il, מוסיף: "היתרון בניתוחים הווגינליים הוא שבאזור יש כלי דם רבים מאוד, כך שההחלמה וההתאוששות הן מהירות".

יש תופעות לוואי מהניתוחים?
ד"ר קריסי: "בזמן הניתוח האישה מקבלת אנטיביוטיקה תוך ורידית למניעת זיהום, אבל כמו בכל ניתוח ייתכנו סיבוכים, כגון: דימום מקומי, זיהום וכדומה. לכן, חשוב מאוד לבצע את הניתוח אצל רופאים מיומנים בתחום – הן מרדימים והן מנתחים".


הניתוחים הוגינליים אחרי לידה אינם מונעים לידה וגינלית טבעית בהמשך. אילו': ingimage

ניתוחים לבעיות רפואיות

ניתוחים לבעיות שנוצרו כתוצאה מאפיזוטומיה
ד"ר שפירא וד"ר קריסי מסבירים על סוגי הניתוחים לפתירת בעיות רפואיות:

ניתוח לריפוי לא תקין

לטיפול במצבים של הידבקויות, גרנולציה (גירעון) ואסימטריות
התלונה: כאבים בעת קיום יחסי מין, בגרנולציה אף ייתכן דימום.

הסיבה: הידבקויות נוצרות בגלל התפירה, ובעת קיום יחסי מין הן נמתחות וכואבות; גרנולציה היא צמיחה של פוליפ – רקמה לא בשלה, באזור החתך; אסימטריות היא תפירה לא מדויקת שגורמת לחיבור אנטומי שאינו מדויק.

מהלך הניתוח: הניתוח נמשך כ-20 דקות, ובמהלכו עושים רוויזיה לאפיזוטומיה – פותחים את החתך, משחררים את ההידבקויות או כורתים את הרקמה הלא תקינה, ומשחזרים מחדש את פתח הנרתיק תוך הקפדה על שמירת אנטומיה תקינה.

הרדמה: חלקית או מלאה.

תפרים: התפרים החיצוניים נמסים תוך שבועיים-שלושה, והפנימיים – תוך חודש עד חודשיים וחצי, תלוי באילו תפרים משתמשים והיכן הנזק.
חזרה לשגרה: כעבור שבועיים.

קיום יחסי מין: כעבור כחודש וחצי.

סל הבריאות: כלול.

ניתוח הצרות לנרתיק שעבר רפיון

התלונה: חוסר הנאה וחוסר תחושה של האישה ושל בן זוגה בעת קיום יחסי מין. דבר שיכול להעיד על הרחבת הנרתיק הוא בריחת אוויר (Vaginal Wind) – בעת יחסי מין הנרתיק מתמלא באוויר, וכשהוא משתחרר נשמעת מעין נפיחה.

ניתוק קרום הבתולים
קרום הבתולים אמור להיקרע לאחר קיום יחסי מין בפעם הראשונה, אבל לעיתים, כאמור – הוא רק אמור. ד"ר חיים קריסי מספר שאצל זוגות המבקשים להיכנס להריון אך מתקשים לקיים יחסי מין בשל כאבים שחשה האישה בעת המעשה, נמצא לא אחת שקרום הבתולים שלה נוקשה או לא נפתח עד סופו, כלומר, נותרה מחיצה הגורמת לכאבים בעת החדירה. "במקרים כאלה אפשר לעבור ניתוח קטן לניתוק קרום הבתולים. הפעולה מתבצעת בהרדמה מקומית – החזרה לשגרה היא מיידית והחזרה לקיום יחסי מין היא כעבור כשבוע", הוא מסביר.

הסיבה: כתוצאה מהאפיזוטומיה, הנרתיק או חלק ממנו עלולים לעבור תהליך של רפיון (בדרך כלל מדובר ברפיון שריר הסוגר של הנרתיק, הנקרא Bulbocavernosum Muscle). רפיון הנרתיק עלול גם להיגרם כתוצאה מלידה מכשירנית, מלידה של תינוק במשקל גדול או של תינוק במשקל תקין אך גדול יחסית לנרתיק של היולדת, או כתוצאה מגיל היולדת (הנרתיק עובר רפיון עם השנים).

