ה"דורמן" של הבית

הפרגולה מקשרת בין פנים הבית לטבע שבחוץ

88 שיתופים | 132 צפיות

הפרגולות הפכו זה מכבר לחלק בלתי נפרד מכל תכנון גינה, גג או מרפסת בארץ. הן פונקציונליות, דקורטיביות, שופעות צל וצמחייה ירוקה, מקשרות בין חללי פנים הבית ובין הטבע שבחוץ ויעילות במיוחד באקלים החם שלנו, בו נעים לשהות בחוץ מרבית השנה.

מהי בעצם פרגולה? מקור המילה בשפה הלטינית ויש לה מספר משמעויות: גג בולט, אַטָליֶה לאמן או צריף. במינוח המודרני "פרגולה" מתייחסת לכל מערכת שהיא חיצונית לבית, בנויה על עמודים אנכיים התומכים במערכת של קורות אופקיים ומספקת קירוי וחיפוי חלקיים. פרגולות היו קיימות כבר באדריכלות הרומית הקלאסית והשתרשו כחלק מהבנייה הים-תיכונית הכפרית כפתרון קבע של הצללה.

אפשר לבנות פרגולות ממגוון חומרים, עץ, בטון, פי.וי. סי., מתכת ואלומיניום, לבחור בחומר אחד בלבד או לשלב מספר חומרים. פרגולה שבנויה נכון יכולה לשנות ולשפר באופן משמעותי לא רק את מראה הבית אלא גם את איכות שעות הפנאי של הדיירים. מעל הכל, הפרגולה יוצרת מקום שנעים לשהות בו, לנהל שיחה עם חברים או לנוח, פינה של שקט וטבע המחוברת לבית ועם זאת מנותקת ממנו.

הפרגולה היא הדבר הקרוב ביותר לטבע שאפשר למצוא על מפתן דלת הבית, ומבחינה אסתטית היא מעניקה את ששום שמשייה או גגון לא יוכלו לספק. כל היתרונות האלה הפכו אותה זה מכבר לאלמנט דקורטיבי בבית, במרפסת או בגינה.

תכנון נכון חוסך קירור

מאחר שהאפשרויות בבניית פרגולה כה מגוונות, חשוב לתכנן נכון את הפרגולה, גודלה והחומר שממנו תיבנה בהתאם לצרכים. יש להגדיר את הנחוץ משני היבטים עיקריים:

התאמה מבחינה פונקציונלית – בדיקת כמויות האור והצל המגיעות לאזור שבו תוקם הפרגולה, שעות וכיווני החשיפה לשמש, גודל השטח לבנייה וקיום מגבלות בנייה כמו שטח פתוח, כביש סמוך או שכנים; התאמה מבחינה אדריכלית ואסתטית – התאמת הפרגולה לצורת הבית ולסביבה הכללית של הגינה, המרפסת או הגג, הן מבחינת הצורה, הן מבחינת החומר והצבע.

פרגולה המתוכננת נכון חוסכת קירור של הבית בימים החמים – אין חדירה ישירה של שמש לפנים הבית, יש הצללה על הקירות ומוקרן עליהם פחות חום. לעומת זאת, גם מצב הפוך שבו האפלוליות מוגזמת אינו רצוי, ולכן יש להקפיד בשלב התכנון על שילוב של פתחים בפרגולה, שיאפשרו גם אור שמש וגם צל. כמו כן יש להקפיד להשתמש רק במספר קטן של עמודים ובקורות ראשיות, בייחוד בפרגולות גדולות יחסית; עמודים באמצע הפרגולה הם תוצאה של תכנון לקוי ולא הכרח.

