על ילדים ושאר ירקות

פרופ' פתאל ולבסקי: לא נתקלתי במקרי קיצון כאלה בקרב ילדים רגילים | צלם: Ingimage
פרופ' פתאל ולבסקי: לא נתקלתי במקרי קיצון כאלה בקרב ילדים רגילים | צלם: Ingimage

הורים רבים נלחצו בעקבות הידיעה על ילדים שאושפזו עקב חוסרים תזונתיים. הרופאה שטיפלה בילדים: "מדובר בקבוצת סיכון של ילדים בעלי תסמונות". "הורים וילדים" עם הפרטים

88 שיתופים | 132 צפיות

הידיעה אודות ארבעת הילדים שפיתחו סיבוכים קשים כתוצאה ממחסור קיצוני בוויטמינים זעזעה לא מעט הורים שילדיהם חובבי שניצל מעובד ו/או סרבני פירות וירקות. הילדים אושפזו בעקבות תזונה לקויה שגרמה לחוסר קיצוני בוויטמינים בגופם. שניים מהילדים סובלים מליקויים בראייה כתוצאה מחוסר חמור בוויטמין A. ילד נוסף אושפז בגלל צליעה, כאבים בעצמות ודמם בחניכיים עקב מחסור בוויטמין C. היו שטענו כי התזונה הלקויה נגרמה בשל הזנחה של ההורים את תזונת הילדים ו/או מצב סוציואקונומי קשה. האמת, חשוב להדגיש, היא אחרת.

פרופ' אביבה פתאל ולבסקי, מנהלת היחידה הנוירולוגית לילדים בבית החולים לילדים ע"ש דנה, מסבירה: "כל ארבעת הילדים שאושפזו נמצאים באוכלוסיית סיכון וסובלים מתסמונות הנעות על הקשת האוטיסטית. מדובר בילדים בעלי קושי בויסות חושי שאינם מסוגלים להכניס לפיהם מאכלים שאינם נעימים להם בפה ובלשון, ולכן התזונה שלהם הושתתה על מספר מאכלים מצוצמם שגרם לחוסר רב בוויטמינים".

על פי הדיווח של ד"ר נורית אסף מהיחידה לנוירולוגית ילדים בבית החולים לילדים ע"ש דנה, במקרה הראשון אושפז ילד עם PDD עקב צליעה וכאבים גרמיים עזים, דמם מהחניכיים ותפרחת עורית. אנמנזה תזונתית הצביעה על כלכלה בלעדית של שניצל מעובד ללא פירות וירקות. טיפול בוויטמין C הביא להקלה מיידית של הסימפטומים ולהחלמה מלאה. במקרה השני והשלישי אושפזו שני נערים עם אוטיזם ואספרגר עקב ירידה בחדות ראייה ועיוורון לילה, ונמצא חסר קיצוני של ויטמין A. הם טופלו אך נותרו עם ליקוי ראייה חמור. אנמנזה תזונתית בשני המקרים הללו הצביעה על כלכלה שהתבססה אך ורק על לחם עם ממרח שוקולד.
"בסקירת ספרות נמצא שילדים עם אוטיזם מציגים תסמיני אכילה בררנית ודיאטה בלתי מגוונת", הסבירה ד"ר אסף. "הרגלי האכילה משקפים את תחומי העניין המצומצמים והקושי בהתגמשות האופייניים לאוטיזם. בעוד שהכמות הקלורית והרכב אבות המזון נשמר, נמצאה ירידה בצריכת חלק מהוויטמינים".

מהי ההמלצה להורים לילדים כאלה?
ד"ר אסף: "מומלץ לבצע תשאול לגבי הרגלי האכילה והדיאטה בילדים עם אוטיזם. במידה שהדיאטה דלה בוויטמינים יש לבצע בדיקות דם ולטפל בתכשירי ויטמין בהתאם לצורך. יש לשקול להפנות לצוות רב תחומי המתמחה בטיפול בהפרעות אכילה".

יש מקום להיסטריה בקרב הורים לילדים רגילים, שלא אוכלים פירות וירקות בחמישה צבעים?
פרופ' פתאל ולבסקי: "ודאי שלא, וזו גם לא היתה המטרה כשהעלינו את הנושא לסדר היום. המטרה העיקרית היתה להעביר מסר לרופאים הראשוניים – לרופאי המשפחה שאליהם מגיעים הילדים בפעם הראשונה לפני הגעה לאשפוז. אם ילד מגיע עם תלונה על כאבים, רצוי לבחון חוסר בוויטמינים, בעיקר כשמדובר באוכלוסיית סיכון שהיא בעלת סיכוי גבוה לפיתוח בעיות מהסוג הזה.
"כרופאה, לא נתקלתי במקרי קיצון כאלה בקרב ילדים רגילים. גם הבררנים שביניהם מוצאים את הפרי והירק שהם אוהבים. הקושי הוא בקבוצת הסיכון. לכן השמועות על תת תזונה או על הזנחה פשוט אינן נכונות".