הכן ביתך לחורף

המדריך המלא לאיטום הבית ולטיפול ברטיבות

88 שיתופים | 132 צפיות

חברת "יעקבי", יבואנית צבעים ומוצרי תחזוקה לבית, טוענת כי כ- 70% מבתי האב סובלים מבעיות כלשהן של לחות ורטיבות במהלך החורף. בעיות של איטום ורטיבות יכולות להתבטא בתופעות הבאות: כתמי רטיבות ועובש על הקירות; התנפחויות והתקלפויות צבע בתקרה ומעל הפאנלים; ריח עובש לא נעים; סדקים בקירות; במקרים חמורים – דליפת מים וטפטופים בתוך הדירה הנגרמים כתוצאה משלוליות בגג המעידות על סתימה במרזבים או על בעיית איטום.

מנתוני החברה עולה עוד כי רק כ-10% מבתי האב נערכים מראש ומנצלים את תקופת הקיץ להיערכות יסודית ולטיפול בבעיית הרטיבות, כ-30% נערכים בתקופה שלפני הגשמים וכ-60% מוצאים פתרונות של "עזרה ראשונה" רק כאשר נתקלים בבעיה של רטיבות במהלך עונת הגשמים.

כמו כן מתברר כי בתחום איטום הבית לקראת החורף מסתמנת לאחרונה מגמה של עדיפות לפתרונות "עשה זאת בעצמך" על פני הזמנת בעל מקצוע. כ- 65% מאלו הנתקלים בבעיית רטיבות בבית בוחרים לטפל בבעיה בעצמם ואילו 35% מהנתקלים בבעיית רטיבות נעזרים בבעל מקצוע לצורך הטיפול בבעיה.

יועצי החברה ממליצים לנצל את התקופה שלפני תחילת הגשמים כדי להכין את הבית לקראת החורף ובכך למנוע את הופעתם של בעיות הרטיבות. שוק חומרי האיטום וחומרי התחזוקה המיועדים למניעת בעיות של לחות ורטיבות נאמד בכ – 6.5 מיליון שקלים בשנה. למעוניינים לאטום את הבית ולפתור את בעיות הרטיבות בעצמם, מומלץ לבדוק את מהות הבעיה המופיעה ולהתאים את המוצר הנכון לטיפול בבעיה. לצורך כך הכנו לכם מדריך מלא לאיטום הבית ולטיפול בבעיות שכיחות של רטיבות ולחות.

טיפול ברטיבות בין המשקוף לקיר

לאיטום בין המשקוף לקיר, מומלץ להשתמש בחומר המבוסס על 100% סיליקון. לשימוש קל נוח כדאי להשתמש בחומר המופיע באריזת תרמיל. מחיר: כ-15 שקלים.

טיפול בצבע מתקלף בקיר וב"התנפחויות צבע"

צבע מתקלף, במיוחד מעל הפאנלים, היא בעיית רטיבות מוכרת. מומלץ להשתמש בצבע לבן המיועד לכיסוי כתמי העובש ולמניעת היווצרותם. הטיפול בבעיה זו מצריך קילוף "האזור הנגוע", יישורו בעזרת פוליפילה חיצוני ומריחת שתי שכבות של "דורבוסים" בהפרש של 24 שעות. לאחר מכן ניתן לצבוע מעל בצבע אקרילי. במקרים של בעיות רטיבות קשות במיוחד יש צורך לחזור על הפעולה פעם נוספת. מחיר: כ-99 שקלים לאריזה של ליטר.

טיפול בכתמי עובש שחורים אשר התפשטו על הקיר

כתמי עובש שחורים שמצטברים על הקירות ועל התקרה הם תופעה נפוצה המעידה על בעיית רטיבות. ניתן להסיר כתמים אלו באמצעות חומר מיוחד המסיר עובש. יש לרסס את המקום הנגוע בעובש, להמתין 20 דקות ולשטוף היטב במים. במקרים קשים ניתן לשפשף את החומר עם סקוטש או מברשת ולשטוף היטב. מחיר תרסיס נגד עובש: 40 שקלים.
כדי למנוע הופעת כתמי עובש בעתיד מומלץ להוסיף לצבע שבו צובעים את הקיר תוסף מיוחד נגד עובש. מחיר תוסף נגד עובש: כ-30 שקלים.

טיפול בדליפת מים מהמרזב או מהגג

לכל אלו שלא הספיקו להיערך ולהכין את הבית לקראת החורף ונתקלו בעקבות הגשמים בבעיה השכיחה של נזילות ודליפות מהגג, מומלץ להשתמש בחומר על בסיס פיברגלס העוצר באופן מיידי את הדליפה. היתרון בחומר זה הוא שניתן להשתמש בו גם במשטחים רטובים ואפילו בזמן שיורד גשם בחוץ. מחיר: כ-120 שקלים לליטר.

טיפול בסדקים בקירות

אחת הבעיות הנפוצות היא הופעתם של סדקים צרים, "נימיים". אלו סדקים שלא ניתן למלאם בשפכטל רגיל והם נראים לעין גם לאחר הצביעה. למילוי סדקים אלו מומלץ להשתמש בחומר שפכטל ייעודי, המאפשר תיקון מהיר ומותיר משטח חלק ומוכן לצביעה. מחיר: כ-40 שקלים.

