הלוחשת לקרמיקה: עיצוב בין סביבה לחומר

השראה רב-תרבותית | צילום: רומן פוריצקי
השראה רב-תרבותית | צילום: רומן פוריצקי

אמנית קרמיקה שגם מעצבת תכשיטים המשלבים יהלומי זכוכית וכדים המושפעים מאמנות שלפני 5,000 שנה. ריאיון עם נועה ראזר - מעצבת מבטיחה שלא כדאי לפספס

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

תעודת זהות

שם נועה ראזר
מגורים ירושלים
לימודים עיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל
עיסוק מעצבת

המעצבת נועה ראזר
המעצבת נועה ראזר

 

הביאנלה השמינית לקרמיקה ישראלית המתקיימת בימים אלה במוזיאון ישראל מעוררת הדים שחורגים הרבה מעבר לגבולות סצנת האמנות. האמנית נועה ראזר (28), שהציגה עבודות קרמיקה מסקרנות ביריד צבע טרי 8 שהתקיים בחודש אפריל האחרון ומסתמנת כאחת מאמניות הקרמיקה המסקרנות, לא תשתתף בה. "כשהגישו מועמדות לביאנלה עוד הייתי סטודנטית והרגשתי שזה עוד לא מתאים", היא אומרת בחיוך.

הרומן של ראזר עם אמנות החל דווקא לא דרך קרמיקה. "ציירתי הרבה בסגנון ריאליסטי ותכננתי להירשם לבצלאל למחלקה לתקשורת חזותית או למחלקה לעיצוב תעשייתי", היא משחזרת. "חזרתי מחו"ל אחרי שההרשמה נסגרה ולכן נרשמתי ללימודי ארכיאולוגיה באוניברסיטת בן גוריון. בתום השנה הראשונה הבנתי שזה לא זה". היא חזרה לירושלים ונרשמה למחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, בחירה שבכל זאת הושפעה מארכיאולוגיה. "היה לי רעיון לעשות מחקר בארכיאולוגיה ניסויית ולשלב בין השניים. עבודות שעשיתי בשנה ראשונה הושפעו מארכיאולוגיה, למשל כלים משאריות חמר ממוחזרות בהשראת צלמיות חרס מהתקופה הכלקוליתית. במהלך הלימודים דברים השתנו והחלטתי להתמסר לעיצוב קרמיקה".

כלים משאריות חומר ממוחזר בהשראת ממצאים ארכיאולוגיים
כלים משאריות חומר ממוחזר בהשראת ממצאים ארכיאולוגיים

 

פרויקט הגמר שהציגה ראזר היה "מערכת ישיבה עירונית-משחקית" המורכבת משרפרפים (סטולים) מקרמיקה. "הנושא היה סביב תרבות והאופן שבו קרמיקה משפיעה על תרבויות. התחלתי לחקור את הנושא, שבצורת החשיבה מתחבר לארכיאולוגיה. מצאתי שקרמיקה הייתה מרכיב מרכזי באפיון תרבויות רבות מבחינת סוגי קרמיקה, עיטורים וכלים. בארכיאולוגיה משתמשים בקרמיקה כדי לאפיין את התרבות כי בדרך כלל זה מה שנשאר". דגש רב הושם על מנגנון התנועה: השרפרפים עמדו על במה וישיבה על אחד מהם גרמה לאחרים לזוז. הרעיון של בחירה בקרמיקה שבירה עבור כיסא אינה נראית לה יוצאת דופן. "נכון שבארץ זה לא נהוג ואנשים מתפלאים שאפשר לשבת על המוצר, אבל בסין שרפרפי קרמיקה מאוד נפוצים".

לעיטור השרפרפים היא בחרה בהדפסים ובדימויים מעולם הקרמיקה כפי שהוא משתקף בתרבויות ובתקופות שונות. שרפרף בכחול־לבן עם הדפסי ספינות נוצר בהשראת אריחי דלפט. בחלקו העליון הודפסו דימויים בסגנון יווני. "זה דימוי שלקוח באופן ספציפי מ־Portland Vase, כד רומי שעבר עיבוד במפעל וודג'ווד באנגליה והפך לסמל איקוני לפורצלן למרות שהוא עשוי זכוכית. לקחתי את אותו דימוי והעברתי אותו אחורה בזמן בחזרה לפלטת גוונים שהייתה נהוגה ביוון". הספינות הודפסו הפוך, כשהתרנים כלפי מטה, כקריצה הומוריסטית. "עשיתי הרבה הדמיות וחיפשתי משהו שייתן עניין גרפי, טוויסט שהוא שלי".

