יוצא מגדר הרגיל

המוצרים שמעצב אביחי שורין הם דוגמה מוצלחת לחשיבה מחוץ לקופסה. המטרה שלו היא להכניס חיוך ליומיום, לקחת דברים רגילים ולעשות אותם קצת אחרת - והוא עושה זאת בהצלחה

88 שיתופים | 132 צפיות

תעודת זהות

שם: אביחי שורין

מגורים: מושב ביצרון

לימודים: עיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון

עיסוק: מעצב תעשייתי

אתר: avihaishurin.com 

Sunnyside ו ־ Gregg's Fried Eggs Shaper – תבנית לטיגון ביצה | צילום: דן לב
Sunnyside ו ־ Gregg's Fried Eggs Shaper – תבנית לטיגון ביצה | צילום: דן לב

אם יש לכם חיבה לגאדג'טים למטבח סביר שנתקלתם ב־Sunnyside – תבנית לטיגון ביצה בצורת ענן ושמש. "זה המוצר הכי נמכר שלי. מלבד האסתטיקה יש בו חידוש פונקציונלי ואת הטוויסט הקטנטן שגורם לחייך", אומר המעצב אביחי שורין. "תבנית לטיגון ביצים הייתה לפניי, אבל הפרדת החלמון היא משהו שאף אחד לא התעסק בו לפני כן". הצלחת המוצר ("קיבלתי תמונות מכל העולם של ארוחות שאנשים הכינו וסיפורים נהדרים, כמו ילדה בת שמונה שאף פעם לא הסכימה לאכול ביצים ופתאום אוכלת כל יום. זה מרגש אותי") הולידה את Gregg's Fried Eggs Shaper, תבנית לשתי ביצים בצורת ראש.

Sunnyside ו ־ Gregg's Fried Eggs Shaper – תבנית לטיגון ביצה | צילום: דן לב
Sunnyside ו ־ Gregg's Fried Eggs Shaper – תבנית לטיגון ביצה | צילום: דן לב

פותח את הראש

שורין (33) גדל ביישוב להבים ובילדות לא הפגין משיכה לשום דבר שקשור בעיצוב. החיבור למקצוע קרה אחרי הצבא. "חתמתי קבע וכשהשתחררתי הבנתי שכל החבר'ה שלי כבר לומדים. מישהו סיפר לי שקיים מקצוע כזה ולא האמנתי שיש אנשים שממש מתפרנסים ממנו. נרשמתי מהר למכינה והתקבלתי". לפני כארבע שנים הוא יצא לדרך עצמאית והקים סטודיו, אך ההתחלה הייתה קשה: "עשיתי את כל הטעויות האפשריות. זה היה ממש לפני פסח ורציתי להכניס מוצרים לחנויות. הוצאתי לא מעט כסף על ייצור מלאי שלא היה לי איפה לאחסן וחרשתי חנויות מהצפון עד לערבה. לא ידעתי שבנוסף לעיצוב אני אמור גם לנהל עסק". כיום הוא מחלק את העבודה לכמה מישורים, והעיקרי שבהם הוא עיצוב מוצרים מלאי הומור וכיף. "המטרה שלי היא להכניס חיוך ביומיום, לקחת דברים שרגילים לראות ולעשות אותם קצת אחרת". לאחרונה יצא לשוק המוצר הרביעי בסדרה – מגב בצורת זנב לווייתן. למרות הפשטות הצורנית פיתוחו ארך שלוש שנים. "נתקלתי בכל מיני בעיות, למשל איפה למקם את המשקולת כדי שהמגב יוכל לעמוד על הראש". הבחירה במגב משקפת את העדפתו להתמקד במוצרים שטרם טופלו ובאובייקטים שנראה לו שהוא יכול לחדש בהם. לפעמים ההשראה מגיעה מהמקומות הכי לא צפויים, כמו במקרה של פותחן בירה בצורת רוכסן שנתפס על בגד. "הרעיון עלה מהרוכסן. הסתכלתי עליו והצורה שלו הזכירה לי פותחן בקבוקים. פשוט לא יכולתי לעזוב את זה", הוא מחייך.

