מחומרים טבעיים בלבד

טיפול בגינה על-פי עקרונות אורגניים

88 שיתופים | 132 צפיות

זיהום האוויר ומי התהום, התפשטות המדבריות והמחסור במים מאיימים על כולנו, ואנו מרגישים שאיננו יכולים לעשות דבר. אבל מסתבר, שדווקא בגינות הפרטיות שלנו אפשר לעשות – והרבה. יובל קדישאי, מנהל משתלת "שתיל" ברמת השרון ומזכיר האיגוד הישראלי למשתלות, ונרי יצחקי , רכז גידול פירות בארגון לחקלאות אורגנית, מספקים כמה כללים בסיסיים ליצירת גינה נקיה ובריאה, שאיננה פוגעת בסביבה:

  1. להחזיר לאדמה את מה שלוקחים ממנה – את זה אפשר לעשות באמצעות שימוש בקומפוסט ובהומוס. אלה מעשירים את האדמה, משפרים את איכותה ומחזקים את הצמחים. חשוב לספקם לגינה בכמויות נדיבות – פעם ואפילו פעמיים בשנה. את הקומפוסט אפשר להזמין בשקים קטנים ובשקי ענק. מפזרים אותו באזור בית השורשים של העץ (אין צורך להצניעו בקרקע), לא לפני שמרטיבים אותו בעזרת מתזים.
  2. לשמור על שכבת האדמה העליונה – יש לחפות את האדמה בעזרת חומרים שונים: עלים יבשים, עשבים אותם עישבנו מהגינה, שבבי עץ, דשא קצור, יריעות פלסטיק "אקריפל", אבנים מסוגים שונים (חלוקי נחל ואבני טוף) ועוד. החיפוי תורם לחיסכון במים, בגלל שהוא מאט את התאדותם מהאדמה. הוא מאט גם את גדילת העשבים השוטים, ומצנן את שכבת הקרקע העליונה מה שיוצר סביבה בריאה יותר לצמחים.
  3. הצמח הנכון במקום הנכון – צמחים שמתאימים לאקלים בו הם נשתלו חסינים יותר בפני מחלות ומזיקים. לדוגמה, במישור החוף סובלים הוורדים מיותר מחלות ומזיקים מאשר באזור ההר. כדי לעזור לצמחים להתמודד עם מחלות ומזיקים, חשוב גם לשתול אותם בתנאי אור מתאימים ובמרווחים נכונים. אם צמח סובל באופן כרוני ממזיקים ומחלות, כדאי לעקור אותו ולשתול במקומו צמח עמיד יותר ומתאים למקום ולאזור.
  4. חיסכון במים – צמחים רבים ויפים אינם זקוקים להשקיה מרובה. חשוב לזכור, כי כדי לנצל יתרון זה עלינו להקצות להם קו נפרד במערכת ההשקיה בגינה.
  5. דשנים – יש להעדיף שימוש בדשנים אורגניים ידידותיים לסביבה, המתפרקים לאט, ולא להרבות בדשנים כימיים. עודף דשן כימי עלול להזיק למי התהום ולהחליש את עמידות הצמחים למזיקים ולמחלות. כדי להוסיף חנקן לעץ משתמשים ב"גואנו" (זבל ציפורים), או קמח נוצות. את הגואנו מפזרים באזור בית השורשים של העץ (אין צורך להצניעו בקרקע), לא לפני שמרטיבים אותו בעזרת מתזים. בנוסף, קיים חומר אורגני המונע כלורוזה (צהבון), שנקרא "בורשל".
  6. להזמין בעלי חיים שונים לגינה – סביבה עשירה בצמחיה ובבעלי חיים מקטינה את פעילות המזיקים. נזמין אלינו את בעלי החיים בעזרת שקתות-מים, שיחיות סבוכות וצמחים המספקים להם פירות וזרעים למאכל. בין החיות שעוזרות לנו בגינה: קיפודים (טורפים חלזונות), ציפורים (טורפות כנימות וחרקים), צפרדעים, קרפדות ואילניות (טורפות מזיקים שונים), ואפילו שלשולים (מטייבים את הקרקע).
  7. ריסוס והדברה – יש לרסס כמה שפחות. כמו שלא לוקחים תרופה בשביל כל בעיה קטנה, כך יש להשתמש בחומרי הדברה רק במקרים קיצוניים. הרעלים גורמים להרס שרשרת המזון בגינה: הרעלת המזיקים גורמת להרעלת אויביהם הטבעיים; כאשר כמות האויבים הטבעיים קטנה, אוכלוסיית המזיקים יכולה לגדול באופן משמעותי. אפשר להתמודד עם המזיקים בדרכים אחרות, שאינן פוגעות בחרקים ה"טובים":
  • שימוש בחומרי הדברה על בסיס אורגני, שמתפרקים במהירות.
  • הצבת מלכודות.
  • מריחת דבק אורגני למניעת מעבר מזיקים, כמו נמלים וחלזונות.
  • שימוש בחומרים המבוססים על דטרגנטים, הגורמים להתייבשות המזיק.
  • כיסוי העץ כולו ברשתות, שלא מאפשרות למזיקים וציפורים להגיע לפרי. את הרשתות אפשר להעביר מעץ לעץ בהתאם לעונת ההבשלה.
  • כיוס פירות בשקיות נייר.
  • שימוש בפרומונים נקביים, שמבלבלים את זכרי המזיק.
  • שימוש בתכשירים המבוססים על בקטריות ווירוסים הפוגעים במזיק בלבד.
  • בעשבים שוטים אפשר להילחם על ידי כיסוח בחרמש מוטורי, עידור, או עישוב.



כדאי להזמין צפרדעים לגינה - הן טורפות מזיקים שונים. <BR> stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/93/3093/frog.jpg?1159370757" />                             </p>
<div>כדאי להזמין צפרדעים לגינה – הן טורפות מזיקים שונים. <BR> stock.xchng</div>
</p></div>
<p><strong><em>הארגון לחקלאות אורגנית מעביר פעמיים בשנה קורסים לשימוש בשיטות אורגניות. פרטים על הקורסים אפשר לקבל במשרדי הארגון בתל-אביב, בטל': 03.5610538 </em></strong></p>
<p><strong><em>מידע נוסף על פעילויות בתחום הגינון תוכלו למצוא באתר האינטרנט של הארגון לגננות ונוף: <a href=www.gardening.org.il