מתי אומרים שאוהבים?

צלם: ingimage
צלם: ingimage

אתם יוצאים כבר תקופה ובן/בת הזוג לא אומרים לכם שהם אוהבים אתכם. האם אתם מבזבזים את הזמן איתם? בואו לראות מהו הזמן המתאים לומר את שלוש מילות הקסם ומה מונע מאנשים לומר אותן

88 שיתופים | 132 צפיות

"הוא עדיין לא אמר שהוא אוהב אותי", סיפרה עדי אתמול בפגישתנו השבועית. "אני לא יודעת מה לעשות. אתמול כבר כמעט ולא הצלחתי להתאפק, ואמרתי לו בעצמי. אני לא יכולה יותר.."

הוא עושה הכול חוץ מלהגיד את שלוש מילות הקסם

כבר שבועיים חוזרת עדי על אותה התלונה. החבר החדש, דניאל, שאיתו היא יוצאת לתחושתה כבר מליון שנה (ולמעשה – ארבעה שבועות ושלושה ימים בדיוק), לא אומר לה שהוא אוהב אותה. הוא מתקשר כמעט כל יום, מציע להיפגש, בא לאסוף אותה, משלם על רוב הבילויים שלהם, ואפילו הזמין להם סוף שבוע בצפון, אבל להגיד "אני אוהב" – עוד לא.

עדי הצהירה בפניי שהיא אוהבת אותו שלושה ימים וארבע שעות אחרי שנפגשו. היא הייתה משוכנעת שזהו זה, שהיא מצאה את אהבת חייה. האמת היא שכבר שמעתי אותה מתלהבת מגברים בעבר, אבל בכל פעם זה נראה לה הכי אמיתי בעולם. היא לא זוכרת, שרק לפני חודשיים התלהבה מאד ממישהו אחר…

אז מתי נכון להגיד "אני אוהב/ת אותך", מתי נכון להילחץ כאשר זה לא נאמר, מי צריך להגיד קודם ומהי המשמעות האמיתית של האמירה הזו? כדי לענות על השאלות הללו, אציג בפניכם ארבעה טיפוסים שונים של אנשים, שלכל אחד מהם סגנון תקשורת שונה ודרך פעולה אחרת בכל מה שקשור להצהרות אהבה ולחיים בכלל. היכרות עם ארבעת הטיפוסים נותנת ארבע תשובות שונות לשאלות שהעלנו, ועוזרת לנו להבין מול מי אנחנו עומדים, מה ניתן לצפות ממנו ובאיזה שלב, למה לא כדאי לצפות, וממה לא כדאי להתאכזב.


למדו לזהות את ארבעת הסגנונות ולהיות קשובים למי שמולכם. אילוסטרציה: ingimage

הטיפוס הראשון: המתלהב

זה הסגנון של עדי. המתלהבים מתאהבים מהר, אומרים מהר, אבל גם שוכחים מהר. הם מצפים לשמוע מהר שהצד השני אוהב אותם, מתאכזבים מהר כשזה לא קורה ועלולים לברוח מהר כשזה כן קורה… הם אוהבים דברים חדשים – להשיג את אותם דברים, ליהנות מהם ולהמשיך הלאה אחרי שהשיגו את מה שרצו. לא כדאי לו, למי ששומע הצהרת אהבה מה"מתלהב", להזמין אולם לחתונה. כדאי שייוודא קודם שההצהרה הזו תקפה גם בימים ובשבועות הבאים.

אם עדי לא תשמע תוך כמה ימים מדניאל שהוא אוהב אותה, היא עלולה להתייאש, לפנות לגבר הבא ולשכוח ממנו. כדי להרגיע אותה, כדאי שדניאל ימשיך לחזר אחריה בצורות אחרות: להתקשר, לשלם, להציע, אבל זה לא יחזיק מעמד לנצח. הסגנון המתלהב רוצה שיתלהבו איתו, ועדי תצטרך להרגיש שדניאל מתלהב איתה. זה לא מבטיח שהיא תישאר איתו, אבל אם לא יגיד – זה מבטיח שהיא לא תישאר.

לעומת זאת, אם עדי תגיד לדניאל שהיא אוהבת אותו – זה יהיה נכון בדיוק לאותו רגע. אם היא רוצה ליצור סוף-סוף קשר רציני, כדאי לה להרגיע מעט את התלהבותה ואת הצהרותיה. כדאי לה לבלות מעט יותר זמן עם דניאל ולנסות ליהנות מן ההווה שלהם יחד, במקום לרוץ קדימה, לדמיין את החתונה המשותפת שלהם לפרטיה, להשתעמם ולעבור לפרויקט הבא.

במהלך קשר ארוך טווח עם הטיפוס המתלהב, ניתן לצפות להצהרות אהבה ענקיות ומלאות התלהבות בתדירות גבוהה יחסית. אם זה לא קורה – אתם יכולים להתחיל לדאוג.

הטיפוס השני: המעשי

זה הסגנון של דניאל. המעשיים לא אומרים – הם עושים. הם מתקשרים, מזמינים, לא עושים חשבון מי התקשר למי, כמה ומתי. היענות ליוזמות שלהם מספיקה מבחינתם, וכך הם מצפים שגם כל האחרים יחשבו. "מילים עפות ברוח", הם אומרים, אבל מעשים נשארים לנצח.

