נוכחות עם ניחוח

17 טיפים ריחניים במיוחד להצפת הבית בניחוחות מעוצבים

88 שיתופים | 132 צפיות

הירשמו לניוזלטרים של ifeel, וכל הכתבות הכי חמות בדרך אליכם

הבית שלנו, על תכולתו המגוונת, מגייס את החושים שלנו ומפעיל אותם תדיר. אנו רואים את הצבעים והצורות שבחלל, מרגישים את המרקמים והחומרים, מקשיבים לצליל פעמוני הרוח, שומעים את רחשי הסביבה החיצונית, וטועמים ללא הרף מאכלים מהמטבח.

בהקשר חושי זה כדאי מאוד לקחת בחשבון גם את חוש הריח, שמשפיע ומכוון את התחושה הכללית שלנו בכל מקום בו אנו נמצאים. ריח טוב משפיע לחיוב על האווירה ומסייע בשיפור האנרגיה, בתחושת רגיעה נעימה ובעידוד הרומנטיקה, בעוד ריח מבאיש פוגע באווירה גם בית המושקע והאסתטי ביותר.

דרכים שונות יכולות להכניס הביתה ריחות נעימים, החל בריחות מעוררי תיאבון של בישול ואפייה דרך ריחות מפתים המופצים בעזרת נרות דולקים, פתיתי סבון, קטורות דקורטיביות ומכשירים חשמליים נסתרים לתוספת ריח.

גם מגוון הריחות שמגיעים כתמציות הוא רב. מריחות לבנדר, יסמין והדרים, ועד ריחות מלאכותיים שמחקים בשמים מוכרים ואהודים. יתרון נוסף הוא הערכים הארומתרפיים שמאפיינים את הריחות, ומיוחסות להם סגולות ריפוי בגישת הרפואה הטבעית.

אומנם לריח אין צבע או צורה, אבל לאלמנט ממנו הוא מופק יש גם יש. בין אם מדובר בנרות ריחניים, בקטורות מעושנת או בפיסות קרמיקה מבושמות, הריחות מגיעים מתוך מקור בעל נוכחות ויזואלית, שאותו צריך לבחור בהתאם לגישה האסתטית השולטת בבית. המבחר המוצע היום מגוון מאוד – מפריטים בעלי אופי זרוק ברוח השאנטי, עד מעמדים אלגנטיים להפליא. נרות: ריח עם אור

בסלון, בחדר השינה, בפינת האוכל ואפילו בשירותים, נרות ריחניים מאפשרים לחזק את האופי של החדר ואת תחושת השייכות שלנו אליו, וכמובן גם להפיץ לחלל ניחוחות נעימים, המופקים בעיקר משמנים, תמציות פרחים ומקלונים ריחניים, המורכבים בתוך שעוות הנר.

עיצוב: מגוון הנרות כיום הוא עצום, הן בגודל, הן בצורה והן במרקמים. חלק מהנרות מעוצבים עם עלי ורדים, צדפים ופולי קפה, והאפקט המרצד של אור הנר מוסיף לחלל ערך מוסף ומספק תאורה חמימה וחושנית. העצמת הדקורציה בחלל מתרחשת גם באמצעות מוצרי העזר הנלווים להדלקתם ולהעמדתם של הנרות – פמוטי זכוכית שקופים, מעמדים מעוצבים מקרמיקה, עששיות משעווה התלויות על מדף או על קיר קטן. העיקר הוא להתאים את סגנון המעמד או הפמוט לקו העיצובי השולט בחדר, כך שיוכל להתאים לו גם כאשר הנר איננו דולק וליצור בחלל אמירה מוגדרת.

קטורות: ניחוח מעושן

התיירים הרבים שיצאו להודו וחזרו לארצנו, חוזרים בדרך כלל עמוסים בקטורות ריחניות, אותם מקלות עץ דקים וארוכים העטופים בחומר בעירה ריחני, שלאחר הדלקתו משתלשל ממנו סילון עשן דק ותמיר בריחות מגוונים. אולם, תתפלאו לדבר, מוצאה של הקטורת הוא דווקא יהודי, וכבר בימי בית המקדש יש עדויות לכך שהקריבו אותה כמזבח.

