חלל פתוח: האדריכל שמנצל את האוויר

עמודי לבנים אדומות ופריטי ריהוט ואמנות קלאסיים, שהוצאו מהקשרם הטבעי ומוקמו בדירה בדרום תל אביב יוצרים ניגוד מעניין ומעניקים לחלל האורבני טאץ' אירופי וחם | צילום: מושי גילטיס
עמודי לבנים אדומות ופריטי ריהוט ואמנות קלאסיים, שהוצאו מהקשרם הטבעי ומוקמו בדירה בדרום תל אביב יוצרים ניגוד מעניין ומעניקים לחלל האורבני טאץ' אירופי וחם | צילום: מושי גילטיס

האדריכל כפיר גלאטיה אזולאי מציע עיצוב טוטאלי שכולל תכנון נקי ופונקציונלי שממקסם אור יום, יחד עם עיצוב פנים עשיר ומלוטש. שיחה אישית

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

The K.O.T Project סטודיו לאדריכלות

שם כפיר גלאטיה אזולאי
גיל 32
סטטוס רווק
לימודים בוגר לימודי עיצוב פנים בויצו חיפה ולימודי אדריכלות בבצלאל
ניסיון מקצועי מן-שנער אדריכלים

האדריכל כפיר גלאטיה אזולאיֹ
האדריכל כפיר גלאטיה אזולאיֹ

 

מקצוע האדריכלות בער בעצמותיו של אדריכל כפרי גלאטיה אזולאי עוד בנעוריו. הוא השלים לימודי הנדסאות בניין כבר בגיל 16, השלים לימודי עיצוב פנים במהלך שירותו הצבאי, ומיד לאחר מכן סיים לימודי אדריכלות בבצלאל. "תמיד ידעתי שזה מה שאני רוצה להיות", הוא אומר, "והאהבה לחומרים ולעיסוק בפרטים הקטנים הובילה אותי תחילה ללימודי עיצוב פנים. כשהבנתי שאני שואף לעבודה בקנה מידה גדול יותר, המשכתי ללימודי אדריכלות". עם סיום לימודיו עסק בתכנון מבני ציבור גדולים במסגרת עבודתו במשרד מן-שנער אדריכלים, ובמקביל פיתח את הסטודיו הפרטי שלו העוסק בתכנון משרדים, חנויות ודירות יוקרה. עבודתו מתאפיינת בחללים נקיים ופשוטים לצד עיצוב פנים עשיר ומלוטש בסגנונות שונים, ושואב השראה ממזרח וממערב.

 

מהם העקרונות המנחים את עבודתך?

"אני מונחה בראש ובראשונה על ידי הפונקציונליות של כל פרויקט, וחשוב לי שהבית יתפקד כמו מכונה. כשהמכונה חורקת – הדיירים לא מרוצים. צירי התנועה והמבט בבית נגזרים מן הפונקציות השונות ומאופן השימוש בהן על ידי הלקוחות, שכן הרגלי החיים השונים של כל משפחה מכתיבים את האופן שבו היא מנצלת את החללים. דירה שבה המטבח מתוכנן כחלק מחלל האירוח הפתוח היא דירה לזוג צעיר ללא ילדים, בעוד שבבית שתוכנן עבור משפחה עם ארבעה ילדים – תוכנן המטבח כלב הפועם של הבית שיש אליו גישה שווה מכל חלקי הבית.
עיצוב הפנים מבחינתי משלים את התכנון האדריכלי, ואעדיף פרויקטים שבהם אוכל להציע עיצוב טוטאלי. אני משקיע המון ביצירת פתרונות אחסון ובהצנעה של מערכות החשמל והמיזוג של הבית, ומנסה לייצר בתים גמישים שניתן יהיה לשנות אותם בקלות עם הזמן ועם צרכיה המשתנים של המשפחה.

עיצוב פנים אקלקטי, עשיר וחם בדירת דופלקס בתל אביב | צילום: גדעון לוין
עיצוב פנים אקלקטי, עשיר וחם בדירת דופלקס בתל אביב | צילום: גדעון לוין

 

לא פעם אני יוצר מעטפת אדריכלית פתוחה, נקיה ופשוטת קווים, ומוותר על חלוקת הפנים באמצעות קירות. במקום זאת אני משתמש בפתרונות נגרות או מסגרות מורכבים, המייצרים מחיצות בחלל לצד פתרונות אחסון. זה חוסך זמן בנייה ומייצר גמישות, שכן שום דבר אינו מקובע לרצפה ותמיד אפשר לשנות את האלמנטים בהתאם לצרכים המשתנים של המשפחה. בדירת דופלקס שתכננתי בתל אביב, למשל, אין כלל קירות פנים, ואלמנטים של נגרות ומסגרות הונחו בחלל כמו קוביות במשחק לגו כדי לייצר את חלוקת הפנים: ארון מורכב בצורת רי"ש חובק את חדר השינה באופן המייצר בו פרטיות, מצניע את כל מערכות הבית ומייצר שטחי אחסון רבים, ואילו החציצה בין הסלון למטבח נוצרה באמצעות יחידת מסגרות מחוררת ואוורירית מברזל שחור.

