עומדים על ארבע?

השולחנות כיום מגוונים ונהנים מתשומת לב עיצובית

88 שיתופים | 132 צפיות

אירוח וארוחות, דיונים וישיבות, שיחה קלה על כוס קפה או עלעול נחמד במגזין יפה ("נישה"?). כל הפעולות הללו – ואפשר למנות עוד רבות נוספות – נערכות סביב הרהיט הכי נפוץ בבית, הנמצא כמעט בכל אחד בחדריו, בכל פעם בתפקיד אחר. זהו השולחן. גבוה או נמוך, אלגנטי או כפרי, עגול, אבירי, פינתי או מרכזי. איך שלא תסתכלו על זה, אנו מקיפים את עצמנו בשולחנות מגוונים למטרות שונות, והם נמצאים בכל חלל שבו מתרחשת פעילות ביתית, חברתית או משרדית. זה יכול להיות שולחן מחשב בפינת העבודה, שולחן כתיבה באיזור הלימודים, שולחן מתקפל במרפסת, שולחן נפתח בפינת האוכל, שולחן סלוני בלב חדר האורחים או שולחן קפה בפינה. כמספר השימושים שלו, כך גם מגוון הצורות, החומרים והסגנונות שהוא נושא עימו. הכתבה הבאה, שמה על השולחן את כל מה שצריך לדעת לפני רכישתו. בפינת האוכל

פינת האוכל ממוקמת במרבית הבתים בישראל בלב הבית, וסביבה מתנהלת פעמים רבות שגרת היומיום. לפיכך, שולחן האוכל הוא אחד השימושיים ביותר בבית, וכבר מזמן חרג ממטרתו הייעודית – אכילה – והוא משמש גם לקריאת עיתון, הכנת שיעורים, אירוח או שיחה קלה. ככלל, המרחק המומלץ בין השולחן לבין הקירות שמסביבו, עומד על 80 ס"מ לפחות, כאשר מומלץ ליצור מעבר נגיש אחד לפחות במרחק של כ-1.2 מטר מהקיר. בנוסף, יש להקצות לכל סועד שטח של כ-60 ס"מ לנוחות מרבית. הגובה האופטימלי של שולחן אוכל עומד על כ-75 ס"מ, כאשר הגובה המומלץ לכיסאות עומד על 45 ס"מ. אם חלל החדר גדול דיו, מומלץ לרכוש שולחן רחב (100-130 ס"מ), המאפשר שפע מקום במרכז השולחן לטובת כלי הגשה גדולים. רוחב אידיאלי לשולחן אוכל ל-6 איש עומד על כ-90 ס"מ, באורך של 180 ס"מ.

בפינת העבודה

אם בעבר הסתפקו בשולחן עבודה פשוט ומרובע, הרי שכיום, בעידן המולטימדיה, הצרכים השתנו ושולחנות עבודה הפכו להיות מתוחכמים יותר. הצורות הנפוצות הן מלבניות או בצורת "ריש", כאשר האחרונה מנצלת את המרחב בצורה אופטימלית, והיא פרקטית יותר בעת העבודה והלמידה. עומק נוח לשולחן עם מחשב רגיל הוא 80 ס"מ, כאשר למחשב נייד יספיק שולחן בעומק 60-70 ס"מ. האורך המומלץ הוא 100-200 ס"מ, תלוי בכמוצ הניירת והאביזרים, והגובה הרצוי הוא 75 ס"מ.

בסלון

חדר המגורים בבית משופע בשולחנות – שולחן מרכזי, שולחן קפה, שולחנות עזר ושולחנות צד. לכולם תפקיד חשוב ביצירת אווירה נוחה ומזמינה בין המתארחים בחדר ובין הפריטים השונים לבין עצמם. גובה מומלץ לשולחן סלון הוא כ-45 ס"מ, אך בשוק מוצעים גם שולחנות בגובה כ-15 ס"מ, המעוצבים בקו יפני מסוגנן, אך פחות נוח לשימוש. טווחי הרוחב והאורך עצומים, ונעים בין 30 ל-150 ס"מ, בהתאם לגודל הסלון ולצרכים האישיים.

למראה מסודר בחדר, רצוי להוסיף מתחת לפלטת השולחן מדפים פתוחים או מגירות נשלפות, לצורך אחסון שלטים, ספרים, כוסות או מאפרות. בחדר זעיר מידות עדיף לבחור בשולחן סלון קטן ומרכזי ובשניים-שלושה שולחנות פינתיים נוספים. אפשרות נוספת היא לבחור שלושה שולחנות בגבהים שונים, שביומיום נכנסים אחד מתחת לשני, ובעת אירוח נשלפים לשלוש יחידות נפרדות אותן ניתן לפזר בין מוקדי החלל השונים. בחלל גדול שאינו נהנה מהגדרת מתחם ברורה, מומלץ להעדיף שולחן רחב עם נוכחות ש"יסתום" את החלל וייצור אווירה אינטימית וזורמת.

