רעה, והוא אוהב את זה

היא דורכת על הבחור שלה ומחזיקה אותו קצר, וגם אלייך היא לא ממש נחמדה – אבל דווקא אצלה החיים יפים, וכל הגברים הטובים אצלה בכיס. אישה חזקה, או סתם גועלית?

88 שיתופים | 132 צפיות

את רואה אותה ברחוב, במשרד, כשנדחפים לעלות לאוטובוס, או בהוליווד הנוצצת. לחברות שלך את אומרת שהיא התגלמות הרוע האנושי, אבל עמוק בפנים את יודעת שהיית שמחה להיות קצת יותר כמוה. כמה שלא ינסו לשכנע אותך שהיא בסך הכל "אישה חזקה", הגיע הזמן להודות – היא פשוט ביץ'.

כן, הביץ' לא מפחדת מאף אחד ולא לוקחת שבויים. לא בטוח שתרצי אותה בתור בוסית שלך – היא לא בעד סולידריות נשית (או כל סוג אחר של נחמדות). גם לא בטוח שתרצי שהיא תהיה חברה שלך, כי היא לא תהסס לדרוך עלייך כשצריך. אז איך זה שהידיד הכי טוב שלך, או הבחור השווה מהמשרד שנורא בא לך עליו, דווקא רוצה אותה, ועוד איך?

מלאך או שטן

מה ההבדל בין אישה חזקה ודעתנית, כזו שיודעת בדיוק מה היא רוצה, לבין הביצ'ית המצויה? לורן, 20, מתל אביב חושבת שאישה חזקה היא כזו שלרוב הולכת נגד הזרם, אחת שחותרת להשגת המטרות שלה ולא נותנת לכוח לעלות לה לראש. "הביצ'ית, לעומת זאת, יכולה גם לעבוד קשה, אבל ברוב המקרים היא לא עושה את זה, אלא פשוט מנצלת לרעה את היכולת שלה כדי לתמרן אחרים".

קרן, 21, מראש העין אומרת שבחורה ביצ'ית היא אחת שיודעת מה היא רוצה מעצמה ולא מתפשרת. "בהתחלה גם אני הייתי ילדה טובה", היא אומרת. "אבל היום אני אחת מהבחורות האלה. אני לא אומרת שצריך ישר להתנהג לבחורים בצורה אסרטיבית, אלא מתחילה בקטן, ומראה לו שאיתי אין משחקים, וששקר אחד קטן או כל דבר שלא נראה לי יכול לגרום לוויכוח עצבני. למדתי על בשרי שאסור להחליק את הדברים, אחרת הוא ימשיך עם זה. כזאת אני. אולי אני טועה, אבל זה כבר אינסטינקטיבי אצלי. אני לא אותה בחורה תמימה שהייתי. אני לא שותקת ובוכה, אלא עומדת על שלי".



"לא תרצי אותה בתור בוסית שלך – היא לא בעד סולידריות נשית".
אילוסטרציה: PHOTOS ASAP

והם נופלים אחד אחד

את לא מאמינה שזה קורה לך. שמת עין על בחור ממש חמוד, ואחרי שהיית הכי נחמדה והכי חברותית ואחרי שצחקת מהבדיחות הדביליות שלו – הוא בחר דווקא במישהי אחרת. מישהי שתחזיק אותו קצר. אבל ממש קצר. תמר, 23, מרמת גן הייתה בהלם כשראתה את החברה החדשה של החבר הכי טוב שלה. "כשהכרתי את החברה החדשה שלו, לא האמנתי שהוא באמת רוצה אחת כזו. היא פשוט דרכה עליו מכל הכיוונים, אמרה לו מה ללבוש, כעסה כשאכל יותר מדי לטעמה, ובכל פעם שעשה תכניות בלעדיה היא הייתה משתוללת. ניסיתי לשאול אותו מה הוא מוצא בה, אבל הוא רק אמר שהוא אוהב אותה ושבפנים היא נשמה טהורה".

לעומת זאת, יובל, 30, מתל אביב אומר שככל שהוא מתבגר הוא דווקא מוצא את עצמו נמשך לנשים דעתניות ועוצמתיות יותר, ולכן בשנה וחצי האחרונות הוא במערכת יחסים עם בחורה שיודעת בדיוק מה היא רוצה. "בכל מקרה", הוא אומר, "אני לא מכיר בחורה ביצ'ית שאוהבת 'לדרוך' על גברים ולא מאחלת לעצמה בסתר לבה שיתנהגו גם איתה קצת בקשיחות".

