הכנסייה שהפכה לבית מפואר

המטבח ניחן בעיצוב לבן ומינימליסטי המפנה את במה לחלון הוויטראז' המקורי, הגדול והמרשים | צילום: Jim Tschetter
המטבח ניחן בעיצוב לבן ומינימליסטי המפנה את במה לחלון הוויטראז' המקורי, הגדול והמרשים | צילום: Jim Tschetter

שימוש בשחור ולבן ונגיעות עץ טבעי וזהב משמרים את יופייה של כנסייה איטלקית בשיקגו שהוסבה לבית ומבליטים את המאפיינים המקוריים של המבנה, בהם חלונות ויטראז' אלגנטיים ויפהפיים

88 שיתופים | 132 צפיות

אדריכלות: Scrafano Architects
עיצוב פנים: Linc Thelen Design
מיקום: שיקגו, אילינוי
שטח בנוי: כ־500 מ"ר

במבואת הכניסה לבית נשמרו אלמנטים מקוריים כמו קיר לבנים, ספסל כנסייה, שנדליר וחלונות הווירטואז' | צילום: Jim Tschetter
במבואת הכניסה לבית נשמרו אלמנטים מקוריים כמו קיר לבנים, ספסל כנסייה, שנדליר וחלונות הווירטואז' | צילום: Jim Tschetter

כנסייה איטלקית מתודיסטית־אפיסקופלית שנבנתה ב־1901 שופצה והפכה לבית מגוריהם של זוג צעיר ושלושת ילדיהם. את השיפוץ והעיצוב ביצעו משרד האדריכליםScrafano Architects, שחתום על כ־300 מבני מגורים, ומשרד העיצוב Linc Thelen Design, שזכה בלא מעט פרסים על פועלו. יחד הם חולקים חלל עבודה משותף בשיקגו ומשתפים פעולה בפרויקטים שונים.

לדברי המתכננים עמד בניין הכנסייה נטוש מאז 1920 (אף שהחליף בעלים, בהם אוניברסיטת אילינוי, שהחזיקה בו בשנים 1970־2000, ויזם פרטי שהשאיר את הנכס כמו שהוא). הלקוחות, שראו את הפוטנציאל בנכס, רכשו אותו, ולמרות הגבלות הבנייה שהטילו הרשויות המתכננים זיהו את האפשרות לפתוח את החזית הצפונית של המבנה, לשמר בו פרטים היסטוריים כמו חלונות הוויטראז' ומגדל הפעמון ולשלב בו פריטי ריהוט ועיצוב מודרניים.

גופי התאורה החשופים, בעיצוב המתכננים, מתקשרים לחלונות הויטראז' המקוריים במטבח | צילום: Jim Tschetter
גופי התאורה החשופים, בעיצוב המתכננים, מתקשרים לחלונות הויטראז' המקוריים במטבח | צילום: Jim Tschetter

תכנון נכון

בבית שלוש קומות. בקומת הכניסה ממוקמים החללים הציבוריים – הסלון, המטבח ופינת האוכל בחלל אחד פתוח, פינת המשפחה, יחידת ההורים, חדר רחצה, חדר ארונות ושני חדרי שירות. קומת הכניסה מובילה לקומה התחתונה, שבה יחידת אירוח – שלושה חדרי שינה ושלושה חדרי שירותים, ולקומה העליונה, שבה חדרי השינה והרחצה של הילדים.

מבט כללי על החלל המרכזי. אח מאבן קוורץ טבעית המתנשאת לגובה 7.5 מטרים ומשמשת נקודת מיקוד בחלל הפתוח | צילום: Jim Tschetter
מבט כללי על החלל המרכזי. אח מאבן קוורץ טבעית המתנשאת לגובה 7.5 מטרים ומשמשת נקודת מיקוד בחלל הפתוח | צילום: Jim Tschetter
המדרגות מובילות אל קומת חדרי הילדים, שבה מסדרון המאפשר מבט פנורמי אל החלל המרכזי | צילום: Jim Tschetter
המדרגות מובילות אל קומת חדרי הילדים, שבה מסדרון המאפשר מבט פנורמי אל החלל המרכזי | צילום: Jim Tschetter
חדר המשפחה הממוקם בירכתי הסלון, ולו קיר אח משותף עם הסלון | צילום: Jim Tschetter
חדר המשפחה הממוקם בירכתי הסלון, ולו קיר אח משותף עם הסלון | צילום: Jim Tschetter

מבואת הכניסה לבית מדגישה את החיבור בין ישן לחדש – נשמרו בה אלמנטים מסורתיים כמו קירות הלבנים הישנות שנותרו חשופות, שנדלייר וספסל הכנסייה המקוריים וכמובן חלונות הוויטראז'. עשר מדרגות רחבות מובילות מן המבואה אל החלל המרכזי המתנשא לגובה של 7.5 מ'.

