הדשא של השכן ירוק יותר?

אם תקפידו על כמה כללים פשוטים, הדשא שלכם יהיה ירוק יותר

88 שיתופים | 132 צפיות

הירשמו לניוזלטרים של ifeel, וכל הכתבות הכי חמות בדרך אליכם

תמיד אומרים לנו (ואנו די נוטים להאמין בכך, שהדשא של השכן ירוק יותר, אבל עכשיו גם שלכם יכול להיות, במיוחד אם תקפידו על מספר כללים לטיפוח ולתחזוק.כי מה לעשות, הדשא הוא צמח מעט מפונק, הדורש עיבוד והשקיה, דישון והדברה. הנה כל מה שרציתם לדעת על המדשאה הביתית, ולא העזתם לשתול

עיבוד הקרקע. תנאי ראשון ויסודי להצלחה בהקמת מדשאה ביתית הוא עיבוד הקרקע המיועדת לשתילת הדשא. תהליך העיבוד כולל הפיכת הקרקע לעומק 20-30 ס"מ לפחות, זיבול השטח בקומפוסט מובחר, עיבודים נוספים לפרור הרגבים ויישום הקומפוסט לתוך עומק הקרקע. בנוסף, יש לבצע יישור, החלקה והידוק של פני השטח לקראת הנחת מרבדי הדשא.

התאמת הזן. בחירת זן הדשא המתאים היא פעולה חיונית בהקמת מדשאה ביתי. למרות שזני הדשא השונים נראים דומים מאוד זה לזה, יש ביניהם הבדלים רבים מבחינת תנאי האקלים בהם הם מסוגלים לצמוח כראוי. ככלל, הגידול הטוב ביותר של כל זני הדשא הוא בתנאי שמש מלאה, אולם לפני הרכישה מומלץ להתייעץ עם מומחים ולקחת בחשבון את ההיבטים הבאים:

בין הזנים הרבים ניכרים הבדלים ברמת עמידותם לתנאי הסביבה. בשוק מצויים כיום שישה זנים שונים, שניתן להתאימם לתנאי האקלים ולרמת האחזקה שהלקוח מוכן להקדיש:

  • זנים עמידים לדריכה: "טיפווי", זויסיה אלטורו", "קיקויו", "פספלום".
  • זנים עמידים לקרינת שמש מעטה: "דרבן", "בופלו".
  • זנים עמידים לקור: "קיקויו", "דרבן".
  • זנים עמידים למליחות: "פספלום", "טיפווי".
  • זנים רגישים למחלות עלים (בקיץ): קיקויו", "בופלו", "פספלום".

שני הזנים הנפוצים ביותר למדשאה ביתית הם אלטורו ודרבן. אל-טורו, למשל, מסתפק ב-5 שעות שמש ישירה, ומאופיין בעמידות טובה לחום ולדריכה, ובעמידות טובה למליחות, מחלות ומזיקים. הוא גם בעל תדירות כיסוח בינונית, אבל לא סובל קור ולא נראה טוב בחורף. דרבן, לעומת זאת, זקוק רק ל-3 שעות שמש ישירה, ועומד יפה בכל הפרמטרים, פרט לדריכה, שאליה הוא רגיש במיוחד. בנוסף, תדירות הכיסוח שלו גבוהה למדי.



הדשא זקוק למזון כדי לצמוח ולהיראות במיטבו. קרקע קלה, יש לדשן לעתים קרובות יותר מאשר קרקע כבדה

הדשא זקוק למזון כדי לצמוח ולהיראות במיטבו. קרקע קלה, יש לדשן לעתים קרובות יותר מאשר קרקע כבדה

מטרת השימוש בדשא. לרוב, ובמיוחד בסביבה הביתית, משמש הדשא לצרכי בילוי וליצירת אווירה אסתטית, ולכן רצוי לבחור בזן עדין, צפוף ואחיד. אם הדשא משמש למטרות הנדסיות, כמו: מניעת סחף או רעש, ניתן להסתפק בזן שלא עמיד במיוחד לדריכה וכזה הדורש אחזקה פחותה. אם הדשא מיועד לפעילות ספורטיבית, רצוי לבחור בזן ירוק תמיד המתחדש בקצב מהיר ועמיד לדריכה.

תנאי הקרקע ושטחה. לפני הרכישה יש לבדוק את מרקם הקרקע. האם הוא קל וחולי או כבד וחרסיתי. בנוסף, יש לבדוק את עומק הקרקע, השיפוע, המליחות והפוריות הכללית. את הנתונים הללו יש למסור לאיש המקצוע במשתלה, שיתאים לקרקע את זן הדשא הנכון לה ביותר.