חומרים מגוונים

ההיצע הקיים בחומרים שולחנות אדיר, החל בחומרים טבעיים, וכלה במעובדים ותעשייתיים, הטרנד החם הוא כמובן לשלב במוצר אחד מספר חומרים, ההופכים אותו לייחודי ולכזה שיכול להשתלב בחלל המרובה, גם הוא, במגוון רחב של חומרים וסגנונות:

עץ: מהחומרים הוותיקים והקלאסיים ביותר לבניית שולחן. יתרונו הוא בתחושה הטבעית שהוא משרה. נעים לאכול, ללמוד ולשבת סביבו, והוא משתלב בקלות לצד כל חומר אחר. עץ איכותי, שעבר תהליך ייבוש, ציפוי וגימור, יחזיק שנים ארוכות וילך וישתבח עם הזמן. עם זאת, העץ נשרט, "נפצע" ומקבל כתמים בקלות, אותם ניתן לטשטש באמצעות שיוף המשטח העליון ומריחתו בלכה.

מתכת: ישנם שולחנות עשויים מתכת בלבד, וישנם הבנויים מרגליות מתכת וממשטח מחומר אחר. המתכת מופיעה בעיבודים עכשוויים – בגרסת היי-טק כנירוסטה בוהקת, ובעיבודים בעלי אופי גס של עבודת-יד כברזל שחור או נחושת. ככלל, המתכת נחשבת עמידה וקלה יחסית לתחזוקה, אך מתכת מסוג נירוסטה, עלולה להישרט בקלות וניכרים עליה היטב סימני טביעות אצבע.

אבן: האבן מופיעה במשטח העליון של השולחן, ומשולבת עם רגליות מחומר אחר, כמתכת או עץ. לקבלת תחושה כבדה, רצינית ומהודרת, ניתן לשלב בשולחן פלטה עליונה משיש או גרניט. מראה כפרי יותר ניתן להשיג באמצעות פלטה עליונה מאריחי אבן או קרמיקה, כשביניהם מרוח רובה אדמדם. האבן עמידה ויציבה מאוד, אולם חסרונה היא שהיא כבדה, הן למראה והן להזזה.

זכוכית: שולחנות בעלי משטח זכוכית משדרים מראה קליל ואוורירי, ויתרונם הגדול הוא ששקיפות הזכוכית לא מעמיסה על החלל וביכולתה לחשוף רצפה או שטיח יפים הפרוסים תחתיה. הטרנד העכשווי הוא משטח שולחן מזכוכית חלבית, היוצר אווירה אלגנטית, אך בכל מקרה על כל סוגי הזכוכית להיות מחוסמים על מנת למנוע התנפצות.



Stock.Xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/391/1391/__________-________.gif?1155564506" />

"צורת השולחן הנבחרת, נגזרת ממבנה החלל ואופיו."
Stock.Xchng

עיצוב מסביב לשולחן

בחירת השולחן, מיקומו במרחב הביתי והאלמנטים שיעמדו סביבו, הם כולם פונקציות שצריכות להיות שזורות זו בזו, וליצור התאמה מרבית לחלל, לצרכים ולסגנון שלכם. הנה מספר רעיונות שיעזרו לכם לבחור את השולחן המתאים לסלון, לפינת האוכל או לחדר העבודה:

בחרו את גודל השולחן בהתאם למרחב הקיים בחלל והתחשבו בשטח הפנוי סביבו. בדקו את המרחק המפריד בינו לבין הכיסאות או הספות, וכן את המעברים ואת דרכי הגישה, כך שלא תאלצו להידחק לארון או לקיר כדי להגיע לשולחן.

שולחן מתאים מקנה לחלל אופי ואישיות, לכן בחרו את צבע השולחן והחומר ממנו הוא עשוי בהתאם למרכיבי החלל השונים – רצפה, צבע החלונות ובדי הריפוד. לדוגמה: רצפת עץ וספות בורדו ישתלבו נפלא עם שולחן סלון מעץ וונגה כהה ועמוק. רצפת שיש בוהקת וכיסאות כסופים, יתאימו לשולחן אוכל ממתכת ופלטת זכוכית. סלון עם ריהוט כהה וכבד אפשר לרענן עם שולחן מעץ מייפל בהיר. שולחן העשוי מראטן ועץ יקנה אווירה משוחררת, בעלת אופי טבעי ונינוח, בעוד שולחן עם רגלי מתכת ופלטת שיש, ישדר מראה מהודר ומאופק יותר.

צורת השולחן הנבחרת, נגזרת ממבנה החלל ואופיו. שולחן עגול מנצל היטב את החלל, שכן אפשר לשבת סביבו בנוחות גם כשקוטרו קטן, וצורתו העגולה זורמת ומשרה אווירה נינוחה. גם שולחן ריבועי יוצר תחושת קרבה ליושבים סביבו. לעומת זאת, שולחן מלבני ארוך יוצר אמנם אווירה מכובדת, אבל מקנה תחושת ניכור וריחוק, בעיקר בארוחות שרוצים לתת להן אופי משפחתי.