בעיצוב הפנים המודרני השתמשו המעצבים בשלושה צבעים מרכזיים – לבן, שחור וצבע עץ אלון טבעי, עם נגיעות של זהב. בשילוב חלונות הוויטראז' נוצר מראה אלגנטי הן בחלל המרכזי והן בחדרי הרחצה. גופי תאורה מינימליסטיים בזהב ובשחור נראים כמו תכשיטים בחלל ואינם גונבים את ההצגה מהעוצמה שגובה החלל וחלונות הוויטראז' יוצרים. הקירות נצבעו לבן וקורות העץ המקוריות מעצימות את תחושת הגובה.

אחד האלמנטים המרשימים בחלל המרכזי הוא אח העשויה אבן קוורץ שחורה וטבעית של החברה האמריקאית Transceramica הנישאת לגובה ויוצרת נקודת מיקוד בחלל הפתוח. מצדה השני ניצבת האח על קיר שלם בחדר המשפחה שנמצא בירכתי הסלון. עוד בסלון, שולחן איקוני שעוצב בתחילת שנות ה־40 על ידי האמן, המעצב והאדריכל היפני־אמריקאי איסמו נוגוצ'י (Isamu Noguchi) עבור הרמן מילר ((Herman Miller ומורכב מבסיס עץ בעל מראה פיסולי שעליו משטח זכוכית. השולחן ניצב על שטיח עור אמורפי ולצדם ניצב שולחן צד משושה מדגם Drea Side Table של חברתArteriors .

המטבח ניחן בעיצוב לבן ומינימליסטי המפנה את במה לחלון הוויטראז' המקורי, הגדול והמרשים | צילום: Jim Tschetter
המטבח ניחן בעיצוב לבן ומינימליסטי המפנה את במה לחלון הוויטראז' המקורי, הגדול והמרשים | צילום: Jim Tschetter
בעיצוב פינת האוכל והחלל המרכזי כולו נשמרה שפה אחידה – מונוכרמטיות ונגיעות של זהב וחלון שנותן את הטון בחלל | צילום: Jim Tschetter
בעיצוב פינת האוכל והחלל המרכזי כולו נשמרה שפה אחידה – מונוכרמטיות ונגיעות של זהב וחלון שנותן את הטון בחלל | צילום: Jim Tschetter

שומרים על הכבוד

המטבח תוכנן על ידי מעצבי הפנים בסיוע אנשי מקצוע מקומיים. הארונות ואי העבודה מעץ אגוז הותאמו במיוחד ונצבעו לבן בגימור מבריק. אליהם חוברו משטחי עבודה מקוורץ לבן, הנחשב לחומר עמיד וקל לניקוי המחליף בהצלחה חומרים מסורתיים יותר כמו שיש וגרניט. חמישה כיסאות בר מתכווננים מדגם Lem בצבע שחור, של המעצב היפני Shin Azumi, (המוצגים באוסף הקבוע של מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון), מאופסנים בחזית אי העבודה ונראים רק מצדו האחד. משאר הכיוונים נראה האי כמלבן לבן, גדול ונקי. לצד המטבח ניצבת פינת האוכל, המורכבת משולחן שבסיסו פלדה ומעליה משטח עץ אלון שנצבע בגוון בהיר יותר מזה של הרצפה ומחבר בינה לבין משטחי העבודה הלבנים. כיסאות פולי קרבונט שחורים בעיצוב פיליפ סטארק שומרים על מראה מודרני, והצבע השחור מוסיף להם חומרה ואיפוק. סדרה של ארבע עבודות אמנות מקוריות של מעצב הפנים Linc Thelen מוסיפה מגע אישי לאזור זה ואופיין האבסטרקטי משתלב בחלל, הנקי מחפצים אישיים.

הבנים חולקים חדר שינה, חדר ארונות וחדר אמבטיה, המעוצבים בשפה בוגרת | צילום: Jim Tschetter
הבנים חולקים חדר שינה, חדר ארונות וחדר אמבטיה, המעוצבים בשפה בוגרת | צילום: Jim Tschetter
קיר טיפוס בחדר הבנים שומר על אלמנט משחקי | צילום: Jim Tschetter
קיר טיפוס בחדר הבנים שומר על אלמנט משחקי | צילום: Jim Tschetter

בחלל המרכזי נעשה שימוש רב באור טבעי ובגופי תאורה. מקצת חלונות הוויטראז' ניתנים לפתיחה ומקצתם עומדים כאלמנט קבוע. במטבח, למשל, ניתן לפתוח את החלקים השקופים, ואילו החלק המצויר נשאר קבוע. גופי תאורה המדמים אפקט של זיקוקי דינור, בהם נורות קטנות שסביבן מקלות מתכת מוזהבים, יוצרים אפקט חגיגי ומדגישים את גובה התקרה. בפינת האוכל נתלה גוף תאורה קרוב לשולחן החברה הקנדית הצעירה One Forty Three המיטיבה לשלב סגנו רטרו בשיק עכשווי. מלבד אלה נתלו מעל אי העבודה גופי תאורה בעיצוב מעצב הפנים Linc Thelen.

