איך להיפרד מהחברה הכבר לא הכי טובה?

אקס בסטיז: קייטי פרי וטיילור סוויפט | צילום: Kevin Mazur, WireImage
אקס בסטיז: קייטי פרי וטיילור סוויפט | צילום: Kevin Mazur, WireImage

היא הייתה הכל בשבילך, ביליתן שעות ותמכתן אחת בשנייה אבל לאחרונה את מרגישה שהקשר הזה עושה לך יותר רע מטוב ושזה פשוט לא זה. איך נפרדים מהחברה הכי טובה (לשעבר)?

88 שיתופים | 132 צפיות

כמה אקסים יש לאדם ממוצע? שלושה, ארבעה, שבעה? אם נרחיב את ההגדרה מעבר לבני זוג רומנטים לשעבר, נמצא שהעולם מלא בחברים וחברות לשעבר: החברה מהתיכון שחשבתן שתהיו ביחד לנצח – עד שיום אחד הסתכלתן זו בזו ולא הכרתן אחת את רעותה. החבר מהצבא, שהבין את ההומור שלך יותר מכל אחד בעולם – ואחרי פיצוץ מכוער לא שוחחתם יותר, וההיא שלפתע גילינו שיש לה חיים שלמים שאנחנו לא מעודכנות בהם.

"אם לאורך זמן משהו לא מסתדר, עדיף לעשות שינוי, לנסות אחרת"

ככל שאנחנו מתבגרות, הנקודה שבה נגמרת החברות קשה יותר לאיתור. "זה כבר לא כמו בכיתה ה', שרבת עם החברה הכי טובה והיה פיצוץ וידעת שאתן כבר לא חברות יותר", אומרת ד"ר זהבה כספי, פסיכולוגית קלינית. "בבגרותנו הפרידות הן הרבה פחות דרמטיות אבל עדיין מלוות בהמון כאב. האמירה על כך שכל פרידה היא מוות קטן, משותפת לפרידה מבני זוג ולפרידה מחברים אך לרוב, פרידה מחברים היא מורכבת יותר, נמשכת זמן רב יותר, מלווה בהיסטוריה ארוכה יותר ועלולה להיות קשה לביצוע".

זו לא את זו אני

פרידות לרוב מתבשלות זמן מה לפני שהן יוצאות לפועל. ייתכן שתחושת מועקה מלווה כל פגישה, אולי אתן מציפות את הבעיה אבל המצב לא משתנה. "יש לנו נטייה לחזור לאותם דפוסים", אומרת ד"ר כספי, "אנחנו מזהות תקלה שחוזרת שוב ושוב. אם לאורך זמן משהו לא מסתדר, עדיף לעשות שינוי, לנסות אחרת".

"פרידה גם מפנה מקום למשהו חדש. יש לנו כמות מוגבלת של אנרגיה, יכולות וזמן פנוי, ולפעמים עד שלא נשחרר קשר שלילי, לא נכיר אנשים חדשים"

לדעתה של ד"ר זהבי פרידה מחברים היא התנסות בריאה. הרי הסיבות לפרידה נובעות בדרך כלל מהרצון שלנו לשפר את מערך חיינו. בין אם הצד הנפרד מעוניין להשתחרר מיחסים תלותיים, לסרב להיות מנוצל ובין אם הוא פשוט רוצה להפסיק להשקיע זמן ומאמץ במערכת יחסים שלא תורמת אינטלקטואלית או רגשית, המשמעות היא להתקדם ולהתפתח. "פרידה גם מפנה מקום למשהו חדש. יש לנו כמות מוגבלת של אנרגיה, יכולות וזמן פנוי, ולפעמים עד שלא נשחרר קשר שלילי, לא נכיר אנשים חדשים", אומרת ד"ר כספי.

>> בדרך אל הבאזר: הנשים המדהימות בעונה החדשה של נינג'ה ישראל

עוד שתיים שכבר לא חברות יותר. שרה ג'סיקה פרקר וקים קטרל בתפקיד קארי וסמנתה בסקס והעיר הגדולה | צילום מסך
עוד שתיים שכבר לא חברות יותר. שרה ג'סיקה פרקר וקים קטרל בתפקיד קארי וסמנתה בסקס והעיר הגדולה | צילום מסך

אלא שבמקרים רבים אי אפשר לחתום את הפרידה ב"זו לא את זו אני" ולשים את הסיפור מאחור. חברוּת נשענת על היסטוריה, חוויות משותפות או חברים משותפים וצריך לסיים את הקשר באופן שמכבד את הצד השני. לפני ההחלטה הסופית ממליצה ד"ר כספי לחשוב על אופי הפרידה ועל המסר שתרצו להעביר. "אם אתן שוקלות להיפרד מחברה, חִשבו מראש האם אתן מעוניינות למסמס את היחסים עד שהמסר יובן או לפנות לחברה ולהגיד לה ישירות שאתן לא מעוניינות להיות יותר בקשר. אם אתן מחליטות להתעמת, אתן לא חייבות לפתוח את כל תיקי העבר, להתחשבן ולהאשים. הקפידו לומר 'אני' ולא 'את', הסבירו שאתן לא מרגישות שזה זמן טוב בשבילכן להיות בקשר ומערכת היחסים הזו לא מוציאה מכן את המיטב. חשוב לזכור שחברות ארוכת שנים לא נגמרת ביום אחד".

אחרי הפרידה תנו לעצמכן זמן להתאושש. כשאתן נפרדות מבן זוג יש לכן את הכתפיים של חברתכן הטובה לבכות עליהן, אבל כשנפרדים מהחברה הטובה עלולים לחוש בדידות. השתדלו לא להסתכל על הפרידה כעל כישלון שלכן להחזיק קשר, אלא כפתח לקשרים חדשים. פקחו את העיניים, הגיע הזמן להכיר אנשים חדשים.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

טיפים לחברה שנזרקה

1. שימו לב לסימנים. אם נדמה לכן ש"ממסמסים" אתכן, תשאלו מה קורה. ייתכן שיאמרו לכן שהקשר הגיע לסיומו, אבל לפחות לא תרדפו לחינם אחרי מי שאינה מעוניינת בקשר אתכן.
2. אל תכנסו למשא ומתן. אין טעם להתחנן ולבקש ש"יקחו אתכן בחזרה". גם האשמות וכעסים שעלולים לצוף עדיף להעלות על הכתב, ואחרי שנכתבו – כדאי לשקול אם לשלוח אותם. הרי כתבתן בעיקר בשביל עצמכן.
3. היפרדו וירטואלית. נפרדו מכן? מותר לכן למחוק ולחסום בפייסבוק ובכל הרשתות החברתיות.
4. דאגו לעצמכן. עשו ספורט, צאו לבלות, הפתחו לעולם. השתמשו בזמן שהתפנה כדי למצוא חיבורים חדשים.

>> מתחילים מחדש: ההחלטות של הסלבס לשנה החדשה