גאווה

איך תדעי אם את ביסקסואלית?

בעיקר תהיי גאה להיות אישה | צילום: David McNew / GettyImages
בעיקר תהיי גאה להיות אישה | צילום: David McNew / GettyImages

הצורך האנושי להגדיר הגדרות גרם לנו לצאת לחקור את המשיכה לנשים. האם אנחנו לסביות? ביסקסואליות? או שמא סטרייטיות משועממות בתקופה שובבה? החלטנו שלא להחליט כרגע

88 שיתופים | 132 צפיות

חודש הגאווה שנמצא בעיצומו ודגלי הגאווה שמתנופפים מכל עבר מעלה שוב את הצורך בהגדרות. יצאנו להבין מה אומרת עלינו, אם בכלל, המשיכה העזה למלצרית בקפה שמתחת לבית שמגישה לנו כל יום סנדוויץ' מטבוחה עם חמוצים אף שאנחנו בכלל נמנעות מגלוטן ונשואות לגבר כבר נצח. אנחנו סטרייטיות? לסביות? או אולי בכלל בי?

על פי אתר חוש"ן, מרכז ההסברה של קהילת הלהט"ב בישראל, ביסקסואל מוגדר כ"מי שנמשך/ת מינית ורגשית לא/נשים מיותר ממגדר אחד. המשיכה אינה בהכרח זהה בעצמתה ובאופייה לכל המגדרים, ולכן קיימים סוגים שונים של ביסקסואליות. ב'סולם קינסי' מוגדרת הביסקסואליות כטווח על ציר דמיוני בין הטרוסקסואליות להומוסקסואליות".

כדי להבין אם לעזוב הכל בסערה ולברוח לקאריביים עם ההיא מהמכולת, פנינו ללימור בנדל, מטפלת זוגית ומינית המתמחה בחשק מיני ותשוקה. "בכל אחת מאיתנו יש את 'האני הארוטית', שזו מהות מינית וחושנית שרוצה להגשים פנטזיות מיניות".

אז מה ההבדל בעצם בין להיות לסבית לביסקסואלית?
"לסבית מעוניינת לבנות את חייה עם אישה, זה תחום של מיניות אבל גם של זוגיות".

אם כך, איך נדע להגדיר את הנטייה המינית שלנו?
"לא צריך להגדיר כל דבר. יש אנשים שיחפשו את ההגדרה, ויש אנשים שמאוד פתוחים, שובבים ומגוונים ולא יחפשו להגדיר את עצמם. יש נשים שבתקופות מסוימות הן סטרייטיות ובתקופות אחרות הן מגלות את עצמן מחדש כלסביות, למשל אחרי שנים עם בן זוג פתאום בא להן להתנסות עם אישה. מיניות נמצאת על רצף. היום נשים בגיל 50 בפריחה מינית מטורפת!".

בעקבות הפריחה המינית הזאת הן מוצאות זו את זו?
"לא בהכרח, אבל הן יותר מתנסות ויותר פתוחות לאופציה הזאת של להיות עם אישה. אחרי 20־30 שנה עם הבעל הן מתחברות למיניות שלהן, הילדים גדלו ועזבו את הבית, הן חופשיות וחוגגות את החיים, הן לבד, הן יכולות לעשות מה שהן רוצות. בתוך אותו חופש ה'אני האירוטית' מתעוררת והן רוצות לתת לה ביטוי".

האם אנחנו מוכנות להתפשר ולא לתת ביטוי מלא ל"אני האירוטית"? כאן ביסקסואליות נכנסת לתמונה. המיניות מקבלת ביטוי לפי תקופות, מידת עניין וחשק מיני. בחירה בגבר או באישה תלויה בשלל גורמים, שמיניות היא רק אחד מהם. ההגדרה הלא מקובעת של ביסקסואלית לא מחייבת אותנו לסדר מסוים או למיון חברתי, הטווח הוא רחב משתנה ואישי ומאפשר לנוע בתוכו.

"עם נשים הסקס ארוך ומושקע יותר"

גם לוסי (שם בדוי), סטודנטית לבלשנות וביסקסואלית, טוענת שמשיכה מינית היא עניין של תקופות. לוסי ידעה מגיל צעיר שהיא נמשכת לגברים וגם לנשים ואף ניהלה מערכות יחסים עם סטרייטים, לסביות וביסקסואליות.

