לחגוג את הסדר בלי להתרגז

אין טעם לשבת עם פרצוף חמוץ כל הערב | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Sebastian Gauert, Shutterstock
אין טעם לשבת עם פרצוף חמוץ כל הערב | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Sebastian Gauert, Shutterstock

זה קורה במשפחות הכי טובות: לעתים צפים רגשות פחות חיוביים כלפי אנשים שאיתם אנו חוגגים את ליל הסדר. כך תתגברו על המתחים ותעבירו את הערב בצורה רגועה יותר

88 שיתופים | 132 צפיות

האווירה מסביב לשולחן הסדר אמורה להיות נעימה. בכל זאת פעמים רבות היא מתוחה: משפחות הן דבר מורכב. והמורכבות הזו בהחלט עלולה להגיע לשיא, במפגש המשפחתי הארוך של ליל הסדר. מה ניתן לעשות על מנת להתגבר על המתחים וליצור לעצמכם מציאות נעימה, רגועה וחיובית, בערב המשפחתי העמוס והאינטנסיבי הזה, הבא עלינו לטובה..

1. נטרלו את הביקורתיות שבכם

מניסיוני כמאמנת ומטפלת הוליסטית אני יודעת, שמה שקיים בתוכנו – הוא מה שמשתקף במציאות שלנו. כאשר אנחנו ביקורתיים – אנו סופגים ביקורת של אחרים. כאשר אנחנו מרכלים – אנחנו מגלים שמרכלים גם עלינו.

לא משנה מהם הדברים הנוראיים שחמותי עושה, לא משנה עד כמה גיסתי משעממת – אם בחרתי לבלות איתם את הסדר, כדאי לי לעשות כל שביכולתי על מנת להרגיש טוב. ומניסיוני – הדרך הקצרה ביותר להרגיש טוב היא לשנות את עצמי – לא את העולם. למעשה – זו גם הדרך הקצרה ביותר לשנות את העולם. לכן – אני ממליצה שתנסו לנטרל את הביקורתיות שלכם, שתימנעו, במודע ומתוך כוונה, מלחשוב על הצדדים השליליים של האנשים שאיתם אתם עומדים לבלות את הערב. סיכוי גדול שאם תעשו זאת בהצלחה – תצליחו להעביר ערב נעים יחד.

* עוד ב-ZOOG: מגיעים לליל הסדר בלי בן/בת זוג וסובלים מחרדת ליל הסדר? כך תעברו את החג בשלום>>

* עוד ב-ZOOG: איך מחפשים נכון בן או בת זוג? כנרת טל מאיר משיבה>>

* עוד ב-ZOOG: החלטתם לחפש אהבה באתר היכרויות? כך תעשו זאת נכון>>

2. נטרלו את הפחד שבכם

בין אם אתם עצמכם ביקורתיים, ובין אם אינכם כאלה – ביקורתיות היא אחד הדברים שהכי מפחידים את רוב האנשים: "מה תגיד גיסתי על השמלה שאני לובשת, והאם השמלה שלה תהיה יפה יותר", "מה תאמר חמותי על האופן שבו אני מחנכת את הילדים שלי" ו"האם אנשים יאכלו את התבשיל שהכנתי" הם רק חלק מן החששות שעולים לקראת האירוע.

אמנם פחדים אינם ניתנים תמיד להרגעה בקלות, אבל יש דרך אחת – קלה מאד – שבה אתם יכולים להיעזר, על מנת להרגיע את הסוג הזה של הפחדים. הדרך הזו מתחילה בשאלה: "האם זה באמת כל כך חשוב?" כאשר שואלים את השאלה הזו בכנות ובאומץ, מגלים שרוב הדברים שמטרידים, מפחידים או מרגיזים אתכם, אינם כל כך חשובים. לא באמת. וכאשר מבינים שכך הוא – מפחדים פחות.

3. העצימו את החלקים שאתם אוהבים בעצמכם – והימנעו מהשוואות לאחרים

דרך נוספת להרגיע גם פחדים, וגם ביקורת, היא באמצעות העצמה אישית. העצמה אישית הופכת אתכם לחזקים וראויים יותר בעיני עצמכם. אחת הדרכים להעצים את עצמכם היא באמצעות תזכורות קבועות לחלקים שאתם אוהבים בעצמכם. חלקכם עשוי להיות מופתע, אבל על מנת לחבב את עצמכם אינכם צריכים להיות טובים יותר מן האחר, לא יפים יותר ולא מוצלחים יותר. הילדים שלכם לא צריכים להיות חכמים יותר, והדעות שלכם לא צריכות להיות השנונות ביותר.

