זה לא חייב להיות לבן

עשרה דברים שצריך לדעת לפני שצובעים את הבית

88 שיתופים | 132 צפיות

למה צבע?

צבע יכול להעניק לבית אופי ואווירה אחרת ולעשות זאת בפשטות, במהירות ובעלות נמוכה. השינוי המיוחל יכול להתרחש גם אם צבעתם רק קיר אחד בצבע מיוחד, שלא לדבר על ההשפעה שיש לצביעת הבית כולו. הצבע יכול לחבר בין חפצים ורהיטים שונים שאין ביניהם קשר, או להסוות פגמים בתכנון החדר. אם יש לכם קיר שאתם לא ממש אוהבים, אפשר להקטין את תשומת הלב שהוא מקבל באמצעות צביעת הקיר הנגדי בצבע בולט יותר לעין. קירות צבעוניים יכולים "למלא" חדרים בהם אין הרבה רהיטים ולטשטש את חוסר הפרופורציה בחלל.

מאיפה להתחיל?

צביעת הקירות היא אחד השלבים הסופיים בשיפוץ, לכן, במהלך התכנון והבניה חשוב לקחת בחשבון, כי לעיצוב הבית ולסגנונו תהיה השפעה על הצבעים שיתאימו לו. מומלץ להקדיש מחשבה להתאמה בין צבע הקירות לריצוף. הריצוף נוכח בכל החדרים והשילוב בינו ובין צבע הקירות יוצר את האווירה הכללית. לדוגמה, אם הריצוף הוא בצבע חמרה, אפשר ליצור אווירה נועזת באמצעות קירות בכתום וצהוב זועקים. מצד שני, צביעת הקירות בגוון קרם תיצור בבית אווירה הרמונית ורגועה.

צבע וסגנון

כאשר מעצבים את הבית בסגנון מסוים, חשוב לדעת מהם הצבעים שהכי מתאימים לו. למשל, בסגנון הים תיכוני משתמשים בהרבה כחול ולבן. בסגנון הכפרי בולטים כתום, אדום, חמרה, חרדל וצבעים חמים נוספים. בסגנון המודרני-תעשייתי אפשר לראות בעיקר אפור, אדום, שחור ולבן ואדום. צבעים אלו מאפיינים גם את הסגנון היפני. הסגנון האתני מקבל לשורותיו את כל הצבעים העזים: אדום, כתום, צהוב, ירוק, ורוד וכחול. בסגנון הרומנטי משתמשים בוורוד בהיר וורוד עתיק.

להבין את הצבעים

לכל צבע השפעה שונה על מצב הרוח שלנו. צבעים חמים, כמו כתום וחום, מעניקים תחושה נוחה ומזמינה יותר מצבעים קרים, כגון כחול. באופן כללי, כדאי לצבוע בצבעים כהים רק שטחים קטנים, רהיטים, או אביזרי נוי. את הקירות עדיף לצבוע בצבעים בהירים, היוצרים תחושת מרחב. על מצב רוחו של האדם

צבע חלק או טקסטורה

מלבד צבעים שונים, ניתן להעניק לקיר גם טקסטורות מיוחדות, שיוסיפו לבית מקוריות. אפשר לנסות לחבר צבעים וסגנונות שבאופן מסורתי אינם קשורים זה לזה. למשל, לשדך את הצבע הסגול, שנחשב "קר", לסגנון האתני-מקסיקני בעזרת טכניקת טיח פיגמנטי גס (הדומה לטיח חיצוני). טכניקת הווש, שיוצרת על הקיר טקסטורה של עננים, תשווה לסגול מראה כפרי ופסטורלי, ובטכניקת הסטוקו, המעניקה לקיר גימור מבריק, יקבל הסגול נופך מודרני יותר.

צבע, רהיטים ואביזרים

כשצובעים את הקיר יש להתחשב בצבעיהם של החפצים והרהיטים בבית. בהתאם לטעם האישי, הרהיטים יכולים להשתלב בסביבה בצורה הרמונית, או לבלוט בצבעוניות נועזת. לא כולם יאהבו ספה אדומה הניצבת לפני קיר ירוק, אולם גם לספה אדומה על רקע קיר לבן יש חיסרון – היא משליטה אווירה מנוכרת. בכל מקרה, לא כדאי ליצור חדר אנמי מדי. למשל, שילוב בין ספות צהובות, קירות צהובים וריהוט צהוב ייצור בחדר אווירה "חולנית".

אופציית הטפט

אם רוצים ליצור קיר מיוחד, עם טקסטורה מעניינת, עיטורים מורכבים (למשל, עיגולים ומרובעים), או אפילו ציור, טפט הוא הפתרון הפשוט ביותר. הוא זול יותר מצביעה אמנותית ולא צריך להיעזר בבעל מקצוע כדי להדביקו. מצד שני, כדי להחליף אותו יש לקלפו מהקיר, פעולה המצריכה עבודה רבה.

קניית הצבעים

חברות הצבעים מציעות ללקוחות מניפות המכילות מאות גוונים, שבעזרתן אפשר לבחור צבעים לקירות, לחלונות ולמשקופים. בחנויות מסוימות אפשר לקבל דפים הצבועים בגוונים המעניינים אתכם, אולם חשוב לדעת כי הצבע שעל הנייר לא זהה לצבע שיתקבל על הקיר. כדי להימנע מהפתעות, אפשר לקנות פחית קטנה מהצבע הנבחר ולצבוע את אחד הקירות בבית, בקרבת הריצוף (כדי לבדוק שהצבע מתאים גם לרצפה).



אילוסטרציה: Stock.Xchng " src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/332/1332/__________-______.gif?1155478831" />

"חברות הצבעים מציעות ללקוחות מניפות המכילות מאות גוונים, שבעזרתן אפשר לבחור צבעים לקירות, לחלונות ולמשקופים."
אילוסטרציה: Stock.Xchng

צו האופנה

צבעים וטכניקות צביעה, שנחשבים אופנתיים היום, עשויים לפנות את מקומם לאחרים כבר מחר. האם ללכת אחרי צו האופנה? זה עניין של טעם. אולם מומלץ ללכת אחרי צו הלב ולבחור צבעים איתם אפשר לחיות תקופה ארוכה. מי שבכל זאת חושק בחדר אופנתי ישמח לשמוע, שהרטרו הגיע גם לצבעים. היום מותר לעטר את הקירות בצורות עיגולים ומרובעים, פסים וטפטים בכל צבעי הקשת. הסולידיים יותר ישמחו לגלות שהקירות הלבנים עשו לאחרונה קאמבק על חשבון הקירות בצבע קרם.

למה לקחת מעצב

כאשר בוחרים צבעים לבית אנו נתקלים בדרך כלל בדילמה: אנחנו אוהבים הרבה צבעים ורוצים שכולם ישתלבו בבית, זו בעיה קשה, מכיוון שריבוי צבעים יכול לגרום לקטסטרופה, שתצטרכו ללמוד לחיות איתה. דרך אחת להתמודד עם הדילמה היא לבחור מעצב פנים שיעזור לשלב את הצבעים בצורה נכונה ולהתאים בינם לבין הרהיטים, האביזרים והחומרים.