הכי טבעי: ביקור בבית מעוצב במלבורן

ביתו של האדריכל האוסטרלי ג'ון הנרי במלבורן זיכה אותו בכמה פרסים. הבית משלב באופן מופלא חוץ ופנים ומשמש תפאורה נהדרת לאוסף עבודות האמנות ולפריטי העיצוב האיקוניים והצבעוניים שלו

88 שיתופים | 132 צפיות

אדריכלות  John Henry

שטח בנוי 220 מ"ר

קונסטרוקציית הבית עשויה פח מגלוון וזכוכית, המשמשים קירות הבית ואף גג, שזכה בשכבת הגנה החוסמת את קרני האור
קונסטרוקציית הבית עשויה פח מגלוון וזכוכית, המשמשים קירות הבית ואף גג, שזכה בשכבת הגנה החוסמת את קרני האור

בסוף שנות ה־90 רכש אדריכל ג'ון הנרי מגרש באחד הפרברים הירוקים של העיר מלבורן שבאוסטרליה בעלות של 100,000 דולר בלבד. על המגרש בנה את ביתו בעלות של 000,300 דולר. עלויות הבנייה הנמוכות מבטאות את תפיסת העולם של הנרי, המאמין כי ניתן להפיק את המקסימום מחומרים זולים ולהשתלב בסביבה הפיזית שבה הבית קם. אף שפרויקט זה רחוק למדי ממרכזי תרבות וארכיטקטורה בעולם, הוא עורר עניין רב אף מחוץ לאוסטרליה. במבנה ייחודי זה החוץ הוא חלק אינטגרלי מפנים הבית ומשתלב בו באמצעות מסלעה, מפל וצמחייה עשירה, כל זאת לצד יצירות אמנות ועיצוב שהופכות אותו למרחב מרתק ומרהיב.

כיסאות פנטון צבעוניים סביב שולחן בעל משטח זכוכית, שבו משתקפת הצבעוניות העשירה של יצירות האמנות
כיסאות פנטון צבעוניים סביב שולחן בעל משטח זכוכית, שבו משתקפת הצבעוניות העשירה של יצירות האמנות

קסם אורגני

הבית ממוקם באחוזה מלבנית ארוכה וצרה שבה מספר מבנים: באזור הצפוני נמצאים הסטודיו, הבונגלו (בית נמוך קומה עם מרפסת) ומפל צנוע, ובחלקה הדרומי בית מגורים שבהמשכו בריכה וצמחייה. הנרי מספר כי בתוכנית המקורית היה שימוש בקונסטרוקציה מטנסיל (סיב חזק ועמיד המאפשר גמישות רבה בתכנון הארכיטקטוני), אלא שפתרון זה התגלה כיקר מדי. במקום זאת הוחלט ליצור מעין חממה מחומרים זולים יחסית – קונסטרוקציה העשויה מפח מגולוון וזכוכית, המשמשים לקירות הבית ואף לגג, שזכה בשכבת הגנה החוסמת את קרני האור. בפנים הבית נעשה שימוש נרחב בלוחות אקריליים המשמשים למעברים בין המפל לשבילי הצמחייה, כך שנוצרת תחושה של הליכה באוויר, ואילו הרצפה עשויה בטון מוחלק המצופה ציפוי אפוקסי תעשייתי המעניק לה ברק. על מנת להתמודד עם השמש העזה (בקיץ הטמפרטורה יכולה להגיע ל־40 מעלות) מוקמו האלמנטים העשויים זכוכית בזווית המונעת חדירה ישירה של אור, כך שאף כי נדמה שהבית חשוף הוא מבודד היטב מסביבתו.

מבט על חזית הבית
מבט על חזית הבית

עד כה זכה הנרי בארבעה פרסים על תכנון הבית הייחודי. הוא חובר למסורת אדריכלית שתחילתה בשנות ה־50 וה־60, שלה שותפים אדריכלים כמו פרנק לויד רייט ופאול רודולפי (Paul Rudolphi) האמריקנים ורובין בויד Robin Boyd)) האוסטרלי. המשותף לאדריכלים הוא שימוש בצמחייה תלויה ובחללים פתוחים הנחלקים למפלסים בגבהים שונים, וגם השימוש בפיסוליות מודרנית. הללו סיפקו השראה להנרי והוא היטיב לתרגמה לתקופתו באופן יצירתי. הוא יצר משחק בין חמשת המפלסים שבנה באופן המפריד בין האזורים השונים אך גם מקשר ביניהם. המטבח ופינת האוכל מופרדים מהסלון ומחדר המדיה באמצעות כמה מדרגות וצמחייה, ואזור השינה והאמבטיה הצמודה אליו ממוקמים מעל. מכל פינה בבית ניתן להשקיף על צמחייה, על מסלעה או על מפל. במרכז החלל ניצבת קובייה שחורה ובה שירותי אורחים וחדר כביסה. הקובייה השחורה על הרקע הלבן מקלה על ההתמצאות, משמשת מעין מרכז כובד של הבית ותורמת למשחק הפיסולי. סמוך אליה ניצב תנור עצים שחור עם ארובה. גם הוא בולט כאלמנט חם ונוסטלגי על רקע העיצוב המודרני.