על מנת לחבב את עצמכם אתם פשוט צריכים לחבב את עצמכם. פשוט כך. על מי שאתם. יפים כפי שאתם. חכמים כפי שאתם. אף אחד מאיתנו איננו מושלם, במובן האלוהי של שלמות. אם נהיה מושלמים – כנראה שלא נהיה כאן יותר. כל אחד מאיתנו נמצא במקום כלשהו בדרך. לכן, למעשה – אין לנו ברירה אלא ללמוד לחבב את עצמנו בדיוק כפי שאנו. ליל הסדר הוא הזדמנות נפלאה להתחיל בכך.

4. העצימו את החלקים שאתם אוהבים באחר

אחרי שבחרתם לנטרל את הביקורתיות ולפחד פחות, אחרי שבחרתם להעצים את החלקים שאתם אוהבים בעצמכם, אתם יכולים לעשות בדיוק את אותו דבר – אצל האחרים. אגלה לכם סוד – גם הם, בדיוק כמוכם, פוחדים מביקורתיות וחוששים מאירועים לא נעימים במהלך הערב. וגם אם זה לא נראה כך – סמכו עליי – גם אצלכם החשש אינו תמיד ניכר.

כדי לנטרל את החששות שלהם, וגם את שלכם, השתמשו בכלי הנפלא של הפרגון. אין כמו מחמאה כנה על מנת לשפר את האווירה ולהרגיע את הרוחות. רק זכרו – המחמאה צריכה להיות כנה: לצביעות, כמו גם לניסיון מזויף למצוא חן, יש ריח. אתם מכירים את הריח הזה. אתם מריחים אותו כאשר מישהו מזייף לידכם. לכן – אם אתם רוצים ליצור אווירה נעימה בערב הסדר, אם אתם רוצים לשלוט באמת במציאות סביבכם, מלאו את לבכם חיבה וחיוביות כלפי אלה שאתם עומדים לבלות עימם את הערב. בכל אחד יש משהו טוב. אפילו באלה שהכעיסו, העליבו או זלזלו בכם בעבר. הדרך הטובה ביותר לעצור את התחושות הלא נעימות – היא באמצעות יצירה מודעות של תחושות חלופיות.

5. הכינו תשובות מראש למשפטים לא נעימים שאתם עלולים לשמוע

אם עשיתם את כל מה שהוזכר למעלה, ואתם עדיין חוששים – הכינו תשובות עדינות, אך ברורות, למשפטים לא נעימים שעלולים להישמע סביבכם. הקפידו שהתשובות הללו לא יהיו מן הסוג שמחרחר ריב, אלא מן הסוג שמנסה למנוע אותו, לעקוף אותו.

אם מעירים לכם על ההתנהגות של הילד – אפשר להגיד תודה (במקום להרגיש שמישהו אומר לכם שאתם הורים נוראיים). אתם לא חייבים לעשות משהו מיוחד עם ההערה, אלא אם כן אתם חושבים שהיא נכונה, אבל רצוי שהתודה תהיה כמה שיותר כנה.

אם גיסתכם בוחרת להתעלם במופגן מן התבשיל שהכנתם, אתם מוזמנים להתעלם מן ההתעלמות שלה – ולאכול מהתבשיל שלה בהנאה גלויה. ואם מישהו מבני המשפחה מביע דעה שונה משלכם – ביחס לכל עניין שהוא – אתם יכולים להביע את דעתכם בשקט, או לשבת במקום אחר. זכרו – כאשר אתם מבינים שכמעט שום דבר איננו באמת קריטי, כאשר אתם מסוגלים להרגיע את הפחד והביקורתיות בתוכם, וכאשר אתם מרגישים טוב עם עצמכם, אין כמעט דבר שיוכל להוציא את עצמכם משיווי המשקל, ולהפר את שלוותכם.

6. החליטו שלא משנה מה יקרה – אתם באתם ליהנות

ותיהנו! מהאוכל הטעים, מהשיחה הנעימה, מהילדים שלכם, שלא תמיד יש לכם זמן לשבת איתם כל כך הרבה זמן יחד. תיהנו מעצמכם, ממי שאתם וממה שבחרתם להביא איתכם לערב הזה. מהנכונות שלכם לצמוח, להרחיב את הגבולות שלכם ולהגדיל את עצמכם על מנת להעביר ערב משפחתי נעים ורגוע יחד.

בברכת חג שמח,

כנרת טל מאיר
מאמנת אישית ומטפלת הוליסטית
לאתר
ליצירת קשר בדוא"ל: Kineret44@gmail.com

* עכשיו בדרך האוכל: מתכון למצות במילוי קרם אגוזים בציפוי פריך לצד גאנש שוקולד חם>>

* עכשיו בדרך האוכל: מתכון לעוגת שוקולד כשרה לפסח>>

* עכשיו בדרך האוכל: מתכון ללחמניות לפסח>>