יש לו אישה שאוהבת אותו

חבל שאותך היא אוהבת פחות. מה לעשות כשהאמא של הגבר שלך רוצה אותו לעצמה

88 שיתופים | 132 צפיות

את אוהבת אותו. את חולה עליו, ונרגשת מהמחשבה שהוא בחר בך להיות האישה של חייו. רק שאז מתברר שבניגוד למה שחשבת, את ממש לא האישה היחידה בחיים שלו. בעצם יש לו כבר אישה אוהבת ואהובה – אמא שלו, כמובן. מפה לשם הבנת שהוא הדבר הטוב ביותר שקרה לך, אבל היא בערך הדבר האחרון שחלמת עליו. ככה זה, באגדות על הנסיך עם הסוס הלבן אף אחד לא מזכיר את אמא שלו, שעומדת מאחור. אז אם כל זה חדש לך והאמא המרשעת היחידה שהכרת עד כה הייתה אמא של שלגייה, כדאי שתקראי את המדריך להתמודדות עם האמא של החתן.

לא מספיק טובה בשבילו

בדרך כלל הכל מתחיל כבר במפגש הראשון ביניכן, אבל לא תמיד אפשר לזהות את הבעיה כבר בשלב הזה. לאה, 27, אומרת שבהתחלה לא הצליחה להבין מה יחסה האמיתי של האם כלפיה. "בפגישה הראשונה לא ממש קלטתי את זה", היא מספרת. "היא אמנם היללה אותו כל הזמן, אבל חשבתי שזה רגש טבעי של אמא שחושבת ששום דבר לא מספיק טוב לבן שלה, ואהבתי אותו כל כך, שהבנתי מאיפה זה בא לה. עם הזמן הבנתי שזה פשוט לא בריא. היא לא עזבה אותו לרגע, התקשרה אליו כל היום והתלוננה בפניו על כל דבר.
"הוא, מצדו, תמיד היה שם בשבילה, גם אם זה היה על חשבוני, ולא חשב לרגע שמשהו לא בסדר. יום אחד הוא הודיע לי שהוא נוסע איתה לחופשה בחו"ל ואפילו לא העלה על דעתו להציע לי להצטרף. כל מערכת היחסים הייתה מעוותת בעיני".
"כשאישה יולדת בן, היא כאילו מקבלת הזדמנות לעצב לה גבר אידיאלי", אומרת רותי דורון חוצ'נר, פסיכולוגית וסקסולוגית המתמחה בענייני זוגיות. "זה גם שונה מקשר בין אמא לבת, כי לרוב יחסי האם והבת לא ישתנו אחרי החתונה, בזמן שהיחסים עם הבן כן ישתנו. זו הסיבה שאמהות רבות מרגישות שהחברה תופסת את מקומן".
לדברי דורון חוצ'נר, לא צריך להפנות את האצבע המאשימה דווקא לאמא. "יכול להיות שהאם מתנהגת בצורה אובססיבית, אבל יש בתמונה גם בחור. לפני הכל, לאה צריכה להבין שיש לה עסק עם גבר ילדותי", היא אומרת.