מהלך הניתוח: הניתוח נמשך כחצי שעה (תלוי בהיקף הרפיון), ובמהלכו מצרים את הנרתיק, תופרים את השרירים בפתח הנרתיק ולעיתים גם את קירותיו, ומסירים את העור הנותר.

הרדמה: עדיף מלאה.

תפרים: נמסים כעבור חודש.

חזרה לשגרה: כעבור שבועיים.

קיום יחסי מין: כעבור חודשיים.

סל הבריאות: לא כלול.

ניתוח להרחבת הנרתיק

התלונה: כאבים בעת קיום יחסי מין ואף קשיים בחדירה וחוסר יכולת לקיים יחסי מין.

הסיבה: בעת ביצוע התפירה תופרים חלק מהנרתיק (כלומר, סוגרים חלקים ממנו). הדבר מתרחש בעיקר בלידות טראומטיות עם דימום רב המקשה על פעולת התפירה.

מהלך הניתוח: זהו ניתוח מורכב הנמשך כמה שעות. בניתוח מניידים רירית נרתיק מאזורים שונים כדי להרחיב את הנרתיק באזור הצר, תוך תפירה מיוחדת הגורמת להרחבת הנרתיק.

הרדמה: מלאה.

תפרים: נמסים מעצמם כעבור חודשיים.

חזרה לשגרה: הניתוח כולל אשפוז ללילה בבית חולים. החזרה לשגרה היא כעבור שבועיים.

קיום יחסי מין: חשוב לשמור על ההרחבה, ולכן מומלץ לחזור לקיים יחסים מוקדם ככל האפשר ואף להשתמש במרחיבים כמו ויברטור.
סל הבריאות: הניתוח כלול בסל הבריאות מכיוון שזהו נזק תפקודי הנגרם ישירות מהאפיזוטומיה.

תיקון צניחת הנרתיק האחורי (רקטוצלה)

התלונה: ריקון לא מלא של הצואה, כאבים או רפיון בעת קיום יחסי מין ולעיתים אף מראה של "כדור" הבולט מהנרתיק.

הסיבה: הרקטום (החלק האחרון של המעי הגס) בולט לתוך הנרתיק, כלומר, נוצר בקע בנרתיק. הדבר עלול להתרחש בשל היחלשות האזור עקב הלידות או הגיל. האבחנה מתבצעת על ידי בדיקה וגינלית ורקטלית. יש להיבדק אצל אורוגינקולוג מנוסה, מכיוון שלעיתים משולבות צניחות או עוד בעיות של איברים באגן.

מהלך הניתוח: הניתוח נמשך כחצי שעה עד שעה ומתבצע דרך הנרתיק. בניתוח מחזירים את הרקטום למקומו ומחזקים את הרקמות כדי למנוע צניחות בעתיד (אפשר לשלב עם ניתוח להצרת הנרתיק).

הרדמה: חלקית או מלאה.

תפרים: נמסים כעבור שלושה שבועות.

חזרה לשגרה: כעבור שבועיים, כשבמשך חודש וחצי לאחר הניתוח יש להימנע מהרמת משאות כבדים ומעצירוּת (יש לשתות הרבה מים ולאכול מזון עתיר בסיבים תזונתיים).

קיום יחסי מין: כעבור חודש וחצי עד חודשיים.

סל הבריאות: כלול.


ויש גם ניתוח שיאפשר גירוי טוב יותר של נקודת הג'י. אילוסטרציה: ingimage

פעולות וניתוחים אסתטיים

ד"ר שפירא וד"ר קריסי מסבירים על הניתוחים האסתטיים למתיחת השפתיים הגדולות ולעיצוב השפתיים הקטנות, וד"ר שפירא מוסיף על שאיבת שומן מהאזור שמעל הפות ועל העצמת נקודת הג'י.

מתיחת השפתיים הגדולות

התלונה: דלדול השפתיים הגדולות.