בניית פרגולות בבית צמוד קרקע היא נוחה יותר מבנייה על גג. בבנייה על גג נדרשת כבר משלב התכנון היערכות מיוחדת בשל הצורך בדרכי גישה עם החומרים וכתוצאה מכך – בדיקת העלויות התופחות. בעיה נוספת היא חוסר האפשרות למקם על הגג עמודים תומכים. פה בדרך כלל הפתרון הוא להציב פרגולות תלויות באמצעות שימוש בכבלים המעוגנים בבטון המבנה.
במקביל לתכנון הפרגולה גופה חשוב לזכור כי קיימים נהלים ותקנים מיוחדים לגבי פרגולות.

פרגולה נחשבת למבנה, וככזה היא מחייבת אישור להקמה מטעם הוועדה המקומית. בשל האישור עליה להיות בנויה ומתוכננת היטב, כך שקונסטרוקטור יאשר את הקמתה. החדשות הטובות הן שבדרך כלל מדובר על הליך אישור מהיר שמתבצע במקביל לשלב התכנון ונעשה באחריות הבונים.



stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/43/3043/porchbig.jpg?1159297808" />

"אפשר לבנות פרגולות ממגוון חומרים."
stock.xchng

מגוון חומרי בנייה והצללה

אפשר לבנות פרגולות ממגוון חומרי בנייה, החל בעץ, בטון ואבן וכלה במתכת ובאלומיניום. המקובלות ביותר, בעיקר בבנייה הפרטית אך גם בציבורית, הן פרגולות מעץ. העץ הוא חומר טבעי ונושם שמשרה אווירה נינוחה, ולכן מתאים במיוחד לפרגולה שהיא מעין שלב מעבר בין הפנים לחוץ, קולט פחות חום ממתכת, נעים יותר מבטון ומשתלב בקלות בנוף הסביבה. עם זאת, פרגולה מעץ מחייבת תחזוקה שוטפת של שמירה על העץ ועל צבעו.

פרגולות מאלומיניום, לעומת זאת, אינן דורשות תחזוקה וזהו יתרון ניכר, אך לעומת זאת הן מוליכות חום. פרגולות הבנויות מפי. וי. סי. מבטיחות עמידות לשנים רבות, קולטות מעט חום הודות לצבעו הבהיר של החומר והיותו חומר מבודד, ולא נזקקות לתחזוקה של צביעה. גם פרגולות מבטון או מאבן הן בעלות חוזק ועמידות, ואף משתלבות בצורה אסתטית בקלות יחסית עם הבית, אבל כל אלה חסרים את המראה הנעים של העץ.

פרגולות עץ, לפיכך, הן הנפוצות ביותר בארץ, בעיקר מעץ אורן אך גם מעץ אלון, אדני רכבת, סנדות ועמודי טלפון. מומלץ להגן על העץ על ידי אימפרגנציה, תהליך שימור כימי המגן על העץ מפני פגיעת מזיקים ותולעים, מקטין את השפעות האקלים ומונע ספיגת לחות וריקבון. השפעה נוספת ורצויה פחות של האימפרגנציה היא שהעץ מקבל גוון ירקרק שעם הזמן דוהה והופך לאפור. כתיקון לכך קיימים כיום צבעים בשלל גוונים המכילים את כל ההגנה הדרושה לעץ ומספיקים בהחלט לפרגולות שלא נמצאות על הקרקע או בסביבה עם לחות גבוהה. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי צביעה לאחר תהליך האימפרגנציה משנה את הגוון המקורי של הצבע. בכל מקרה, מומלץ לחדש את צבע הפרגולה אחת לשנתיים, בעיקר בצדדים החשופים לשמש, ולהימנע משימוש ביאכט-וארניש, חומר שאינו מצליח להגן על העץ. כמו כן יש להגן על הפרגולה מפני חדירת מי גשם באמצעות כיסוי מפי. וי. סי. נושם, בדים אטומים למים או רעפים.

