שישה שבועות של התאוששות

"משכב לידה" הוא השם שניתן לתקופה שלאחר הלידה, שבה חוזר הגוף למצבו לפני ההריון. למרות זאת את עשויה להרגיש שחלו בך שינויים פיזיים או נפשיים

88 שיתופים | 132 צפיות

לאחר הלידה עושה הרחם מאמצים גדולים לחזור לגודלו המקורי. תוך חודש מיום הלידה מתכווץ הרחם לעשירית מגודלו בסוף ההריון, ויורד ממשקל של 1000 גרם למשקל של כ100- גרם. את תרגישי את תהליך ההתכווצות של הרחם, בעיקר ביום-יומיים הראשונים שלאחר הלידה, מכיוון שבהם מתרחש השינוי הרב ביותר בגודלו. יכול להיות שתחושי בכאב מתמשך באזור הבטן או בסדרה של התכווצויות דמויות צירים, ולעיתים בכאבים המתגברים בזמן ההנקה. אם תבקשי, תקבלי טיפול תרופתי לשיכוך הכאבים.

במקביל לתהליך ההתכווצות, מתנקה הרחם משרידי ההריון, המופרשים החוצה דרך הנרתיק. הפרשה זו נקראת לוכיאה (‏LOCHEA‏), וכמותה משתנה מאישה לאישה. בימים הראשונים לאחר הלידה צבעה אדום, מכיוון שהיא מכילה דם, ועיתים גם קרישי דם. במשך הימים הבאים ההפרשה מקבלת גוון ורדרד, ולאחר כ10- ימים צבעה הופך להיות לבן-צהבהב. אם ההפרשה נותרת אדומה וחזקה כשבועיים אחרי הלידה, או אם יש לה ריח רע, כדאי להיבדק על ידי רופא. כל מצב של עליית חום הגוף בתקופת משכב הלידה דורש בירור, מחשש לזיהום ברחם, בדרכי השתן או בשד.

דרכי השתן
בימים הראשונים שלאחר הלידה, הגוף נוטה להיפטר מעודפי הנוזלים שצבר במהלך ההריון, ולכן ייתכן שתרגישי צורך לרוקן את שלפוחית השתן בתדירות גבוהה. לפעמים יש אובדן זמני של תחושה באזור. חשוב שתנסי לרוקן את השלפוחית כמה שעות לאחר הלידה, גם אם לא תרגישי צורך בכך, כדי למנוע צורך בהכנסת צנתר (קטטר) וכדי למנוע זיהומים בדרכי השתן.

משקל הגוף וצורתו
אחת השאלות הנפוצות ביותר בתקופת משכב הלידה היא: "מתי אחזור למשקל שהייתי בו לפני ההריון?". מיד אחרי הלידה האכזבה היא בדרך כלל גדולה: הבטן עדיין נפוחה ותפוחה, לעיתים עד כדי כך שעדיין נראים בהריון. גם הירידה המיידית במשקל אינה עונה על הציפיות. אך אל דאגה. רוב הנשים חוזרות למשקלן המקורי בתקופה של עד ששה חודשים לאחר הלידה. לא נמצא כל קשר בין הנקה או גיל האם לקצב הירידה במשקל.

מחזור הווסת
אצל נשים שאינן מיניקות מופיעה הווסת בדרך כלל תוך 6 עד 8 שבועות מיום הלידה. אצל מיניקות, משך הזמן משתנה, ויכול לנוע בין חודשיים ל18- חודשים. ממחקרים עולה שההנקה אינה מונעת בהכרח הריון נוסף.




stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/219/219/birth1.jpg?1154281140" _cke_saved_src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/219/219/birth1.jpg?1154281140" _cke_saved_src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/219/219/birth1.jpg?1154281140" />

""משכב לידה" הוא השם שניתן לתקופה שלאחר הלידה".
stock.xchng

הנקה
ההנקה מאפשרת לתינוק מעבר הדרגתי מהתלות המוחלטת במזון המועבר לו דרך חבל הטבור, לספיגת חומרים בכוחות עצמו, באמצעות מערכת העיכול שלו. החלב שאת מייצרת מכיל את חומרי המזון הדרושים לגדילתו ואינם דורשים תהליכי עיכול ממושכים, וגם נוגדנים ממערכת החיסון שלך, המעניקים לתינוקך הגנה חיסונית מפני מחלות, עד אשר מערכת החיסון שלו תסיים את תהליך בשלווה. החלב בשדייך מיוצר במנגנון של משוב כתגובה ליניקה. עם גירוי הפטמה משתחרר מבלוטת יתרת המוח שלך ההורמון פרולקטין, המגרה את השדיים ליצור חלב. לכן, ככל שהתינוק יונק יותר, ייווצר בשדייך יותר חלב. אם בלית ברירה את צריכה לדלג על ארוחה, כדאי לך לשאוב חלב משדייך באמצעות משאבה. אם מסיבה כלשהי את רוצה להפסיק להיניק, אל תעשי זאת בבת אחת, אלא בהדרגה.

שינויים במצב הרוח
בימים הראשונים שלאחר הלידה את עשויה לחוות מגוון רחב של מצבי רוח, שינועו בין אושר ושמחה עילאית לתחושת עצב, ואולי אפילו דיכאון קל. תנודות אלה במצב הרוח נובעות מהצורך שלך להסתגל למצבך החדש. מצד אחד השמחה על הולדת התינוק ומצד שני הדאגה לשלומו של התינוק, או החשש מפני העתיד. אם תחושות אלה אינן נעלמות, או מופיעות בצורה קשה המפריעה לתפקודך היומי, כדאי שתשוחחי על כך עם הרופא המטפל שלך, והוא יפנה אותך לקבלת עזרה מתאימה.

ביקורת לאחר הלידה
מומלץ לכל יולדת לגשת לבדיקה אצל רופא הנשים המטפל כ-3 עד 4 שבועות לאחר הלידה, אם לא התעוררו בעיות לפני כן. בבדיקה זו יוודא הרופא שהרחם והנרתיק "מתאוששים" כראוי, וייעץ לך לגבי המשך הדרך.