פריטי נגרות ומסגרות מורכבים משמשים כמחיצות פנים בדופלקס בתל-אביב | צילום: גדעון לוין
פריטי נגרות ומסגרות מורכבים משמשים כמחיצות פנים בדופלקס בתל-אביב | צילום: גדעון לוין

 

אני שואף ליצירת חללים פתוחים, אווריריים ורחבים גם בדירות קטנות, כשהמטרה היא למקסם את ניצול השטח ואת ניצול משאבי האור והאוויר בחלל. אף פעם לא אוותר על פתחים, תמיד אחפש את הזיקה אל החוץ, במיוחד במרחבים אורבניים, ואקדיש תשומת לב לחדירת תאורה טבעית לחלל. בנוסף למבטים החוצה, חשוב לי לייצר מבטים נוספים גם בפנים הבית. אני נוטה לפתוח פתחים פנים דירתיים ביחידות הנגרות המגדירות את החדרים, ולייצר בהן חלונות רצפה-תקרה קבועים שמאפשרים ציר מבט ומקור אור נוספים בכל חדר".

קומת הגג בדירת דופלקס בתל אביב: פתחים מקסימליים תורמים להידוק הקשר בין פנים לחוץ ולתחושת אווריריות ומרחב, וחשובים במיוחד דווקא בדירות קטנות ובמרחבים אורבניים | צילום: גדעון לוין
קומת הגג בדירת דופלקס בתל אביב: פתחים מקסימליים תורמים להידוק הקשר בין פנים לחוץ ולתחושת אווריריות ומרחב, וחשובים במיוחד דווקא בדירות קטנות ובמרחבים אורבניים | צילום: גדעון לוין

 

מה סגנון התכנון והעיצוב שלך?

"אני נמשך לעיצוב נקי ואוהב פשטות, אבל לא מצטמצם לסגנון עיצובי מסוים ואוהב לצטט סגנונות שונים – החל מאוריינטליזם, דרך וינטג' של שנות ה-50 ונגיעות קלאסיות, וכלה בברוטליזם. בכל פרויקט אנסה לזקק מוטיב מרכזי אחד ולהפוך אותו לקוסנפט המוביל. למשל, וילה בראש העין תוכננה באופן מינימליסטי ונקי ללא קישוטיות יתר, כשהמוטיב המרכזי הוא משטחי בטון מצולק וגס, לעומת דירה אקלקטית, חמה ועמוסה בפרטים שעיצבתי בתל אביב. כך או כך, אני מקפיד על ניקיון תכנוני אדריכלי שייתן מקום לעיצוב פנים עשיר הנוטה לאקלקטיות.

וילה בראש העין תוכננה באופן מינימליסטי ונקי ללא קישוטיות יתר | צילום: מושי גילטיס
וילה בראש העין תוכננה באופן מינימליסטי ונקי ללא קישוטיות יתר | צילום: מושי גילטיס
המוטיב המרכזי בוילה בראש העין הוא משטחי בטון מצולק וגס | צילום: מושי גילטיס
המוטיב המרכזי בוילה בראש העין הוא משטחי בטון מצולק וגס | צילום: מושי גילטיס

בכל סגנון, מה שחוזר ומאפיין את עבודתי הוא נטייה לעיצוב מלוטש ומוקפד. אני מאמין גדול בדיטיילס, ומאמין שחיבורים מוקפדים בין אלמנטים ושילוב נכון בין חומרים מייצרים מראה מלוטש ויוקרתי. אני נוטה למודרניזם נקי, אבל תמיד מותיר במה לאלמנט מרכזי שמוצא מסביבתו הטבעית וממוקם בהקשר קונטרסטי.כשכל האלמנטים הם מאותו סגנון, פחות מבחינים בפרטי הפרטים שלהם; אך כשמבודדים פריט ריהוט אחד בסגנון ויקטוריאני מסביבתו הטבעית, וממקמים אותו בדירה בסגנון אורבני-תעשייתי, הוא מקבל פתאום במה ומשפיע על כל סביבתו. לכן אני אוהב ושואף לשלב פריטים בודדים בסגנון קלאסי, עם היסטוריה, דווקא בדירות אורבניות ונקיות בסגנונן, כדי לייצר ניגודיות מעניינת.

אני חצי פולני וחצי מרוקאי, אולי השילוב הזה בין מזרח למערב מוטמע בי. אני גם מאוד אוהב להכניס שחור לחלל – זה צבע שמעניק לחלל טאץ' יוקרתי ואלגנטי. לא בכדי משתשמשים רוב מותגי האופנה היוקרתיים בעולם בשחור, גם במיתוג וגם בעיצוב חללי התצוגה שלהם, ואני מנסה לאמץ את זה במידת האפשר גם בפרויקטים שלי".