השרפרפים משכו תשומת לב והביאו את ראזר עד לבמה המכובדת של יריד צבע טרי 8 שבו הציגה לצדם אגרטלים מודפסים שהם פיתוח של הרעיון. "המשכתי לעבוד עם הדפסים כי אני מרגישה שלא סיימתי לחקור עדיין את היחסים בין דו ממד לתלת ממד. אני עובדת על ההדפסים בנפרד, במחשב או על נייר, אך המטרה הסופית היא הכלי. מטבע הדברים הכלי משנה את ההדפס והדימוי תמיד יתייחס לצורה. בחלק מהאגרטלים ההדפס נמצא בחלק הפנימי ומכריח את המתבונן להביט אל תוך הכלי".

כדי קרמיקה מודפסים | צילום: רומן פוריצקי
כדי קרמיקה מודפסים | צילום: רומן פוריצקי
ראזר חוקרת את היחסים בין דו ממד לתלת ממד | צילום: רומן פוריצקי
ראזר חוקרת את היחסים בין דו ממד לתלת ממד | צילום: רומן פוריצקי

 

מתחברת גם לאחרים

קרמיקה היא תחום העיסוק העיקרי של ראזר אך היא אינה מגבילה את עצמה רק אליו ומתנסה בחומרים אחרים. עבור פרויקט בקבוקי בושם בשיתוף עם יצרנית הקריסטל Lalique היא יצרה קולקציית תכשיטים. "נסעתי לחילופי סטודנטים בברצלונה ולמדתי שם צורפות. עניין אותי החיבור בין חומרים. פעם זכוכית הייתה חומר יוקרתי ונדיר והיום היא נמצאת בכל מקום. Lalique עובדים עם זכוכית באפיון יוקרתי אפילו שהיום זהו חומר פשוט. יצרתי מעין יהלומים בזכוכית בשילוב פליז, שהוא חומר תעשייתי זול. שיחקתי עם הפער בין הנראות היוקרתית והחומריות הלא יוקרתית כדי להבין את משמעות החומר בהקשר של יוקרה. ממש כמו שהיוקרה של בושם לא נובעת מהריח אלא מסמל הסטטוס והמותג".

שרשרת מזכוכית ופליז בשיתוף יצרנית הקריסטל Lalique | צילום: דן לב
שרשרת מזכוכית ופליז בשיתוף יצרנית הקריסטל Lalique | צילום: דן לב

כרגע אני עובדת בעיקר עם קרמיקה אבל מבחינתי זה לא מוחלט. אם יהיה מוצר שיעבוד פחות טוב בקרמיקה או מוצר שאני אראה צורך לשלב בו חומרים אחרים, אעשה זאת". בתחום הקרמיקה היא ממשיכה לעבוד עם הדפסים ועם אגרטלים בגדלים שונים ומפתחת שולחן קרמיקה מודפס. לאחרונה הצטרפה ראזר לקואופרטיב העיצוב הירושלמי – מתחם של כמה מעצבים מתחומים שונים ("לכל אחד יש את חלל העבודה שלו אבל כולם חולקים את המתחם ויש פעילויות ופרויקטים משותפים") והיא ממשיכה למלא מחברות ברעיונות חדשים. הפרויקט הבא שמסתמן נוצר מתוך צורניות – צורות עגולות שיתפתחו לשפה עיצובית. "אני עובדת על משפחה צורנית שיכולה להיות בסיס לאגרטל, לגוף תאורה או למלחייה. אני חוקרת את השפה מכל הכיוונים והגדלים עד שאני מרגישה שמיציתי את החקר".

רמקול דקורטיבי דמוי פרח, תחליף בנראות אורגנית לגוש השחור שתופס מקום על הקיר
רמקול דקורטיבי דמוי פרח, תחליף בנראות אורגנית לגוש השחור שתופס מקום על הקיר

 

קצרים עם נועה נועה ראזר

מוטו "להיות קשובה לעצמי וליצירה הפנימית שלי אבל גם לסביבה ולחומר, וליצור ביניהם את החיבור הכי מדויק".

מעצב מוערך "חיימה חיון. אין מה לעשות, הוא הכי מרגש אותי. מרגישים שהוא קשוב לעצמו, אפילו כשהוא עובד עם חברות גדולות, ונשאר תמיד נאמן לעצמו ולקסם הפנימי שלו".

המוצר הראשון שלי "שרפרפים (סטולים) בפרויקט גמר".

עוד עשר שנים "בסטודיו שלי, עושה את מה שאני הכי אוהבת לעשות. כנראה שאשאר בארץ ואעשה גיחות לחו"ל כדי להציג וללמוד".

טיפ למעצב המתחיל "להאמין, להעז ולא לוותר. זה קשה אבל אפשרי".

איפה אפשר להשיג את המוצרים בסטודיו המעצבת, סאגה.