ארוחת החג המושלמת: כך תבחרי את היין הנכון

היין בשבילכן. צילום: שאטרסטוק
היין בשבילכן. צילום: שאטרסטוק

עונת החגים שלנו היא הזדמנות מופלאה ללמוד את רזי הבישול ולהתהדר בארסנל חדש של מנות עליהן אפשר להתאמן בשקט בשבוע שלפני. אחרי שגילית את השילובים המופלאים של הבשרים עם הירקות והתבלינים המיוחדים, שדרגת את מנת הדג של סבתא והוספת לה טוויסט מיוחד או יצרת ארוחת חג צמחונית לתפארת – הגיע הזמן לשלב את היין המושלם המתאים למנות, לאווירה ולאורחים. כיצד תעשי זאת?

88 שיתופים | 132 צפיות

תוכן שיווקי

התאמת המנות ליין

נתחיל בכמה כללי בסיס שבוודאי שמעת עליהם– היינות האדומים משתלבים מצוין עם מנות בשריות, בעוד היין הלבן ישתלב עם גבינות, מנות קלילות או כבדות יותר עם רוטב שמנת איכותי וכמובן דגים. אך מכאן החיבור המושלם למנה מתחיל להיות אתגר. איננו רוצים שטעמו של היין "יתנגש" בטעם המנה על הלשון ולכן ננסה לחבר טעמים בצורה הרמונית.

התחלת הארוחה התמקדו ביינות הלבנים

כאשר אנו מגישים את המנות הראשונות נתמקד ביינות לבנים קלילים,  אם המנה אינה כוללת תבלינים רבים מדי (כמו מאפים וירקות) נוכל להעניק לה מעט טעם נוסף עם יינות פירותיים כמו הגוורץ או שרדונה. אם המנות הראשונות כוללות סלטים קרים נתמקד ביינות יבשים או חצי יבשים.

יין לבן. צילום: שאטרסטוק
יין לבן. צילום: שאטרסטוק

המנה העיקרית: הסוד הוא בסמיכות הרוטב

נעבור למנות העיקריות בארוחה. כאן ההתאמה תתבצע לפי כובד המנה. אם בחרתם להגיש סטייק אנטריקוט, מנות פסטה ברוטב בולונז הכולל בשר או דגים כבדים יותר עם רוטב אדמדם חפשו את היינות האדומים שהתיישנו בחביות עשויות עץ אלון. העץ, המוסיף את טעמו ליין, הופך אותו לעשיר וכבד יותר ולכן הוא ישתלב יפה עם השמנוניות הקלה של המנות.

תוכלו לבחור ביין מסוג קברנה סוביניון, למשל, או ביינות מרלו. אם בחרתם להגיש מנות עשויות עוף תוכלו לחבר אותו ליינות אדומים בהתאם לסמיכות הרוטב – רטבים כבדים יותר ישתלבו עם היינות האדומים הכדים ומנות קלילות (כמו כנפי עוף ברוטב עדין) ישתלבו עם יין מעט קליל יותר.

ספגטי בולונז. צילום: שאטרסטוק
ספגטי בולונז. צילום: שאטרסטוק

המנות האחרונות

סוף הארוחה, רוב האורחים בוחנים את השאריות על הצלחת ומחליטים להשאיר עוד מעט מקום לקינוחים. זה הזמן שבו היינות לבנים יחזרו לשולחן בגרסתם הקלילה. באווירת החג כמעט ושכחנו שמעט חם בחוץ והפעם כוס היין תשמש גם על מנת לקרר את האווירה. עם עוגת הגבינה, מוס השוקולד או קערת הפירות – יינות לבנים קלילים או אפילו יינות אדומים תוססים חצי יבשים ישתלבו מצוין. תוכלו להגדיל לעשות ולהתאים את מגש הפירות ליין – זהו את טעמי פירות המשיקים לטעם היין (למשל פירות יער חמצמצים) ושלבו אותם בקינוח.

התאמת היין לאווירה

מפתיע לגלות כיצד היין מצליח להשתלב באווירה הקיימת בחדר. הוא כולל את הניגודים המפתיעים בין אווירה יוקרתית המתכתבת עם יין אדום איכותי מסדרה מובחרת, בארוחה קלאסית על שולחן מעוצב למשעי – לבין האווירה הקלילה המאפיינת את הארוחות המשפחתיות הכמעט ספונטניות. אלה שבהן אנו מדברים עם בני המשפחה ונשארים לשיחה ערה אחרי השולחן גם שעה לאחר שהמנה האחרונה הוגשה. לאווירה הקלילה הזו יתאימו היינות הלבנים הקיציים יותר. אותם משקאות קלילים המוגשים בטמפרטורה נמוכה במיוחד וזורמים מהכוס אל הפה כשהם מצננים את הגוף ומעירים אותו לקראת סיום הערב.

ומה עם קינוח? צילום: שאטרסטוק
ומה עם קינוח? צילום: שאטרסטוק

התאמת היין למוזמנים

סוד נוסף בהתאמת היין  לארוחה טמון דווקא באופי המוזמנים. כאן תגלו כי יש חובבי יין אדום שיעדיפו, גם לצד מנת דג ברוטב לבן לשתות יין ורדרד קליל. אחרים, יעדיפו דווקא לשתות יין לבן מבעבע בלבד עם כל מנה. בנוסף, חלק מהאורחים שלכם לא יתקרבו לבקבוק יין פשוט – וירצו לטעות שילובים חדשים של יינות המשלבים מספר זני ענבים בטעמים איכותיים. יינות אלה עשויים להיות מבציר חדש יחסית אך יושנו בחביות עץ המוסיפות להם טעם עמוק ומסקרן.

אל תהססו, דברו עם האורחים שלכם וגלו האם ישנם יינות שהם אוהבים במיוחד ותגלו כי יתכן וכדאי שיהיו על השולחן מספר סוגי יינות ההופכים את הארוחה למגוונת יותר. כדאי לקחת בחשבון גם את טמפרטורת ההגשה המומלצת של היין. בעוד היינות האדומים יכולים לנוח על השולחן גם שעה לפני ההגשה (במידה וטמפרטורת החדש ממוצעת) היינות הלבנים יוגשו סמוך לפתיחתם.

לסיכום, ההמלצה שלנו – רכשו לפחות שני בקבוקי יין לבן ובקבוק יין אדום. את האדום תוכלו להשאיר על השולחן לאורך כל הארוחה ואת היינות הלבנים תגישו בנפרד. הבקבוק הראשון עם המנה הראשונה והבקבוק השני עם המנה האחרונה.