הקטורת דאז היתה עשויה מצמחים טחונים, שכללו ציפורן, לבונה, מור, כרכום, קינמון ועוד. גם תרבויות נוספות נעזרות בקטורת לצרכי פולחן, ותרבויות אחרות אף מאמינות כי באמצעותה ניתן לבצע ניקיון אנרגטי במרחב המגורים ולסלק ממנו אנרגיות שליליות.

עיצוב: הקטורות המודרניות עדיין מפיצות את הריחות של פעם, לצד ניחוחות חדשים יותר, שמאפשרים למי שנמצא לידם להיזכר באירועים טובים, שכן לריח, כמו למראה עיניים או למגע, יכולת להזכיר לנו נשכחות.

שילובן של קטורות בבית מתאפשר בקלות באמצעות מעמדי קטורת העשויים מחומרים מגוונים – אבן חרוטה, עץ מגולף, קרמיקה מפוסלת ביד, ועוד. יתרון המעמדים הוא בכך שהם בנויים כך שיוכלו לאסוף את שאריות המקל הנשרף, כך שלא יתפזר בחדר.



אילוסטרציה: PHOTOS ASAP" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/338/1338/__________.gif?1155481281" />

"הקטורות המודרניות עדיין מפיצות את הריחות של פעם, לצד ניחוחות חדשים יותר…"
אילוסטרציה: PHOTOS ASAP

שמנים: בריאות ארומתית

הארומתרפיה, היא תורת הניחוחות הבריאותית המייחסת לריחות סגולות מרפא ייחודיות. על פי התורה, בעזרת תמציות של פרחים, צמחים ותבלינים, המשולבות בשמנים ארומתיים (אתריים), ניתן להפיק ריחות שונים שיש להם השפעה רבה על ההרגשה הנפשית והפיזית.

מעבר לריפוי, משפיעים השמנים הריחניים על האווירה בחלל ויכולים לשנותה כליל. השמנים עשויים מתמציות המופקות מחלקי צמחים שונים, בהם שורשים, פירות, קליפותיהם, ענפים, שרף ועלים. הצמחים הנפוצים הם מרווה, לבנדר, אקליפטוס ופצ'ולי.

עיצוב: הנוכחות הוויזואלית של השמנים נוצרת באמצעות מבערים דקורטיביים, המשלבים מספר פונקציות עיצוביות בה בעת – תאורת נר מעומעמת, דקורציה צבעונית וחומרית של המבער עצמו, וריח נעים שמתפשט בעוצמה רבה בחלל.

אופנת הניו אייג' והחנויות הרוחניות שנפתחה בעקבותיה, הביאה שפע מבורך של מבערים, כך שניתן להעמיד בחללים שונים מבערים מחומרים שונים.

מיקומים, רעיונות ואופנות

דבר אלי בפרחים:
הדרך הפשוטה והאהודה ביותר להכניס ריח נעים לבית היא באמצעות פרחים. זר נרקיסים, זר שושנים או ורדים, או סידור מהודר של מבחר פרחים, יכניסו לבית ריח מרענן וטבעי. חברות הפרחים מאפשרות היום "מנוי" על זר, שמגיע ביום קבוע בשבוע, כמו מחזר נאמן.

כניסה ריחנית:
לקראת ארוחת ערב חגיגית קחו עששית מתכת עם חזית שקופה, ומקמו בתוכה נר מפיץ ריח. תלו את העששית מחוץ לדלת הכניסה לבית, על וו או על מדף קטן, וכך תכבדו את האורחים בקבלת פנים מאירה וריחנית.

נר מבושם:
פעם זו היתה פעולה מורכבת. היום אפשר להכין נרות ריחניים בבית בקלי קלות. איך? הנה: בסיר קטן מניחים פתיתי פרפין, צבע מאכל ותמצית בושם אהוב. את הסיר הקטן מעמידים בתוך סיר גדול עם מים רותחים. מבשלים על אש נמוכה עד להמסת הפרפין. בתוך תבנית אפיה שמים פתיל כותנה ופריטים קטנים, כמו מקלות קינמון או צדפים. יוצקים פנימה את העיסה הנמסה ומקררים. שולפים החוצה את הנר המוכן, ובזמן הדלקתו הוא יפיץ לחח החדר את ריח הבושם שלכם.

