מהפרטי לציבורי

תערוכה של צילומים, עבודות גרפיקה ותכשיטים

88 שיתופים | 132 צפיות

ב-24 במאי נפתחה בניו-יורק תערוכה המציגה את עבודותיהם של בוגרים ומרצים באקדמיה לעיצוב וחינוך ויצו-חיפה ע"ש נרי בלומפילד. בתערוכה לוקחים חלק סטודנטים ממחלקות התקשורת החזותית, הצילום והתכשיטים. התערוכה, שנושאת את השם Vision/Action – Designers of the Next Generation, מוצגת ב- Hebrew Union College-Jewish Institute of Religion Museum, N.Y, והיא תינעל ב-22 בספטמבר. מניו-יורק תנדוד התערוכה למדינות נוספות.

הנושאים בהם עוסקות העבודות מגוונים. החל מנושאים המתמודדים עם סמלים ומיתוסים כלליים של זהות, דת ולאום בחברה הישראלית, ועד נושאים אישיים הקשורים בילדות ובמשפחה, כמו גם נושאים חברתיים אקטואליים וכלליים.

את התערוכה אצר דורון פולק, המשמש כאוצר הישראלי של המוזיאון מזה 12 שנים. לדבריו, התערוכה צעירה, דינמית ועדכנית. "התערוכה אובייקטיבית ובזה טמון כוחה. זה גם המפתח להתרגשות. היא מציגה נופים מהמציאות של ישראל, מגוון רב מפניה של המדינה, לטוב – ולפחות טוב", הוא מסביר.

על המציגים בתערוכה נמנים כמה אומנים מובילים וידועי שם באמנות הישראלית, המשמשים כמרצים באקדמיה ויצו-חיפה. מיכה קירשנר, ראש המחלקה לצילום, מציג שני פורטרטים מתוך סדרת "הישראלים" – האחד של שמעון פרס, והשני של קרן מור. בת-שבע אור, העומדת בראש המחלקה לתכשיטנות, מציגה כלי לבשמים העשוי עבודת יד, שהשראתו היא ענפיו, פרותיו, ופרחיו של עץ הרימון.

האומנית תמר דוברובסקי, המשמשת גם היא כמרצה באקדמיה, מציגה צילומים של יצירת אמנות שבסיסה קבוצה של כ-8000 גופים העשויים נייר משי ודבק, המקובצים לקבוצה אחת. האומנית סבינה מנדל מציגה כמה ציורים בטכניקות ובגדלים שונים. בין הציורים המעניינים ישנו ציור המהווה הומאז' לחנוך לוין. בלו סמיון פיינרו מציג עבודה העוסקת בנושא תיקון כלה.

טרי שרויאר, ראש המחלקה לתקשורת חזותית באקדמיה, מספרת כי העבודות בתחום העיצוב הגרפי המוצגות בתערוכה מייצגות את המדיה, על גווניה השונים, בה עוסקת המחלקה. "בתערוכה ניתן לצפות בפריטים המוגדרים כעיצוב גרפי מסורתי כמו כרזות, ואף בסרטי אנימציה או בעיצוב תלת-ממדי. ישנן עבודות העוסקות בנושאים ישראליים וישנן כאלו העוסקות בנושאים אוניברסליים. משקל רב ניתן לעבודות המטפלות בנושאים חברתיים ופוליטיים, משום שאלו הנושאים המעסיקים את החברה הישראלית בחיי היום-יום", מסבירה שרויאר.

בין העבודות המוצגות בתחום העיצוב הגרפי, ניתן למצוא סדרה בת 3 כרזות, שעיצבה טלי חי, הנושאות את הכותרת "תוצרת הארץ". הכרזות עורכות השוואה בין תוצרת ישראל בשנות ה-50 – תפוזים וזיתים – ובין כלי נשק ותחמושת הנמצאים בראש רשימת פריטי הייצוא של ישראל היום.

ההשוואה מבוססת על הדמיון הויזואלי, מצד אחד, ועל השוני באלמנטים, מצד שני. עבודה מעניינת נוספת היא זו של גילת ויקסמן, המציגה סדרת סיטואציות מאוירות המבוססת על מדור "הציור השבועי לילד", אותו מפרסם האייר ג'קי במוסף סוף השבוע של ידיעות אחרונות. המשפט "לאן נעלמה החמלה", על משקל "לאן נעלם הילד", המופיע לצד האיורים, מרמז על העוולות הנעשות בתחום זכויות האדם.

סדרת איורים מרתקת נוספת היא זו של נירית ארבלי, ופרוייקט מעניין אחר הוא זה של תמר דקל, המציגה סדרת כרזות מאוירות בטכניקה מעורבת, העוסקת בשירים מתוך התקליט Couleur Cafe של הזמר הצרפתי סרז' גנצבורג. בנוסף מציגה נטע לידור פרוייקט בתלת ממד ששמו "צנע".

עיקר הפרוייקט הוא תצוגת אופנה שבה מוצגים בגדים ואביזרים העשויים מחומרים ממוחזרים של מוצרי צריכה אותם ניתן למצוא בסופרמרקטים. פרוייקט תלת ממדי מעניין נוסף הוא מדף מברשות השיניים של חני יניב, המציגה מדף שעליו 62 מברשות שיניים ובקצהו כוס. יניב מתייחסת למושג קולקטיב ולרעיון הפרט המגויס לטובתו.

קירשנר מספר, כי הצילומים שנשלחו לתערוכה נבחרו מתוך החלטה להציג עבודות בהן ניתן לזהות ביטוי אישי או מעורבות חברתית, קהילתית ופוליטית. "ניתן למצוא בתערוכה עבודות מאוד אישיות וגם עבודות פוליטיות מובהקות", הוא אומר. בין עבודות הצילום ניתן למצוא צילומי פורטרטים של בוגרת האקדמיה המצליחה מיכל חלבין, צילומים של ערן ברק, אורנית בן-אברהם ושגית זלוף.

בתערוכה גם תצוגה של תכשיטים ברוח צעירה מקומית, העשויים ממגוון חומרים. התכשיטים, שחלקם שימושיים וחלקם קונספטואליים, מושפעים לא אחת ממרקם התרבות המקומית האוריינטלית, בו משולבות השפעות של המערב. בין השאר ניתן לראות עבודות של מיכל עם-שלם, נורית אבני ודודו ברקת.



"בתערוכה גם תצוגה של תכשיטים ברוח צעירה מקומית..."<br />אילוסטרציה: Stock.Xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/558/1558/______________.gif?1155728264" />                             </p>
<div>"בתערוכה גם תצוגה של תכשיטים ברוח צעירה מקומית…"<br />אילוסטרציה: Stock.Xchng</div>
</p></div>
<p>המעצב הרב-תחומי בני רזניק, בוגר האקדמיה המשמש כמרצה בה, עיצב את התדמית הכוללת והיה אחראי, בין השאר, על עיצוב קטלוג התערוכה, ההזמנות, השילוט הפנימי והכרזות, וכן על תכנון חלל התערוכה ותצוגת העבודות. האתגר שעמד בפניו היה ליצור בידול בין התערוכות האחרות המוצגות במוזיאון לתערוכה הזו, היות והפריטים של ויצו-חיפה הוצגו על פני שתי קומות ואף בחלל המדרגות. רזניק יצר מרחב יותר מודרני, צעיר ועדכני, המעוצב בצורה פחות מסורתית מזו המאפיינת את החללים האחרים במוזיאון.</p>
<p>Hebrew Union College<br />One West 4th street<br />New York, NY <br />(212)824 2209</p>
<div class= 16.08.06

(עודכן ב – 24.02.09)