הכל נשאר במשפחה

פינת אירוח בחצר האחורית | צלם: בועז לביא
פינת אירוח בחצר האחורית | צלם: בועז לביא

ביתה של מעצבת הפנים נועה פריד במזכרת בתיה תוכנן בהתאמה להתנהלות החיים של המשפחה. פריטים מבית אמה, רהיטים שנרכשו בשווקי פשפשים ושופצו שולבו עם רהיטים חדשים במראה ישן. נוסטלגיה עכשיו!

88 שיתופים | 132 צפיות

אדריכלית: יערה ספיר
עיצוב פנים: נועה פריד

שטח המגרש: 310 מ"ר
שטח בנוי: 210 מ"ר

ההיכרות של מגזין נישה עם מעצבת הפנים נועה פריד נולדה לפני כשנתיים, כאשר צילמנו בית שעיצבה במזכרת בתיה. הפעם הגענו לצלם את ביתה הפרטי, שבו היא מתגוררת עם בעלה ועם שלושת ילדיהם (4, 11 ו-15). גם בית זה שוכן במושבה הציורית מזכרת בתיה, והוא מייצג באופן מובהק את השפה המוקפדת והיפה שלה.

"את האהבה לעיצוב ינקתי מהבית", מספרת פריד. "גדלתי על ערכים של כבוד לחפצים ולאסתטיקה". לדבריה, בית אמה, שהייתה בכלל מורה, היה מעוצב בקפידה, ו"שילוב מוצלח בין חפצים פשוטים ליקרים גרם לבית להיראות תמיד מדהים". כעת פריטים רבים מבית אמה, שנפטרה לפני כעשור, פזורים ברחבי ביתה שלה ומוסיפים לו נדבך אישי ואותנטי.

אוהבת עומס

אל הבית עברו פריד ומשפחתה לפני כעשר שנים. כילידת קיבוץ גבעת ברנר, רצתה להישאר קרוב לשורשים, ומזכרת בתיה הסמוכה הייתה אלטרנטיבה טובה. אף על פי שגדלה בקיבוץ, פריד מספרת כי היא ואחיה גדלו בביות מלא וכי המונח "בית" טבוע בה מאז ומעולם. היא מעידה על עצמה שהיא מאוד מחוברת לאווירה של פעם, לפשטות, אוהבת עומס ואוהבת להיות מוקפת בהרבה פריטים וחפצים. עם זאת, קשה לא להבחין בסדר של הפריטים בחלל ולכך שמחשבה רבה הושקעה בבחירה של כל חפץ ובמיקומו.

לבית שתי קומות, עליית גג שנפתחה לאחרונה ומשמשת את הבן הבכור וחצר היקפית. הכניסה עוברת דרך חצר קטנה ובה שולחן ושני כיסאות מפורזלים הצבועים לבן, ספסל בנוי שחופה באריחים ארמניים מצוירים ועציצים פורחים – עדות ראשונה לאווירה הביתית הצפויה גם בפנים. בכניסה לבית תלויה מראה גדולה שלקחה פריד מבית אמה ומתחתיה ארגז שנמצא עם המשפחה כבר שנים. המראה והארגז יוצרים השהיה מסוימת במעבר מהחוץ לפנים ומרככים את הכניסה לחלל המרכזי הכולל את המטבח, את הסלון, את פינת האוכל ואת היציאה לחצר.

בכניסה לבית מצד ימין נמצא המטבח שחלקו התחתון מוסתר. פריד מסבירה כי ההסתרה החלקית נובעת ממניעים אסתטיים ומרצון לשלוט במה שרואים מהסלון: "שלא הכל יישפך החוצה". היא מאוד אוהבת את פינת הישיבה הנמוכה בלב המטבח, בנפרד מפינת האוכל – פינת ישיבה הנוחה גם לילדים ומחוברת למנהגים של פעם.

השולחן והכיסאות נלקחו גם כן מבית אמה בקיבוץ, ואילו הכלים המוצגים במטבח נאספו מתקופות וממקומות שונים. עם כלים אלה נמנים כלי אמייל בצבע חום, שנמצאו בבוידם באחת הדירות ששכרו היא ובעלה ושבעלת הבית אישרה להם לקחתם, ובקבוקי זכוכית, שאת חלקם קיבלה מאמה וחלקם חדשים. בקבוקים אלה ניצבים כעת על אדן החלון, המרוצף באריחים ארמניים בדומה לספסל הבנוי בכניסה לבית.

