עובדים בסרט

חדר הצ'ט. חדר פגישות בהשראת הצ'ט באינטרנט | צלם: Peter Zaytsev
חדר הצ'ט. חדר פגישות בהשראת הצ'ט באינטרנט | צלם: Peter Zaytsev

עיצוב משרדיה של חברת טכנולוגיה מובילה בסנט פטרסבורג, משלב אלמנטים מעולם הקולנוע, הטלוויזיה והמחשבים. כשהיצ'קוק פגש את פק מן

88 שיתופים | 132 צפיות

כרטיס ביקור

הפרויקט משרדי חברת יאנדקס
אדריכלים Za Bor Architects Arseniy Borisenko and Peter Zaytsev
מיקום מרכז העסקים Benois, 44th Sverdlovskaya quay, סנקט פטרבורג, רוסיה
שטח 3,310 מ"ר
חללים 334 עמדות עבודה, שני אולמות כנסים, ספרייה, חדר כושר, אולם משחקים, חדר עישון, קפיטריה
סיום הפרויקט 2012

יאנדקס Yandex)) הוא מנוע החיפוש הנפוץ ביותר בשפה הרוסית והחמישי במספר בפופולריות שלו בעולם. יותר מ-150 מיליון חיפושים ביום ויותר מ-25.5 מיליון מבקרים, המשתמשים בשירותים המוצעים על ידי החברה כמו דואר אלקטרוני וצ'ט, הופכים אותה לאחד התאגידים המובילים בעולם בתחום טכנולוגיות המידע.

בחירה מוצלחת

החיבור בין חברת יאנדקס למשרד האדריכלים זה בור (Za Bor Architects) נולד לפני כארבע שנים, כאשר האחרון נבחר לעצב את משרדי החברה, השוכנת בקומה הרביעית של מרכז העסקים Benois. מרכז העסקים שוכן במבנה משנות ה-70, שהיה בעברו בית חרושת וששופץ ותוכנן מחדש על ידי משרד האדריכלים הברלינאי Nps Tchoban Voss. המקום נפתח לשימוש ב-2007 ועומד כעת בסטנדרטים טכנולוגיים גבוהים.

תכנון הפרויקט זכה לפרסים ברוסיה ודמי השכירות החודשיים בו עומדים על כ-450 דולרים למטר רבוע, מה שהופך אותו למתאים עבור חברות מבוססות. לדברי המתכננים, זכו המשרדים שעוצבו עבור יאנדקס בבניין זה לפרסום נרחב במדיה הרוסית, ולאור ההצלחה המוכחת הפקידה יאנדקס בידיהם גם את עיצוב המשרדים הנוספים, המשתרעים על פני כל שטח הקומה החמישית בבניין. מדובר ב-3,310 מטר רבוע המכילים 334 עמדות עבודה שאותן מאכלסים מתכנתים, אנשיIT , אנשי מכירות ושיווק וכן צוותי ניהול ומנהלה.

בדומה למשרדים אחרים שעיצבו אדריכלי בור בערים נוספות ברוסיה ומחוצה לה (מוסקבה, קייב, איסטנבול ועוד), גם המשרדים החדשים של יאנדקס מאופיינים באלמנטים בעלי צבעוניות חזקה ושמחה, השואבת השראה מהצבעים של מנוע החיפוש, ברהיטים קלים בעלי קווים מעוגלים בסגנון שנות ה-60 ובקירות פנימיים משופעים וא-סימטריים.