חומרים נוספים משמשים ביצירת ההצללה בפרגולה, שילוב נוסף של האסתטיקה והפונקציונליות המתגלמות בפרגולה. הצללה מלאה אפשר ליצור רק עם פרופילים להצללה, סרגלי עץ אלכסוניים, שמאפשרים לאוויר החם לעלות למעלה וליצור תנועת אוויר, תוך שהם שומרים על השמש מלחדור פנימה. הצללה חלקית אפשר ליצור על ידי רשתות צל מעץ, רשתות במבוק, קני קש, זרדים וסנדות עגולות. אלו אופציות יפות ומיוחדות, אבל גם יקרות יותר ועם תוחלת חיים קצרה יחסית, 3-4 שנים בלבד. קורות בטון הן בגדר אפשרות נוספת להצללה, אולם הן מחייבות חיפוי של רשתות צל או צמחייה למתן הצללה איכותית.

קישוטי גינה וצמחייה

הערך המוסף של הפרגולה הוא הצמחייה המשתרגת סביבה ועליה. פרגולה ללא צבעים מן הצומח נראית עירומה וחסרת משמעות. אמיר עבדו מ"משתלת הסוכה" ממליץ בעיקר על הצמחים המטפסים: "קיימים שלושה מטפסים קלאסיים לפרגולות. הפופולרי שביניהם הוא הגפן, גם גפן המניבה פרי, אם כי צריך לזכור שהיא מצריכה טיפול נוסף של ריסוס ואיסוף הפרי. מטפס נוסף הוא הויסטריה הסינית, שכמו הגפן נשירה בחורף ומלאה עלים בקיץ, אבל באביב מפצה על הכל ומפתחת אשכולות פריחה יפים וגדולים. פנדוראה יסמינית היא מטפס קלאסי שלישי. למרות שמה היא אינה ריחנית, אבל היא חזקה ועמידה בכל מזג אוויר. פרט לצמחים המטפסים, אפשר להקיף את הפרגולה באדניות עם צמחייה המתאימה לחצי צל ועם צמחי בית, שבחוץ ישגשגו ויגדלו יפה יותר מאשר בתוך הבית. על הפרגולה עצמה אפשר לתלות סלסילות מתכת עם מצע קוקוס ולשתול בהן צמחים נשפכים ופרחי עונה צבעוניים".

בנוגע לצמחייה לפרגולה על גג, ממליץ עבדו לשתול את הצמחים במכל הגדול ביותר שאפשר, לפחות 50 ליטר ועדיף מאה ליטר, כדי למנוע עיכוב בצמיחה.

אלמנטים דקורטיביים נוספים לפרגולה הם פרזולים, שכמו הצמחייה כבר הפכו לחלק בלתי נפרד ממנה. למתן הגנה מפני חלודה,חשוב להקפיד על פרזול מגלוון (טיפול בברזל בציפוי אבץ) או על ציפוי בנירוסטה גם של הפרזולים וגם של המסמרים והברגים, בעיקר במקומות לחים או קרובים לים.

גם תאורה יכולה לתרום למראה הפרגולה, ואפשר לשלב אותה באופנים שונים. מומלץ להשתמש בתאורה תלויה ומרכזית בשילוב עם עמעם (דימר),גם כדי ליצור אווירה נינוחה ורגועה וגם כדי להימנע מקדיחת חורים למעבר צינורות וחוטי חשמל, שאליהם עלולים לחדור מי גשמים וליצור ריקבון. פתרון דקורטיבי נוסף, ובעלויות נמוכות, הוא שימוש בפנסים על בסיס שמן או עששיות עם נרות, שמתאימים במיוחד לישיבה קיצית בחוץ.

נגיעה אחרונה של צבע יספקו ספירלות צבעוניות ושבשבות רוח, ויטראז'ים קטנים בשלל דוגמאות, כדורי זכוכית צבעוניים ומגוון עבודות נפחות. הוסיפו לאלה פעמוני רוח מזכוכית, מתכת או במבוק, שידנדנו בעדינות בין העלים, וקיבלתם אווירה מושלמת של כפר, גם על הגג בלב העיר.

 

השתתף בהכנת הכתבה: צביקה גלידואני מחברת "שמים ירוקים"

26.09.06

(עודכן ב – 24.02.09)