מרגישים על הגג

זוג בוגר החליט לעזוב בית פרטי לטובת דירת גג קטנה בעיר הגדולה. תראו איך שילוב נועז של צבע, חיבור בין ישן לחדש וחשיבה פונקציונאלית, יצרו חלל הרמוני ומזמין

88 שיתופים | 132 צפיות

עיצוב פנים: גילי פורן-חורב
שטח הדירה: 90 מ"ר + 80 מ"ר מרפסת

אחד ממבני המגורים המיוחדים ששופצו באזור שוק הפשפשים ביפו הוא בניין משנות ה-40, ששימש את משטרת התנועה של תל אביב במשך שנים. הבניין ניצב ברחוב דרור וייחודו בחזית המעוגלת שלו. במקור היו למבנה שתי קומות מגורים ומתחתן קומת מסחר. גל-פלג אדריכלים שיקמו את החזיתות ברוח הבניין המקורי, הוסיפו לו שתי קומות מגורים וחפרו תחתיו קומת מרתף-חנייה. הבניין חולק ל-28 דירות בגדלים שונים שיועדו למכירה.

חיבור בין ישן לחדש

לאחר שילדיהם עזבו את הבית, ביקשו בני הזוג ג' למכור את ביתם הפרטי בהר אדר שליד ירושלים ולרכוש דירה באזור תל אביב-יפו, בשכונה עם אופי ונשמה. בטרם חתמו על הרכישה, ביקשה בעלת הבית מהמעצבת גילי פורן חורב, לחוות את דעתה על הדירה הפוטנציאלית, ומשזו הביעה גם היא את התלהבותה מהנכס, רכשו בני הזוג את הדירה והחלו בתכנון שיפוצה.

מדובר בדירת גג בשטח של 90 מטר רבוע עם מרפסת בשטח של 80 מטר רבוע בצורת רי"ש, הממוקמת בקומה הרביעית בבניין. בני הזוג, שנמצאים ברילוקיישן בסינגפור, החליטו לשפץ את הדירה לטעמם, כדי שתוכל לשמש אותם במהלך ביקוריהם בארץ.

בעלת הבית אוהבת לבשל ולארח, ורצתה שכל אזורי האירוח, בהם המטבח, פינת האוכל והסלון, יהיו בחלל אחד פתוח כמו בלופט ניו יורקי, כדי שתוכל לשמור על קשר עין עם האורחים בזמן הבישול. לכן המטבח הוא לב הבית וסביבו מתרחשת תנועת הדיירים והאורחים.

לבני הזוג ולמעצבת היה דיאלוג מפרה וטוב, גם כי לכולם היה ברור שחלק גדול מהרהיטים והחפצים שליוו את המשפחה במהלך השנים יעברו עמם לבית החדש. פורן-חורב, הדוגלת בחיבור בין ישן לחדש ובין הבית לדיירים, נסעה בשלב הראשון לביתם של בני הזוג כדי לראות מה חשוב להם להביא לדירה החדשה, ומה אפשר לקחת מבחינת המקום והמראה שרצו ליצור בה.


סלון שמורכב מריהוט שהביאו בעלי הבית מביתם הקודם


שילוב בין ישן לחדש


מבט מהכניסה אל החלל המרכזי של הבית


הספרים משתלבים עם הסגנון העיצובי של הבית


מראה עם פיתוחי עץ מעל שולחן צד בצבע בורדו

חשיבה פונקציונאלית

הדירה כוללת חלל מרכזי ופתוח שבו נמצאים המטבח, הסלון ופינת האוכל, חדר שינה עם אמבטיה ושירותים, חדר עבודה ושירותים ומקלחת לאורחים. במקור היה המטבח תחום בחצי קיר וממוקם באזור פינת האוכל הנוכחית, ואילו פינת האוכל עמדה באזור המטבח הנוכחי. כמו כן, במקום שירותי אורחים היה חדר שירות עם מקום למכונת כביסה ומייבש.

בעצתה של פורן חורב, הדוגלת מעל לכל בחשיבה פונקציונאלית, הועברו מכונת הכביסה והמייבש אל פינה נסתרת במרפסת והחלל נוצל לטובת שירותי אורחים ומקלחון. לדבריה, העובדה שהיה רק חדר שירותים אחד בדירה, שכדי להגיע אליו היה צריך לעבור דרך חדר השינה המרכזי, הגבילה מאוד את בני הזוג שמארחים הרבה וזקוקים לפרטיות.

פרט לחדרי הרחצה ולמרפסת, חופתה הדירה כולה בלוחות רחבים (21 סנטימטר) של פרקט עץ אלון מיושן ומעושן היוצרים מראה של יחידה אחת. פורן חורב אוהבת לשלב צבעים עזים בעיצוביה ולדבריה, "מה שאיני מעזה בבגדים, אני מקפידה לעשות בבתים שאני מעצבת". לראיה היא צבעה את קיר חדר השינה בגוון בורדו-יין עמוק של המותג ראלף לורן, צבע המופיע גם בארונות המטבח.

פורן חורב מסבירה כי אין מדובר בגוון טרנדי אלא בצבע שמתחבר לרוב הצבעים ויכול להכיל כמעט כל צבע אחר. את קיר פינת האוכל ואת הקיר בקצה המסדרון שעליו מונח כיור האורחים היא צבעה בזהב, גם הוא מסדרת הצבעים של ראלף לורן. גוון זה מכניס אור לחללים חשוכים ומחזיר אור בחללים שהם מעט כהים בצבעוניותם.