הסיבה: כתוצאה משינויים החלים בשל השמנה והרזיה, לידות וגיל, מצטברת בשפתיים הגדולות רקמת שומן במקום רקמת שריר. מבחינה הומולוגית השפתיים הגדולות דומות לשק האשכים, וכפי שאצל הגבר חלה עם השנים הידלדלות באזור, כך גם אצל האישה.

מהלך הניתוח: הניתוח נמשך כחצי שעה, ובמהלכו מותחים את השפתיים הגדולות כשבתוכן מוסתרות השפתיים הקטנות.

הרדמה: מלאה.

תפרים: נמסים תוך שלושה שבועות.

חזרה לשגרה: לאחר הניתוח נשארים לשעתיים התאוששות בבית חולים, ולאחר מכן יש לעשות בבית קומפרסים של פד טבול במגנזיום. החזרה לשגרה היא כעבור שלושה שבועות, כשהתפרים נמסים.

קיום יחסי מין: כעבור חודש ימים.

סל הבריאות: לא כלול.

עיצוב השפתיים הקטנות

התלונה: השפתיים הקטנות בולטות מעבר לשפתיים הגדולות (דבר הנראה היטב כשלובשים מכנסיים צמודים). בנוסף, ייתכן כאב בעת קיום יחסי מין, מכיוון שהשפתיים הקטנות מתקפלות לתוך הנרתיק.

הסיבה: שפתיים קטנות שהן דווקא בולטות יכולות להיות מולדות או בעקבות לידות, שימוש בתכשירים אנדרוגיניים או ספורט שמותח את האיברים באגן (למשל, שפגט). כדי לדעת מי מתאימה לעבור ניתוח לעיצוב השפתיים, בודקים את גודלן. אם במתיחה שלהן האורך הוא יותר משלושה סנטימטרים, אפשר לעשות ניתוח (מדובר בעשרה עד 15 אחוזים מהנשים).

מהלך הניתוח: הניתוח נמשך כ-40 דקות עד שעה. יש שתי אסכולות ניתוחיות – באחת נעשה חיתוך של עודפי העור (כשרוצים לשנות את השפה מיסודה), ובשנייה נעשה חיתוך מהשפה (כך מורידים את המסה העיקרית של השפה בלי לשנות אותה מיסודה). בעת הניתוח יש לשים לב שלא מסירים יותר מדי מהשפתיים (במקרה זה הנרתיק יישאר פתוח).

הרדמה: מלאה. יש צורך בדיוק, וכשמזריקים חומר בהרדמה מקומית, האזור מתנפח וקשה לשמור על סימטריה.

תפרים: נמסים תוך שלושה שבועות.

חזרה לשגרה: לאחר הניתוח האזור מתנפח, אבל אחרי ארבעה-חמישה ימים הנפיחות יורדת ואפשר לחזור לשגרה.

קיום יחסי מין: כעבור שלושה שבועות עד חודש.

סל הבריאות: לא כלול.

שאיבת שומן מהאזור שמעל הפות

התלונה: האזור שמעל הפות (Mons Pubis) נראה נפוח (אין מראה אחיד אלא מראה של גבעה).

איחוי קרום הבתולים
מי שבעיקר עוברות ניתוח לאיחוי קרום הבתולים הן בחורות צעירות העומדות להינשא (אגב, רק 40 אחוזים מהנשים מדממות כשהן מקיימות יחסי מין בפעם הראשונה), אבל ד"ר עמוס שפירא מספר שגם נשים שכבר חוו לידות מבקשות לעבור את הניתוח. הדבר מתרחש בעיקר כשאישה עומדת להינשא מחדש והבעל לעתיד מבקש לחוות אותה ממש כמו בפעם הראשונה, אף על פי שהוא יודע שהיא אינה בתולה ואף יש לה ילדים.