חדרה של הבת הקטנה: גוני כתום וירוק מוסיפים חמימות ותחושה מרגיעה, טבעית ובוגרת לעיצוב החדר | צילום: Jim Tschetter
חדרה של הבת הקטנה: גוני כתום וירוק מוסיפים חמימות ותחושה מרגיעה, טבעית ובוגרת לעיצוב החדר | צילום: Jim Tschetter
חדר הרחצה הצמוד לחדרה של הבת משרת גם את האומנת | צילום: Jim Tschetter
חדר הרחצה הצמוד לחדרה של הבת משרת גם את האומנת | צילום: Jim Tschetter

עיצוב עם מחשבה

לבעלי הבית שלושה ילדים, ותשומת לב רבה הוקדשה לעיצוב חדריהם. בחדר השינה של הבנים נבנה קיר טיפוס שעליו נקודות אחיזה מעץ הדומות לחלוקי נחל. הדלתות והמיטות תוכננו על ידי המעצב וטפט פרחוני של חברת Spoon Flower (שלה מבחר מרהיב של טפטים ובדים) מעדן את הנוכחות המסיבית של קיר הטיפוס. גוף התאורה יוצר משחק גיאומטרי מעניין, שילוב של גון עץ טבעי מבחוץ וגוון ירוק בפנים, ומשתלב היטב במראה הנוצר משילוב השטיח ושאר האלמנטים בחדר. יחד נוצר חלל מוקפד וייחודי. לחדר השינה של הבת הקטנה נבחרו הצבעים לבן, ירוק וכתום וגם בו יש אלמנט משחקי. הטפטים העדינים בחדר נרכשו ב־Serena and Lily ובמרכז תלוי כיסא נדנדה של איקאה שמוסיף לו עניין.

שני החדרים עוצבו בצבעוניות נועזת יותר מהחללים הציבוריים בבית, אך גם הם משדרים בגרות ולא נראים כחדרי ילדים סטנדרטיים. בחדר ההורים נגיעות של כחול כהה וחלונות הוויטראז' תופסים את מירב תשומת הלב. המיטה נקנתה ברשת הגדולה והעדכנית Restoration Hardware. תשומת לב רבה הוקדשה גם לחדרי הרחצה והשירותים, ולמרות השפה המינימליסטית והאחידה זכה כל אחד מהם לאופי משלו.

חדר האמבטיה של ההורים ניחן במראה עשיר ואלגנטי ואילו חדרי האמבטיה של הילדים זכו בנגיעות צבע בהתאם לחדר שאליו הם צמודים. שימוש בקוורץ לבן מעניק לכל המקום יוקרה ואלגנטיות. כל אחד מדיירי הבית זוכה לפרטיות ורצונותיהם וצרכיהם של כולם זוכים להתייחסות ממוקדת. תכנון ועיצוב הבית מכבדים את מבנה הכנסייה – שומרים על אווירת הוד ויוקרה וגם משרתים באופן פונקציונלי את המשפחה.

חדר השינה של ההורים מרווח מואר. חלון ויטראז' גדול הוא נקודת הצבע המרכזית בחלל | צילום: Jim Tschetter
חדר השינה של ההורים מרווח מואר. חלון ויטראז' גדול הוא נקודת הצבע המרכזית בחלל | צילום: Jim Tschetter
חדר רחצה נזירי ומואר ביחידת ההורים | צילום: Jim Tschetter
חדר רחצה נזירי ומואר ביחידת ההורים | צילום: Jim Tschetter

על קצה המזלג עם Linc Thelen

אני מאמין "עיצוב צריך לשקף את האישיות שלנו. עליו להיות אמיתי ולא מבוים. הוא צריך להעשיר את החיים שלנו ולשקף את תפיסת העולם ואת פילוסופיית החיים שלנו".

גישת עיצוב "אין להקל ראש בחשיבות העיצוב בחיינו. עיצוב טוב יכול לשנות את הדרך שבה אנו חיים. שילוב של אסתטיקה ופונקציונליות הוא המטרה שלנו".

טיפ עיצוב "צרו חדרים שמספרים סיפור ומעוררים רגשות באופן שבו אמנות גדולה עושה זאת. אנו יוצרים עיצובים שהאינטראקציה שלהם עם הקהל דורשת תשומת לב" .

לא כדאי "אל תחששו לקחת סיכונים מחושבים הנוגעים לעיצוב. חקרו אפשרויות ואתגרו את החלל".

אחד משירותי האורחים, בקומה התחתונה. צבעוניות של שחור ולבן עם מגוון מרקמים, בהם טפט לבן תלת מימדי | צילום: Jim Tschetter
אחד משירותי האורחים, בקומה התחתונה. צבעוניות של שחור ולבן עם מגוון מרקמים, בהם טפט לבן תלת מימדי | צילום: Jim Tschetter
חדר הרחצה הצמוד לחדרם של הבנים. עיצוב בוגר בצבעי שחור, אפור, לבן ונגיעות זהב | צילום: Jim Tschetter
חדר הרחצה הצמוד לחדרם של הבנים. עיצוב בוגר בצבעי שחור, אפור, לבן ונגיעות זהב | צילום: Jim Tschetter
החזית הדרומית של המבנה
החזית הדרומית של המבנה