לעוף על העיצוב

משרדי חברת רד בול באמסטרדם עוצבו בהשראת ספורט אתגרי ותרבות רחוב, וכוללים מעברים חדים בין הפרטי לציבורי ובין משחק לעבודה, ממש כמו המותג עצמו

88 שיתופים | 132 צפיות

יותר משלושה מיליארד פחיות של משקה האנרגיה "רד בול" נמכרות מדי שנה ביותר מ-130 מדינות בעולם. החברה האוסטרית המוכרת ממתגת את עצמה באמצעות מגוון אירועי ספורט אתגרי שהיא מקיימת, בהם פורמולה 1, סבב מרוצי המכוניות היוקרתי בעולם, ו- Red Bull Rampage, מרוץ אופני ההרים.

החברה מחזיקה בבעלותה נבחרות ספורט כמו קבוצות הכדורגל New York Red Bulls האמריקאית ו-RB Leipzig הגרמנית, ונוסף על כך היא מעודדת מוזיקאים צעירים באמצעות האקדמיה שלה למוזיקה (Red Bull Music Academy) ופרויקטים אחרים.

מוח ימין, מוח שמאל וכנפיים

ב-2009 החליטו קברניטי החברה להעביר את המשרדים הישנים שלהם, שהיו ממוקמים באחד מפרברי אמסטרדם, לאזור אורבני ומרכזי אשר ישקף את רוח החברה ויתאים לתדמית שהיא יוצרת באמצעות מערכת הפרסום שלה ("המשקה שנותן לך כנפיים").

מי שזכה בביצוע הפרויקט הוא משרד האדריכלים סיד לי העוסק בשילוב של מיתוג עם אדריכלות. "הצענו להם להתמקם בבית חרושת ישן לספינות, בשטח נמל בצפון אמסטרדם. זהו אזור פעיל המושך אמנים וחברות מדיה שהמפורסמת שבהן היא MTV Europe", אומרים המתכננים.

לדבריהם חלקים גדולים מהמבנה שאיתרו נהרסו בשריפה, אך הקונסטרוקציה הבסיסית נשארה. כמו מבני תעשייה רבים באזורי נמל שונים, גם מבנה זה מורכב מיחידות בעלות גג משופע (משולש) המחוברות זו לזו ויוצרות עקומה זוויתית. במקרה זה המבנה המקורי מורכב משלוש יחידות. חלוקה בסיסית זו אפשרה למתכננים ליצור הפרדה בין החללים הציבוריים לחללים הפרטיים. שתי יחידות מכילות את החללים הפרטיים, המשמשים באופן שוטף אך ורק את עובדי החברה.

חללים אלה כוללים את משרדי ההנהלה ואת מחלקות המכירות, הכספים והתפעול. אזור זה מוגדר על ידי המתכננים כ"מוח הימני" ולו שני שיפועים היוצרים צורת כנפיים. היחידה השלישית המוגדרת כ"מוח השמאלי" מורכבת כולה מחללים ציבוריים ולה צורה אבסטרקטית של שור.

שמות החללים במבנה שייכים לעולם התעופה והצלילה או שאולים מתרבות הרחוב: The Landing הוא שמה של עמדת הקבלה, The Dive הוא חדר האוכל והמטבח, ה-Crash Room הוא אחד משני טרקליני הסבה המרוהט בספות נוחות למנוחה, וה-Sound Clash הוא חדר ישיבות ועמדת די-ג'יי. על מרחב דינמי ורב שימושי זה אפשר להשקיף מגשר מעוקל המהווה קומת ביניים. בגשר מוצבות ספות נמוכות לישיבה ומגיעים אליו דרך מדרגות המשמשות גם כחללי אחסון.


מבט על קיר בחלל הציבורי ובו גרפיטי מרשים


שולחנות אוכל בחלל הציבורי המכונה אזור הצלילה (The dive)


ציורי קיר ומדרגות עם מגירות אחסון

הפכים נמשכים

לדברי האדריכלים, המעברים החדים והפשוטים לכאורה בין שחור ללבן, בין פרטי לציבורי ובין משחק לעבודה הם חלק מרכזי בעיצוב. המבנה המצולע של הקירות והמבנים בחלל נועד להזכיר צוקי הרים ומשטחי החלקה – אתרים הקורצים לחובבי הספורט האתגרי. הרושם הראשוני שמתקבל הוא של חלל דינמי ולא צפוי שמזמין לגלות מה נמצא בתוכו. הקירות היוצרים את חדר הישיבות למשל מצולעים ובעלי מראה קמור, והחדר מואר מבפנים באמצעות פס של תאורת לד בצבעים משתנים של אדום, כחול וירוק.

