סטודיו סטייל

במרכז הסלון ניצבת ספרייה שבנה אביו של בעל הבית, וממלאים אותה ספרים שונים ופסלים, בעיקר בצורת ינשופים - עבודות של אנדרס ואמנים נוספים | צלם: Andreas Stenmann
במרכז הסלון ניצבת ספרייה שבנה אביו של בעל הבית, וממלאים אותה ספרים שונים ופסלים, בעיקר בצורת ינשופים - עבודות של אנדרס ואמנים נוספים | צלם: Andreas Stenmann

סוד קסמה של דירת סטודיו בקופנהגן, טמון בסטיילינג נכון, הנשען על שילוב בין עבודות אמנות מקוריות לרהיטים צנועים. מעשה אמנות יומיומי

88 שיתופים | 132 צפיות

עיצוב פנים Anders Arhoj
שטח הדירה 130 מ"ר

אנדרס (יליד 1979) הוא מעצב פנים, העוסק בתחומי יצירה מגוונים, ובהם איור, פיסול ועיצוב טקסטיל, ומתגורר ברובע V במרכז קופנהגן. דירתו נמצאת בקומה הרביעית של בניין מגורים המשקיף על כנסיות, על מגדלים ישנים ועל האגמים והפארקים שמסביב. בדירה ארבעה חדרים, והיא משמשת לו מקום מגורים וסטודיו. הדירה משופעת יצירות אמנות שלו ושל חבריו האמנים, ואפשר למצוא בה גם פריטים אתניים שנקנו בשווקים במסעותיו. שילובם של אלה עם צמחייה (בבית ובנוף שמחוצה לו) וספרייה עשירה עושים את ביתו קסום במיוחד ובעל שפת עיצוב קונקרטית.

בין הוואבי סאבי ל- hygge

אנדרס גר בדירה זו כעשר שנים, להוציא שנה אחת שחי ביפן. "כשראיתי את הדירה לראשונה הוקסמתי מהתקרות הגבוהות, משפע האור ומהחדרים הגדולים. מאחר שאני מעדיף להשקיע את כספי בנסיעות לחו"ל או בפיתוח מוצר חדש, לא שברתי קירות ולא החלפתי מטבח, אלא העדפתי להשקיע בדברים שיוצרים את האווירה שאני אוהב", הוא אומר

שני עקרונות מנחים את אנדרס בעיצוב הבית, ואולי בעשייתו האמנותית בכלל. "אני מעריץ את הגאונות של הוואבי סאבי", מספר האמן. ואבי סאבי הוא עיקרון מרכזי בפילוסופיה האסתטית של הזן בודהיזם היפני; ואבי מנחה את האדם ליהנות מיופיים של הדברים הארעיים והלא מושלמים, וסאבי הוא מונח המייצג את אווירת התקופה (יושן, חלודה). השראה יפנית מאופקת ומופנמת זו המשתלבת בביתו עם ה-hygge (מונח המייצג היבט מרכזי בתרבות הדנית, אשר משמעותו היא התרגעות וגם היכולת ליצור אווירה חמימה ונעימה וליהנות מהדברים הפשוטים והטובים שבחיים), ונראה כי בבית בכללותו משולבים פריטים המאופיינים בצבעוניות מתפרצת עם אלמנטים בגוני חום=אדמה מאופקים. מעין שילוב של אביב וסתיו.

בחלל המרכזי נמצאים הסלון, פינת האוכל וחדר העבודה. חדר העבודה מופרד מפינת האוכל ומהסלון באמצעות שתי דלתות הנפתחות כמו שער ובמרכזן זכוכית שקופה בדוגמת ריבועים המאפשרים חדירה של אור. הקירות, התקרה, המרצפות והמשקופים נצבעו כולם בלבן ויוצרים רקע מואר ואחיד לעיצוב ולצבעוניות המיוחדת של כל אחת מפינות הבית.

המאפיין הבולט ביותר בסלון הוא הספרייה הגדולה שבנה אביו של אנדרס. בספרייה אפשר למצוא ספרי עיצוב, ספרי ילדים ופסלים, לרבות פסלי ינשופים מסוגים שונים – עבודות של אנדרס ואמנים נוספים. אהבתו של אנדרס לינשופים ניכרת גם בעבודות הציור שלו. כיסא הספארי שלצד הספרייה הוא פריט מקורי של המעצב השוודי Arne Norell, אשר פעל בשנות ה-50 וה-60 והחברה שייסד עדיין פועלת. על הכיסא מונח אריג שעיצבה ידידה של אנדרס, המעצבת הדנית Tina Ratzer. שולחן הסלון נקנה באיקאה בשנת 2000 ועוצב בסגנון רטרו, ובקיר המסכות – עבודות קרמיקה מקוריות של האמן הדני בן זמננו Jan s. Hansen,בהשראת אמנות אפריקנית פרימיטיבית. "אני אוהב את הגלזורות שלו ואת הגישה שלו לעבודות קרמיקה", אומר אנדרס.

