זן, אמנות ואדריכלות בבית באוסטרליה

שילוב של תאורה ייעודית לעבודות האמנות וגוף תאורה מעוצב דומיננטי מבטא את שתי הפונקציות של החלל - בית שהוא גלריה | צילום: Brooke Holm
שילוב של תאורה ייעודית לעבודות האמנות וגוף תאורה מעוצב דומיננטי מבטא את שתי הפונקציות של החלל - בית שהוא גלריה | צילום: Brooke Holm

מחסן ישן במלבורן הפך לבית מגורים יוקרתי, שמצליח לשלב בין חמימות של חיי משפחה לאלגנטיות שכוללת גם את אוסף פריטי העיצוב והאמנות של בעליו

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

אדריכלות ועיצוב פנים קיילי דורוטיק ואלישיה מק'קים – We Are Huntly
שטח הבית 385 מ"ר

 

העיר מלבורן היא השנייה בגודלה באוסטרליה. רוב שטחה של העיר בנוי כשכונות פרברים המאפשרות לתושבים סגנון חיים רגוע ונעים. דמות בולטת בסצנת התרבות של העיר ובעלת אוסף מרשים של רהיטים ויצירות אמנות הפכה מחסן שנבנה בשנות ה-80 לבית מגורים המשמש גם כחלל תצוגה.
המחסן, שצד אחד שלו פונה להרחוב וצדו השני משקיף אל אצטדיון הקריקט הגדול של מלבורן (MCG), שימש מרחב נוח לעיצוב חלל שימלא את כל הפונקציות שביקשו בעלי הבית – מצד אחד בית משפחה חמים ופונקציונלי ומצד שני מרחב מאופק, שקט ויוקרתי להצגת אוספי הרהיטים ויצירות האמנות שלהם ותוכנן כך שישתלב עם אופיו המקורי של המבנה.

רהיטי מעצבים שנבחרו בקפידה משתלבים בצבעוניותם עם הקירות ופריטי העץ | צילום: Brooke Holm
רהיטי מעצבים שנבחרו בקפידה משתלבים בצבעוניותם עם הקירות ופריטי העץ | צילום: Brooke Holm

שדרת המעצבים

המחסן הישן הפך לבית מרווח ובו שתי קומות. בקומה הראשונה ממוקמים מטבח צנוע, חדר טלוויזיה המשמש גם כחדר פגישות, חדר משחקים ושירותים. בקומה השנייה ממוקמים חדר אורחים, חדר אוכל, מטבח, ארבעה חדרי שינה, חדר כביסה, אמבטיה ושירותים.
המעצבות שמרו על חלוקת החלל, וכדי ליצור אווירה צבעו או כיסו את הקירות בחיפויים שונים, כמו אבן או בטון בעזרת החברה האוסטרלית Bishop Decor המתמחה בגימורים שונים. לדברי המעצבות, נוכחותו של הבטון מרככת ומוסיפה חמימות לחללים, גם בכאלה שנצבעו צבעים קרים כמו אפור. לקירות נקבעה סקאלת צבעים ניטרלית של לבן, אפור, שחור ובז' או לבן שבור (כמו בחיפויי האבן) המשתלבים עם הרצפה המורכבת מבטון ומקורות עץ – כך שנוצר משחק בין קרירות לחמימות.

דלתות מזכוכית אטומה מאפשרות חציצה בין חדר המשחקים לחדר הפגישות בקומה הראשונה וממתנות את המראה הנוקשה של הבטון | צילום: Brooke Holm
דלתות מזכוכית אטומה מאפשרות חציצה בין חדר המשחקים לחדר הפגישות בקומה הראשונה וממתנות את המראה הנוקשה של הבטון | צילום: Brooke Holm
נוכחות הבטון מרככת ומוסיפה חמימות לחללים | צילום: Brooke Holm
נוכחות הבטון מרככת ומוסיפה חמימות לחללים | צילום: Brooke Holm

 

יחד עם השטיחים (כפי שניתן לראות למשל בחדרי השינה ובחלל המרכזי) נוצר משחק מעניין של חומרים וטקסטורות. התוצאה מזכירה חללים של מוזיאונים וגלריות ומתאימה להצגת אוסף האמנות של בעלי הבית המקבל את רוב תשומת הלב. החלל המרכזי ובו הסלון ופינת האוכל תוכנן בתשומת לב. "רצינו להגדיל את אזור המחיה והעבודה והשגנו זאת על ידי יצירת פינות ישיבה שונות, ובהן ספה נמוכה וגדולה מאוד. בדרך זו החלל נראה מרווח ולא עמוס מדי", מספרות המעצבות.