את עבודת הנגרות במטבח, כמו שאר עבודות הנגרות בבית, ביצע שי פרייס, נגר פרטי ממושב אביגדור, וכולן נצבעו בשמנת. פריד מאמינה גדולה ביצירת שטחי אחסון, ופרט לחדרי מחסן הקיימים בכל קומה, תכננה גם ארונות אחסון המתמזגים עם צבע הקיר בחלל המשותף שבקומה השנייה ובחדר השינה שלה.


הסלון מורכב מאוסף של רהיטים וחפצים שנאספו ממקומות שונים


ארונות המטבח תוכננו על ידי נגר פרטי ונצבעו בשמנת

אוהבת גומחות

שידת מגירות מעץ שנרכשה לאחרונה בביתילי נשענת על חצי הקיר הגובל בפינת האוכל. כל המגירות זהות בגודלן, אך שילוב של ידיות כפולות בחלק מהן יוצר תחושה של מגירות בגדלים שונים. על השידה מונחים כלי פורצלן בסגנון רומנטי. פריד מציינת שהיא אינה חובבת סטים, אלא מעדיפה לשלב בין פריטים מתקופות שונות, להוסיף נגיעות צבע עדינות וליצור שילובים לא צפויים. שולחן האוכל נרכש דרך אתר יד שנייה והיה צבוע בגוון דובדבן עם גימור של לכה. פריד מסרה אותו לאסנת בירר מכפר ורבורג ששייפה, שרטה והכתימה אותו.

הכיסאות, שנרכשו בפיק אפ – בר כיסאות ושהיו צבועים בגוון טבעי, נצבעו גם הם על ידי בירר בגוון שמנת. גופי התאורה התלויים במרכז פינת האוכל ובסלון נרכשו באיפאה, והם עשויים מחומרים טבעיים כעץ וכברזל ומתהדרים במראה נוסטלגי. שאר גופי התאורה בבית נרכשו בחנות גדעון פלסט שברחוב וולפסון בתל אביב.

פריד מציינת את אהבתה לגומחות בקיר ולאדני חלון ונראה כי לכל החלונות בבית יש אדן, גם כשהוא על חשבון שטח החדר. על חלקם מונחים חפצי נוי וחלקם חשופים ונהנים ממשחקי העומק שהם יוצרים בחלל. כל החלונות ממוסגרים בפרופיל בגוון אפור כהה והמקצבים שלהם קבועים. לדבריה, הסימטריה, במיוחד בבתים שיש בהם הרבה רהיטים וחפצים, חשובה מאוד ויוצרת סדר בעיניים.


ספה מפנקת בפינת המשפחה בקומה השנייה

אוהבת נוסטלגיה

הסלון ממוקם מול פינת האוכל ומורכב מאוסף של רהיטים וחפצים ממקומות שונים, היוצרים מראה הרמוני ומוקפד, הן בזכות סקאלת צבעים הנעה בין שמנת לחום כהה והן בזכות החומרים הטבעיים שמהם עשויים הרהיטים. ספת עור דו-מושבית שנרכשה לפני שנים בדרום תל אביב היא הרהיט הדומיננטי ביותר בסלון. הדום מוארך הממוקם מול הספה וכורסת יחיד הניצבת לצדה נרכשו במצב רעוע בשוק הפשפשים ורופדו מחדש – ההדום בתפירת קפיטונז' והכורסה בבד פרחוני.

שתי כורסאות יחיד זהות נרכשו באתר יד 2 ונשארו בריפוד המקורי שלהן, ושולחן המשלב עץ לא מעובד ורגלי ברזל נרכש בחנות פלורליס. את העיצוב הכללי משלימות כריות בגוונים בהירים ובבדים פרחוניים, המרככות את הגוונים החומים ומחברות בין הרהיטים השונים. על הקיר המרכזי בסלון תלויות בסימטריה ארבע תמונות מבית אמה של פריד ומראה אובלית שנרכשה בפלורליס. קיר זה הוא היחיד בבית שלא נצבע בגוון פנינה אלא חופה בטיח מינרלי של נירלט בגוון חול, בטכניקה היוצרת חורים (בדומה לקירות חוץ).

עוד בסלון ארון אחסון מעץ עם דלתות מ"זכוכית סבתא" שנרכש במצב רעוע וחודש, שטיח חבל משטיחי איתמר וארגזים דקורטיביים, גם הם מפלורליס. כל הקומה הראשונה מרוצפת במרצפות סומסום בגוון חול, המזכירות את המרצפות של פעם. גם היציאה לחצר, הנעשית דרך דלת בסלון ולא דרך ויטרינה רחבה כנהוג בבתים רבים כיום, מעוררת אף היא תחושת נוסטלגיה.