המטבח הוא לב ליבו של הבית


הקיר המרכזי בחדר השינה נצבע בגוון בורדו-יין וממקד אליו את המבט


ארון שירות המשלב בין עץ וזכוכית


פריט דקורטיבי על רקע הקיר המרכזי בחדר השינה


שילוב בין מרקמים וטקסטורות

שאר פתרונים

המטבח, לב לבו של הבית, תוכנן באופן פונקציונלי ומאפשר בישול נוח ואחסון של כלי המטבח הרבים שברשות בעלי הבית. הארונות נבנו בתוך נישה מגבס שהותקנו בה נקודות חשמל וכוללים מדף גלוי לאחסון מכשירי חשמל שימושיים. במרכז הנישה עומד המקרר, ולצדה ניצב אי גדול ורחב שמשמש גם כדלפק אירוח ומצויד בנקודת חשמל נוספת.

משטח האי הוא בוצ'ר בלוק מעץ אלון ברוחב של 90 סנטימטר, וקבועים בו כיור וכיריים. כיוון שרוחב בסיס האי הוא 60 סנטימטר, אפשר היה למקם מצדו החיצוני מדף תלוי וכיסאות בר. הכיור והברזים, בדומה לאריחים ולכלים הסניטריים שבחדרי הרחצה, נרכשו בחזי בנק, ואילו הידיות במטבח ובארון השירות הן מארטיג'יאני. גם הארונות וגם האי תוכננו ונבנו על ידי נגריית אוקנין שביישוב ניל"י, שאף בנו את ארון השירות במסדרון ואת ארונות האמבטיה.

לצד המטבח ממוקם הסלון, המרוהט בשולחן מהאסם בקריית ענבים ובספה אפורה, שנרכשה בלובינר בתל אביב ושפורן-חורב הוסיפה לה כריות מגוונות – את שניהם הביאו בני הזוג מביתם הקודם. שידת הטלוויזיה נרכשה בגלריה פרימיטיב. על הקיר נתלו תצלומי ערים של בעלי הבית, ומעל התצלומים נתלו שני גופי תאורה מתכתיים שנרכשו בארטיג'יאני.

פורן-חורב גדלה בסינגפור, שבה מקובל להשתמש במאווררי תקרה, ואכן זהו אחד מהמאפיינים של הדירות שהיא מעצבת. לדבריה, מאווררי תקרה הם פתרון אידיאלי למדינה כמו ישראל שבה מזגנים צורכים הרבה חשמל יקר והחום הולך ומתעצם. היא רואה במאווררי תקרה אלמנט עיצובי ופרקטי ומשלבת אותם כמעט בכל חלל. בדירה זו נתלו מאווררי תקרה שונים בסלון, בחדרים ובמרפסת, שנרכשו באלקטרוסטאר.


פינת האוכל הצבעונית


גופי תאורה משנדלרייה שיוצרים אוירה חמה ודרמטית

לשבור את הקווים

עוד בחלל הסלון: ספרייה עומדת מטולמנ'ס – פתרון אסתטי ופרקטי למחסור במקום, שטיח שהביאו בעלי הבית מקטמנדו וסדרת עבודות של יפעת טמקין שנתלו ליד הספרייה. בהמשך החלל מוקמה פינת האוכל שהייתה ברשות בעלי הבית. פינת האוכל וארון הכלים, שבנה סבה של בעלת הבית, נצבעו בגוון אפור שמתכתב עם צבע החלונות והתריסים בדירה.

פינת האוכל קיבלה מקום של כבוד בחלל, שהקיר המרכזי שבו נצבע בזהב. ציור גדול של דניאלה אורלב מוסיף לחלל כתם צבע, וגופי תאורה ייחודיים משנדלרייה הופכים את הפינה לחמה ודרמטית. הכיסאות השחורים (טולמנ'ס) שוברים את הקו החמים ומכניסים אלמנט מודרני לחלל. לדברי פורן-חורב, כיוון שבפינת האוכל נוצרה כזאת דרמה, היא בחרה לשלב בשאר החלל הפתוח גופי תאורה שלא יגנבו ממנה את ההצגה. כך נתלה במטבח גוף תאורה פונקציונלי (אפשר לסובב אותו ב-360 מעלות) ומודרני שנרכש במחסני תאורה.


דירת גג קטנה עם מרפסת גדולה שעושה את ההבדל


אחת מפינות הישיבה במרפסת


פינת ישיבה נוספת במרפסת

הדובדבן שבקצפת

המרפסת הרחבה לאורך הדירה מכניסה הרבה אור טבעי פנימה ויש בה שלוש פינות ישיבה שונות. הפינה המרכזית מורכבת מרהיטי עץ, שבעלי הבית הביאו מביתם הקודם. פינה אחרת כוללת שולחן ושני כיסאות ברזל בצבע בירוק-מנטה, שפורן-חורב רכשה עבורם במיאל'ה ביישוב מכבים-רעות. הפינה שלישית מורכבת משני כיסאות מעץ ומברזל ומשולחן שבנו בעלי הבית מבסיס של מכונת תפירה תוצרת זינגר. את המעקה באזור הצמוד לדירת השכנים הגביהה פורן-חורב באמצעות משרביות שנרכשו ברוחמה שרון, המשמשות אלמנט דקורטיבי ואינן חוסמות את האור והאוויר.

מעבר מבית גדול לדירה קטנה כרוך לרוב בהרבה ויתורים על ריהוט וחפצים. הבחירה יכולה היות קלה יותר אם היא נעשית בליווי מעצב שאינו מונע משיקולים רגשיים, ויכול להפוך את החוויה לנעימה ואף למעצימה. בחירה נכונה של פריטים שאותם אתם לוקחים עמכם הלאה תתרום למראהו המוקפד והמעוצב של הבית החדש, ותחבר אותו באופן מיידי לדייריו החדשים.