"יש אוכלוסיות שעבורן קרום בתולים שלם הוא סממן להתקדשות ותעודת כניסה לחיי המשפחה", מסביר ד"ר שפירא. אבל לא רק פרטנר חדש, לעיתים הבעל עצמו מבקש לחוות שוב את חוויית הראשוניות (גם אם אשתו עברה כבר כמה לידות). "למרות הלידות, אפשר לשחזר את קרום הבתולים.

בניתוח, האזור שבו היה פעם הקרום עובר 'התריה', כלומר, מורידים חתיכה מהעור משני הצדדים ומחברים בתפרים פנימיים. הניתוח מתבצע בהרדמה מלאה, והתפרים החיצוניים והפנימיים נמסים כעבור שלושה שבועות ולאחר מכן אפשר לקיים יחסי מין", מסביר ד"ר שפירא. "הניתוח עוזר לנשים להתמודד עם הלחצים החברתיים ועם הגחמות של הגברים".

הסיבה: נשים אחרי לידה או בעקבות דיאטה יכולות לרדת במשקל, אך גם אם הבטן כבר חזרה להיות שטוחה – האזור המדובר נשאר מלא בשומן ואינו מגיב לדיאטות.

מהלך הניתוח: הניתוח נמשך כחצי שעה, ובמהלכו שואבים את השומן שהצטבר באזור (בדרך כלל מוציאים עד 200 סמ"ק של שומן), ובהתאם לצורך מותחים מעט את העור.

הרדמה: מלאה.

תפרים: יש תפרים קטנים מאוד שנוצרים כתוצאה מהקנולות (צינוריות) לשאיבת השומן, ואם יש צורך במתיחת העור עושים עוד תפרים. בכל מקרה אלה מעט תפרים, הנמסים תוך שלושה שבועות.

חזרה לשגרה: כעבור שבוע עד עשרה ימים, תוך שימוש בקומפרסים קרים כדי למנוע את התנפחות האזור.
<br /> קיום יחסי מין: כעבור שבועיים.

סל הבריאות: לא כלול.

העצמת נקודת הג'י

התלונה: קושי להגיע לסיפוק מיני.

הסיבה: 84 אחוזים מכלל הנשים בעולם חוות אורגזמה דרך הדגדגן, ו-12 אחוזים בלבד חוות אורגזמה דרך חדירה – ולהן מתאימה הפעולה. כשמזריקים חומצה היאלרונית לנקודת הג'י היא מתנפחת ויורדת למטה בכסנטימטר וחצי, וכך בחדירה יש מגע בין איבר המין לנקודת הג'י, דבר המביא לאורגזמה (אגב, הסיבה שיש מי שממליץ לקיים יחסי מין כששלפוחית השתן מלאה היא משום שאז נקודת הג'י יורדת למטה).

מהלך ההזרקה: לפני ההזרקה המטופלת מסמנת בביתה בעיפרון מיוחד את מיקום נקודת הג'י שלה (למען הסר ספק, מיקומה בקיר העליון של הנרתיק, כחמישה סנטימטרים מהכניסה). מאוחר יותר, הרופא מזריק חומצה היאלרונית במשך כמה שניות לנקודה שסומנה. כאמור, כתוצאה מכך הנקודה מתנפחת ויורדת. התוצאה מחזיקה שבעה חודשים עד שנה.

הרדמה: לרוב ההזרקה מתבצעת במהלך ניתוח להצרות הנרתיק, כשהמטופלת ממילא בהרדמה מלאה. אם ההזרקה מתבצעת ללא ניתוח ועומדת בפני עצמה, ההרדמה היא מקומית.

חזרה לשגרה: מיידית.

חזרה לקיום יחסי מין: מיידית (ובהנאה!).

סל הבריאות: לא כלול.

חשוב לציין: אמנם ניתוח זה הפך לטרנד בארצות הברית, אבל בעולם הרפואה לא מתלהבים, מכיוון שהבקרה על הפעולה היא סובייקטיבית. לכן, אף על פי שכ-90 אחוזים מהנשים מעידות שמאז ההזרקה הן נהנות יותר מיחסי מין, אין פרמטר אובייקטיבי שיכול להעיד האם יש דברים בגו.