אנדרס אוסף גם מסכות ופסלים אפריקניים אשר כמה מהם שימשו לפולחנים, ואלו משתלבים במראה כולל של החלל, בהשראת שנות ה-70. מעל הרדיאטור בסלון נמצא אחד הפריטים המעניינים בחלל – ציור גדול של עץ על בד קנווס, המסמל את חילופי העונות. הציור נקנה בשוק הפשפשים בקופנהגן, ולדברי אנדרס יש בו רמזים לכל עונות השנה (פֵּרות, פרחים, שלכת ושלג). האמן אינו ידוע, אך אנדרס מניח כי מדובר בהיפי וכי הוא צייר אותו בשנות ה-70, וזו התקופה המיוחסת לו. פינת האוכל היא שילוב של פריטים שונים אשר כמה מהם נקנו ביפן, ואחרים הם עבודות של אנדרס עצמו. את כיסויי הכיסאות וגם את הכריות שעל הספה בסלון עיצב אנדרס, והם משתלבים בצבעוניות המאופקת. שולחן האוכל נקנה באיקאה ושייך ל-Stockholm collection, ואילו כלי הקרמיקה הם ערבוב והתאמה של אמנים שונים אשר יחד יוצרים מראה ברוח הוואבי סאבי. הרגשה של אנרגיה וחיוּת מתווספת לחלל באמצעות קיר ובו ציורים בגודל 25×25 ס"מ אשר הוצגו בתערוכת היחיד הראשונה של אנדרס בקופנהגן.

טלאי על טלאי

נראה שהאספנות הטבעית של אנדרס וגם סבלנותו ביצירת עבודות אשר דורשות השקעה לטווח ארוך תורמות ליצירת הרגשת קביעות וחמימות, אף שאנדרס מודה כי הוא חשש תמיד מהיקשרות יתר ומהתיישבות במקום אחד באופן שעלול להגביל את הרגשת החופש שלו. בחדר השינה שולטות שתי יצירות מרשימות המשלימות זו את זו: קימונו ועבודת טלאים. הקימונו הוא קימונו מקורי ישן אשר נקנה בקיוטו ותלוי מעל למיטה; וכיסוי למיטה – עבודת טלאים שעיצב אנדרס בהשראת היער היפני בסתיו, "לקח לי יובלות לסיים את זה, הכיסוי מורכב מדוגמאות שאני עיצבתי משאריות של בדים שקיבלתי מחברים ברחבי העולם".

המנורה בחדר היא מנורת וינטג' אשר זכתה לעיצוב מחודש עם בד בעיצובו של אנדרס, ואת הכריות על המיטה עיצב מותג הטקסטיל הדני המאופיין בקו צעיר ושובב LuckyBoySunday, השייך לידידות של אנדרס. המנורה התלויה היא של איקאה, והיא פריט יוצא דופן בבית, שכן אנדרס מספר כי הוא משתדל להימנע מגופי תאורה התלויים מהתקרה ומעדיף מנורות עומדות, היוצרות אור צדדי חמים ואינטימי כפי שאפשר לראות בשאר החללים שבבית.

סבלנותו של אנדרס ניכרת גם בפריטים שהוא מעצב, עשרות דמויות קרמיקה של רוחות רפאים המבוססות על רעיון מדת השינטו היפנית שלפיו לכל דבר בטבע (צמחים, סלעים, הרים) יש נשמה, לכל רוח מראה ייחודי, והן עוצבו עם אמנית הקרמיקה הדניתLouise Gaarmann והוצגו במוזאון לואיזיאנה לאמנות בדנמרק.

חדוות היצירה

בסטודיו המרווח ואף במטבח הצנוע ניכרת יכולתם של צבעי פסטל בהירים ועזים ליצור אווירה אופטימית ואנרגטית המעודדת יצירה. הרהיטים הקלים והקומפקטיים בחדר העבודה הם של המותג הדני hay.dk, אשר זכה בפרסי עיצוב רבים והעניק אמירה עכשווית לעיצוב הדני בשנות ה-50 וה-60: שולחן עבודה ענקי ומדפים עמוסים ביצירותיו של אנדראס ושל אמנים נוספים, ובהם איורים וקומיקס, פורסים את רבגוניותו של האמן ומשמשים השראה להמשך יצירתו. במטבח הצנוע אפשר למצוא פריטי עיצוב מרשימים כמו כיסאות מ-1947 של המעצב הדניBørge Mogensen , בד וינטג' דני ישן וכלים צבעוניים בעיצובו של אנדרס.

את התמונה משלימה צמחייה עשירה הפזורה ברחבי הבית. "צמחים מנקים את האוויר, והם נעימים לעין, צמחייה בסגנון שנות ה-50 אפנתית מאוד עכשיו", אומר אנדרס וממליץ לשלב חומרים טבעיים כמו קרמיקה, שמיכות ופרטי טקסטיל, בכלל ובדים ארוגים בפרט ברחבי הבית וגם נרות דולקים, המזמינים חברים להישאר ולהרגיש בנוח. לדבריו, "זה לא שאין מעצבי רהיטים מרשימים, אבל אם אתם רוצים בית שהוא מקלט בטוח מהעולם", שלבו בו יצירות אמנות אהובות אשר עם צמחייה ואור יאפשרו גם לכם ללכת ברוח ה-hygge הדנית.