עומר, 27, מתרחק מנשים כוחניות כמו מאש. "ביצ'יות מעידה על חוסר ביטחון עצמי. אני לא צריך מישהי שתחלק לי הוראות ותתנהג אלי כמו אל הסמרטוט שלה. חבר טוב שלי נפל לתוך מערכת יחסים כזאת והוא נמצא בה עד היום. הוא חושב שהוא מאוהב, אבל מי שמסתכל עליו מבחוץ לא מבין איך הוא לא עזב עדיין את הכונפה שאיתו. חבל שלא היו לי סימנים מוקדמים שהוא הולך ליפול ככה. היא מדברת אליו כמו אמא שלו, מחלקת לו הוראות, וכשהוא עושה את הדבר הכי קטן שלא מוצא חן בעיניה היא מתפרצת כמו הר געש. היא עושה לו את המוות. אני פשוט לא מצליח לתפוס למה הוא נשאר עם המפלצת הזאת".

שרית ציטרון, פסיכותרפיסטית, מספרת שמחקרים הוכיחו שגברים הנחשבים מצ'ואיסטים מפתחים חרדה עמוקה ליד נשים שמנסות לשדר תדמית חזקה וכוחנית. "נשים מהסוג הזה מפחידות גברים", היא אומרת. "הגבר מרגיש שהוא נמצא בתחרות עם האישה. הוא חושש שהיא תחסל אותו, וממש חווה סירוס. אפשר לראות נשים שתלטניות ומסרסות שמנסות לשמור על המעמד שלהן במערכת יחסים הבנויה בהיררכיה של שולט ונשלט. אצל הנשים מדובר בהפרעה ביכולת לחוות וליצור אינטימיות, אבל בדרך כלל גם הגבר שלצדן ישתף פעולה, וייקח על עצמו את תפקיד הנשלט. גבר כזה, בדרך כלל, כלוא בתבנית מסוימת ומשחזר מערכות יחסים קודמות שגם בהן הוא חווה השפלה והתעלמות מהצרכים שלו".

ביצ'יות נהנות יותר

בזמן שאת מנסה להיות נחמדה ולהסתדר עם כל העולם, יש כאלה ש"להיות נחמדה" לא כלול בלקסיקון שלהן. נועה, 29, מתל אביב לא מבינה בכלל על מה כל המהומה. "כבר שמעתי שקוראים לי 'ביץ'' מאחורי הגב, אבל זה לא מעניין אותי. כשאני מבקשת שיעשו משהו בעבודה – עושים אותו בלי להתווכח! אם הייתי מבזבזת את הזמן על להיות נחמדה ולהגיד 'בבקשה'', הייתי נתקעת עם ערימה של חברים מזויפים ועם עבודה שלא נעשית. אז מה עדיף?".

מרב, 25, מבאר שבע מסכימה עם נועה. "אין ספק שלבנות כאלה יש פחות רגשות אשם ופחות נקיפות מצפון. אני גיליתי שאת העולם אי אפשר לתקן עם 'סליחה' ו'תודה'".

מרב נמצאת במערכת יחסים כבר שלוש שנים, והיא מספרת שהחבר שלה מקבל אותה כמו שהיא, למרות החיכוכים שבדרך. "החבר שלי יודע שאף פעם לא ישעמם לו איתי. אז אני לפעמים קצת מחלקת הוראות, אבל בסופו של דבר, זה בדיוק מה שהוא רוצה. מה עדיף, בחורה שתגיד לו 'טוב תודה, תן לי עוד קצת על הראש ואני אמשיך לשתוק'?". לפי ציטרון, נשים אלו, שלרוב מאובחנת אצלן אישיות נרקיסיסטית המאופיינת בשתלטנות, התפרצויות זעם וקושי לבקש עזרה, בעצם מנסות לפצות על רגשי נחיתות או חולשה.

מתכון לכישלון

ד"ר אילן בירן, פסיכוסקסולוג ומנהל מרכז למיניות בתל אביב, טוען שגברים בוחרים את בנות זוגם על פי כל מיני שיקולים. "ברמה המודעת אנחנו בוחרים בני זוג לפי מודלים אחרים של זוגיות שאנחנו מכירים, וברמה הפחות מודעת אנחנו מחפשים בני זוג מתוך ציפייה שהם ישלימו אותנו במקומות שמעוררים בנו חרדה, במקומות שבהם אנחנו זקוקים לתיקון". ד"ר בירן חושב שגבר יבחר באישה דומיננטית אם הוא חש בעצמו חוסר ביטחון וחולשה. הוא מסכים שנשים שאימצו את דגל הביצ'יות מחפות באמצעותו על קשיים משל עצמן. "אלה נשים שקשה להן עם המיניות שלהן וזו הדרך שלהן להיות בשליטה. האישה חסרת ביטחון וחייבת לשלוט בכל מחיר, והגבר שבחר בה גם הוא חסר ביטחון, ומקווה לשאוב את הביטחון ממנה. החיבור הזה הוא מתכון לכישלון. אין לקשר הזה סיכוי".

09.08.06

(עודכן ב – 24.02.09)