בית הנופש המושלם

חומרים טבעיים ואווירה נעימה. בית נופש בקטלוניה | צלם: Jose Luis Hausmann
חומרים טבעיים ואווירה נעימה. בית נופש בקטלוניה | צלם: Jose Luis Hausmann

בית נופש משפחתי הממוקם באמפורדה שבקטלוניה ניחן בשפת עיצוב אחידה ומעודנת המשאירה מקום לחומרים ולטבע. חופשה נעימה!

88 שיתופים | 132 צפיות


אדריכלות ועיצוב פנים: Lizarriturry Tuneu Arquitectura
שטח המגרש: שני דונמים
שטח בנוי: 300 מ"ר

אמפורדה (Empordà) הוא המחוז צפוני ביותר בקטלוניה, הנמצא סמוך לגבול עם צרפת. זהו אזור הנופש האקסקלוסיבי ביותר בקטלוניה, והוא ממוקם בין ברצלונה מדרום ובין העיירה היהודית העתיקה חירונה (Girona) מצפון. נופי האזור, העשירים בעצי שקד ורימון, היו השראה לסלבדור דאלי, ויש בהם כפרים מימי הביניים ובעלי מלאכה המשמרים טכניקות עבודה מסורתיות, המעניקים הרגשה של ניתוק מקצב החיים התוסס במערב. באזור זה בחרה משפחה לבנות בית נופש אשר ישתלב בהרמוניה עם הסביבה וגם יספק את כל צורכיהם של בני הבית.

בית נופש בקטלוניה
מימין: צבעוניות שקטה, וילונות רכים והרבה אור טבעי משרים אווירה של חופש בחלל המרכזי
משמאל: האח היא אלמנט עיצוב מרכזי המחלק את החלל ומפריד, פרט למדרגות, בין מפלס הסלון למטבח


איך משיגים סגנון כפר

בית חווה מודרני

לרשות בני המשפחה עמד מגרש ריק לגמרי בלב השדות, והם החליטו כי השטח הבנוי יתפוס רק חלק קטן ממנו. כך שטח הגן והשדות שמסביבו הם שני דונמים, ושטח הבית עצמו אינו עולה על 300 מ"ר. ההחלטה הראשונה הייתה לתכנן את הבית בסגנון בתי החווה הקטלוניים העתיקים הקרויים מאסיה (masias). לדברי האדריכלים, שורשי העיצוב של בתים אלו נעוצים בווילות מהתקופה הרומית.

הם נבנים לרוב מאבן מקומית, ואם אין אבן, אז חומר מקומי אחר אשר נשטף שטיפה לבנה (white washed). גגותיהם עשוים מרעפים עתיקים, ופרגולות הצמודות אליהם מבחוץ מספקות הגנה מהשמש. המעצבים בחרו להשתמש בחומרים מקומיים כמו אלון צרפתי, רעפים עתיקים ולבנים ישנות ששימשו בעבר את הבתים שבאזור. הם אף הגדילו לעשות והחליטו לקנות את הרהיטים ולבצע את עבודות הנגרות באמצעות אנשי מקצוע ועסקים שנמצאים בכפרים ובעיירות בסביבה ולוותר על הפיתוי שבמסע קניות בחנויות ממותגות.

החלל המרכזי של הבית בנוי בשני מפלסים. במפלס התחתון ממוקם חדר האורחים, ובמפלס העליון – המטבח ופינת האוכל, אשר בהמשכם נמצא מסדרון בצורת האות רי"ש, המוביל לשלושה חדרי שינה, שאליהם צמודים חדר שירותים וחדר אמבטיה. בין המפלסים בחלל המרכזי מחברות שתי מדרגות שאח דומיננטית ניצבת במרכזן, והיא זו שיוצרת למעשה את חלוקת החלל. מרפסת מקורה שאפשר לצאת אליה הן מהסלון והמטבח והן מאחד מחדרי השינה הניצב להם היא מרחב נוסף שניתן להתרווח בו על מיטות השיזוף והכריות שמסביבן, ובהמשכה יש מדשאה רחבה.

בית נופש בקטלוניה
את עבודות העץ והקרמיקה במטבח ובפינת האוכל ייצרו אנשי מקצוע מקומיים
לאלה נוספו מקרר, שחופה בצבע לוח גיר, גופי תאורה מודרניים ומכשירי חשמל מתקדמים היוצרים חלל נקי אך מלא אופי

מינימליזם חומרי

מאחר שזהו בית נופש החליטו בני הבית לצמצם את כמות החפצים האישיים ולתת לחומריות לדבר בעד עצמה. לרצפה בחלל המרכזי נבחר אלון אמריקני הידוע בחוזקו ובעמידותו, והקירות אשר נצבעו לבן קרם עשויים מלבנים המעניקות להם מרקם היוצר עניין ועומק בצבע. הגג בסגנון האסמים הישנים שבסביבה נתמך בקורות עץ עבות של אלון צרפתי, והוא מגיע לגובה של 3.20 מטרים, ועבודת הפרזול של הדלתות שאפשר לצאת מהן אל הגן נעשתה בטכניקת עבודה מסורתית. הצבעוניות שנבחרה מאופיינת בגוונים טבעיים ושקטים המשלבים נגיעות צבע חזקות ומאפשרת ליופיו של המפגש בין הטבע שבחוץ, הנכנס מבעד לחלונות אשק נבנו לאורכם של שלושה מקירות הסלון, ובין האש הבוערת באח להכתיב את אופי האווירה.