להבין גם אותה

"אמא שלו הייתה הדבר הכי נורא שקרה לי", מספרת דלית, 27. "היא פגעה בי שוב ושוב, באופן הכי זדוני שאפשר. יום אחד, למשל, היא התחילה לדבר בארוחה על האקסית שלו, ופשוט לא הפסיקה. היא תיארה כמה היא יפה, ושאלה אותי אם ראיתי אותה כבר. ברוב חוצפתה היא אפילו שאלה את הבן שלה, החבר שלי, אם הוא בקשר איתה! אני רתחתי מזעם כמובן, אבל הוא שתק. פשוט לא האמנתי שהוא לא משתיק אותה ולא מנסה להגן עלי".
"זה נכון שהבחור אמור לכבד את אמא שלו", אומר הפסיכותרפיסט ד"ר גידי רובינשטיין, מרצה בכיר לפסיכולוגיה במכללה האקדמית נתניה, "אבל לפני הכל הוא צריך להיות אדם בוגר, עצמאי ונפרד ממנה מבחינה רגשית. ברור שאסור לו לציית לה בצורה עיוורת".
"אם הבן לא מצליח להיפרד רגשית מאמו זה מסוכן למערכת היחסים, בלי קשר לאמא", אומר ד"ר רובינשטיין. "אם הבחור שלך לא בוגר, יהיה לו קשה למלא תפקידים מסוימים בתוך המערכת הזוגית ואחר כך בתוך המשפחה".
דלית מספרת שלא הצליחה להבין למה בעצם מתנהגים אליה ככה. לדברי ד"ר רובינשטיין, הסיבה הכי שכיחה היא הפחד של האם מנטישה. "האם בעצם מנסה נואשות להחזיק בבן. לפעמים זה בן הזקונים שלה, ועזיבתו משאירה אותה בבית ריק, אולי אפילו עם זוגיות בעייתית. אם האם מסוגלת להרפות מהבן, לשחרר ולתת לו לצאת לעצמאות, זה לא אמור לקרות", הוא מוסיף.
לפי ד"ר רובינשטיין, הבן שרואה את המצוקה של אמו מרגיש אשם, כי לכאורה הוא זה שמנתק את היחסים. "כשהקשר הדוק במיוחד, יש סיכוי גדול יותר שתתפתח תחושת אשמה, ובמקרה כזה הוא צריך להצמיח עור עבה מול האשמות כמו 'מאז שאתה איתה לא רואים אותך'". לדברי ד"ר רובינשטיין, ניתן להקל על התחושות האלה על ידי התחשבות הדדית, ולהקדיש זמן איכות לאם כדי שלא תיפגע.

להימנע מקרבות מיותרים

המומחים מייחסים חשיבות גדולה לחלק של הגבר במשולש הזה, אבל איך תסבירי לו בלי לפגוע שהגיע הזמן לנתק את חבל הטבור? "לא ידעתי איך לומר לו שאמא שלו עברה כל גבול", מספרת טל, 29. "נתתי לזה צ'אנס כי חשבתי שדברים ישתנו עם הזמן. בסוף, כשאזרתי אומץ לדבר איתו, הוא לא הבין על מה אני מדברת".
ד"ר ארנון לוי, יו"ר האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה, אומר שאין טעם שתבזבזי אנרגיה בניסיון להסביר לחבר שלך מי זאת אמא שלו וכמה היא קשה. "פשוט תנסי להבין את הראש של אמא שלו ולהסתדר איתה", הוא אומר. "נכון, זה דורש תמרון רגשי רציני, אבל את צריכה לנהל איתה מערכת יחסים בוגרת. לדעתי לא כדאי שהבחור יתערב יותר מדי, כי הוא עלול להפוך לחלק מהקונפליקט".
"אני כן חושבת שצריך להסביר לגבר מי זאת אמא שלו", אומרת קרן, 30. "כשסיפרתי על התחושות שלי לבעלי, שהיה אז החבר שלי, הוא היה מופתע אבל עשה הכל כדי לפתור את הבעיה. הוא דיבר איתה והסביר לה שהוא אוהב אותי, ושהיא חייבת להתאמץ להסתדר איתי".
"זה מקרה קלאסי של בחור בוגר", אומרת דורון חוצ'נר. "הוא לא נותן לחברה ולאמא להגיע למריבות מתמשכות, ופותר את הבעיה. במקרה הזה, החבר פשוט גרם לאמו לחשוב שוב על האינטרסים שלה, על ידי זה שהבהיר לה כמה היחסים האלה חשובים לו".
"החבר שלי לא עשה כלום כדי לגרום לי להרגיש אחרת", אומרת דלית. "הוא רק אמר לי שזו אמא שלו והוא לא יכול לשנות אותה, וציפה שאני אתעלם ממנה". "אני הרגשתי שהוא מכבד את אמא שלו מאוד, ושוכח אותי", מספרת טל. "היה לו חשוב מאוד להתנהג אליה בנימוס, גם אם היא פגעה בי בכוונה. לעומת זאת, כשאני נפגעתי, הוא אמר שזה בגלל שאני ילדותית". "את לא יכולה לבטל או למחוק את ההשפעה של האמא", מסביר ד"ר לוי. "לכן כדאי שתלמדי להתמודד איתה בחוכמה. כל עוד זה לא חולני, המאבק הסמוי בין האם לחברה הוא לגיטימי וטבעי ואפשר ללמוד לנהל אותו בלי נפגעים".
"אם מישהי נכנסת לקרב כזה, סימן שהיא חסרת ביטחון לגבי הזוגיות שלה", אומרת דורון חוצ'נר. "הרבה פעמים הבחור יעמוד באמצע, ואפילו ייהנה מהמצב. זה קרב אבוד שאת תמיד תפסידי בו, כי את מעמידה את אמא שלו במקום חשוב מהדרוש, ואת עצמך בעמדת חולשה".
דניאל, 29, חושבת שהדרך היחידה להתמודד עם מצב כזה היא להרפות. "בשלב מסוים החלטתי להתעלם ממנה לחלוטין. היא העבירה עלי ביקורת ואני שתקתי, היא נידבה עצות ואני לא הגבתי. זה עזר, ובסוף היא הבינה שלא אהיה הקורבן שלה והתחילה להיות נחמדה. עם הזמן הביקורת פחתה, והיום אנחנו חיות בשלום אחת עם השנייה. ברגע שהפסקתי להילחם בה והרפיתי, גיליתי בן אדם אחר". ד"ר רובינשטיין מוסיף שחשוב שתביני גם את המצוקה של האם, שמרגישה שהיא עומדת לאבד את בנה. "חשוב שתכירי במעמדה של האם, ולא תנסי לקחת מתפקידיה. אני מאמין שאם באמת תפגיני כבוד, תתייעצי איתה וכמו דניאל, לא תעשי סיפור מהביקורת שלה, תצליחי למנוע את הקרב".



