מלון בוטיק מעוצב בסיציליה

זוג האדריכלים ויויאן חדד ומרקו ג'ונטה עיצבו מלון בוטיק. 6 החדרים שבו עוצבו בהשראה ים תיכונית; מאווירה קלילה ועד לעיצוב אתני. רק תבחרו

88 שיתופים | 132 צפיות

שורשיה ההיסטוריים של העיר מודיקה (Modica), הנמצאת בדרום מערב האי האיטלקי סיציליה, נעוצים במאה ה-14 לפני הספירה. מודיקה, שהוכרזה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, ממוקמת משני צדיו של עמק צר, ולפי אדריכל ד"ר יודן רופא היא מאופיינת בשלושה דברים שעשויים לענג את מרבית המבקרים בה: יש בה מקבץ גדול של כנסיות בארוקיות בסגנון הטיפוסי לאזור; מיוצר בה שוקולד מיוחד, אשר בשונה מהסטנדרט התעשייתי המקובל נכבש בכבישה קרה ועל כן מאופיין בטקסטורה מגורענת, והיא נהנית מחיי תרבות עשירים.

מודיקה הייתה מקום מגוריו של המשורר האיטלקי סלווטורה קווזימודו, חתן פרס נובל לשירה, אשר יחד עם סופרים אחרים העניק לעיר הקטנה הזו הילה תרבותית שאינה עולה בקנה אחד עם גודלה.

מלון בוטיק ברובע היהודי

אחת האפשרויות המעניינות ללינה ולאירוח בעיר הוא מלון הבוטיק Casa Talia שפתחו בני הזוג ויויאן חדד (Vivian Haddad) ומרקו ג'ונטה (Marco Giunta). המלון ממוקם במקבץ בתים עתיקים ברובע היהודי של העיר. היהודים שהגיעו לסיציליה בתקופת בית שני גורשו ממנה ב-1492 במסגרת גירוש ספרד, ורק לאחר 400 שנה חודשו בה חיי קהילה יהודיים.

התהפוכות השונות שעברה העיר הפכו אותה לפסיפס אדריכלי וארכיאולוגי. לדוגמה, בני הזוג מספרים כי רעידת אדמה קשה שהתחוללה בינואר 1693 הרסה חלקים רבים מהעיר, שנבנו לאחר מכן מחדש.

השניים, אדריכלים במקצועם, חיו שנים לא מעטות בצפון איטליה וניהלו קריירות מוצלחות במילאנו. באוגוסט 2001 נסעו לחופשת קיץ בסיציליה, מקום הולדתו של אביו של ג'ונטה, וכשהגיעו אליה הרגיש ג'ונטה קשר עמוק למקום. בני הזוג ביקרו בערים שונות באי כנוטו (Noto) ורגוזה (Raguza), וכשהגיעו למודיקה התאהבו במראה שלה בשעות הערב והחליטו שהם רוצים לחיות בה.


חדר La Meridiana


רצפה בצבעי ירוק-צהוב בשילוב אבן חשופה ועץ מאסיבי

בין ישן לחדש

בני הזוג מספרים כי החלו לרכוש מבנים קטנים במקום בכל פעם שבאו לבקר, ועם הזמן הצטברו ברשותם כמה נכסים נפרדים החולקים שטח ציבורי משותף. כל מבנה שימש בעבר בית מגורים עבור משפחה בת 6-4 נפשות והפך בידיהם לחדר אירוח מעוצב המתאים לזוג או למשפחה.

לדבריהם, כאשר רכשו את המבנים הם היו הרוסים ומוזנחים, ותהליך השיפוץ והשחזור שלהם היה מורכב מאוד. חלק ניכר מהקירות והתקרות היו הרוסים לגמרי, ובעת השחזור הקפיד הזוג להשתמש בחומרים שמהם נבנו רוב הקירות – אבן זפת הנחצבת מהרי הגעש שבסביבה ואבן גיר. נוסף לכן היה עליהם לשפץ גם את הגגות ולבנות מחדש חלק ניכר מקורות העץ של התקרות.

