ויאמר האדם: ויהי אור

עצות וטיפים להארה נכונה של הבית

88 שיתופים | 132 צפיות

בשוק מוצרי החשמל ישנו מבחר עצום של נורות מסוגים שונים:
נורות ליבון
– נורת הליבון משמשת כמקור האור הבסיסי הנפוץ ביותר בבתי מגורים. נורת הליבון היא הנורה הבזבזנית ביותר בצריכת החשמל. הנצילות האורית של נורת הליבון היא כ 10-15 לומןואט. יתרונותיה העיקריים הם פשטות ייצורה, מחירה ומסירת הצבע המצוינת שלה, שמשמעותה עד כמה האדם רואה את החפצים המוארים בצבעם האמיתי, ללא עיוות צבע. חסרונותיה העיקריים הם צריכת חשמל גבוהה ( יחס לומןלוואט נמוך) ומשך חיים קצר יחסית. (בממוצע כ-1,000 שעות).

נורות הלוגן – נורת ההלוגן היא הגרסה המתקדמת של נורת ליבון, ומכילה, בנוסף על גז אינרטי, גם כמות זעירה של יוד או של הלוגן אחר, המשפר את תכונותיה. נורת הלוגן, בהשוואה לנורת הליבון, משפרת את הנצילות האורית בכ-20% וממוצע משך חיי נורת ההלוגן הוא כ- 2,000 שעות. על אף שיפורים אלה, נורת ההלוגן מאופיינת עדיין במשך חיים קצר, יחסית, ובצריכת חשמל גבוהה.

נורות פלורוסנטיות – קיימות נורות פלורסנט מסוגים שונים, ביניהן נורות אורכיות, טובולריות (בצורת צינור), נורות פלורסנט קומפקטיות ונורות פלורסנט קומפקטיות עם בסיס הברגה, המיועדות להתקנה כתחליף לנורת ליבון בביתי נורה רגילים. נורות הפלורסנט הן הנפוצות ביותר לאחר נורות הליבון. הן יעילות מאוד, חסכוניות, בעלות נצילות אורית גבוהה בין 33-104 לומןוואט, בהתאם לדגם הנורה. ממוצע משך חייהן כ- 8,000-16,000 שעות, עד פי 16 יותר לעומת נורות הליבון. הנורות הפלורוסנטיות הנפוצות ביותר בבתי מגורים, הן בהספק של 8-140 וואט. ובהשוואה לנורות הליבון, מצטיינות בנצילות אורית גבוהה מאוד, המתבטאת בצריכת חשמל נמוכה (כשישית ממנורת ליבון), משך חיים ארוך ביותר, המפחית במידה ניכרת את ההוצאות על החלפת הנורה, פיזור חום נמוך מאוד, התורם לחיסכון נוסף בהוצאות החשמל על קירור המבנה בקיץ. מספר הפעמים בהם מדליקיםמציתים את נורת הפלורסנט משפיע ומקצר את משך חיי הנורה הפלואורסצנטית. לפיכך, מומלץ להימנע משימוש בנורות אלו במקומות בהם תדירות ההדלקות גבוהה, או שמשך זמן התאורה בהם קצר מ- 10- 15 דקות, כמו בחדרי שירותים ובחדרי מדרגות.

נורות פלורוסנטיות קומפקטיות – נורות פלואורסצנטיות קומפקטיות הינן נורות חדישות המשמשות תחליף יעיל וחסכוני לנורות הליבון, והשימוש בהן בארץ ובעולם מתרחב בהתמדה. הנורה הפלואורסצנטית הקומפקטית דומה לנורה הפלורוסנטית במבנה ובעיקרון הפעולה, ושונה ממנה בעיקר בגודלה. בהשוואה לנורות ליבון, נורות פלואורסצנטיות קומפקטיות חוסכות 75%-85% בצריכת החשמל, ומשך חייהן גדול פי 8-13 מזה של נורות ליבון. את הנורות הפלואורסצנטיות הקומפקטיות אפשר לשלב באהילים דקורטיביים, שכן הן קטנות ומתאימות מאוד לאווירה ביתית וחמימה.

מה הכי כדאי ומתי

לרוב נרכוש נורה על פי גוף התאורה הקיים בבית ולפי בית הנורה. אם גוף התאורה מאפשר התקנת נורה פלורוסנטית קומפקטית, שגם שומרת על אסתטיקה וגם מעניקה סוג אור דומה לזה של נורת ליבון, זו הבחירה העדיפה. נורת הליבון הכי פחות כדאית בגלל צריכת האנרגיה הגבוהה והאור החלש המופק ממנה. באשר להלוגן, טווח עוצמת האור של נורות מסוג זה הוא גבוה יותר מזה של פלורוסנט, ולכן כאשר מבקשים אפקט של אור חזק וממוקד יותר, מומלץ לבחור בנורת הלוגן. מומלץ לבחור בנורות ליבון רק כאשר מדובר בשימוש ארעי לטווח קצר שאינו מצדיק השקעה בנורות לטווח רחוק.

עצות לתאורה נכונה בחדרי הבית



 stock.xchnge

stock.xchnge

חדר שינה – שינה היא אמנם פעילות שלרוב מתבצעת בחושך, אך עבור רבים חדר השינה הוא גם מקום בו מתלבשים בבוקר וקוראים או צופים בטלוויזיה בלילה. כדאי להימנע מתאורה שמכוונת ישירות מעל המיטה שכן היא מקור לסנוור. למי שאוהב לקרוא במיטה מומלץ להניח מנורת שולחן לצד המיטה מעט מאחורי הקורא. ניתן גם להשתמש במנורה תלויה מלמעלה שמאירה מעל הכתף, כדי למנוע צלליות. למי שיש חדר ארונות מומלץ להאיר אותו עם נורות שמקובעות בתוך גוף תאורה סגור.

אמבטיה – לעתים אנו לא מרוצים ממה שאנו רואים במראה בגלל תאורה לקויה. במקום תאורה עליונה מעל המראה, שיוצרת צליליות לא מחמיאות על הפנים מומלץ להתקין תאורה משני צדי המראה באופן סימטרי לפיזור מאוזן של האור. נורות שקופות עשויות להיות בהירות מדי ולכן מומלץ להשתמש בנורות חלביות לקבלת אור רך יותר.

סלון – חדרי מגורים יכולים להראות מזמינים יותר עם התאורה הנכונה. שימוש במספר מקורות של תאורה, כמו מנורות שולחן, מנורות עמוד, מנורות קיר או מנורות תלויות מלמעלה יכול ליצור אווירה חמה ונעימה. אור ממוקד יכול ליצור מיקוד על יצירת אמנות כלשהי או על עיצוב מיוחד בחדר. אור שעובר דרך צמחיה מגובה הרצפה היא דרך מצוינת לריכוך החדר עם צליליות מעניינות. ניתן להניח מנורה מאחורי עציץ גדול ולכוון אותה אל התקרה.

17.08.06

(עודכן ב – 24.02.09)