מכניסים את החצר הביתה

פטיו, חצר פנימית שמשמשת מעבר בין החוץ לפנים ומספקת אור ואוויר לאזורים השונים בבית, מבוקש בבתים רבים. מה חשוב לדעת לפני שמתכננים פטיו בבית, אילו עיצובים פופולריים במיוחד ואילו צמחים כדאי לגדל בו?

88 שיתופים | 132 צפיות

החלום על חצר פנימית חמודה שאפשר לצאת אליה בפיג'מה מחדר השינה או להיכנס ממנה יחפים למטבח בפרטיות מלאה קוסם לרבים מאיתנו – פיסת חוץ שהיא חלק מפנים הבית. הפטיו מספק אור ואוויר לאזורים השונים בבית ומאפשר ליהנות מהנוף בפרטיות מלאה. באגן הים התיכון ובבנייה המקומית הפטיו שימש גם לקירור הבית באמצעות מזרקה שנבנתה בחלק המרכזי של החצר ותרמה לקירור טבעי של המבנה ולשמירה על טמפרטורה נעימה גם בתנאי אקלים קשים.

אור ואוויר

כשמתכננים בניית פטיו בבית חדש או הוספת פטיו לבית קיים, יש לשקול קודם כל את ההשפעה על זרימת האור והאוויר בבית. אדריכלית ארזה בן אור מסבירה כי ניצול טוב של תנאי האקלים (שמש ורוחות) בבית הוא תוצאה של מיקומו של הבית במגרש, ושל מיקומו הפטיו וגודל הפתחים שלו. יש להתחשב בכיווני השמש ולדאוג שהתאורה תהיה מבוקרת, וגם לדאוג לפתיחה נכונה של החלונות, המאפשרת זרימה של אוויר קר מהחלק התחתון של הפטיו אל יציאה עליונה המאפשרת שחרור של אוויר חם המצטבר סמוך לתקרה.

לצורך זרימה חלקה של אוויר, רצוי למקם את הפתחים בקירות נגדיים. "אפשר לשלב את הפטיו במגוון אופנים בהתאם לשאר צורכי התכנון", אומרת בן-אור. "למשל, בבית במושב באזור השפלה שתכננתי למשפחה עם שלושה ילדים, הצעתי לבני הזוג לתכנן את הבית סביב הפטיו. הפטיו מפריד בין אזור האירוח לאזור הפרטי ומכניס אוויר ואור למרכז הבית והמרתף, שהם בדרך כלל אזורים חשוכים. כדי להימנע מקרינת שמש ישירה בקיץ הטיתי את הקיר הפונה דרומה בזווית של 81 מעלות בהתאם לזוויות הנטייה של קרני השמש מכיוון זה, כך שהאור פוגע בקיר וחוזר ממנו, ומקבלים החזרי אור מהקיר ולא קרינה ישירה.

במבנה דו-משפחתי במרכז הארץ הפונה לכיוונים מזרח-דרום-מערב, שהייתה חסרה בו פתיחה לכיוון צפון, הפטיו פותח חזית צפונית ומאפשר תאורה מפוזרת לתוך הבית והמרתף. אם בכל זאת יש עודף קרינה, אפשר תמיד למסך את הפתחים הבעייתיים באמצעות תריסי גלילה או אלמנטים מצלילים כמו אכסדרה (שדרת עמודים מקורה), או ליצור הגבהה מעל הפטיו כמו מעקה עליון הממתן את עוצמת הקרינה".


פטיו בבית בנווה צדק. תכנון: קימל אשכולות אדריכלים. צילום: עמית גירון

פטיו זה אקולוגי

תכנון חכם של הפטיו המאפשר לפתוח את החלונות באזורים הנמוכים והעליונים כדי לשחרר את האוויר, מוביל לחיסכון של עשרות אחוזים בהוצאות על אנרגיה מתכלה (חשמל) למיזוג ולתאורה. אפשר להעלות את ערכו האקולוגי של הפטיו באמצעות בחירת חומרים שהשימוש בהם חוסך אנרגיה. "תמיד אעדיף אבן מקומית שאין צורך לייבא אותה", אומרת בן אור, "או עץ ממקורות מתחדשים שאפשר להשיג מספקים העובדים עם חברות המתחייבות לנטוע עצים במקום אלה שנכרתים (לרוב מקורם של עצים אלה אינו ביערות הגשם בברזיל ואפשר לבדוק זאת מול הספק).