תחושה אינטימית בחלל גדול, או אשליה מרחב בחלל קטן, ניתן ליצור באמצעות גודל משטח השולחן. כך למשל, בחדר מגורים גדול למדי שלא משדר תחושה ביתית מזמינה, ניתן להגדיל את פני שטח השולחן ובכך לתחום איזור ישיבה נעים ונוח.

ההחלטה על מיקום שולחן בסלון, בפינת האוכל או באיזור העבודה, לא צריכה להתחשב במיקום שקעי החשמל או בנקודות מאור, אלא להתמקד באור הטבעי החודר לחדר, בנוף הנשקף מהחלונות ובגישה נוחה. את בעיית השקעים תפתור שעת עבודה של חשמלאי, בעוד עץ שקמה נהדר שמשקיף מהחלון, הוא פוטנציאל ויזואלי שלא כדאי לפספס, ורצוי לכוון את המבט אליו.

שולחן יכול "לחמם" סביבה קרה, כלומר, כזו בעלת צבעוניות ירוקה או כחולה, או כזו הפונה לחלון צפוני, ממנו לא חודרת שמש. במקרה כזה, בחרו שולחן עץ טבעי או צבוע בצהוב, אדום או כתום. חדר עבודה עמוס במוצרי חשמל קרים ופלסטיים, ניתן לחמם באמצעות שולחן עץ מגולף בסגנון קלאסי, שייצור ניגוד סגנוני מעניין.

שילוב אופנתי המופיע היום בשולחנות רבים בסלון או בפינת האוכל מכיל מתכת וחומר נוסף. הצעה למראה חמים – שולחן עם רגליות מתכת ומשטח עליון מעץ. הצעה למראה היי-טקי – רגלי מתכת ומשטח עליון מזכוכית חלבית.

יש לכם שולחן ישן או כזה שממש נמאס לכם ממנו? הלבישו אותו במפה ארוכה במיוחד, הנושקת לרצפה, שגם תסתיר את השולחן ואת הרגליות הכעורות וגם תיצור בחלל אמירה סגנונית חדשה.

גרסה צבעונית ועליזה לשולחנות ניתן לקבל בשתי צורות. אחת, שולחן סנדוויץ' בציפוי פורמייקה, שקיימת בשלל צבעים וניחנת בעמידות גבוהה בפני לכלוך. אפשרות שנייה היא שולחן MDF בצבע אטום, בכל גוון אפשרי. שולחן כזה יכניס לחדר משב של צבעוניות, וגם מראה נקי, חלק ומהוקצע.

שולחן העומד לעבור שימוש אינטנסיבי בבית, עדיף שיהיה מוגן. אפשרות אחת היא לצפותו בפלטת פורמייקה, העמידה בפני קשקושי טושים, כתמי קפה ודיו. הפלטה קלה לניקוי והיא קיימת בכל הצבעים. אפשרות נוספת היא לכסות את המשטח הקיים בפלטת זכוכית שקופה, העמידה בפני שריטות, כתמים ונוזלים.

לצד אופנת ההי-טק הפופולארית, נפוצים מאוד גם שולחנות במראה עתיק. בסגנון זה בולטים שולחנות מעץ דובדבן, אגוז כהה, טיק או וונגה, בגוונים חומים ואדמדמים כהים.

מראה של שולחן עץ ישן ניתן לרענן באמצעות ציפוי בעלי זהב או כסף, ועליהם למרוח שכבת לכה עבה, שתגן על העלים העדינים.

שולחנות עגולים תופסים מקום רב יחסית ולכן מתאימים למרחבים גדולים, בחדרים קטנים יותר עדיף לבחור בשולחנות מלבניים או אובליים.

קחו בחשבון את הניקוי: עץ גושני כבד אומנם נושא אופי טבעי ואמנותי, אבל הוא רגיש יותר לתחזוקה וקשה להזזה. שולחנות העשויים מ-MDF, סנדוויץ' או סיבית, קלים יותר לניקוי, זולים יותר ונוח יותר לעצבם גם בצורת קשתות ועיגולים.

מחירים על השולחן

שולחן אוכל ל-6 איש, רגלי נירוסטה ומשטח מתכת: החל מ-8,000 ₪, שולחן אוכל מעץ ל-4 איש, נפתח ל-8 איש: החל מ-6,000 ₪, שולחן אוכל ל-8 איש עם רגליות עץ ומשטח שיש קררה: כ-15,000 ₪, שולחן סלון מברזל בעבודת נפחות, גודל 80X80 ס"מ: כ-3,400 ₪, שולחן סלון אמורפי מזכוכית עם גלגלי מתכת: כ-2,800 ₪, שולחן מחשב מעץ לבוד בציפוי פורמייקה: החל מ-1,500 ₪, שולחן כתיבה מ-MDF בצביעה אטומה, גודל 80X180: החל מ-2,200 ₪, שולחן עזר מעץ, 40X40 ס"מ: כ-1,200 ש"ח.

14.08.06

(עודכן ב – 24.02.09)