לא מזמן היא יצאה ממערכת יחסים אינטנסיבית עם אישה ולאחרונה בא לה לצאת דווקא עם גברים. "לפעמים יש תקופות שבא לך שיכילו אותך יותר ואת רוצה לקבל הרבה יותר רגש ואינטימיות. עם נשים זה יותר קל מהבחינה הזאת, אבל יש גם חסרונות – הכניסה וההיסחפות לקשרים כאלה היא מאוד מהירה. פתאום את מוצאת את עצמך תוך חודש במערכת יחסים מאוד מחייבת. זה יכול להיות מתיש. לפעמים את רוצה קונטרה, להרגיש שאת לא יוצאת עם עצמך מבחינה רגשית".

זה לא מהמם לדלג על שלב הדייטים ולקפוץ ישר לבינג' הזוגי?
"כשיצאתי עם גברים לקח לזה זמן, זה נבנה. היו יותר משחקים ופחות ידעתי איפה המקום שלי. אני שונאת משחקים, אבל עם גברים יש בזה משהו שקצת מתבשל. לאט לאט את מתרגלת לרעיון שאת נמצאת בזוגיות, לומדת להכיר את הבן אדם. עם נשים זה היה מההתחלה מאוד אינטנסיבי, ראיתי אותן כל יום, ואם לא אז דיברנו שעות. יש משהו מוחלט בלהיסחף מההתחלה, ואז פתאום אחרי כמה חודשים את שואלת מה קרה בזמן האחרון ואיפה הייתי. בקיצור, לפעמים זה מהמם ולפעמים זה לא“.

ועם מי הסקס יותר טוב?
"אין יותר טוב. יש דברים אחרים, זו התנהלות אחרת לגמרי“.

מה שונה בסקס?
"בסקס עם גברים הרבה פעמים הם מתמקדים רק בך או שאת מתמקדת רק בהם. בסקס עם אישה יש הדדיות מסוימת, פתאום הסקס לא מסתיים כשהגבר גומר אלא כשהאישה גומרת“.

ויש שתיים. אז איך מתנהלות הגמירות?
"עם נשים ההגדרה של סקס היא לאו דווקא ההגדרה של סקס עם בחור. הסקס לא מסתיים ברגע שצד אחד גומר, אלא הוא ארוך ומושקע יותר. הפור פליי הרבה הרבה הרבה יותר ארוך כי העניין הוא לא חדירה אלא הדברים מסביב. עם גברים יש את התחושה שהכל מוביל לרגע החדירה. עם נשים אין את המטרה הזאת, אז אפשר להגיע לכל מיני מקומות“.

איזה למשל?
"סשן של ירידות או שרשרת אורגזמות בלי להגיע למצב של חדירה בכלל".

אחד החסרונות שלוסי מציינת הוא שסקס עם אישה הוא פחות ספונטני ומוגבל לתחומי הבית. "לשים סטרפ־און זה לא ספונטני, ובטח לא להסתובב איתו לכל מקום. אם את לא בבית את צריכה לתכנן, למשל אם את הולכת עם בת זוג לבית מלון, את יודעת מה את צריכה להביא“.

מה לגבי היכרויות? את יוצאת למסיבות של ביסקסואלים?
"זו קהילה מאוד קטנה וסגורה שכולם בה מכירים את כולם. את הולכת למקום מסוים, מתחילה לפתח שיחה עם מישהי, פתאום היא שואלת אותך 'מי האקסיות שלך? אני בטוח מכירה'. אני פחות מצאתי את עצמי במסיבות כאלה".

השנה היא 2021, וכפי שפסק בראד פיט בסרט הקאנוני "מועדון קרב" לפני עשרים שנה, "כולנו צרכנים", והאתיקה של תרבות השפע מחלחלת לכל תחומי החיים, בין אם זה בשאלות הרות גורל כמו באיזו סדרה לצפות היום, איזה סגנון מוזיקלי לשמוע באימון הריצה בבוקר או באיזו מסעדה לאכול בערב. העולם הוא התפריט שלנו, ואנחנו לוקחות ממנו מה שבא לנו. היום נשכב עם גבר ומחר עם אישה ואף אחד מהם לא יעיד עלינו או יצמצם אותנו למשבצת אחת מוגדרת מראש. כי משבצות וקופסאות זה משעמם, אלא אם הן מופיעות בקטלוג של איקאה. ואם המשמעות של להיות ביסקסואלית היא לפתוח את הראש ואת הגוף לאופציות הנאה חדשות, לסשנים של ירידות ולשרשרת אורגזמה – זה שווה בדיקה.