כשל"פ: ברוך שברא את הקוקוס

מנפלאות הקוקוס | צילום: בועז לביא
מנפלאות הקוקוס | צילום: בועז לביא

בין המתכונים הכשרים לפסח מככב הקוקוס על שלל מוצריו – נוזלים, שבבים, שמנים, ממרחים ואפילו קמח. נצלו את החג כדי להכיר מקרוב את הפרי המגוון והמשובח הזה, שישדרג כל מנה

88 שיתופים | 132 צפיות

 

עז תלם עושה לכן סדר בקוקוס, עם כל הזנים, הטיפים ועובדות שכיף לדעת:

צף למרחקים ארוכים

למרות שאנחנו קוראים לו אגוז, הקוקוס הוא פרי נשיר ממשפחת הדקליים – קרוב משפחה של התמר. מה שהופך את פרי עץ הקוקוס לייחודי בעולם הצומח היא העובדה שהוא יכול לצוף על פני מרחקים ארוכים, ואז לתקוע יתד באיים רחוקים עשרות ואף מאות קילומטרים מהעץ שממנו נפל. למה הוא יכול לצוף? מכיוון שהוא חלול מבפנים ומלא בשומנים רוויים ששומרים על מבנהו יציב ומוכן לנטיעה.

קוקוס נטו

לא משנה איזה מוצר קוקוס אתם קונים, הדבר החשוב ביותר לשים לב אליו בבחירה הוא המרכיבים: אתם רוצים לשלם רק על קוקוס (ואולי על קצת מים), אבל לא על חומרים מייצבים, חומרים משמרים וסוכר. יצרנים רבים מוסיפים אותם למוצרי הקוקוס השונים כדי לתת להם נפח או להאריך את חיי המדף, אך אלו אינם נחוצים מכיוון שלמוצרי קוקוס איכותיים חיי מדף ארוכים מאוד גם בלי התוספות. אז אם אתם רואים מספרי E ברשימת המרכיבים, פשוט תשאירו את המוצר על המדף.

רב תכליתי

יש פתגם בסנסקריט שאומר כי קוקוס יכול לספק את כל צורכי החיים. ואכן יש לו חלק חשוב במארג החיים במדינות אסייתיות רבות והוא משתלב בשגרת היומיום: מדוכנים שבהם סוחטים קרם קוקוס מול העיניים, ועד כלי הגשה, כלי נגינה ורהיטים שעשויים מעץ הקוקוס. הוא נפוץ במיוחד בסרי לנקה, בפיליפינים, בתאילנד ובהודו באסיה, וגם בהוואי, בברזיל ובמקסיקו באמריקה, ובכל מקום משתמשים בו בדרכים שונות.

מתכונים של עז תלם שיגרמו לכן להודות על קיומו של הקוקוס
בטטה אפויה עם קוקוס וצ'ילי
וישיסואז קוקוס

קציצות הודו ברוטב קוקוס ותבלינים
בראוניז שוקולד, קוקוס ושקדים

 

המדריך המלא לזני הקוקוס

ממרח/חמאת קוקוס

מכירים טחינה גולמית? אז כזה, רק מקוקוס. ממרח קוקוס נוצר על ידי טחינה מבוקרת של אגוזי קוקוס מיובשים, כך שמתקבל ממרח שרובו שמן, אך הוא מכיל גם חלבונים, סיבים ועוד חומרים מזינים שיש באגוז. הממרח נפרד בקלות לשכבות – השמן למעלה והמוצקים למטה, אז חשוב לחמם אותו מעט ולערבב היטב. הוא מתאים לכריכים ולמאפים שונים.

ממרח/ חמאת קוקוס | צילום: בועז לביא
ממרח/ חמאת קוקוס | צילום: בועז לביא

אגוז קוקוס

הגרסה הגולמית ביותר של הקוקוס מיובאת לארץ והיא זמינה בעיקר בימי ט"ו בשבט (בשאר השנה יכול להיות מאתגר למצוא בארץ קוקוסים טריים). לפרי לוקח יותר משנה להתבגר, ובניגוד למה שנהוג לחשוב, המים שהוא מכיל לא טעימים לשתייה (מי קוקוס מתוקים יותר מגיעים מאגוזי קוקוס צעירים יותר).

אגוז קוקוס | צילום: בועז לביא
אגוז קוקוס | צילום: בועז לביא

קרם קוקוס

נוזל סמיך ושמנתי שמתקבל על ידי סחיטה של בשר אגוזי קוקוס בוגרים. קרם קוקוס יכיל 17% שומן או יותר, והוא תחליף מצוין לשמנת מתוקה בתבשילים ובמאפים שונים. אפשר למצוא על המדפים גם נוזל קוקוס שמכיל פחות קוקוס ויותר מים.

שבבי קוקוס

שבבים מיובשים המתקבלים על ידי גריסת אגוזי קוקוס בוגרים. השבבים יכולים להיות פירורים או בעלי צורת סהרונים, עם או בלי שיירי קליפה. כשקולים שבבי קוקוס (ראו במתכון לבטטה האפויה) הם מקבלים ניחוחות חמאתיים ואגוזיים מטריפים ומרקם פריך במיוחד.

מימין לשמאל: קרם קוקוס ושבבי קוקוס | צילום: בועז לביא
מימין לשמאל: קרם קוקוס ושבבי קוקוס | צילום: בועז לביא

 

קמח קוקוס

תוצר לוואי של ייצור שמן קוקוס בכבישה קרה – שבבים דקיקים של קוקוס, דלים בשומן מחד גיסא ועתירים מאוד בסיבים תזונתיים מאידך גיסא. הוא שונה מקמחים רגילים מכיוון שאינו מכיל עמילן, ולכן הוא חביב במיוחד על קהילות הפליאו והנמנעים מפחמימות. ברשת תוכלו למצוא עשרות מתכונים ייעודיים עבורו (חפשו coconut flour recipes).

קמח קוקוס | צילום: בועז לביא
קמח קוקוס | צילום: בועז לביא

כתיבה, מתכונים והכנה עֹז תלם | צילום בועז לביא | סטיילינג ענת לבל
מוצרי הקוקוס באדיבות jammoka, המייבאים לארץ מוצרי קוקוס אורגניים ללא תוספים.