את החצר תכננו פריד ובן זוגה בעצמם, והיא מאופיינת במראה שהוא טבעי ומשוחרר יותר מהבית עצמו. החצר מרוצפת בדק שהתקינו לבד (פריד אינה חובבת דשא בחצר בגלל קשיי תחזוקה), ושתולים בה עצי פרי כלימון, קלמנטינה, פיג'ויה ופיטנגו ("אני אוהבת שאוכלים בחצר"), צמחי תבלין שונים ועץ קלורוטריה הזכור לה מילדותה בקיבוץ – עץ נשיר המוסיף למראה הטבעי. פינות הישיבה בחצר שונות ומגוונות. "אני אוהבת שיש הרבה כיווני הסתכלות ומגוון מקומות ישיבה שונים", אומרת פריד.

אוהבת להיות בחיק המשפחה

הקומה העליונה מחופה בפרקט מעץ אלון מעושן והיא כוללת את חדרי השינה של הבנות, את חדר הרחצה שלהן, את סוויטת ההורים ומחסן. נוסף על כך, החלל הנמצא בין חדרי הבנות לסוויטת ההורים משמש כמשרד עבור פריד וכפינת משפחה. על הקיר ממוסגרות תמונות משפחה וספה כחולה ומפנקת מזמינה להשתרעות. פריד מציינת שבערבים חלל אינטימי ונעים זה משמש כנקודת המפגש של בני המשפחה. לדבריה, היא הכי אוהבת לעבוד כשבנותיה משחקות לצדה.

חדרי הבנות מוקפדים מאוד וממחישים את החשיבות שפריד מייחסת לסדר ולניקיון ויזואליים, למרות עושר הפריטים בבית. כל הצעצועים והחפצים הצבעוניים מאוחסנים בארונות והחדרים משרים רוגע ושלווה. בשני החדרים שני השלישים התחתונים של הקיר מחופים בטפט פרחוני. בחדר אחד הטפט הוא בגוני ג'ינס ובשני הוא בגוונים ירוקים. מצעים לבנים, וילונות תחרה ושטיח שעיר בגוון שמנת יוצרים מסגרת נעימה ורומנטית לחדרים.

סוויטת ההורים המרווחת, הנמצאת בצדה השני של הקומה, מיישרת קו סגנוני עם שאר חדרי השינה בבית: חלל בהיר ומואר, וילונות ומצעים לבנים ומיקום מחושב של כל פריט – מה שלא צריך להיות בחוץ, נמצא בתוך הארונות. מרפסת מקורה שלא הייתה בשימוש הוכנסה אל תוך החדר והקורות העליונות שבה נצבעו בגוון הקיר. בחלל שנוסף לחדר ניצבת כעת כורסה פרחונית שנרכשה בשוק הפשפשים ורופדה מחדש, והאור שנכנס מהחלונות הגדולים מציף את החדר כולו.

המיטה ושתי השידות בחדר נרכשו לפני שנים באסיינדה רהיטים ונצבעו מחדש. עבודת עץ מגולפת משמשת כגב מיטה, ושידה שהייתה באחד מחדרי הבנות נצבעה מחדש וממוקמת על קיר הטלוויזיה. ארון המצעים נרכש בחנות נקודת חן שבמושב גאליה ומהווה אלמנט דקורטיבי נוסף בחלל. רצפת חדר הרחצה של ההורים חופתה באריחים מצוירים בדוגמת תחרה, שיוצרו לפי הזמנה על ידי חברת ורדי ולפי תכנונה של פריד. את השליש התחתון של הקיר מחפים בריקים לבנים מקרמיקה שנרכשו בנגב קרמיקה ושידה מעץ שנרכשה בחנות ברחובות הותאמה על ידי נגר להתקנה של כיור.

נראה כי נועה פריד הצליחה לשלב בביתה בין אהבתה ליופי ולאסתטיקה, ובכלל זה לאוספים של רהיטים, כלים וחפצים רבים, ובין נוחות וחוויית המגורים בבית. חינוך לסדר והקפדה על שקט ויזואלי בחדרי השינה יצרו בית עשיר בפריטים ובזיכרונות ועם זאת אסתטי ומוקפד.


חדר ההורים מתאפיין במראה רך המתקבל משילוב של טקסטיל בהיר ותאורה מדויקת


חדרה של הבת הצעירה

פינה בחדר השינה של הבת הגדולה


רצפת חדר הרחצה של ההורים חופתה באריחים מצוירים בדוגמת תחרה