המטבח מוגבה ממפלס הסלון ויש בו אי נייד שמאפשר אירוח וגישה נוחה אל שולחן האוכל
המטבח מוגבה ממפלס הסלון ויש בו אי נייד שמאפשר אירוח וגישה נוחה אל שולחן האוכל

עיצוב ואמנות מודרניים

את עלויות הבנייה העדיף הנרי, כאמור, לצמצם, אולם בתחום האמנות והעיצוב השקיע בפריטים ברמה מוזיאלית המעוררים רצון עז לבקר בביתו. ניתן למצוא בביתו אוסף אמנות עכשווית של ציירים אוסטרלים חשובים כמו ג'ון קובורן (John Coburn), סידני בול ( (Sydney Ball, דיוויד אספדן ((David Aspden, טרבור ויקרס (Trevor Vickers), דיוויד אוהלורן (david o'halloran) ואף עבודות של הנרי עצמו. המשותף לעבודות האמנים הוא הסגנון האבסטרקטי – לעתים גיאומטרי ולעתים חופשי – וצבעוניות עזה הבולטת מאוד על רקע לובנם של הקירות.

שילוב הסלעים והצמחייה בתוך הבית שואב השראה מיצירות אדריכליות מתחילת המאה ה-20
שילוב הסלעים והצמחייה בתוך הבית שואב השראה מיצירות אדריכליות מתחילת המאה ה-20

לצד אוסף האמנות יצר הנרי אוסף רהיטים של מעצבים מוכרים מהעולם – בפינת האוכל הצמודה למטבח ניתן למצוא את כיסאות פנטון שעוצבו בסוף שנות ה־50 על ידי המעצב הדני ורנר פנטון (Verner Panton), התואמים בצבעם ליצירת האמנות שמעליהם, המחולקת למלבנים בגוונים דומים. בהמשך נמצא המטבח הלבן והסטרילי לגמרי. מכשירי החשמל וכלי אוכל שבו נסתרים מהעין כך שניתן להתמקד ביצירות האמנות. לאי העבודה שבמרכז המטבח חוברו גלגלים, כך שמאפשרת גמישות מסוימת בארגון החלל. בסלון ניתן למצוא את כיסא הנדנדה המפורסם של אדריכל פרנק גרי, את כיסא ברצלונה שעיצב בשנות ה־50 האדריכל והמעצב מיס ון דר רוהה לחברת קנול ובחדר המדיה ניתן לפגוש פריטי ריהוט שיש בהם מידה רבה של הומור, כמו הכיסא המדבר של צמד המעצבים האוסטרליים גרנט ומארי פיטרסון שעוצב בשנות ה־60.

החזית השקופה מייצרת תחושה שאין גבול בין הפנים לחוץ
החזית השקופה מייצרת תחושה שאין גבול בין הפנים לחוץ

מאופק ומדויק

על אף שבבית מגוון רחב של רהיטים ויצירות אמנות, נראה כי עדיין נשמרת בו מידה רבה של שקט ואיפוק הנובעים מנאמנותו של הנרי לסגנון שבחר. הוא אינו משלב בעיצוב פריטים בעלי אופי קישוטי או סנטימנטלי, לא כל שכן חפצים אישיים ומזכרות. רק במספר מצומצם של יצירות ניתן למצוא פנים אנושיות, כך שהבית בכללותו הוא יצירה גיאומטרית צבעונית הזוכה למעט חספוס וחיות בזכות המסלעה, הצמחייה והמפל. החומרים שמהם עשויים רוב הרהיטים (בד, פלסטיק ומתכת) קלים, זולים וניתן להזיזם ממקום למקום. ואכן, סידור הרהיטים משתנה מדי פעם בהתאם להתפתחות האוסף. בחדר השינה ובחדרי הרחצה, לעומת זאת, נקבע ריהוט בסיסי המאפשר מנוחה ורוגע המאזנים את החללים הציבוריים.

קישור צבעוני בין רהיטים לעבודות אמנות יוצר מראה מוקפד
קישור צבעוני בין רהיטים לעבודות אמנות יוצר מראה מוקפד

מה שהופך את הבית ליצירה מרגשת כל כך הוא השילוב בין ההקפדה המינימליסטית לצבעוניות העשירה. עיצובו ותכנונו הם פועל יוצא של הידע המתודולוגי שרכש הנרי באדריכלות, בתולדות העיצוב התעשייתי ובאמנות עכשווית. בזכות הידע הרחב בחר במדויק פריטים בעלי ערך ושילב את האלמנטים עד להיווצרות מרחב מעורר עניין והשראה המזמין את המבקר לשוטט בו ולחקור אותו.

חדר השינה מעוצב בסגנון מינימליסטי. הנוף המרהיב הוא השחקן המרכזי בחלל
חדר השינה מעוצב בסגנון מינימליסטי. הנוף המרהיב הוא השחקן המרכזי בחלל
שירותים מרווחים מאפשרים משחקי השתקפות במראה כך שיצירות האמנות מוכפלות
שירותים מרווחים מאפשרים משחקי השתקפות במראה כך שיצירות האמנות מוכפלות

על קצה המזלג עם אדריכל ג'ון הנרי

אני מאמין

כל אדריכל חייב לעצב את הבית שלו בעצמו. שימו לב מה מעורר בכם השראה ונסו לפתח זאת, בקרו במבנים ישנים וחדשים והאמינו בעצמכם וביכולת שלכם. אל תתייחסו לביקורת, היא באה לרוב מאלו שמקנאים בכם.

גישת עיצוב

פתחו דברים שמרגשים ומעניינים אתכם, הרחיבו את הגבולות שלכם.

טיפ עיצוב

היו מספיק אמיצים כדי לפעול אחרת מאופנות ומטרנדים. חפשו אלטרנטיבות חדשות.

לא כדאי

אל תחקו אחרים. משמעות החיקוי היא שאינכם בוטחים בעצמכם ובחזון שלכם.