"כשיש בפטיו גינה, אני מייחסת חשיבות גדולה לאיטום נכון של המקומות הרלוונטיים כדי ששורשי העצים או הצמחים לא יחדרו למקומות שהם אינם רצויים בהם. חשוב גם לתכנן מערכת ניקוז מתאימה שתמנע יצירת רטיבות. ההשקיה תתבצע תמיד באמצעות מי מזגנים או מים אפורים". עם זאת, ממליצה בן אור, כדאי שיהיה ברז בפטיו.

אדריכל ומעצב פנים נעם רווחה מציין את החשיבות של שטח הפטיו ביחס לקירות הסובבים אותו. לדבריו, שטח הפטיו נובע מאופי השימוש בו וממספר האנשים שאמורים להשתמש בו. היחס המינימלי, לטענתו, בין גובה הקירות לאורכם הוא 1:1, והיחס האופטימאלי הוא כ-2:1, כלומר האורך כפול מהגובה. חריגות מפרופורציות אלה ישליכו במישרין על התחושה בפטיו. אם הקירות יהיו גבוהים יותר מאורכם תיווצר בפטיו תחושה של פיר להחדרת אור טבעי.


פטיו בסגנון כפרי עם רצפה מצוירת, באדיבות חברת sweet-home תיווך נדל"ן. צילום: מושי גיטליס

עיצוב הומוגני

עיצוב הפטיו צריך להתאים לסגנון הבית. אדריכל הנוף כפיר פישר מספר כי נתקל במהלך עבודתו בשני סגנונות מובחנים של בתים – מינימליסטי-מודרני וכפרי. לבית בסגנון מודרני יתאים פטיו ובו דגש רב יותר על חפצים כמו ספסל מאבן או מברזל מסיבי, הרצפה תחופה בבזלת או בחלוקי נחל והצמחייה תהיה סולידית. בבית כפרי הפטיו יהיה ירוק יותר ויתאפיין בצמחייה דומיננטית. לדבריו, במקרים רבים הפטיו משמש כדקורציה – תמונת נוף ולא מקום לשבת בו. אם הפטיו הוא המשך של אחד מחדרי הבית, כמו חדר הילדים או ההורים, אפשר למשל, למקם בו ג'קוזי וליהנות משהות בחוץ עם אינטימיות של חדר פרטי-סגור. כמובן, במקרים רבים משמש הפטיו פינת הסבה לכל בני הבית.

אדריכלית ליאת דביר-רותם משלבת פטיו ברבים מהבתים שהיא מתכננת. בבית פרטי שתכננה באילת, לדוגמה, הפטיו גובל בכניסה לבית ומוקף משאר הכיוונים בקירות זכוכית. בגלל תנאי האקלים והחום הכבד, הפטיו הוא מעין תמונת נוף המורכבת מחומרים בהירים וקרירים כמו ברכת מים ואבן טבעית בעלת עמידות גבוהה, ויוצר "נווה מדבר" שאפשר להשקיף עליו מאזורים שונים בבית.

לעומת זאת, בבית שתכננה דביר-רותם בהוד השרון, הפטיו הוא חלק אינטגרלי מהבית, מוקף בדלתות זכוכית וגובל בפינת האוכל ובמטבח. בימי החג נוהגים בני המשפחה להציב את שולחן האירוח כשחלקו בתחום הפטיו וחלקו באזור פינת האוכל, וכך נוצר חיבור מלא בין החללים. הפטיו עצמו מחופה בדק בשילוב אבנים מיוחדות וחלוקי נחל מהאוסף של בעלי הבית, והם מוסיפים לאווירת האינטימיות. תאורה המגיעה מהרצפה מדגישה את האלמנטים האלה ובשעות הערב המראה מרהיב.


חללי פנים הבנויים סביב הפטיו בבית פרטי בהוד השרון. תכנון: דביר-רותם design

מה צומח

אדריכל הנוף כפיר פישר מציין כי מכיוון שהפטיו סגור, התנאים בו מאפשרים הגנה על הצמחייה, אך מצד שני אי אפשר להשתמש בשמש ישירה. סוגים שונים של דקלים, הצומחים לגובה, יתאימו במרבית המקרים, ועץ הזית הסתגלן ובעל הגזע המרשים יתאים לרוב סגנונות העיצוב, אך כדאי לזכור כי זהו צמח שעלול לעורר תגובות אלרגיות בקרב בעלי רגישות.

אחד הפרחים היפים המתאימים לפטיו הוא הקליביה בעל התפרחת האדומה-כתומה, אומר פישר. זהו צמח קל לטיפול שאינו צורך מים רבים ואינו דורש שמש חזקה. שני צמחים נוספים שפישר ממליץ עליהם הם הליריופה וזקן נחש יפני, שמקורם במזרח אסיה, הם עמידים מאוד ויוצרים מראה צפוף בגוני ירוק.