לא רק לניקיון (1):
הסבון של היום כבר לא מיועד רק לרחצה, אלא גם להפצת ריח וליצירת אופי בחדר. ניתן להכין לבד מחרוזת ריחנית של סבונים בצורות שונות על ידי השחלתם בחבל דק ודקורטיבי. את המחזורת הריחנית ניתן לתלות בחדר הרחצה, בצדה הפנימי של דלת ארון הבגדים ואפילו במזווה דחוס.

לא רק לניקיון (2):
סבון מופיע כיום כפתיתים או שבבים דקים ועדינים, הוא אופנה ריחנית של התקופה האחרונה. את השבבים ניתן לשים בגביע מרטיני שקוף, שחלקו העליון פתוח ורחב ויפיץ את הריח בקלות. כמובן שניתן לגוון ולערבב בין מספר סבונים, לשם יצירת צבעוניות ססגונית, או להסתפק בצבע אחד למראה אלגנטי יותר.

מתנה מפתה:
ליצירת ערכת אווירה ריחנית ודקורטיבית, ארזו יחד בנייר אורז שקוף למחצה, חבילת קטורות בריחות נעימים, כלי קרמיקה להעמדת קטורת, נר מפיץ ריח וכרית ריחנית מלאה בפרחים מיובשים. אלו מוצרים שנמכרים במחירים נמוכים, אך שילובם יחד הופך אותם למתנה מדליקה וריחנית במיוחד.

פיסות קרמיקה ריחניות:
מוצר חדש יחסית לתוספת ריח בבית הן פיסות קרמיקה ריחניות, המגיעות בשלל צבעים וצורות. הקרמיקה המבושמת מוצעת במארזים אסתטיים, וניתן גם לרכוש אותן בתפזורת ולמקם בכלים דקורטיביים. פתרון מצוין לארון הבגדים, לתצוגה דקורטיבית על שידה פתוחה ואפילו במדפי הספרים, כהפוגה מעוצבת וריחנית בין ערימות הניירת.

בריח טבעי:
רעיון נוסף להכנת עצמית של אביזר ריח הוא לגדל שתיל של לבנדר (כ-10 ₪). לאחר שהלבנדר יצמיח את פרחיו הסגולים – יבשו אותם. קנו מטר של בד טול (רצוי בצבע לבן או פסטל ורוד-סגול) וחתכו ליחידות בגודל 20X20 ס"מ. הניחו במרכז כל יחידה פרחים מיובשים, וקשרו למעלה בסרט סאטן שתואם לצבע הטול. הניחו את השקיקים בארונות הבגדים והאחסון בבית, וכן על מתלים מיוחדים באמבטיה ובחדרי השירותים.

נוי וניחוחות:
כרית נוי בחדר המגורים יכולה להפוך גם לכרית ריח. פשוט, פותחים את רוכסן הציפית ומזליפים מספר טיפות של שמן ארומתי לתוך המילוי הרך. אחת למספר שבועות, כשהריח מתנדף, חוזרים על הפעולה.

ניחוח שקוף:
מבערים מזכוכית המשלבים שמנים ארומתיים יוצרים הנאה כפולה – גם אור נר מרצד המופץמהזכוכית השקופה, וגם מהריח הנעים המתפזר בחלל.

מדף מדיף ריח:
על מדפים קטנים, בגודל של 15X20 ס"מ, ניתן להעמיד מבערים דקורטיביים עם שמנים ארומתיים. את המדפים תלו על קירות שונים, אבל בגובה זהה, וכך תקבלו פיזור אחיד של ריח בחדר, לצד תאורה נעימה ורומנטית.

קטורת מודרנית:
מעמדים לקטורת קיימים כיום במגוון סגנונות. מרביתם בעלי אופי מזרחי-הודי, אבל הביקוש מביא גם ליצירת מעמדים בסגנון מודרני יותר, העשויים מזכוכית ונירוסטה. כך ניתן ליצור מראה מוקפד, המתאים לחלל אופנתי, ולהשתמש בקטורת גם בסלון שמעוצב בסגנון עכשווי.