בנוסף לכך הן השאירו את הקורות התומכות בגג חשופות וקבעו בו צוהרים כך שנכנס אור טבעי מבחוץ. בפינת הישיבה המרכזית הוצבו ספה מדגם Tufty Time בעיצוב פטרישיה אורקיולה למותג B&B Italia שנרכשה ב-Space Furniture המשווקת באוסטרליה רהיטים של מותגים יוקרתיים, שולחן קפה במראה וינטג' של חברת Jardan האוסטרלית, שולחנות צד צבעוניים הצמודים לספות שעיצב האדריכל הצעיר מארק תורפ למותג מורוסו, ופופ מדגם Lady Fat Ottoman גם הוא בעיצוב אורקיולה. התוצאה משלבת משחקיות צבעונית ומודרנית, נוחות ומראה קלאסי. שטיח אפור שעוצב במיוחד על ידי חברת RC&D האוסטרלית היוקרתית מוסיף למשחק הגיאומטרי של החלל ומשתלב עם הקיר האפור שמולו.

החלל המרכזי מורכב מפינות הסבה שונות המאפשרות מגוון סיטואציות | צילום: Brooke Holm
החלל המרכזי מורכב מפינות הסבה שונות המאפשרות מגוון סיטואציות | צילום: Brooke Holm
חדר הטלוויזיה משמש גם כחדר פגישות ומספק גם הוא מגוון אפשרויות הסבה | צילום: Brooke Holm
חדר הטלוויזיה משמש גם כחדר פגישות ומספק גם הוא מגוון אפשרויות הסבה | צילום: Brooke Holm

פינת ישיבה נוספת כוללת כורסה קלה ואלגנטית העשויה ממתכת ועור מדגם Rocha Chair שעוצבה ב-1957 על ידי פאולו מנדס, מגדולי האדריכלים והמעצבים של ברזיל (הדגם נכלל באוסף הקבוע של המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק), ומעליה עבודה מאוסף האמנות של בעל הבית.

כורסה קלה ואלגנטית שעוצבה ב-1957 על ידי פאולו מנד ומעליה עבודה מאוסף האמנות של בעל הבית | צילום: Brooke Holm
כורסה קלה ואלגנטית שעוצבה ב-1957 על ידי פאולו מנד ומעליה עבודה מאוסף האמנות של בעל הבית | צילום: Brooke Holm

אזור פינת האוכל מאופיין במראה פורמלי יותר וכולל שולחן וכיסאות שבעלי הבית הביאו מביתם הקודם. מעליהם נתלה גוף תאורה מדגם Cloud Chandelier של המותג Studio Apparatus הנעשה בעבודת יד ברוח המאה ה-19 ומעניק אור נעים ורך. במרכז השולחן ניצבות עבודות טרקוטה ייחודיות של המעצב חיימה חיון שנקנו בחנות המעצבים Living Edge. פריטים נוספים מהקולקציה מונחים על יחידת המדפים שתכננו המעצבות בסגנון המשתלב עם קורות העץ של הרצפה ומוטות הברזל בשלד המבנה שנשארו חשופים.

חומרים וטקסטורות כמו אבן, בטון ועץ יוצרים רקע שקט והרמוני לאוסף הרהיטים ויצירות האמנות ומוסיפים עניין לחלל | צילום: Brooke Holm
חומרים וטקסטורות כמו אבן, בטון ועץ יוצרים רקע שקט והרמוני לאוסף הרהיטים ויצירות האמנות ומוסיפים עניין לחלל | צילום: Brooke Holm

על קורות הברזל נתלו גופי תאורה פונקציונליים המאירים את יצירות האמנות שעל הקירות.
האוסף מורכב ברובו מיצירות של אמנים אוסטרליים בני זמננו, בהם בן קוילטי, שעבודותיו תלויות בפינת האוכל, ופרנק דייל, שעבודותיו מאופיינות בקו אבסטרקטי יותר. לצדן נתלתה עבודה ג'ניפר ג'וזף, שעבודותיה האבסטרקטיות משדרות כובד וחומרה, ואילו ציור נוף של האמן האוסטרלי דייוויד קילינג זכה לתאורה המאפשרת התבוננות ממוקדת.
"בחרנו בגופי תאורה שחורים, כפי שהיה נהוג בגלריות בשנות ה-80", מספרות המעצבות, "לצד גופי תאורה שהם יצירת אמנות בפני עצמם ומשתלבים עם האווירה הספציפית של העבודה". כך, למשל, בחלל המרכזי ניתן לראות את אותם גופי תאורה שחורים מחוברים אל השלד התומך בגג. לצד עבודתו של קילינג הונח אגרטל טרקוטה של חיון, ושני האובייקטים האלו מוארים מהרצפה בזווית של 45 מעלות על ידי גוף תאורה Biluna lamp של חברת Prandina האיטלקית ויוצרים פינה זנית שקטה. לצד אלו שולבו רעיונות מקוריים כמו נישה עם כדורי סל וינטג' שנרכשו בחנות המקסימה Tarlo & Graham ויוצרים פינה המהווה יצירת אמנות בפני עצמה.

