עיצוב, כאוס ומה שביניהם: ראיון עם איתי אהלי

צלחות איקאה מעוטרות שהוצגו בתערוכה בבית בנימיני | צילום: שחר תמיר
צלחות איקאה מעוטרות שהוצגו בתערוכה בבית בנימיני | צילום: שחר תמיר

הוא התחיל עם עיצוב מחזיק פתקיות תזכורת בצורת טווס והמשיך עם שידרוג צבעוני לצלחות של איקאה. שיחה עם המעצב הרב תחומי איתי אהלי מלמדת איך הופכים כל מוצר לחוויה

88 שיתופים | 132 צפיות

 

תעודת זהות

שם איתי אהלי
לימודים עיצוב תעשייתי במכון טכנולוגי חולון HIT, תואר שני ב- Design Academy Eindhoven
מגורים בית יהושע

המעצב איתי אהלי | צילום: Tullio Deorsola
המעצב איתי אהלי | צילום: Tullio Deorsola

 

עבור המעצב איתי אהלי (37) השנה העברית החדשה מתחילה ברגל ימין. יחד עם קבוצת סטודנטים הוא משתתף בתערוכה של הפקולטה לעיצוב של HIT בשבוע העיצוב בטייוואן, ובמקביל מציג עבודות במוזיאון הרצליה בתערוכה המוקדשת לזוכי פרס העיצוב של משרד התרבות. בנימוקי השופטים לזכייה נכתב כי "אהלי מרחיב את תחום עיצוב המוצר והעיצוב התעשייתי לכיוונים של חשיבה קונספטואלית על עיצוב מוצר ומציע פרשנות ליצירת קשר עם משתמש הקצה, כפי שבא לידי ביטוי בתערוכה C'Fabriek שהוצגה בשנת 2012 בשבוע העיצוב בהולנד, שבה זכה בפרס חברת MOOOI. הוא מוכיח כישרון ויכולת, נפח עבודה גדול וקשרי עבודה אינטנסיביים עם חברות בעולם. בתקופה הקצרה מתום לימודיו השתתף בתערוכות רבות בארץ ובעולם".

שולחן בשיתוף עם אבן קיסר, משובץ באבנים חצי יקרות | צילום: ג'ני שוובר
שולחן בשיתוף עם אבן קיסר, משובץ באבנים חצי יקרות | צילום: ג'ני שוובר

 

בתערוכה הוא מציג שרפרפי ספוג, שבעזרת חומר פלסטי עוברים הקשחה חלקית המאפשרת לשבת עליהם, וסדרת צלחות המציגות תהליך התפתחות של תבניות (patterns). "הרבה פעמים אני עושה דברים לפי בריף ורק אחר כך מבין איך הם קשורים לקונטקסט הכללי של העשייה ולפרויקטים שונים שעשיתי", אומר אהלי. הצלחות הן המשך רעיוני של עבודות קרמיקה שהציג בתערוכה "פועל יוצא" בבית בנימיני. "התערוכה התמקדה בהיתכנות של תעשיית קרמיקה בארץ כיום, והמודל שהצגתי עסק בעיטור כאקט מקומי. השתמשתי בכלים של איקאה כחלק מהקונספט – במקום להשקיע בייצור נקנה כלים מייצור סדרתי באיכות סבירה, ועבודת עיטור שתיעשה בארץ תחבר את הגלובלי והמקומי".

כלים מעוטרים שהוצגו בתערוכה בבית בנימיני | צילום: שחר תמיר
כלים מעוטרים שהוצגו בתערוכה בבית בנימיני | צילום: שחר תמיר

 

הכל מתחיל בטעות

את הקריירה הרשמית שלו החל אהלי בהולנד, בזמן הלימודים ולאחר סיומם. הוא שקל להישאר אך מסיבות משפחתיות בחר לחזור לארץ. "מאז אני מאוד עסוק להפתעתי", הוא מודה בחיוך. "בתור מישהו שחוזר מאירופה אתה שואל את עצמך מה תעשה בארץ אבל מצאתי שאני עושה כל הזמן". במסגרת עיסוקיו הוא מלמד במכון הטכנולוגי בחולון, לימד סטודנטים לתואר שני בבצלאל, מעצב תערוכות ועובד כפרילנסר בחברה לריהוט משרדי. היצירה האישית תופסת בערך כרבע מזמנו וממשיכה את קו המחשבה שהחל בפרויקט הגמר שלו שעסק בעיצוב ובכאוס. "גיליתי שברגע שאני לא שולט בחלק מתהליך העיצוב דברים טובים קורים. אנחנו יודעים שהרבה המצאות נולדו בטעות, ובעיצוב המצב דומה. חיפשתי דרכים לשלב את הטעות או את חוסר השליטה בתהליך עצמו".