לפני הכל
*הפרויקט: משרדי רד בול
*אדריכלים: Sid Lee Architecture
*מיקום: אמסטרדם, הולנד
*היסטוריה בית חרושת לספינות
*שטח*מספר עובדים: 60
*עלות הפרויקט: 1.5 מיליון דולר *תחילת העבודה: 2009
*סיום העבודה: אפריל 2011

בהמשך החלל ממוקמים המטבח וחדר האוכל בעלי המראה הקעור. האדריכלים מסבירים שמדרג הצבעים והמעבר החד בין כהה לבהיר ובין שחור ללבן יוצרים את המעבר מהאזורים פרטיים לציבוריים. אפשר לראות זאת במעבר מחדר הישיבות השחור לאזור האכילה המאופיין בגוון דבש בהיר או לאזור הקבלה המעוצב בלבן.

גוון הדבש הבהיר, המזכיר בצבעו את משקה האנרגיה, הוא גם הגוון הדומיננטי ביותר במבנה ואפשר למצוא אותו במרבית החללים. אחד הדברים המעניינים בחלל רב שימושי זה הוא מגוון חללי האחסון והנישות הלא צפויים: המדרגות המחולקות כל אחת לשלוש מגירות, חלל האחסון שמתחת לספה באזור הקבלה והקיר שמעל אותה ספה, המחולק לנישות מלבניות לאחסון חפצים קטנים יותר שעשויים לתרום לאווירה של המקום.


מעברים חדים בין שחור ללבן ובין פרטי לציבוריהם חלק מהעיצוב


החלל המצולע מזכיר צוקי הרים ומשטחי החלקה – שקורצים לחובבי הספורט האתגרי


חלל רב שימושי בקומה העליונה

עבודת צוות

חיי היומיום בחברה מתרחשים בעיקר באזורים הפרטיים הכוללים את המשרדים ואת חללי העבודה, המופרדים זה מזה באמצעות קירות גבס. עם זאת, במרכז החלל יש אזור פתוח באופן יחסי ובו שולחנות המאפשרים עבודה משותפת. השאיפה היא שהחלל יעודד מפגש ושיתופי פעולה בין העובדים ושהאור הטבעי המגיע מהגג המשופע יהפוך את השהות באזור זה לנעימה.

במרכז החלל ניצב מבנה זכוכית המוקף במתכת שחורה ומחוררת – זהו אחד מחדרי הישיבות. בשעות הערב, כשהאור המלאכותי בוקע מבעד לזכוכית ולנקבים שבמתכת, נוצר רושם דרמטי במיוחד, והמבנה מזכיר מטאור נופל. לא רק הקירות משווים למבנה מראה ייחודי, אלא גם התקרה ה"עוקבת" בשיפועיה אחר תקרת המקום, באופן שיוצר הקבלה צורנית מעניינת והרמונית.


ציורי קיר בחדרים ובמשרדים


אחד המשרדים ובו שולחן עבודה בצורת כנף של מטוס


חדרו של מנהל השיווק

קירות מדברים

אחד האלמנטים המרשימים במקום הוא קירות הפסיפס בחדרי השירותים. קירות אלה מציגים עבודות פסיפס מרהיבות המחקות את ציורי הפרסקו הרנסנסיים. המתכננים החליטו לקרוא לחדרי השירותים Holly Shit שכן על קירותיהם מתנוססות דמויות של מלאכים ונזירות, המגשימים חלומות "מטורפים" מתחום המוזיקה והספורט האתגרי כמו תקלוט ותעופה. ההחלטה הייתה לקחת אלמנטים הקשורים לדת הנוצרית ולעשות בהם שימוש שהוא מצד אחד נועז ומצד אחר לא מקומם (ישו או סמל הצלב אינם מופיעים שם) אלא בגבולות הטעם הטוב.

באופן דומה, אם כי מתון יותר עוצבו חדרי הישיבות וחללים נוספים, שעל קירותיהם מופיעים ציורי גרפיטי. סגנון זה משתלב עם פריטי הריהוט הקלילים והמעוגלים (עיצוב שרווח בשנות ה-60), שחלק גדול מהם יוצר במיוחד עבור המשרדים על ידי חברת הרהיטים ההולנדית 2D&W. הרצפה שנבחרה לכל המבנה (למעט השירותים) עשויה מבטון מוחלק אפרפר שכמעט ואינו מושך תשומת לב ומאפשר לאלמנטים הדרמתיים שמסביבו לקבל את תשומת הלב הראויה.

נראה כי משרדים אלו משלבים בהצלחה בין חדשנות ונועזות לגבולות הטעם הטוב, ובין התרחשות ודרמה לסדר מוקפד ומובנה המאפשר התמצאות נוחה בחלל הרחב.


קירות הפסיפס בחדרי השירותים במשרדי רד בול


עבודות פסיפס מרהיבות בשירותים, המחקות את ציורי הפרסקו הרנסנסיים


וככה זה נראה מבחוץ: מבט על החזית המערבית של המבנה