בקירות יכולים להופיע גם סדקים רחבים יותר. לטיפול בסדקים אלו מומלץ להשתמש בחומר מיוחד ההופך לגומי גמיש ולבן האוטם את הסדק עד לעומק של 10 מילימטרים, ומקנה עמידות גבוהה לאורך זמן. לאחר מילוי הסדק ניתן לצבוע על גבי החומר בכל צבע אקרילי. מחיר: כ-85 שקלים ל-750 מ"ל.

בבתים רבים מוכרת הבעיה של סדקים "עובדים", שעדיין ממשיכים להתפתח. טיפול בסדקים אלו בעזרת חומר מילוי רגיל אינו מספיק ואינו עוצר את התפתחות הסדק. במקרים כאלו מומלץ להשתמש בתחבושת פוליאסטר העוצרת באופן מיידי את המשך ההתפתחות. השימוש בתחבושת הפוליאסטר קל ופשוט: יש למלא את הסדק בחומר מילוי ולמרוח מהחומר גם בצידי הסדק, להניח את התחבושת באזור הסדק על גבי החומר הרטוב. לאחר הייבוש למרוח שוב חומר מילוי או שפכטל על גבי התחבושת. לאחר הייבוש יש לצבוע בצבע אקרילי. מחיר תחבושת פוליאסטר: כ-35 שקלים ל-10 מטר.



במקום לדפוק את הראש בקיר בחורף, עדיף לאטום אותו מראש <br />  stock.xchnge" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/661/1661/380×225.gif?1155816878" />                             </p>
<div>במקום לדפוק את הראש בקיר בחורף, עדיף לאטום אותו מראש <br />  stock.xchnge</div>
</p></div>
<h2>מניעת תופעות מזיקות </h2>
<p><strong>מניעת שלוליות מים המצטברות על הגג</strong> – שלוליות בגג מעידות על בעיית ניקוז מים הנגרמת כתוצאה מסתימה במרזבים והן עלולות לגרום לדליפת מים ולטפטופים בתוך הדירה. כדי להימנע מהתופעה יש להיערך מראש ולצפות את הגג בציפוי נגד מים. מומלץ להשתמש בחומר בעל מרקם של משחה ההופך לאחר הייבוש לגומי גמיש ומעניק לגג ציפוי של 100% בפני מים. </p>
<p>יש למרוח את החומר באמצעות רולר או מגב. אין צורך בחומר יסוד. היתרון בציפוי מסוג זה בכך שהוא מתחבר בקלות לכל סוגי הגגות והוא יעיל גם לתקופת הקיץ, משום שהוא מפחית את הטמפרטורה בדירה בכ-20%. מחיר: כ-95 שקלים ל-5 קילוגרמים. </p>
<p><strong>מניעת לחות בקירות חיצוניים </strong>– למניעת לחות בקירות חיצוניים, מומלץ להשתמש בציפוי שקוף דוחה גשם, ולא בציפוי על בסיס סיליקון. היתרון בציפוי שקוף הוא שהוא אינו מאפשר לרטיבות מבחוץ לחדור לקיר, אך הוא מאפשר לקיר "לנשום" ולרטיבות בקיר להתנדף. לאחר הייבוש ניתן לצבוע את הקיר בצבע אקרילי. מחיר : כ-70 שקלים לליטר. כמו כן, אפשר לצפות את הקירות בציפוי על בסיס גומי גמיש, ציפוי המעניק עמידות של 100% בפני מים לאורך שנים ומיועד במיוחד לצביעת קירות חיצוניים של וילות, בניינים ועוד. מחיר: 145 שקלים ל-5 קילוגרמים. </p>
<p><strong>טיפול ומניעת לחות ועובש במרתפים ומחסנים </strong>– לספיגת לחות ועובש ופתרון בעיית הרטיבות במחסנים, במרתפים, במקלטים, בארונות ובמקלחות מומלץ להשתמש במתקן פלסטיק המכיל גבישים מיוחדים סופחי לחות, הפועל ללא חשמל וניתן להשתמש בו כחודשיים-שלושה. היתרון במתקן זה בכך שהלחות באוויר נספגת על-ידי הגבישים והופכת למים בתוך המיכל. לאחר כשלושה חודשים יש לרוקן את מתקן הפלסטיק ולמלא מחדש בגבישים סופחי הלחות. מחיר: כ-35 שקלים. </p>
<p><strong>מניעת עובש על הקירות </strong>– כדי למנוע הווצרות טחב במרתפים ובחדרים בהם נוטה להצטבר לחות כגון חדרי אמבטיה, מחסנים וכד', מומלץ לצבוע את הקירות בצבע מיוחד המונע היווצרות טחב. הצבע מכיל חומרים פעילים מיוחדים המעכבים את צמיחת הטחב והיווצרות העובש על פני שכבת הצבע בקירות. מחיר: כ- 150 שקלים לגלון.</p>
<p><strong>הגנה על משטחי אבן טבעית חיצוניים </strong>– בבתים רבים קיימים משטחים חיצוניים מאבן טבעית שהינה אבן סופגת ועדינה יותר מהאבן הסינתטית ולכן דורשת טיפול מיוחד. מומלץ להגן על משטחי האבן מפני הגשמים ולצפות אותם בציפוי מגן מיוחד. מחיר: כ-260 שקלים ל-5 ליטרים.</p>
<div class= 17.08.06

(עודכן ב – 24.02.09)