על המעשיים ניתן לסמוך שכאשר הם כבר אומרים משהו – הם מתכוונים אליו, גם אם אמרו אותו קצר ולעניין. הם לא ישתפכו בהצהרות רומנטיות, כי זה לא פרקטי בעיניהם, ופרקטיות היא האלוהים היחיד של המעשיים. מצד שני, אם נלמד אותם שלהצהיר הצהרות אהבה זה פרקטי והם יבינו את ההיגיון, אין בעיה – הם יעשו מה שאמרנו.

אין טעם לנסות ללחוץ על הטיפוס המעשי שיצהיר הצהרות לפני שהוא מוכן לכך. זה לא יעבוד. גם מניפולציות, "משחקים" וניסיונות לגרום לו לחשוש שאיבד אותך, לא יעבדו ברוב המקרים. הטיפוס המעשי רוצה לדעת שהחיים שלו איתך יהיו נעימים. אם את רוצה לעודד אותו להצהיר הצהרות – דאגי שיהיה לכם טוב יחד.

כאשר דניאל יגיד לעדי שהוא אוהב אותה, הוא יתכוון לכך. לכן הוא אינו אומר עדיין. מאחר שהוא מעשי, זה לא ייקח לו עוד הרבה זמן, כי חבל על הזמן ואין צורך לבזבז אותו עם מישהי שהוא לא אוהב. תוך שבועיים-שלושה תשמע עדי את הצהרת האהבה שהיא מצפה לה, אבל ההצהרה תהיה כל כך קצרה ועניינית, שהיא תבקש ממנו לחזור עליה שוב, כדי להיות בטוחה ששמעה.


כדי לשמוע את המילים "אני אוהב אותך" יש להתאזר בסובלנות. אילוסטרציה: ingimage

הטיפוס השלישי: הדקדקן

עם אחד כזה, עדי לא הייתה מחזיקה מעמד אפילו חמש דקות. הדקדקנים לא יגידו שהם אוהבים אפילו במשך מספר חודשים. הם יבחנו ויבדקו את הקשר לאט לאט וביסודיות. הם ילמדו כל פרט בקשר לבן/בת הזוג שלהם, לפני שיחליטו אם הם מרגישים משהו. עליהם לדעת שמי שהם בוחרים מתאים להם בכל תחומי החיים.

אם דקדקן יחווה לחץ מבת הזוג שלו הוא פשוט יוותר. הם לא מסוגלים ולא רוצים להחליט כשהם בלחץ. אנשים שמבטאים התלהבות יתר ואינם בודקים את הדברים ביסודיות קודם, נתפסים על ידי הדקדקנים ככאלה שלא ניתן לסמוך עליהם. לכן המתלהב נתפס כלא אמין על ידי הדקדקן. הטיפוס המעשי, לעומת זאת, מובן לו הרבה יותר.

כדי לשמוע את המילים "אני אוהב אותך" מפי דקדקנים יש להתאזר בסובלנות, אבל אם זה לא קורה אחרי שלושה חודשים, ניתן לדבר איתם בעדינות, בשקט, בלי להישמע לחוצים ובלי להלחיץ. אפשר לשאול אותם מה הם מרגישים, והם גם מסוגלים לענות – אבל לא כדאי לצפות להשתפכויות כי זה לא יקרה. הם כן מסוגלים להסביר למה הם אוהבים, ולעשות זאת בפרטי-פרטים שעבור מישהו שאינו שותף לסגנון התקשורת שלהם, עלולים להישמע עניינים מדי.

כאשר דקדקן יגיד לך שהוא אוהב אותך – סימן שהתכוון לכך. האמיני לו. אל תצפי שהוא יגיד את זה יותר מדי במילים במהלך חייכם המשותפים. את כן יכולה לצפות להרבה דברים קטנים שיסמלו את אהבתו אלייך.

הטיפוס הרביעי: העדין

העדינים בוחנים את העולם דרך רגשות. הם יודעים לבטא את רגשותיהם ואינם מסוגלים להיות בסביבה שבה לא מבטאים רגשות. הם מבטאים רגשות בעדינות וברכות, ולא בהתלהבות קולנית כמו הטיפוס המתלהב. העדינים בוחנים מלכתחילה כל סיטואציה, ובכללה מפגש זוגי, דרך השאלה מה ההרגשה שהיא נותנת להם.

לעדינים ייקח זמן לבטא את רגשותיהם, כי הם רוצים לדעת שהצד השני מרגיש אותו דבר. הם לא רוצים לכפות את עצמם, וגם לא להיות בסיטואציה שבה דוחים אותם.

אם את רוצה לשמוע הצהרת אהבה מאדם בעל סגנון תקשורת עדין – רצוי שתרמזי לפחות שיש לך רגשות כלפיו ותוותרי על הכלל שגברים צריכים להגיד קודם. במקרה של העדינים הכלל הזה אינו תופס.

כפי שראינו, ארבעת סגנונות התקשורת מציעים ארבע תשובות שונות לשאלה מתי צריך להגיד אני אוהב אותך, מתי כדאי להילחץ כאשר זה לא נאמר, מי צריך להגיד קודם ומהי משמעות המילים הנאמרות. כל מה שנותר לכם כעת הוא ללמוד לזהות את ארבעת הסגנונות ולהיות קשובים למי שמולכם ולא רק לסגנון הייחודי שלכם. המפתח לשלוות הנפש שלכם סביב סוגיה זו, טמון בכך שתצפו מן האדם שאיתכם למה שמתאים למאפיינים שלו – ולא בהכרח למה שמתאים לכם.

כנרת טל מאיר היא מאמנת ויועצת אישית זוגית ומשפחתית ומטפלת רוחנית. דוא"ל: Kinerert44@gmail.com