Sip פותחן בירה בצורת רוכסן שנתפס על בגד | צילום: דן לב
Sip פותחן בירה בצורת רוכסן שנתפס על בגד | צילום: דן לב

איש עבודה

ההומור והקלילות שמאפיינים את עבודתו של שורין הם ההפך המוחלט מתהליך העבודה המוסדר שלו, שמבוסס על לוחות זמנים קשיחים. פעמיים בשנה הוא מציג בתערוכות מקצועיות בגרמניה, שבהן בודקים מוצרים חדשים מבחינת התעניינות והיתכנות. "לפני התערוכות אני לחוץ מאוד. זה הרבה התעסקות ובחודשיים לפני כן בקושי אפשר לדבר איתי". את שאר הזמן הוא מקדיש לעיצוב ללקוחות, לשיתופי פעולה ולפיתוח מוצרים "כי רוב העבודה נעשית אחרי התערוכה. צריך להיכנס לעומק הפרטים – איך המוצר נראה, איך הוא עובד, איך משתמשים בו ואם הוא נראה מספיק טוב. זה תהליך שבדרך כלל אורך כשנה וחצי, והניואנסים הקטנים הם בעצם תהליך הייצור". לאחרונה החל לשתף פעולה עם אנשים בעלי מוגבלויות ועיצב מוצרים למפעל מוגן של עמותת שיקום אחר. "אני חבר של מנהלת העמותה בפייסבוק. היא פרסמה שהיא צריכה עזרה ממעצב מוצר והצעתי את עצמי. ייצרתי במיוחד מוצרים שמוכוונים ליכולות המתמודדים. זה תהליך שונה מאוד שאני מחפש בו לאו דווקא את הדרך היעילה ביותר אלא את זו שתספק הכי הרבה עבודה". הוא חקר טרנדים בעיצוב הבית ועיצב ליין ברוח נוסטלגיה ישראלית שכולל מוצרים כמו לוח שעם בצורת אסימון ולוח גיר המעוצב כתקליט ויניל. "המוצרים יימכרו לקראת החג ויש בהם תועלת וערך מוסף לא רק למתמודדים שמייצרים ומוכרים אותם אלא גם למי שקונה. אני מאוד מבסוט משיתוף הפעולה", הוא מספר.

Splash מגב בצורת זנב לווייתן | צילום: דן לב
Splash מגב בצורת זנב לווייתן | צילום: דן לב

בין שלל עיסוקיו שורין גם מרצה במכינה הבין תחומית לעיצוב ולאדריכלות. "אני מלמד עיצוב תעשייתי וחשיבה יצירתית שמלמדת להסתכל על העולם בצורה קצת שונה". יש לו ארסנל של מוצרים עוד מימי הלימודים שממתינים לפיתוח ואין סוף רעיונות. אחד מהם, מדליק במיוחד, הוא קרמבוקס – קופסה לאחסון קרמבו. "עיצבתי אותו כתרגיל בשנה ב'", הוא משחזר. "הייתה התלהבות גדולה מאוד. ייצרתי כ־100 חתיכות והכל נמכר בשניות. כסטודנט זה היה נהדר לאגו. יש לי פינה חמה אליו בלב אבל כרגע המוצר בהולד כי אני לא מספיק להגיע אליו כמו שאני רוצה". במסגרת תרגיל אחר הוא עיצב מזוזת איקאה. "ביקשו מאיתנו ליצור 'מזכרת' מאיקאה ועיצבתי מזוזה כי איקאה היא מעין דת חדשה. החברה מתיימרת לספק הכל לבית ומזוזה היא מוצר חובה בכל בית יהודי". הוא חקר את השפה העיצובית של איקאה ואת יחסה לדת וייצר דוגמאות רבות עד לתוצר הסופי. "אני תמיד מתלבט אם לשלוח להם את המזוזה", הוא מודה בחיוך, "אולי יום אחד זה יקרה".

לוח גיר בצורת תקליט | צילום: דותן גור אריה
לוח גיר בצורת תקליט | צילום: דותן גור אריה

קצרים

מוטו מוצרים קטנים, חיוך גדול.

המוצר הראשון שלי מעמד לעץ ריחני שהתחיל כתרגיל לימודי ועבר מספר שלבים עד שהגיע לחנויות.

מעצב מוערך שואלים אותי לא מעט את השאלה הזו, והפעם אני חייב לפרגן למעצבים שלמדו איתי ועושים חיל בעולם העיצוב: שי כרמון ובן קלינגר מסטודיו ו… (Studio Ve) – הם מעצבים בעיקר שעונים ובוחנים את מושג הזמן. עידו גרעיני מסטודיו אפטיט מעצב חוויית אכילה. אני ממליץ בחום לראות עבודות שלהם.

טיפ למעצב המתחיל לפעמים גם השחקנים הגדולים ביותר מכניסים כדור לרשת או אפילו מפסידים משחק – זו הגרסה שלי ל"הדרך להצלחה רצופה כישלונות". חשוב להבין שמדובר בעסק ושצריך לדעת להתנהל בהתאם. אני ממליץ בחום על תוכנית "יזמי העיצוב" של "לצאת מהקופסא" ועל "קרן שמש", שעזרו לי המון.

איפה אפשר להשיג את המוצרים אתר המעצב, רשת סוהו, אסופה, באוהאוס, "כלים שלובים", דיזינגוף 229 ת"א.