ציור נוף של האמן האוסטרלי דייוויד קילינג זכה לתאורה המאפשרת התבוננות ממוקדת על ידי גופי תאורה שהם יצירת אמנות בפני עצמם | צילום: Brooke Holm
ציור נוף של האמן האוסטרלי דייוויד קילינג זכה לתאורה המאפשרת התבוננות ממוקדת על ידי גופי תאורה שהם יצירת אמנות בפני עצמם | צילום: Brooke Holm
כדורי סל וינטג' מונחים בנישה ועל ספסלי הבטון ומהווים מעין יצירת אמנות. הסדקים והעיבוד ה"לא מושלם" של הבטון מזכירים את רוח העיצוב היפני והוואבי סאבי | צילום: Brooke Holm
כדורי סל וינטג' מונחים בנישה ועל ספסלי הבטון ומהווים מעין יצירת אמנות. הסדקים והעיבוד ה"לא מושלם" של הבטון מזכירים את רוח העיצוב היפני והוואבי סאבי | צילום: Brooke Holm

 

אינטימיות משפחתית

הקו המודרני והיוקרתי השולט בחלל המרכזי מאפיין גם את חדרי השינה. גוונים של אפור ותכלת בחדר השינה של ההורים יוצרים אווירה רגועה המאופיינת בבחירה מוקפדת של מעט אביזרים בעלי נוכחות, בהם גוף תאורה עומד בעיצוב ריצ'ארד סאפר, מהמעצבים הגרמנים החשובים של דורו, שעון שולחן בגוון זהב משנות ה-50 של המותג ויטרה שעוצב על ידי ג'ורג' נלסון, ממייסדי המודרניזם האמריקאי, ומצעי פשתן איכותיים מהחנות האוסטרלית Jardan שבה מבחר עצום של ריהוט ואביזרים לבית במראה עכשווי המשלב סגנונות שונים.

חדר ההורים מאופיין בצבעוניות שקטה ובמעט פריטים ברוח המודרניזם של תחילת-אמצע המאה ה-20 | צילום: Brooke Holm
חדר ההורים מאופיין בצבעוניות שקטה ובמעט פריטים ברוח המודרניזם של תחילת-אמצע המאה ה-20 | צילום: Brooke Holm
אווירה רגועה ועיצוב מוקפד | צילום: Brooke Holm
אווירה רגועה ועיצוב מוקפד | צילום: Brooke Holm

 

חדר הילדים עוצב בצבעוניות חזקה ובולטת – מיטת קומתיים מעץ בצבע חום כהה שאפשר להפוך גם למיטת יחד ולהשתמש בה בדרכים שונות נרכשה באתר האוסטרלי המצוין kidostore, המציע מגוון רחב של רהיטים, בגדים ואביזרים לילדים. בחדר יש גם שטיח קיר בגוון ירוק-צהוב חזק וחם של המותג Super Tuft, לצד בובות, ספלים ואביזרים מעוצבים במראה וינטג' שנרכשו באתרים ייעודיים. כך חדר הילדים מעוצב באופו שונה מעט מקו העיצוב הכולל של הבית אך עדיין מוקפד ומתוכנן לפרטים.

גם חדר הילדים עוצב בקפדנות עם דגש על פריטי עץ איכותיים וניקיון ויזואלי | צילום: Brooke Holm
גם חדר הילדים עוצב בקפדנות עם דגש על פריטי עץ איכותיים וניקיון ויזואלי | צילום: Brooke Holm
שטיח בגוון חם שובר את המראה המאופק | צילום: Brooke Holm
שטיח בגוון חם שובר את המראה המאופק | צילום: Brooke Holm

 

נראה כי עיצוב הבית משלב בהצלחה אסתטיקה זנית מוקפדת ומאופקת וזרימה דינמית המתאימה לחיי המשפחה, הרהיטים ואוסף יצירות האמנות המרשים משתלבים היטב זה בזה ויוצרים שפה ייחודית. באופן זה כשרונן של המעצבות כמו גם טעמם של בעלי הבית, הפכו את המחסן הישן למרחב ייחודי ומרתק בפני עצמו.

חדר עם מעט חפנים אומר הרבה יותר | צילום: Brooke Holm
חדר עם מעט חפנים אומר הרבה יותר | צילום: Brooke Holm

 

על קצה המזלג עם קיילי דורוטיק ואלישיה מק'קים

אני מאמין

"כל החלטה אסתטית צריכה להיות מעוגנת במטרות שנקבעו מראש. יופי אינו רק איך שהדברים נראים אלא גם איך שהם עובדים".

גישת עיצוב

"לגשר על הפער שבין אמנות לארכיטקטורה באמצעות התבוננות על המכלול ותשומת לב לפרטים הקטנים, כך שהבית יתפקד באופן פונקציונלי"

טיפ עיצוב

"חדר עם הרבה חפצים אומר הרבה מאוד, חדר עם מעט חפצים אומר הרבה יותר".

לא כדאי

"אל תלכו אחר טרנדים. תגרמו לדבר המוכר להיראות חדש ומפתיע".