משרד במתחם העיצוב של קסטיאל בדרום תל אביב. הצבע השחור, המקובל בעיצובי חנויות יוקרה בינלאומיות, מעניק לחלל טאץ' יוקרתי ואלגנטי | צילום: גדעון לוין
משרד במתחם העיצוב של קסטיאל בדרום תל אביב. הצבע השחור, המקובל בעיצובי חנויות יוקרה בינלאומיות, מעניק לחלל טאץ' יוקרתי ואלגנטי | צילום: גדעון לוין

מה מאפיין את בחירותיך החומריות?

"אני נמשך לחומרים לא מעובדים במצבם הגולמי כמו בטון, ברזל ולבנים חשופות. אלה חומרים המעניקים לבית סגנון אורבני עם נגיעה תעשייתית, גם אם הבית נמצא באזור כפרי. בעיניי אלה חומרים שיש בהם הצהרה: קיר מבטון חשוף מעיד על אומץ, פתיחות וחשיבה שונה; זה לא עוד קיר לבן. יחידת מזווה פתוחה מסבכת ברזל מושחר, שבה כלי האחסון והאוכל נותרים חשופים והופכים לחלק ממראה הבית, משדרת פתיחות ושחרור, ויש בה משהו חו"לי אירופי. בנוסף, חומרים תעשייתיים כמו בטון או אפוקסי מאפשרים ליצור רצפות יצוקות שאין בהן תפרים וקווי חיבור רבים, מה שמוסיף לתחושת הגודל והפתיחות של החלל. אני אוהב לנצל את הנתונים של הדירה, ולחשוף אלמטים קונסטרוקטיביים שהם חלק מהדנ"א של הדירה. למשל, בדירה קטנה בשכונת פלורנטין בתל אביב נחשפו במהלך הבנייה קיר לבנים מקוריות שחופה בטיח ועמוד בטון תומך. העמוד היה חייב להישאר בדירה ולכן הותרתי אותו במצבו החשוף והגולמי והפכתי אותו לאלמנט עיצובי בחלל. אני לא אוהב כיסויים, תפאורות והדבקות, אלא להפך – חושף את האלמנטים המקוריים בדירה ומדגיש אותם".

ניגודיות מעניינית בין פריטים בודדים היסטוריים בסגנון קלאסי לבין דירות אורבניות
ניגודיות מעניינית בין פריטים בודדים היסטוריים בסגנון קלאסי לבין דירות אורבניות

מהם מקורות ההשראה שלך?

"אני מאוד מתחבר למבנים קלאסיים ולאדריכלות העוסקת באור ממזרח וממערב, כמו במבני דת שונים. למשל, טדאו אנדו היפני מאוד משפיע עליי. החללים שלו מורכבים מחומר ומאור ואני נמשך לצמצום שלו, צמצום עד כדי נזירות. אני מאוד מתחבר לעבודותיו של האדריכל האמריקאי הנודע לואיס קאן, המתאפיינות בזיקוק של צורות גיאומטריות פשוטות וטהורות, בזרימה של אור במבנה ובשדות שלמים של בטון חשוף. אני מאמין שאדירכלות פשוטה ולא מתחכמת מייצרת נינוחות. באדריכלות מתאמצת יש משהו מאולץ, ואילו אצל קאן ואנדו יש משהו זני ומאופק מאוד בגלל הצורות המזוקקות, ועל כן על זמני. זיקוק האור, החומר והצורה יוצר אדריכלות מזוקקת וטהורה שמפעילה אותי, יש בהפשטה הזו משהו מאוד רוחני".

 

קצרים עם כפיר גלאטיה אזולאי

הכי יפה במקצוע "היכולת להשפיע על חיים של אנשים אחרים".
הכי קשה במקצוע "ההתמודדות עם הביורוקרטיה".
פרויקט אדריכלי מוערך בארץ "ארובות בתי הזיקוק בחיפה, בגלל הזיקוק של חומר וצורה – צורות בטון פשוטות המתנשאות על הסביבה".
טיפ למי ששוקל ללמוד אדריכלות "ללמוד את המקצוע רק אם זה בוער בעצמותיך, ההשקעה שווה אבל מטורפת".
פרויקט שהיית רוצה לעשות וטרם עשית "מבנה דת כלשהו – מסגד, כנסיה או בית כנסת. מקדשים ומבני דת היו צורות האדריכלות הראשונות שהושקעו בהן מאמצי תכנון ובנייה".
אם לא הייתי אדריכל הייתי "ארכיאולוג. אני אוהב היסטוריה וחקר תרבויות קדומות וטקסים של החברה האנושית".