המעבדה של אסתי ודייב

קולקציות תכשיטים שמחקות חומרים אחרים. דייב+אסתי | צילום: יח"צ
קולקציות תכשיטים שמחקות חומרים אחרים. דייב+אסתי | צילום: יח"צ

קולקציות התכשיטים "אוריגמי" ו"חומרים רכים" של בני הזוג אסתי ודייב בורץ מחקות חומרים כמו בד ונייר, ההופכים בתהליך העבודה לתלת ממדיים. השניים נהנים לשחק בחומר ויוצרים תכשיטים שונים ומפתיעים

88 שיתופים | 132 צפיות

לפני 13 שנה הכירו אסתי ודייב בורץ והחליטו להקים מותג משותף. הם נרשמו ללימודים בבצלאל – היא למחלקה לקרמיקה וזכוכית והוא למחלקה לאופנה וצורפות. הבחירה בעיצוב תכשיטים נולדה בשל הצורך ליצור בחומרים שונים וב־2011 פתחו חנות מותג הנושאת את שמם בשכונת נווה צדק. לדבריהם המחקר מעניין אותם יותר מהתוצר הסופי והם רואים עצמם כמעבדה ליצור חומרים ותכשיטים. לכן קראו למותג שלהם Jewelry Lab.

החנות שלהם מלאה בתכשיטים שונים ומפתיעים. מוצגות בה ארבע קולקציות – שתיים מהן בולטות במיוחד. הראשונה היא קולקציית האוריגמי, שנחלקת בעצמה לשלוש קבוצות – קלאסי (מטוסי נייר וחיות), קוריגאמי (חיתוכים שמזכירים קישוטי סוכה), וטסליישנס (מתכת המקופלת באופן מחזורי). השנייה היא קולקציית חומרים רכים כמו בדים ואריגים. בקולקציה זו בולטות שרשראות הפליסה, העשויות בד פליסה ומצופות בתהליך אלקטרו פורמינג בשכבות של זהב 24 קראט. השרשראות עצמן קלות אך קשיחות והטקסטורה של הבד נוכחת בהן ולא נעלמת תחת הציפוי הדק.

נהנים לשחק בחומר. דייב+אסתי | צילום: יח"צ
נהנים לשחק בחומר. דייב+אסתי | צילום: יח"צ

אחד הנושאים שמעסיקים בני הזוג תדיר הוא המעבר מדו ממד לתלת ממד. ״נקודת הפתיחה שלנו ביצירת הקולקציה האוריגמית, לדוגמה, הייתה ציורים של האמן ההולנדי אשר (escher)", הם מספרים, "חשבנו על עבודות טכניות בקרטון ואריזה, על תכנון דו ממד ועל חיתוך שבסופו של דבר יהפוך לתלת ממד". הם אוהבים מאוד גם את המשחקיות שנוצרת כשצבע הבגדים שלובשים משתקף בתליונים המקופלים ויוצר אשליה של משטחי צבע בתוך התכשיט. לקולקציית הבדים והחומרים הרכים הגיעו בעקבות העיסוק באוריגמי. ״אחרי שהצלחנו לפתח תכשיטים שמחקים נייר התחלנו לחפש עוד חומרים שיתנו אפקט דומה, אך באופן שונה. בד לטעמנו עוצמתי אפילו יותר כי זה חומר רך. ההשראה להמשך קוקלציית החומרים הרכים הגיעה מתוך העשייה שלנו. הניסוי הראשון לא הוביל למשהו לביש בכלל אבל סקרן אותנו למצות את הפוטנציאל של הרעיון״.

כל רעיון לקולקציה, הם מספרים, מלווה בכמה חודשים של פיתוח בכדי להגיע לתוצר הסופי שהם שואפים אליו. את הניסויים הם עורכים בסטודיו שלהם שמעל החנות ובביתם. את ה״אמבטיה״ שבה הם מצפים את התכשיטים הם יצרו בעצמם בעזרת הדרכות ביו טיוב. ״אנחנו נהנים לשחק בחומר, להמציא חומרים מחדש, ליצור דברים שיש צורך להתעמק בהם ולא ברורים ומובנים במבט ראשון. ליצור דברים שהם על התפר. אפשר, למשל, להשתמש בטכניקות של ייצור תעשייתי בפריטים שהם בעצם פריטי עבודת יד. זה בעצם מה שאנחנו אוהבים לעשות – לשחק בחומרים".

דייב+אסתי, שבזי 67, נווה צדק, תל אביב

http://shop.davesty.com