גודל השטח וצורתו. חשוב לזכור, כי מדשאה קטנה ומפותלת דורשת אחזקה מרובה, בעוד מקומות המפגש עם ערוגות של צמחי נוי, יוצרים בעיה של חדירת שלוחות הדשא. לכן, במדשאה קטנה עדיף לבחור בזן דשא בעל קצב צימוח איטי או חסר שלוחות תת-קרקעיות. ככלל, בדקו עד כמה אתם מעוניינים להשקיע בטיפוח הדשא. יש זנים המתאימים לרמת אחזקה נמוכה וזולה, ואחרים דורשים אחזקה גבוהה יותר ויקרה, מבחינת כמות המים להשקיה, תדירות הכיסוח, הדישון ועוד.

שתילה. על פני השטח המוכן – המעובד, המזובל, הנקי מעשבייה והמושקה – מניחים את מרבדי הדשא כפי שמניחים מרצפות, או שותלים את השלוחות, המרבדיות או השתילים. בגמר ההנחה, מהדקים את הדשא במעגלה (חבית המלאה בחציה במים), ועורכים השקיה ממושכת. בשבוע שלאחר מכן, עוברים להשקיות קצרות על מנת לשמור את השתילים או המרבדים ואת הקרקע מתחתיהם, במצב לח. הופעת צימוח עלים חדש וירוק, היא ההוכחה לכך שהצלחנו בשתילה, ומכאן ואילך ניכנס למסגרת קבועה של השקיה, כיסוח והדברת מזיקים ועשבים שוטים.

השקיה. תנאי חיוני בהקמת מדשאה איכותית הוא התקנת מערכת השקיה קבועה שתכסה את כל השטח בכמות מים אחידה. את התקנת המערכת רצוי להפקיד בידי אנשי מקצוע, ובנוסף, להקפיד על הכללים הבאים: את ההשקיה יש לבצע בשעות הבוקר. כאשר הדשא צומח על אדמת חמרה, יש להשקות תחילה פעם בשבוע, ולהכפיל את תדירות ההשקיה לפי תנאי האקלים. כדי לקבוע את מרווחי ההשקיה, יש לבדוק את רטיבות הקרקע בעומק 20 ס"מ לפני ההשקיה. ככלל, עדיף להשקות בהרבה מים בתדירות נמוכה, מאשר להשקות במעט מים בתדירות גבוהה. כלל זה אינו תקף כאשר הקרקע רדודה, אז מומלץ להשקות במעט מים בתדירות גבוהה. מנת המים השבועית המומלצת באביב ובקיץ, היא כ-18 ליטר למ"ר באזור מישור החוף והשפלה, ו-21 ליטר למ"ר באזור ההר, בנגב ובעמקים החמים.



חשוב לזכור, כי מדשאה קטנה ומפותלת דורשת אחזקה מרובה, בעוד מקומות המפגש עם ערוגות של צמחי נוי, יוצרים בעיה של חדירת שלוחות הדשא

חשוב לזכור, כי מדשאה קטנה ומפותלת דורשת אחזקה מרובה, בעוד מקומות המפגש עם ערוגות של צמחי נוי, יוצרים בעיה של חדירת שלוחות הדשא

דישון והדברה. הדשא זקוק למזון כדי לצמוח ולהיראות במיטבו. קרקע קלה, יש לדשן לעתים קרובות יותר מאשר קרקע כבדה. כאשר מצבו של הדשא ירוד, מומלץ להתחיל לדשן בדשן מהיר תגובה, ולאחר שהדשא מתאושש – לעבור לדשנים הרגילים. בנוסף, על מנת להדביר את אוכלוסיית העשבים הרעים שהתבססה במדשאה, מומלץ לכסח מעל פני הדשא הקיים, פעם או פעמיים.

איפה קונים. את הדשא אפשר לקנות ישירות מהיצרנים, או במשתלות, בחברות גינון ואצל חברות "עשה זאת בעצמך". המחירים לצרכן תלויים על פי רוב בזן הדשא, ולעתים כוללים גם הובלה מהמשתלה הביתה. ככלל, מחיר מ"ר מרבדשא מכל הסוגים עומד על 18 ₪. 1 מ"ר לזן קיקויו – 14 ₪, לזנים דרבן, אל-טורו ופספלום, וכ-16 ש"ח לבופלו. יצרנים גדולים ורציניים נותנים אחריות ל-3 חודשים לקליטת הדשא. חלקם מתנים את מתן האחריות בהכנת השטח כראוי, כולל קיומה של מערכת השקיה מסודרת.

מתוך: נישה

לעשיית מנוי, לקבלת מגזין מתנה

הכתבות הכי מעניינות שירתקו אתכם אל מסך המחשב עכשיו ב-Twitter