ספרים, ילדי, ספרים

כמה עצות ונקודות למחשבה בענייני ספרים וסיפורים

88 שיתופים | 132 צפיות

מה בדיוק גורם לנו לקנות לתינוק בן יומו את ספר האקורדיון בשחור לבן (והוא עוד בקושי למד לעשות גרעפס), ולא לשכוח לקחת אותו לכל מקום אליו הולכים? למה כל כך חשוב לנו לרכוש את המילון הראשון (כשהקטנצ'יק עוד לא שמע על קיומו של א"ב?) ב-89 שקלים ולחשוב פעמיים לפני שקונים לו גרביים ב-5 שקלים? כנראה זו אותה ידיעה שספרים הם דבר חשוב. הספרים תורמים לא רק להעשרת אוצר המילים של הילד, אלא גם להעשרת העולם הרגשי שלו ולהעצמת הדמיון, וגם אם הספר לא היה תורם כל כך הרבה, מה רע בעשר דקות של סיפור לפני השינה? אז הנה 11 עצות זהב לבחירה נכונה של ספרים ולהקראת ספרים יעילה לקטנטנים:

1. הבחירה
יש שתי אפשרויות מוצלחות: או שההורה בוחר עבור הילד או שהילד בוחר בעצמו בחנות (כשהוא קצת יותר גדול ומבין). האפשרות השלישית והלא מוצלחת היא קנייה על בסיס המלצות של אחרים ("קניתי כי זה מה שכולם אמרו שכדאי לקנות"). למרות שהספר המומלץ אולי מוצלח, דידקטי ומעניין, לא מתקיים בו אחד התנאים הכי חשובים – שהמקריא או המאזין ירגישו שהם אוהבים.

2. איורים
האיורים צריכים להיות מושכים, ברורים, חינוכיים וקולעים. איך תדעו שהאיורים מתאימים? עשו לספר מבחן קטן. קראו את הקטע הצמוד לציור וחשבו האם יש תיאום ביניהם, האם המאייר הבהיר בציור שלו את מה שאומר הקטע. זה לא חייב, אגב, להיות איור צבעוני. מה שחשוב הוא שאם הילד שלכם לא הבין את הקטע במלואו, האיור ישלים אותו.

3. הכירו את ילדכם
האם הילד שלכם אוהב לחדש ולהכיר, האם הוא סקרן ואוהב לעבור מספר לספר וכן לעלות ברמת הספרים? אם כן, ייתכן שתצטרכו לרכוש ספרים באופן תדיר או לעשות מנוי לספרייה. לעומת זאת, יש ילדים שלוקח להם יותר זמן להפנים תוכן ומסר, או שהם בעלי תכונות אחרות – ילדים שלא אוהבים שינויים ומעדיפים את המוכר. הקשיבו לצרכים של הילד שלכם ואל תושפעו ממה שמספרים לכם הורים לילדים אחרים.

4. הכנה מראש
לפני שאתם מקריאים לילדכם, קראו את הסיפור ביניכם לבין עצמכם.

5. המסר
בדרך כלל לספרים יש מסר, אך לא תמיד הוא מובן לילד מהרגע הראשון. חשבו אם כדאי להעמיס עליו יותר מדי כבר בהקראה הראשונה. אולי הפעם הראשונה תהיה לשם הנאה בלבד וניתן לילד להפנים בעצמו ולהבין לבד את המסר ובהקראה הבאה כבר נתחיל לשאול שאלות. בהקראה שאחרי אפשר כבר להתקדם עוד צעד ולבדוק איך הילד מיישם את המסר בחיי היומיום. למשל, אם מקריאים ספר שהמסר העיקרי שלו הוא עזרה לחבר, בפעם הראשונה נחמד לקרוא את הסיפור, בשנייה נוודא שהילד הבין למה הקראנו לו את הסיפור, בשלישית נשאל אותו אם הוא עוזר לחברים בגן.

6. ערנות ורגישות
הורה רגיש וערני יכול לזהות נקודות חולשה אצל ילדו ולהשתמש בכל ספר, אפילו תמים ביותר, כדי לפתח עמו שיחה בנושא שמטריד אותו.



stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/215/215/books.gif?1155229226" />

"הילד בוחר איזה ספר קוראים היום".
stock.xchng

7. אלתורים
האם צריך להיצמד לכתוב? תלוי. אם הספר כתוב בחרוזים, מן הסתם לא תרצו לאבד את האפקט. אם הספר ברמה קצת גבוהה/נמוכה מרמת ההבנה של ילדכם, התאימו את עצמכם. אל תשכחו שככל שהילד יותר גדול כך יהיה לו יותר חשוב להיות צמוד לטקסט: נצלו זאת לשם לימוד האותיות והקריאה. עברו על המילים עם האצבע וודאו שהילד עוקב.

8. הספרים יקרים
איך שומרים על הספרים? קודם כל מנסים לתחזק אותם יפה. הילדים צריכים לדעת כי הספרים יקרים וגם האחים הקטנים ירצו בבוא היום להשתמש בהם. המשקיענים יכולים לצפות אותם בניילון עבה. אם בכל זאת קורה שדף נקרע, אפשר להדביק עם נייר דבק שקוף מיד ולא לחכות שהספר יתחסל לאיטו.

9. מה קוראים היום?
מי בוחר איזה ספר קוראים היום? הילד ורק הילד. הרצון לשמוע סיפור צריך לבוא ממנו. אם הוא רוצה לשמוע שוב ושוב אותו סיפור – זכותו, אבל גם מחובתכם לנסות לשכנע אותו להכיר ספרים אחרים.

10. החלפת תפקידים
אם לילדכם יכולות ביטוי מספיק טובות, נסו לעשות עמו דבר נפלא: היום אמא ואבא מקשיבים והילד מקריא את הסיפור. יש לכך כמה יתרונות: זו הזדמנות שלו להתבטא, זו חוויה בשבילו (וגם בשבילכם, בתנאי שלא תירדמו תוך כדי) וזו גם דרך לבחון עד כמה הוא מבין את הסיפורים שאתם מספרים לו. מעניין לגלות שלילדים יש דרכים משלהם להקריא סיפור (זו יכולה להיות גם דרך להבין איך הוא היה רוצה שתקריאו לו).

11. ביקורות
השתדלו להתייחס כמה שפחות להערות המצוינות בספר או בביקורות עליו באשר לגיל המתאים. מה שרלוונטי כאן זה הרמה של הילד שלכם וגם תמיד אפשר לחזור לספר שוב כשהילד גדול יותר ומבין דברים נוספים. חשבו על ספרים מפורסמים כמו "מעשה בחמישה בלונים" ו"הנשיקה שהלכה לאיבוד" – למרות התמימות שבהם, שעשויה להתאים לפעוטות, גם אנחנו המבוגרים יכולים למצוא בהם חומר למחשבה…

20.07.06

(עודכן ב – 24.02.09)