צביעה בטאץ' אישי

צביעה בידיים מפתחת את הפעוט

88 שיתופים | 132 צפיות

בפתיחת כל שנת לימודים, באסיפת ההיכרות של ההורים עם הגננת, היא פורשת בפנינו את משנתה הסדורה בכל הנוגע לגידול הפעוטות, מפרטת את סוגי הפעילויות השונות של הקטנטנים במהלך השנה, ועל הדרך גם "מרוקנת" את ארנקינו מעוד כמה מאות שקלים עבור חוגי יצירה.

למרות ניסיוני העשיר באסיפות הורים שכל מה שנאמר בהן הופך למנטרה שחוקה ולעוסה, באסיפת ההורים האחרונה מצאתי את עצמי מרותקת באופן לא צפוי לסיפורי ה"אלף הלילה ולילה" של הגננת, שסיפרה בגאווה לא מוסתרת על חוויית הצביעה בידיים שילדי הגן התנסו בה. היא תיארה בהתרגשות כיצד הילדים נהנו מההתנסות וציינה כי הפעילות, שעלולה לעורר אימה אצל כל הורה חובב ניקיון, חשובה וחיונית ביותר להתפתחותם הכללית של הפעוטות.

כדי להבין את תרומתה הגדולה של התנסות בצבעי ידיים, שנראית למסתכל מבחוץ כפעולה לא אסתטית במיוחד, פניתי לאסתר מבצרי, פסיכולוגית חינוכית ומשפחתית בתל"מ (תחנות לטיפול בילד ובמשפחה), כדי להבין כיצד ההתנסות האישית הזו מעשירה את עולמו של הפעוט.

"בקבוצת הגיל שבין שנתיים עד שלוש, שפתו של הפעוט כבר מפותחת והוא מתחיל להשתמש בה כדי להביע קשר ולבטא את רצונותיו וצרכיו", היא אומרת. "אך עדיין השפה לא התפתחה במידה מספקת כדי שתוכל להיות כלי הבעה לביטוי תחושות, חוויות ורגשות עמוקים. בגיל הזה הילד זקוק לכלים נוספים של הבעה וביטוי בלתי מילוליים, כמו התנסות בחומרי אמנויות שונים, שהמוכר בהם הוא צבעי ידיים".

מבצרי מציינת כי להתנסות בצבעי ידיים בגיל הרך, יש ערך מוסף וייחודי. "הפעילות יוצרת אצל הפעוט גירוי חווייתי יזום התורם להתפתחותו בשנות חייו הראשונות", היא מסבירה. "עצם ההתנסות מאפשרת לו מגוון תחושות רחב של רגשות ובעיקר חוויות אישיות, בהתאם לגילו. ככל שנחשוף את הפעוט לגירויים חיצוניים ישירים, כך נתרום להתפתחותו הכללית על שלל היבטיה: ההיבט התחושתי, הרגשי, הקוגניטיבי והחברתי".

מלבד זאת, ההתנסות בצבעי ידיים תורמת גם להתפתחותו החברתית של הפעוט. "הפעוט לומד את עולם החוקים דרך הבנת והפנמת הדרישות של פעילות זו", אומרת מבצרי.

"הדף מהווה את מרחב הפעילות שלו. הוא לומד שעליו לעבוד בצבעי הידיים רק בגבולות הנייר שלפניו, ואסור לו לעבור לנייר של האחר. מעבר לכך, כל פעוט מקבל או לוקח כמות מסוימת של צבע ומשאיר צבע גם לחבריו.

"במקרים אחרים, יש גננות שממלאות לילד את הכף בכמות מסוימת של צבע ורק אחרי שסיים להתנסות בצבע אחד, הוא יכול להתנסות בצבע אחר".

במסגרת ההתנסות בצבעי ידיים, הפעוט לומד גם מהי חוויה קבוצתית של שמחה ושותפות בחברת בני גילו. "במצב כזה, כשהילדים עסוקים בפעילות המספקת אותם, קל יותר לדרוש מהם להתחשב בחבריהם ונוצר כר פורה לטיפוח ההתנהגות החברתית", מסבירה מבצרי.

20.07.06

(עודכן ב – 24.02.09)