אחד משעוני המדוזה המשמשים גם כתחנה למדפסות רשת

אתגרים ופתרונות

המתכננים מספרים כי האתגרים הגדולים ביותר שעמדו בפניהם היו תכנון משרדים בעלי מסדרונות ארוכים שקירותיהם משופעים ויצירת עיצוב מרשים ובלתי נשכח. הכניסה למשרדים נעשית מכיוון לובי המעליות, שם יוצרים המסדרונות זווית קהה. את מרבית השטח שמשני צדי המסדרונות מאכלסים חדרי עבודה, שבכל אחד מהם 10-8 עמדות מחשב.
בין חדרי העבודה אפשר למצוא כמה עמדות קפה, חדרי שירותים וחללים שנועדו להתרועעות פורמלית ובלתי פורמלית (כמו חדרי ישיבות ופינות ישיבה אינטימיות), שני אולמות כנסים והרצאות וספרייה הנמצאת מול אולם הכנסים הגדול. מאחר שהמשרדים פעילים במהלך כל השבוע, לאורך כל שעות היממה, הם תוכננו לשרת את רווחת העובדים ויש בהם חדר כושר, אולם למשחקי פינג פונג, חדר עישון הנמצא מול המעליות וקפטריה מרווחת.

אלמנט הספירלה המפריד את אזור התקשורת הלא פורמלית מהמסדרון

השראה קולנועית

ואדים קוסטרין מזה בור אדריכלים מספר כי מה שהופך את משרדי יאנדקס למיוחדים כל כך הוא האופן שבו שני עולמות תוכן שונים יוצרים שפה עיצובית אחת. מצד אחד ניכרת לעין ההשראה הקולנועית–טלוויזיונית, ומצד שני בולטת ההשפעה של עולם האייקונים והפיקסלים הדו-ממדי. הספירלה הכתומה–צהובה למשל, שנועדה להפריד בין אזורי התקשורת הלא פורמליים למסדרון, תוכננה בהשראת הספירלה הכתומה-אדומה המופיעה בפתיחת הסרט "ורטיגו" של היצ'קוק, ואילו הווילון האדום הכבד, המקיף פינת ישיבה ובה שני כיסאות, עוצב בהשראת האכסניה האדומה מהסדרה "טווין פיקס" בבימויו של דיוויד לינץ'.
המסדרונות הארוכים, המאופייניים בצבעוניות חזקה וברהיטים בסגנון שנות ה-60, משלבים בעיצובם אלמנטים מסרטי ג'יימס בונד הישנים ומ"אודיסאה בחלל" של סטנלי קובריק. כל האלמנטים הללו מפנים לסרטים ולסדרות מתקופות שונות, שהם חלק אינטגרלי מעולם התוכן של מרבית תושבי המערב.

פק מן – אייקון של עידן התרבות הדיגיטלית

שפת המחשב

לדברי המתכננים, אחד מרעיונות העיצוב המקוריים ביותר היה תרגום שפת האייקונים והאלמנטים הדו-ממדיים של מנוע החיפוש לאובייקטים תלת-ממדיים, כדי ליצור חלל שלם, מעין יאנדקס תלת-ממדי. בעמדת הקבלה למשל, אנחנו פוגשים בחץ הצהוב הארוך המקיף את שדה החיפוש (כפי שהוא מופיע בדף הבית של יאנדקס), ועל דלפק הקבלה עצמו, הצבוע לבן, "מוקלדים" פיקסלים. בהמשך המסדרון אפשר לפגוש באלמנטים מוכרים נוספים כמו "שם משתמש" ו"סיסמה", המופיעים בשירות הדואר האלקטרוני של החברה, וכן בחצים שונים, כגון החץ של לחצן ה-Play המופיע בדף – כולם בגרסה תלת-ממדית.

את המקום מעטרים גם אלמנטים מהעולם הדיגיטלי שאינם בהכרח קשורים ליאנדקס, כמו דמותו של פקמן, אחד האייקונים המזוהים עם שנות ה-80, המסמל אולי את פריצתו של העידן הדיגיטלי למערכת הדימויים שלנו, וקיר פאזל תלת-ממדי ההופך לדו-ממדי על הרצפה ומסמן מעבר מחלק אחד של המסדרון לאזור אחר שלו – רמז למשחקי הרשת הנפוצים כל כך.
דוגמה מעניינת נוספת ליצירת אלמנט דיגיטלי תלת-ממדי, שחוזרת על עצמה הן במסדרונות והן בחלק מהחללים (כגון אולמות הכנסים), היא הקירות ה"מפוקסלים" שמורכבים מקוביות בגוונים דומים (למשל כמה גוונים של ירוק ובהמשך כמה גוונים של צהוב).

