סימני אזהרה להטרדה מינית

שימו לב! סימני אזהרה להתנהגות מינית מדאיגה אצל ילדים | צלם: shutterstock, א.ס.א.פ קרייאיטיב
שימו לב! סימני אזהרה להתנהגות מינית מדאיגה אצל ילדים | צלם: shutterstock, א.ס.א.פ קרייאיטיב

5 סימני אזהרה להתנהגות מינית מדאיגה אצל ילדים ו-5 כללי התנהגות שיש לשנן לילדים לגבי האיברים הפרטיים

88 שיתופים | 132 צפיות

צירוף המילים "הטרדה מינית" המקושר לילדים בני ארבע הוא בלתי נתפש, בעיקר כשהתוקף לכאורה הוא בעצמו בן ארבע. החודש פורסם מקרה שבו ילדה הוטרדה על ידי ילד מהגן, וכתוצאה מכך מצבה הנפשי הידרדר, והיא חזרה להרטיב ולישון עם הוריה. מתי המשחקים ב"רופא ואחות" אינם תמימים יותר, ומה תפקידינו בחינוך המיני של הילדים הצעירים?

"לעתים אנחנו שוכחים שקידום חינוך מיני בריא של ילדינו הוא בראש ובראשונה התפקיד שלנו, ההורים, ויש חשיבות רבה שניתן את הדעת מה אומרים מתי ואיך להתנהל. לעתים ההורים מוותרים על מקומם המחנך ומותירים את המלאכה למערכת החינוכית, וכך גם את הטענות כלפיה", מוחה רוני מרץ, פסיכולוגית ומרכזת התוכנית לפסיכותרפיה בילדים ובנוער של מרכז עפרוני בסמינר הקיבוצים, שמטפלת בימים אלה במקרה של הטרדה מינית בגן ילדים.

עוד בהורים וילדים:

איך גורמים לגבר לעזור?

טאבלט לכל זאטוט? בעד ונגד התופעה

מדריך חובה לנשים הרות

מהי התנהגות טבעית?

לדבריה, חקירה מינית היא בריאה וטבעית בילדות. "הילדים הצעירים חוקרים את האיברים המוצנעים בגופם, בדיוק כמו שהם מכניסים אצבעות לאוזניים, לאף ולפה. כחלק מהסקרנות וחקירת הגוף והמיניות לא פעם ילדים משחקים בנשיקות, רוצים להיות עירומים ומשחקים במשחקי תפקידים. המבוגרים לרוב מרגישים מבוכה, בלבול, זעזוע, כעס וחוסר אונים לנוכח התנהגויות אלה של הילדים והם עלולים להגיב בצורה לא נכונה", אומרת מרץ. "תפקידנו ללמד אותם מה מותר ומה אסור; חשוב ללמד את הילדים את שמות איברי המין – פין ופות; חשוב לזכור שאוננות היא התנהגות טבעית אצל ילדים כשהיא נעשית במרחב הפרטי. משחקים אלה הם טבעים ונורמליים ומזמנים הזדמנות עבור המבוגר להנחות את הילד".

מתי התנהגות מינית אצל ילדים מעוררת דאגה ודורשת התערבות?

1. חיקוי מפורש: כשהילד מחקה התנהגות מינית מפורשת מעולם המבוגרים וכשהוא בקיא בנושאים הקשורים במיניות מעבר למה שמצופה בגילו.
2. כפייה ואיום: כשהאווירה במהלך משחק מיני בין ילדים היא של פחד ושל חרדה, והוא מלווה באיומים, בהפחדות, בכפייה ובשימוש גלוי או סמוי בכוח. חשוב להקשיב לילדים ולשים לב במיוחד כשהם מתלוננים על תחושות של אי נעימות.
3. הבדלי גיל: כשההתנהגות המינית מערבת ילדים בגילים שונים. כשהבדלי הגיל בין הילדים עולים על שלוש שנים, יש לבדוק את מהות הקשר ביניהם.
4. עיסוק רב: כשיש עיסוק רב מדי, חזרתי ותכוף בנושאים של מיניות. לילדים יש תחומי עניין רבים, אבל כשתחום העניין העיקרי, ולעתים היחיד הוא מין – זה מעורר דאגה.
5. עירוב מבוגרים: כשההתנהגות המינית של הילד מכוונת למבוגרים ומעוררת בהם אי נוחות בשל כך. חשוב ללמד ילדים דרכים לגיטימיות ומתאימות למגע עם אחרים.

מה להסביר לילדים?

1. רק לנו מותר לגעת באיברים הפרטיים שלנו. אנחנו יכולים לגעת באיברים הפרטיים שלנו רק כשאנחנו לבד בפרטיות. כדאי לרחוץ ידיים לפני ואחרי, וכמו שאסור לדחוף דברים לאוזניים או לנחיריים, כך גם אסור לדחוף דברים לנקבים שבאיברים הפרטיים.

2. אנחנו יכולים לגעת באיברים הפרטיים שלנו כשאנחנו לבד, אבל לא להראות אותם לאחרים. לאף אחד אחר אסור לגעת באיברים הפרטיים שלנו.

3. אסור שמישהו אחר יראה לנו את האיברים הפרטיים שלו. אסור לנו לגעת באיברים הפרטיים של מישהו אחר.

4. חשוב לספר לאמא ולאבא אם מישהו נגע בך בלי שהרשית לו, או אם מישהו ביקש ממך לגעת בגוף שלו. גם אם הוא נתן לך ממתקים או כסף, וגם אם הוא אמר לך שלא תגלה לאף אחד ושזה הסוד שלכם – חייבים לספר לאמא ולאבא. אמא ואבא לא יכעסו עליך, אבל הם חייבים לדעת כי התפקיד שלהם לשמור עליך.

5. מבוגרים מביאים תינוקות לעולם. זה התפקיד של הורים ולא של ילדים. אבא ואמא עושים את התינוק באהבה. אבא ואמא מתחבקים ומתנשקים והתינוק נכנס למקום מיוחד בגוף של אמא. הבטן של אמא גדלה כי בתוכה גדל התינוק.

עכשיו בחיים אחרים: איך תהיו לחוצים פחות?

עכשיו בנישה: 10 צימרים רומנטיים

עכשיו בדרך האוכל: לחמניות ללא גלוטן