דורית וונדי, הנדסאית נוף ממשתלת וונדי, מציינת כי הצמחייה משפיעה גם על מראה החדרים הגובלים בפטיו. מכיוון שמדובר בשטח קטן וסגור שכל פרט בו משמעותי, כדאי להתייעץ עם מומחה בתכנון הצמחייה. כדאי גם לקחת בחשבון שאורך חיי הצמח בפטיו קצר יותר מאשר בגינה, מכיוון שלשורשים אין לאן להתפשט וכעבור חמש או שש שנים מרבית הצמחים מתחילים להתנוון. כדאי להאריך את חיי הצמח באמצעות גיזום, ניקוז, השקיה מבוקרת והתאמה מקסימלית של הצמח למכל.


פטיו בבית באפקה. תכנון: קימל אשכולות אדריכלים. צילום: עמית גירון

סגנון עיצוב וצמחייה

לסגנון העיצוב של הפטיו יש השפעה על אופי הצמחייה. לסגנון היפני המינימליסטי, למשל, המשלב אלמנטים נקיי קווים ומרגיעים מתאים שימוש בבמבוק (חזרן). בגינות פתוחות קשה לשלוט בהתפשטות של הבמבוק, אך בפטיו הוא לרוב יישתל באדנית או כשמסביבו שטח מרוצף המגביל את צמיחת השורשים. לבמבוק מראה אוורירי ואפשר לראות בעדו, וכל משב רוח קל מניע אותו. הבמבוק צומח מהר, הוא אינו דורש השקעה מיוחדת והטיפול בו קל.

בארץ קיימים כ-15-20 מינים של במבוק, הנעשים נפוצים בגינות פרטיות, ובהם במבוק בעל קנה שחור, במבוק בעל קנה ירוק-צהבהב, במבוק בעל קנים עם בליטות (חזרן תפוח קנה) ועוד. המעוניינים בפריחה בפטיו, ממליצה וונדי, יכולים לבחור במגנוליה, שלה תפרחת לבנה וגדולה המשתלבת בהרמוניה עם הבמבוק, ויוצרת אלמנט פיסולי הממקד את המבט. את המראה שנוצר אפשר להשלים באחד ממיני עץ האדר (העץ שממנו מופק סירופ המייפל) – עץ יפה שעליו דומים לעלי תאנה ומתאים בעיקר לאזורים קרים. בארץ קיים מין מקומי – אדר סורי בעל לבלוב אדמדם, ויובאו מהמזרח זנים נוספים בהם אדר ברגר, אדר כנפי ואדר מילני.

הסגנון הארץ ישראלי מתאפיין בשימוש מושכל בצמחייה מקומית, המחברת במקרים רבים את הפטיו לנוף הטבעי שמסביבו. לדברי וונדי, לפטיו מסוג זה יתאימו עץ זית או שיחי רימון קטנים שאפשר לאכול את פירותיהם. לאלה אפשר לצרף עצי הדר כמו תפוז סיני ולימון ננסי. כצמחייה נמוכה היא ממליצה על צמחי תבלין שיכולים להתקיים גם בתנאים של צל חלקי, כמו רוזמרין שהוא עמיד מאוד, מיני מרווה כמו מרוות אננס בעלת הפריחה האדומה, וגרניום לימוני שאפשר להשתמש בו גם להכנת תה.

סגנון עיצוב נפוץ נוסף הוא לטיני-מקסיקאי – סגנון מוחצן ונועז שיכול להוסיף צבע ועניין לחדרים המשקיפים על הפטיו. בסגנון זה אפשר לצבוע את אחד הקירות בגוון עז ולבחור בצמחים עזים ומחוספסים יותר: "יש מיני של סוקולנטים שיכולים להתקיים בצל חלקי, כגון זני צורית וזני קרסולה, ולצדם אפשר לשלב צמחייה בעלת עלווה לבנבנה-אפרפרה כמו דרדר מאפיר ודרדר חשוף, או צמחים עם פריחה לבנה כמו חרצית לבנה ודיאטס, צמח בעל עלים סרגליים ופריחה לבנה", אומרת וונדי.

פטיו מתוכנן ומעוצב היטב עשוי לשפר את איכות החיים, מכיוון שהוא מספק מקום להפוגה מטרדות היום ונוף המותאם לטעמם של הדיירים שנעים להשקיף עליו משאר החדרים, לעקוב אחר השתנותו לאורך עונות השנה וליהנות מהיתרונות האקלימיים-אקולוגיים שהוא מציע.