קוביות אלה בולטות החוצה בדרגות שונות, וכך חלק מהן נראות שקועות ביחס לאחרות. האייקון @ המפורסם מופיע למשל בלבן ובכתום, והקיר באחד מאולמות ההרצאות יוצר מעין סימנייה מפוקסלת במדרג גוונים של ירוק-צהוב וכתום. לדברי המתכננים, לא תמיד קל לזהות במבט ראשון אלמנטים אלו כאשר חולפים על פניהם.
אלמנטים אחרים שנראים במבט ראשון פיסוליים או דקורטיביים מתגלים כפונקציונליים, בהם שלושה "שעוני מדוזה" ענקיים, הבולטים מאוד במסדרונות אך אם ניכנס לתוכם נמצא בהם תחנת מדפסות רשת. אלמנטים אלה נועדו לעמוד בתקני בטיחות אש גבוהים ועשויים לרוב ממסגרת של מתכת ואלומיניום במילוי פוליסטירן מוקצף.
אינטימיות

לאורך המסדרונות אפשר למצוא פינות שיחה וישיבה, חלקן אינטימיות וחלקן פתוחות יותר, שנועדו ליצור הזדמנויות למפגשים פורמליים ובלתי פורמליים. דוגמה לכך היא "חדר הצ'ט" –חדר המעוצב בצורת בועה, שמעל אחד מקירותיו מצוירת עננת הדיבור המפורסמת (בועת הדיבור שיוצאת מפיהן של דמויות קומיקס).

לחדרי הישיבות במקום יש קירות שקופים הפונים אל המסדרון, חדרים חבויים יותר ובהם ספות וכורסאות מאפשרים התרווחות נינוחה, ונראה כי רוב צורות ההתקשרות החברתית הובאו בחשבון בעיצוב החדרים והפינות השונות.
מאחר שמדובר בכל זאת במקום עבודה, שבו העובדים צמודים למסכי המחשב במשך שעות ארוכות, הקפידו לרהט את החדרים במערכות ישיבה נוחות ואיכותיות מבית וולטר קנול (Walter Knoll), יצרנית ריהוט משרדי מובילה מגרמניה, המאופיינת בקווי עיצוב קלאסיים ומודרניים וברהיטים בעלי עמידות גבוהה, ובפריטי ריהוט של חברת הרמן מילר (Herman Miller), הידועה בעיצובים בעלי הנדסת אנוש מתקדמת שזכו בפרסים רבים. לתאורה נבחרו מוצרים של החברות Lug ו-Xal, מהמובילות בתחום התאורה למשרדים ולמבני ציבור.

האייקון עם האיש

צבעוניות

בדומה לצבעוניות של דף הבית של יאנדקס (רקע לבן וחץ צהוב בולט באמצע), גם המשרדים מאופיינים בצבעוניות בהירה: הרצפה אפורה, הקירות לבנים או אפורים והצבע הצהוב – סימן ההיכר של יאנדקס, בולט בתקרה הגלית ובסימנים שעל הרצפה האפורה (המזכירים גם סימנים על הכביש או בשדות תעופה). אל הצהוב נוספים אלמנטים צבעוניים אחרים מדף הכניסה (כמו החץ הכחול), המקלים את ההתמצאות במסדרונות הארוכים, והתוצאה היא חלל מגוון ודינמי.
נראה כי ההחלטה של יאנדקס לבחור שפת עיצוב המשתלבת עם המגמות העכשוויות הולמת תאגיד ענק הפונה למשתמשים (ולמשקיעים) השואפים לראות את עצמם כחלק מתרבות המערב.

לאור זאת בחירה בשפת עיצוב בינלאומית שאהובה כמעט על כולם משרתת היטב מטרה הזו. ייתכן שבעוד כמה שנים, נראה מגמה הפוכה – חזרה למקורות הרוסיים, שאלמנטים ויזואלים שלהם ישתלבו גם בעיצוב המדיה העכשווית ועיצובי הפנים של תאגידי ענק.

חדר ישיבות ובו ריהוט קל בקווים מעוגלים בסגנון שנות ה-60