וילון מוסיף המון

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

כמה דברים שכדאי לדעת לפני קניית וילון

88 שיתופים | 132 צפיות

למה בכלל צריך וילונות?

מעבר לתפקידם הפונקציונלי כמגינים מפני השמש, וילונות מתפקדים גם כאלמנט דקורטיבי וצבעוני,כך שגם בבתים עם תריסים כדאי לתלות אותם. הווילון הוא בעצם בגד של החדר, יחד עם השטיחים והבדים המחפים את הרהיטים. באירופה, למשל, נהוג להשתמש בווילונות כחיפוי דקורטיבי לקירות ולא רק לחלונות.

ומתי לא צריך?

כאשר הבית חשוך, או כשיש בו חלונות קטנים מאוד. במקרים כאלה הווילונות מחשיכים יותר את החדר וחוסמים את התאורה ולכן הם אינם רצויים.

וילון על כל חלון ?

רצוי לתלות וילונות על כל החלונות שנמצאים בחדר. כשרק חלון אחד מכוסה בווילון, הדבר נראה מעט חסר טעם. בחדרים שבהם אחד החלונות גדול במיוחד, אפשר לתת לו את הבכורה באמצעות וילון עם דוגמאות וצבעים דומיננטיים, ואת החלונות הקטנים יותר לעטר בווילונות רועשים פחות.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

 

כמו שיש לכולם?

הטעות הנפוצה ביותר בקניית וילון היא לבחור את "מה שיש לכולם". אך הווילון צריך להתאים לסגנון בו מעצבים את הבית כולו. אפשר, כמובן, לחבר פריטים מסגנונות שונים כורסה משנות ה-60, שולחן הודי עתיק, שטיח פרוותי מודרני ווילון קטיפה עתיק – אולם תמיד יש להשקיע קודם מחשבה במראה הסופי.

תלוי בצבע

גם אם החלטתם להשתמש בסגנונות שונים, כדאי להקפיד על שילוב נכון בין צבע הווילון לצבעי הרהיטים והחפצים שבחדר. יש להתחשב גם בגודל החלון. אם מדובר בווילונות גדולים במיוחד, מומלץ ליצור קונטרסט בין הרהיטים לווילון: להתאים וילונות כהים לרהיטים בהירים ולהפך. אם אתם בוחרים את הוילונות בחנות, מומלץ להביא אלמנט המייצג את הצבעוניות הדומיננטית בחדר (למשל, ציפית של כרית), כדי להתאים את הצבעים בצורה מדויקת יותר.

סגנון התפירה

סגנון התפירה קובע את צורתו הסופית של ראש הווילון ואת הצורה בה הבד ישתפל אל הקרקע. לבית המעוצב בסגנון טבעי, למשל, נהוג להתאים וילון מבד פשתן או כותנה בצבעי שק או חאקי. לבית מעוצב בסגנון אירופאי קלאסי, עם רהיטי עץ כבדים, מומלץ להתאים וילון מבדים כבדים עם תפירה בולטת ומפוארת. לעומתו, בבתים המעוצבים בסגנון מינימליסטי, עם הרבה מתכת וזכוכית, נהוג לתלות וילונות עם אבזור שמוסתר מאחורי הבד, שיוצרים מראה חלק ונקי.

 

וילון גלילה | צילום: shutterstock
וילון גלילה | צילום: shutterstock

זה בחשבון

מדדתם, בחרתם בד, הווילון מוכן, ועכשיו צריך רק לתלות. אבל דווקא בשלב הזה יכולים להשתבש המון דברים: פתאום מגלים שהווילון תלוי נמוך מדי ורואים את המשקוף, שהוא חוסם את המזגן, או מפריע לפתיתת החלון. כשתולים וילון על חלון שנפתח לצדדים, או כלפי מעלה, כדאי לשמור על רווח של 30 ס"מ בינו לבין הקיר. כך החלון לא יפגע בבד וכניסת האוויר לא תיחסם. כאשר קובעים את מידות הווילון יש להוסיף 15 ס"מ בחלקו העליון ו-10 ס"מ מכל צד, כדי שחלקים אלו בחלון יכוסו לגמרי.

קישוטי וילון

ממש כמו שיער מטופח, גם וילונות זקוקים לקישוטים כדי להדגיש את יופיים: מוטות, קושרות, גדילים, סרטי בד, פרנזים (תוספות מיוחדות על הבד ולצדי הוילון), חבקים ועוד, המגיעים במגוון עצום של צורות, צבעים וחומרים. גדילים וסרטי בד מתאימים לווילונות בסגנונות הכבדים והקלאסיים. אבזור מודרני יותר כולל מוטות נקיים ומינימליים מברזל וחגורות ישרות ונקיות לאיסוף הווילון. לווילונות כפריים משתמשים באבזור מעץ, אלא אם החלונות גדולים מדי, ואז מתקינים מוט מברזל דמוי עץ.

 

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

 

אטימות הבד

תפקידו של הווילון הוא לא רק דקורטיבי: הוא נועד גם להשאיר בחוץ מבטי שכנים סקרניים, אור בוהק ונוף שאינו משובב עין. כדי לשמור על הפרטיות לא צריך לוותר על אור השמש. בדים שחוסמים 50% מאפשרים לשכנים לראות רק צלליות מטושטשות, אך מכניסים פנימה הרבה אור. ישנם בדים אטומים לחלוטין, שיוצרים חושך מוחלט, בדים שקופים למחצה החוסמים 30-40 אחוז מהאור הנכנס, ובדים שקופים, החוסמים רק 10 אחוזים ממנו.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, וילונות אטומים אינם יוצרים מראה "כבד" ומיושן. קיימים כיום בדי סאטן בעיצוב נקי ואלגנטי, המספקים האפלה מלאה בלי לוותר על מראה מודרני.

תחזוקת הוילון

בדים טבעיים מומלץ למסור לניקוי יבש, כדי שיישמרו לאורך זמן. בדים סינתטיים כדאי לכבס פעם בחצי שנה ואין צורך לגהץ אותם. גם את הווילונות הטבעיים וגם את הסינתטיים כדי לשאוב פעם בשבוע-שבועיים.

 

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

מתוך: נישה

לעשיית מנוי, לקבלת מגזין מתנה