קטורת בבלוק:
בלוק איטונג יכול להפוך למעמד קטורת מקורי ומיוחד. החורים הקטנים על פני הבלוק מאפשרים נעיצה קלה של מקלות הקטורת, וניתן למקם עליו בו זמנית 3-4 קטורות שיעלו סילוני עשן ריחניים. ליצירת מראה מאוזן, העמידו שני בלוקים בשתי פינות קוטביות של החדר.

אין מריחין בשעת הסעודה:
בשולחן האוכל בזמן הגשת הארוחה, כדאי להימנע מריחות מבושמים, כדי שאלו לא יתחרו עם ריחות הבישול והאפייה. בשל כך רצוי להשתמש בנרות נטולי ריח ובפרחים שריחם מינורי. במידה ונשרפה העוגה ואתם רוצים לטהר את האוויר, רצוי להדליק מבער עם שמן ארומתי מרוכז.



בעזרת תמציות של פרחים, צמחים ותבלינים, ניתן להפיק ריחות בעלי השפעה רבה (צילום: Photos to Go)

בעזרת תמציות של פרחים, צמחים ותבלינים, ניתן להפיק ריחות בעלי השפעה רבה (צילום: Photos to Go)

ריח מחשמל:
הדרך המשוכללת ביותר להכניס ריח לחלל היא באמצעות מפיצי ריח חשמליים. כל מה שצריך הוא למקם בשקע את מפיץ הריח וללחוץ עליו מדי פעם כדי לשחרר ריח. הריח דווקא נעים, אך העיצוב של הכלים הללו נותר פלסטי ומגושם, ולכן חשוב למקמו במקום נסתר מהעין.

ניחוח בתוצרת עצמית:
פוטפורי הוא אוסף של עלי שלכת צבועים ופרחים מיובשים אשר הוסיפו להם ניחוח מסוים. בעבר נהגו הנשים הכפריות של צרפת לאסוף קליפות הדרים, זרעי לבנדר, מקלות קינמון ופרחים יבשים, ולהניח אותם בתפזורת בקערות עץ. הניחוחות היו מעולים, אך נעלמו לאחר זמן קצר. הפתרון שנמצא כמה שנים אחר כך, היה להוסיף לתערובת שמנים ארומתיים ריחניים. כאשר הטרנד התמסחר, החלו לייבש פירות, פרחים וחלקי צמחים באופן מלאכותי ולהוסיף להם תמציות ריח. כיום, עם חזרתה של המגמה הטבעית למחוזותינו, אפשר להכין פוטפורי בבית בעזרת חומרים טבעיים ופשוטים באמצעות זרעי לבנדר, מקלות קינמון, אצטרובלים בגדלים שונים, עלי תבלין ומחטי אורן. את כל אלו ניתן להניח בכלי תצוגה יפים, בטולים ריחניים לארונות הבגדים, או ארוזים בבדי פשתן רכים וכרוכים בשרוכי משי או חוטי משי. רצוי להמנע מלהשתמש בבדים סינטטיים ולא נושמים.

עניין של אווירה:
ניחוחות מסוימים יוצרים אווירה מוגדרת, ובהתאם, אפשר לבחור את הריח המבוקש:
ניחוח אהבה: לבנדר, פצ'ולי, ורדים, תותים
ניחוח בריאות: רוזמרין, לבנדר, אקליפטוס
ניחוח של הצלחה: תותים, ג'ינג'ר, סיגליות
ריח שמעורר אנרגיה: דובדבן, אורנים, קינמון, רוזמרין
ריח להגנה: קוקוס, ציפורן, לוטוס
ריח אפקטיבי לטיהור: קינמון, לימון, אקליפטוס, מרווה, אורן
ניחוח סקסי: מוסק, ורד, וניל

 

טלי הרדאבל היא מעצבת פנים

הכתבות שירתקו אתכם אל מסך המחשב עכשיו ב-Twitter ובפייסבוק