תופעה

גטסבינג: התופעה שכובשת את עולם הדייטים

איך להרשים את הבחור שאת רוצה | צילום מסך מהסרט "גטסבי הגדול"
איך להרשים את הבחור שאת רוצה | צילום מסך מהסרט "גטסבי הגדול"

אל תאמיני למה שאת רואה באינסטגרם. הגיע הזמן שתשנני את המילה "גטסבינג", ותכירי את השיטה שתעזור לך לכבוש כל גבר

88 שיתופים | 132 צפיות

פעם הזמנים היו פשוטים יותר: היית פוגשת בחור בבר, אם הוא היה נחמד היית נותנת לו את מספר הטלפון שלך, הייתם יוצאים לדייט – ואם לא היה זורם לך המשך הקשר, היית מתקשרת לבשר זאת בעדינות.

בשנים האחרונות נכנסו אפליקציות ההיכרויות לחיינו ושינו את כל מה שחשבנו על גברים, נשים ופרידות: כיום את מחליקה ימינה ושמאלה כאוות נפשך, נפגשת עם בחור סביר מינוס, ואם לא מתאים לך – את פשוט תפסיקי לענות לו. סמסים מתנצלים ושיחות טלפון מביכות? לא בבית ספרנו.

לא עוד דייטים מביכים, איך להרשים את הבחור שאת רוצה? השיטה החדשה | צילום: shutterstock
לא עוד דייטים מביכים, איך להרשים את הבחור שאת רוצה? השיטה החדשה | צילום: shutterstock

 

>> ולמה הפרק הזה של "האחיות המוצלחות שלי" הוא ציון דרך פמיניסטי

בשפה היומיומית קוראים לזה גוסטינג, מלשון המילה ghost (רוח רפאים). כלומר, להיעלם בפתאומיות ולהתעלם מקיומו של בן אדם: לא לענות, לא לסמס, אפילו לחסום אותו ברשתות החברתיות על מנת לצמצם כמה שיותר מגע. הקלות הבלתי נסבלת של הגוסטינג הפכה את התופעה לפופולרית במיוחד בעולם הדייטינג המודרני בשלוש השנים האחרונות. נכתב עליה ועל אחותה "זומבינג" (כאשר הרוח חוזרת מהמתים ויוצרת עמך קשר, ממש כמו זומבי) רבות במגזינים שונים, ופסיכולוגים אף מיהרו לחרוץ את דינו של דור המיליאניאלז בטענה שגוסטינג מעודד דור שלם של סוציופטים.

ועכשיו, כיאה לשנה חדשה המביאה עימה טרנדים – שחקן חדש עולה למגרש ומאיים להחליף את מקומו של הגוסטינג, ושמו: "גטסבינג".

אם השם מצלצל לכן מוכר, זה לא במקרה: תופעה הדייטינג החדשה שואבת השראה מהספר (שגם עובד לסרט) "גטסבי הגדול" של סקוט פיצג'רלד וממסיבותיו הידועות לשמצה של הדמות המפורסמת ג'יי גטסבי. בעולם מסיבות הנושא מסיבות "גסטבי הגדול" תופסות מקום של כבוד בקולג'ים וחתונות מסביב לעולם, ולרוב הן כוללות בגדים מוגזמים באווירת שנות העשרים, שמלות נוצצות עם פרנזים, ליטרים של אלכוהול, סמים ואוכל טוב.

לחיי הגטסבינג | צילום מסך מהסרט "גטסבי הגדול"
לחיי הגטסבינג | צילום מסך מהסרט "גטסבי הגדול"

אז איפה זה פוגש אותנו בעולם הדייטינג? "לעשות גטסבי" או "Gatsbying" באנגלית, על פי העיתונאית וטובעת המונח מטילדה דודס (Matilda Dods) במגזין המקוון TOMBOY Beauty, כולל שימוש מסיבי ברשתות החברתיות למטרה אחת ויחידה: הרשמת אובייקט האהבה ו\או החיזור על ידי יצירת חיים שנראים מלאים עניין, אקשן וזוהר- גם אם האמת היא ההפך המוחלט. וכך כתבה דודס: "למה במקום לשלוח הודעת טקסט לבחור שאני מעוניינת בו, אני משקיעה מאמץ בלהראות שחיי נראים כמו מסיבת צ'רלסטון מלאת שמפניה ושנדלירים שמתנדנדים מהתקרה באינסטגרם? הכל עבור הסיכוי הקטן שהבחור ש-בואו נודה על האמת- בטח לא מספיק טוב בשבילי- יגלה בי עניין".

ואיך תדעי אם את עושה גטסבי? מצרפת הסבר נוסף לתופעה. "דמייני את זה", היא מבקשת מהקוראת, "את יושבת בבר עם חברה, שיערך נראה חסר מאמץ, הליפסטיק מרוח במידה מדוייקת, כוס יין לבן בידך ואת צוחקת ונהנית מהחיים. את מוציאה מצלמה ומתעדת בוידאו כמה כיף לך וכמה חסרת דאגות את". את מעלה לסטורי. עשרים דקות אחר כך את בודקת אם הוא\היא צפו בסטורי שלך. כן, יקירתי, את עושה גטסבי. את מנסה ליצור תדמית זוהרת יותר מהחיים האמיתיים שלך. האם זו המצאה שנולדה לאחרונה? ממש לא, אלא שעכשיו יש לך את האפשרות לעשות זאת במקביל לתהליך החיזור, לצרף ראיות דיגיטליות לכמה את מהממת, ולא כמו פעם – שאז נאלצת להרים לעצמך בעדות אופי על עצמך במהלך הדייטים הראשונים.

בהשאלה אפשר לנצל את המונח "לעשות גטסבי" לתקופות שאחרי פרידות, בהן יש לנו צורך בלתי נשלט להראות בכל הפלטפורמות כמה אנחנו מאושרות, כמה החיים שלנו וואו וכמה כיף להיות אנחנו. מסעדות מפונפנות? בטח! בילויים במועדונים עד השעות הקטנות של הלילה? ברור! סלפי עם חתיכים? כמובן! האם העובדה שבפועל את רוצה להישכב על הספה מול שידורים חוזרים של "חברים", מלאה בפירורי במבה, משנה? לא! כי האמת הפנימית שלנו היא לא האישיו ב"לעשות גטסבי".

הצד החיובי ב"גסטבי" הוא העובדה שהתופעה מכריחה אותך להתמודד עם העולם שבחוץ, שזה דבר חשוב בימנו אנו ובמיוחד אם עברת לאחרונה פרידה כואבת. אכן, המניעים לכך הם לאו דווקא מהמקום הבריא ביותר, אבל אם את לא לבושה בפיג'מה ביום החמישי ברציפות – זה כבר פלוס.

אז בפעם הבאה שאת רואה את האקס/ית הטרי/ה או סתם בחור שיש לך קליק איתו, מעלה סטוריז ראוותניים, מלאים בפאן ובשמחת חיים – כנראה שהוא אומלל בדיוק כמוך, מנסה בשארית כוחותיו הרצוצים לסלק את פירורי הבמבה מהחזה השפוף שלו ו"לעשות גטסבי" כדי להרגיש טוב עם עצמו. ועל זה נאמר פתט.