הגגות והתקרות שוחזרו בטכניקות עבודה מסורתיות ששימשו את בני הזוג גם בעבודות הצביעה והטיוח, באופן שיצר בסיס אותנטי וטבעי המעביר את רוח הימים ההם. בהמשך שולבו אלמנטים מודרניים כמו מערכות חשמל, מים ומיזוג אוויר וכל אחד מששת החדרים עוצב בסגנון שונה המשלב בין ישן לחדש.

אחת ההחלטות המוצלחות שקיבלו בני הזוג הייתה להעניק לכל אחד מששת החדרים אופי שונה ולעצב אותו בהשראה ים תיכונית אחרת כמו דרום צרפת, אנדלוסיה או המדינות המדבריות ששוכנות לחופי הים התיכון. כך נוצר מנעד מעניין בין חדרים שהעיצוב שלהם הוא קליל ואוורירי לאלו הנוטים לכיוון אתני. לדוגמה, החדר Il Mediterraneo מאופיין באריחים כחולים ובהם דוגמאות גיאומטריות המאפיינות את האמנות האסלאמית האנדלוסית.

אריחים אלו מצוירים בעבודת יד ומשווים חזות מלכותית לאזור השינה. הקיר הצמוד לפינת העבודה נצבע בכחול קובלט, אף הוא אופייני לאזור. אחד הדברים שהקלו את המלאכה הוא התמחותה של חדד ברסטורציה. רבים מהרהיטים עברו צביעה ושיפוץ, ואת חלקם בנו בני הזוג בעצמם.

גופי התאורה המודרניים אינם דומיננטיים ולכן אינם מסיטים את תשומת הלב מאלמנטים אחרים כמו הטקסטיל וחיפויי הקירות והרצפה, אשר תופסים מקום מכובד בעיצוב. לדברי האדריכלים, כל פריטי הטקסטיל עשויים כותנה משובחת. המצעים לבנים, ללא הדפסים ונותנים תחושה נקייה ויוקרתית הראויה לחוויית הלינה במלון בוטיק.


חדר Lo Scirocco


גוף התאורה המודרני משתלב עם קיר האבן

חוויות ברשות הכלל

אחד החללים היפים במלון הוא חדר האוכל. המראה החלק והמקומר של קירות האבן הלבנים יוצר חלל פיסולי המדמה מערה ומזמין לגלות מה מסתתר בו. השילוב בין אריחים מצוירים על הרצפה, רהיטי עץ פשוטים ומיעוט החפצים והצבעים מעניק מרחב לחומריות החלל ולתחושה שהוא יוצר. גומחות ישיבה מחומרים טבעיים, רהיטי קש קלועים וכריות בגוונים ירקרקים–צהובים יוצרות פינות מרגוע המתאימות לרביצה.

לדברי חדד וג'ונטה, הפרויקט מושפע מהפטיו המרוקאי המסורתי שבו האזור הציבורי או הגינה נמצאים במרכז הבית. הכניסה לחדרים היא מהגינה שנמצאת במרכז המלון, ובכל חדר יש מרפסת המשקיפה על הנוף של העיר. הפטיו המשותף מזמין את האורחים להיכרות בלתי אמצעית זה עם זה ונעים לשהות בו.


חדר האוכל – אחד החדרים היפים במלון


פינות ישיבה ורביצה נעימות בסמוך לחדר האוכל

ארוחת בוקר בגינה

פינות ישיבה ואלמנטים דקורטיביים כבקבוקי זכוכית וקישוטי זכוכית בין צמרות העצים משווים לגינה מראה ביתי. גופי תאורה משתלבים בין הצמחים וצמרות העצים והופכים את השהות בגינה לנעימה גם בשעות הלילה. בימים יפים אפשר לאכול את ארוחות הבוקר בחוץ על שולחן ארוך, כפי שנהוג בארוחות משפחתיות או בפונדקים כפריים.

"אנחנו מתפעלים לבד את המקום ועובדים מסביב לשעון", מציין ג'ונטה, "אך חיינו הפכו לטובים ונעימים יותר". לא נותר אלא להניח כי גם הימים העוברים על המבקרים במלון טובים ומאושרים.


פינת ישיבה בחצר המלון


הגינה – מובלעת בין קירות האבן בחלל המשותף