בית נופש בקטלוניה
יחידת ההורים עוצבה בגוני חול טבעיים עם נגיעות של צבע סגול.
הבדים המבריקים מוסיפים נגיעה זוהרת לחלל המינימליסטי.
מכסה מעץ מאפשר לסגור את האמבטיה כשהיא אינה בשימוש ולעשותה ספסל ישיבה

 

אוסף פריטי קרמיקה

מרבית הרהיטים שנבחרו נקנו בעיירה הסמוכה לה ביסבל (La Bisbal), הידועה כאחד ממרכזי הקרמיקה החשובים בקטלוניה, ואמניה מתמחים לא רק ביצירת כלי קרמיקה כי אם גם בייצור לבני הקרמיקה שהבתים בסביבה נבנים מהן. שולחן הקפה המיוחד נקנה בחנות הענתיקותDaviu Quera , הנמצאת בכפר הקטן לה פונטטה (La Fonteta), ומציעה למכירה רהיטים אותנטיים. השטיח וכורסאות הקש העגולות נקנו בחנות שלDalla Polvere – שם מוכר בקרב מעצבים ואדריכלים, והספה וההדום מהעור הם מ-La Ultima Parada שבעיירה קורסה (Corça). זוהי חנות שיקית ומהנה הפונה לקהל צעיר, ורהיטיה מאופיינים מראה מחוספס תוך כדי שימוש בחומרים טבעיים כמו עץ וברזל אשר זכו לעיצוב בסגנון שנות החמישים והשישים, ואתם פריטי הטקסטיל העשירים המוסיפים מעט צבעוניות אוריינטלית (כמו כריות בסגול-בורדו, וילונות בגוון אפור מבריק) נקנו ב-Culdesacemporda, אשר יש לה אוסף פריטים שובה לב והיא מתמחה ביבוא ובשיווק של ענתיקות ווינטג' בצבעוניות אתנית עזה.

בית נופש בקטלוניה
מבט אל המטבח

מהמטבח אל הגן

המטבח ופינת האוכל זכו לעיצוב מודרני ושימושי המשלב אלמנטים מסורתיים. רצפת בטון מוחלק, המאופיינת בעמידות גבוהה ואף קלה לניקוי, זכתה לגוון קרם בהיר, וגופי התאורה התלויים מעל הכיור ומשטח העבודה הם מגלריה לעיצוב באמסטרדם. בזכות הנישות שמכשירי החשמל ממוקמים בהן התנועה במטבח קלה ונוחה. נישה אחת מאכלסת את משטח העבודה אשר עליו הכיריים ומתחתיו תנור ומגירות, ובנישה נוספת נמצא מקרר המכוסה בלוח שחור שעליו אפשר לכתוב בגיר את רשימת הקניות, והילדים מוזמנים לצייר ולשלב את היצירתיות שלהם במראה הבית. משטחי העבודה עשויים מפנלים של עץ האירוקו (Iroko) הגדל באזורים טרופיים באפריקה ונחשב עמיד ואיכותי במיוחד ומגיע בקשת גוונים עשירה.

בית נופש בקטלוניה
מרפסת מקורה חולשת על כל החזית האחורית של הבית, ואפשר לצאת אליה מהמטבח, מהסלון ומאחד מחדרי השינה

הרמוניה עם הסביבה

אריחי הקרמיקה הלבנים, הנראים כאילו נלקחו ממטבח ישן, נקנו מהאמן Joan Raventos, אשר הסטודיו שלו נמצא בכפר לה פונטטה הסמוך, והוא מייצר בו אריחים בטכניקות מסורתיות. את עבודת הנגרות באזור זה וגם בשאר חלקי הבית ביצע הנגר-אמןLluis Rubau מעיר החוף קאלייה דה פלפרוגל (Palafrugell), המקפיד ליצור פינות מעוגלות וחיבורים ללא מסמרים במקומות המאפשרים זאת, ולפיכך העבודה שלו מעניקה לקווים הישרים והמינימליסטים אופי חמים המשתלב בהרמוניה עם הסביבה.

דלתות כבדות, שגם הן עשויות מעץ האירוקו, מאפשרות אטימה מלאה של הבית בימים קרים, ובימים שמזג האויר נעים אפשר לצאת מהמטבח ומהסלון ואף מאחד מחדרי השינה למרפסת הפונה אל הגן. מרפסת זו היא מלאכת מחשבת של אריחים עתיקות שמוחזרו, ומעליהן פרגולה ועליה צמח מטפס באופן היוצר הצללה נעימה. הרהיטים שנבחרו למרפסת הם רהיטים קלים העשויים בעבודת קליעה, ולצדם כריות גדולות.

בית נופש בקטלוניה
חזית הבית

נוחות מרבית

בשלושת חדרי השינה מרגישים נוחות – חדר השינה המרכזי זכה לאמבטיה גדולה במרכזו, והוא משמש יחידה להורים. יש בו חלונות ארוכים הנמצאים זה מול זה, מחלונות אלו אפשר לצאת אל שני חלקים נפרדים של הגן, והם מאפשרים זרימת אוויר אופטימלית. מיעוט הרהיטים והאביזרים ושמירה על שפת עיצוב אחידה המאפיינת את החלל המרכזי (רצפת עץ, וילונות ארוכים) עושים את הבית בכללותו יחידה אחת המזמינה את הדרים להתענגות ולהשתלבות עם הסביבה הכפרית.

"רבים מהפרויקטים שלנו נעים באזורים שקיימת בהם חשיבות עליונה להשתלבות עם הסביבה המיוחדת אשר לרוב יש לה גם היסטוריה עתיקה. מסיבה זו אנו מוצאים דרכים לשלב בין הצרכים של המשפחה המודרנית ובין אופיו המיוחד של המקום", אומרים האדריכלים, ונראה כי פרויקט זה עושה זאת בהצלחה מלאה