ספסל בטון שבור, חלק מחקר הכאוס | צילום: איתי בנית
ספסל בטון שבור, חלק מחקר הכאוס | צילום: איתי בנית

 

דרך חקירת הכאוס הוא ביסס שלושה תהליכים לא-לינאריים בעיצוב, שאחד מהם הוביל לפרויקט קבוצתי שהוצג בבלגיה. "ביקשתי מתשעה מעצבים ליצור חלק מסוים בהתאם לנושא בלי לדעת מה האחרים עושים. כל מעצב שמר על האופי שלו ונוצר אוביקט שהוא בעצמו תערוכה". חקר התהליכים העלה שאלות על עבודה ליניארית לעומת תהליכים שמתבצעים במקביל. התוצאה: גוף תאורה שנוצר בצמוד לעבודת קנבס ומעלה את השאלה מי חשוב יותר ומי משרת את מי. "רציתי ליצור קנבס יפה או תהליך אסתטי, וניסיתי לחשוב אילו מרכיבים צריכים להיות בגוף התאורה כדי להשיג את התוצאה הזו. איך האובייקט צריך להיראות כדי שהתהליך שלו ייראה טוב. העסיק אותי מה חשוב יותר, האובייקט או התהליך, ואם האובייקט הוא תירוץ לתהליך או להיפך".

גוף תאורה שנוצר עבור עבודת הקנבס | צילום: רן ארדה
גוף תאורה שנוצר עבור עבודת הקנבס | צילום: רן ארדה

 

חוסר השליטה בא לידי ביטוי באגרטלים בסדרה Unpacking, שבהם האריזה – קוביית קלקר – היא גם תבנית המוצר. "אני עושה חלק מהעבודה ומשאיר ללקוח את החלק השני. הלקוח, שתפקידו לפתוח את האריזה, יכול לבחור לשחרר את האגרטל באופן מלא או חלקי, או בכלל לא. יש לקוחות שאוהבים את הרעיון שבתוך האריזה יש משהו שלא יודעים איך הוא נראה".

שיתוף הלקוחות או הצופים ביצירה הוא תמה שמעסיקה את אהלי במקביל לאיבוד השליטה, ושימשה בסיס לתערוכה שהתקיימה במוזיאון העיצוב בחולון. "חזרתי לילדות הפרטית שלי, אל טכניקה של שכבות צבע שמעליהן צבע שחור, כמו שפעם עשינו בצבעי פנדה. שאלתי את עצמי איך אני יכול להעניק את החוויה למבקרים ואיך אוכל ליצור אינטרפרטציה שלי". לשם כך הוא צבע שני חדרים בשחור בטכניקת שכבות. בחדר הראשון ביקרו במשך שבוע כ-20 אלף איש ש'גירדו' צבע מהקירות והתחברו לחוויה שהחזירה להם משהו מהילדות. בחדר השני הוצגה גרסת המעצב לטכניקה, שנוצרה בטכנולוגיית CNC כשילוב בין ישן וחדש. הפרויקט נעשה בשיתוף ה-FabLab, מעבדת ייצור קהילתי בחולון, "מקום שפתוח לקהל הרחב לטובת ייצור. רציתי להראות איך לקחתי משהו פשוט מהילדות ויישמתי אותו בעזרת טכנולוגיה מתקדמת. במקביל ניסיתי להנגיש לאנשים את ה-FabLab ולהראות שלא צריך להבין יותר מדי בטכנולוגיה כדי ליצור".

גרסת המעצב לחדר בטכניקת גירוד | צילום: בני גם זו לטובה
גרסת המעצב לחדר בטכניקת גירוד | צילום: בני גם זו לטובה

 

על קצה המזלג עם איתי אהלי

מוטו "העיצוב מאפשר לי לשלב בין שלל תחומים שמעניינים אותי כמו תהליכים, חומר, מוצר, אנשים, טכנולוגיות, אסתטיקה, חלל, חברה ותרבות. הוא מאפשר לי להישאר מעודכן, לחדש, להמציא, למצוא עניין, לחשוב ולחלום ובסופו של דבר למצוא את הקשר בין כל אלה ולהפוך אותם לכדי חוויה ויזואלית חדשה".
מעצב מוערך "קונסטנטין גרצ'יץ' (konstantin-grcic), מעצב גרמני מעולה, שתמיד מצליח להפתיע. הוא ממציא את עצמו מחדש מפרויקט לפרויקט מבחינה אסתטית וטכנולוגית".
המוצר הראשון שלי "מחזיק פתקיות תזכורת בצורת טווס עבור המותג Monkey Business".
עוד עשר שנים "אני מקווה להמשיך לעשות את מה שאני עושה. לעבוד וליצור, להתפתח, ללמוד, לחדש וכמובן להתפרנס מכל זה".
טיפ למעצב המתחיל "'אתה מתחיל הכי מהר שלך ולאט לאט אתה מגביר' – ציטוט מהסרט 'מבצע סבתא' שמתאים ביותר. מי שרוצה לעסוק בעיצוב צריך לרצות את זה מאוד, וכל הזמן לדחוף קדימה. לעשות, לייצר ולהתחדש. אי אפשר לעצור".
איפה אפשר להשיג את המוצרים בסטודיו המעצב, סאגה.

 

Fracture Stretched chair
Fracture Stretched chair