"אם מישהי נכנסת לקרב כזה, סימן שהיא חסרת ביטחון לגבי הזוגיות שלה"

החברות הכי טובות

ויש גם סיפורים אחרים. "עד היום אני לא מאמינה שאני ואמא שלו חברות טובות", מספרת סיגל, 29. "לפני שהכרתי אותה הכנתי את עצמי לתסריט הכי גרוע, בגלל נסיון העבר שלי, ודחיתי את המפגש איתה כמה שהיה אפשר. היום אני יודעת שזה יכול להיות נורא כיף, ואנחנו חברות טובות. ברגע שהבנתי שאנחנו לא חייבות להתחרות, הכל הסתדר".

עצרי! אמא בעייתית לפנייך

5 דרכים שיעזרו לך לזהות את התופעה
1. את מרגישה שנכנסת לשטח סגור בלי לשלם כניסה.
2. יש לך תחושה שגנבת משהו, וזה כמובן ממש לא נכון.
3. את מרגישה שהחבר שלך בוגד בך, למרות שברור לך שאין לו מישהי אחרת.
4. את מקבלת חיזוקים חיוביים מוגזמים מאבא שלו.
5. מהרגע שהכרת אותה, בן הזוג שלך נראה לך פחות ופחות מוצלח

אבאל'ה!

מה עושים כשהאבא שלו עושה את המוות?
נכון שהמיתוס של החמות המרשעת הרבה יותר נפוץ, אבל גם היחסים עם האבא של הבחור יכולים להיות בכלל לא פשוטים. "הדבר הראשון שעלה לי בראש כשהבנתי שאבא שלו לא ממש מחבב אותי היה שאני פשוט לא נראית מספיק טוב", אומרת קרן, 23. "אני זוכרת שלא הבנתי איך זה שאבא שלו לא מפסיק לבקר אותי ואמא שלו כל כך נחמדה", מספרת עמית, 26. "לא הייתי מוכנה לזה כי נתקלתי באמהות נוראיות, אבל אבא נוראי? זה היה חדש לי. בהתחלה חשבתי שהוא צוחק, אבל מהר מאוד הבנתי שיש דבר כזה אבא נוראי, וזה אפילו הרבה יותר כואב ומעליב".
"בדרך כלל אבות מתערבים פחות בעניינים האלו", מסבירה דורון חוצ'נר. "גם תחושת האיום של האבות פחות גדולה, אבל כמובן שיש יוצאים מן הכלל. על כל פנים, כדאי מאוד לאמץ את הדרכים להתמודדות עם האמא גם כאן".