נפרדות משנת 2016: סיכום מצב הנשים בעולם

נשים בהונג קונג מפגינות נגד אלימות מינית. אוקטובר 2016 | צילום: GettyImagesThe campaign, which has gained international notoriety, was inspired by a group of Canadian women who launched the protest in 2011 in response to a policeman's comment that if women want to avoid being attacked they should not dress like sluts. / AFP PHOTO / DALE DE LA REY
נשים בהונג קונג מפגינות נגד אלימות מינית. אוקטובר 2016 | צילום: GettyImagesThe campaign, which has gained international notoriety, was inspired by a group of Canadian women who launched the protest in 2011 in response to a policeman's comment that if women want to avoid being attacked they should not dress like sluts. / AFP PHOTO / DALE DE LA REY

השנה התחילה אופטימית עם זכות בחירה לנשים בערב הסעודית אבל מסתיימת בשלל מעשי אונס ונשיא אמריקאי שדוחף ידיים

88 שיתופים | 132 צפיות

 

2016 הסתיימה בחודש של אבל פמיניסטי על בחירת דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית – ולא רק שם. אקטיביסטיות סביב העולם מבטאות עצב ואכזבה. העיתונאית מונה אלת'אווי ממצרים אמרה: "זהו מסר לנשים סביב העולם, שאנחנו לא נחשבות. שהביטחון שלנו ודרישתנו לצדק סביב אלימות מינית, איננה חשובה". באופן דומה התבטאו פעילות מרכזיות בהודו ובסין וגם נשיאת ליבריה. להבדיל מהעיסוק ארוך השנים של הילרי קלינטון בבעיות של נשים סביב העולם – ובעיקר בנושאי סחר בנשים ואיסור על רכישת השכלה – נראה כי בשנה הקרובה אלו יידחקו לתחתית סדר העדיפויות של הנשיא החדש, ונשים בעולם כולו עומדות להמשיך לסבול. אלה הן נשים שחוששות לא מכך שייכשלו בשבירת תקרת זכוכית, או שירוויחו פחות מגבר. הפחדים של נשים בהודו, סין, דרום אמריקה, אפריקה ומדינות ערב הם הרבה יותר אקוטיים – הן מפחדות להירצח על ידי בני זוגן, להינשא בניגוד לרצונן או לעבור מילת נשים.

השנה דווקא התחילה בכמה בשורות עבור נשים בעולם השלישי. רגע לפני תחילת השנה, בדצמבר 2015, קיבלו נשות ערב הסעודית לראשונה את הזכות לבחור ולהיבחר בבחירות (אבל עדיין אסור להן לנהוג לקלפיות או חלילה ללבוש משהו שנוגד את חוקי השריעה). בסין שוחררו ממאסר פעילות פמיניסטיות שנעצרו בהפגנות נגד מגפת האלימות במשפחה במדינה. בית המחוקקים הסיני נכנע ללחץ הציבורי וחוקק חוק למניעת אלימות במשפחה, כולל תוכניות שיקום לנשים מוכות. במצרים נעשה מאמץ חדש למגר את תופעת מילת הנשים, ונחקקו חוקים חדשים שמטרתם להעמיד לדין את מי שמבצעים זאת. לעומת זאת, פולין כמעט נכנסה לרשימת המדינות שבהן זכויותיהן של נשים מצומצמות ובמיוחד עקב יוזמת חקיקה שנועדה לאסור כמעט לחלוטין את ההפלות במדינה. היוזמה נבלמה לבסוף בעקבות מחאה המונית של נשים שיצאו לרחובות והבהירו כי הרחם שלהם אינו רכוש לאומי.

אבל לצד ההישגים השנה הביאה איתה כמה זוועות חדשות. אונס ממשיך להיות מכת מדינה בהודו ו"הצעקה האחרונה" היא צילום המעשה בטלפון הסלולרי ומכירת הסרטון למרבה מחיר, או לחלופין לאיים על הקורבן כי אם תתלונן הסרטון יועלה לרשת. רשויות האכיפה בהודו מדווחות כי מדובר בתופעה של ממש, שמונעת מנשים להתלונן ולקבל עזרה.

נשים בהונג קונג מפגינות נגד אלימות מינית. אוקטובר 2016 | צילום: GettyImages
נשים בהונג קונג מפגינות נגד אלימות מינית. אוקטובר 2016 | צילום: GettyImages

 

הממשלה בתורכיה מנסה להעביר חוק שלפיו אונס של קטינה יהפוך לאקט לא פלילי אם האנס והקורבן יינשאו. בדרום אמריקה גרם וירוס הזיקה לבהלה בקרב נשים בהיריון עקב חשש ממומים בעובר. מכיוון שבמדינות רבות הנגועות בווירוס – בהן אל סלבדור, קולומביה וברזיל – ההפלות אסורות בחוק, נוצר גל מבהיל של הפלות בלתי חוקיות ומסוכנות. יש המקווים כי המצב לפחות יביא לדיון מחודש בנושא אמצעי מניעה והפלות, אבל עד שזה יקרה מדובר בסכנה בריאותית חמורה לנשים הלטיניות. אפריקה ממשיכה להיות אכזרית לנשים – נדידת העמים פוגעת בהן באופן אנוש והן מתמודדות עם סכנות של חטיפה ואונס בדרך ומחוסר בתנאים רפואיים מינימליים לנשים הרות. הסחר הגלובלי בנשים המשיך לפרוח השנה ומעריכים שכיום העסק מגלגל 150 מיליארד דולר ברחבי העולם. מיליוני נערות ממדינות עניות כמו נפאל, תאילנד, ברזיל, בנגלדש ואוגנדה מסוממות ומועברות לארצות הברית ואירופה, שם מאלצים אותן לעבוד בזנות ולהעביר את ההכנסות לגברים שכולאים, מכים ומסממים אותן. וככל שאלה מתגברים ולצדם גם ההתקוממות הנשית והרצון להשתחרר, גוברת ההתנגדות במדינות נחשלות להשכלת נשים והופכת לאלימה יותר. משערים כי היום נאסר על 62 מיליון נערות בעולם ללכת לבית הספר, במיוחד באזורי מלחמה כמו ניגריה ואפגניסטן.

ודאעש ממשיך לגבות קורבנות: החשש הוא שכיום מוחזקות במוסול 3,600 נשים יזידיות, שרבות מהן ילדו תינוקות לשוביהם וחלקן נאלצו לראות את ילדיהן נרצחים לנגד עיניהן. בעוד הכוחות העיראקיים הודיעו כי השחרור קרוב, קיים חשש שנשים אלו יועברו הלאה, אל ערים אחרות, ויאבד הקשר עמן.

מה עוד היה לנו בשנת 2016?

התחלנו לדבר על בוטוקס בפינת הקפה בעבודה
הפסקנו להתבייש במחזור שלנו
המילניאלס הרגיזו את כל העולם
הסטוריז השתלטו על הרשתות החברתיות
מגפת ההטרדות המיניות גבתה מאיתנו מחיר יקר
הבלוגריות יצאו למלחמה בעורכות
דחיית הסיפוקים שלנו הושלמה
המגדר יצא מכלל שליטה
לנה דנהאם הפכה מפמיניסטית לפריבלגית מנותקת
התאהבנו במעצבים סובייטים
והזן קפיטליזם עשה לנו חשק לעתיד