שיר למכונה: עיצוב בין אומנות ותעשייה

Hairline Row Color | דמויות תלת-הממד של שיר אתר | צילום: שחר תמיר
Hairline Row Color | דמויות תלת-הממד של שיר אתר | צילום: שחר תמיר

הוא מזגזג בין עבודה במפעלים לסטודיו פרטי, בודק גבולות של חומרים ומכונות ולא מפסיק להתפתח. שיחה אישית עם מעצב שמנהל רומן עם טכנולוגיה

88 שיתופים | 132 צפיות

 

תעודת זהות

שם שיר אתר
מגורים הרצליה
לימודים עיצוב תעשייתי ב-HIT מכון טכנולוגי חולון
עיסוק מעצב

המעצב התעשייתי שיר אתר
המעצב התעשייתי שיר אתר

 

הפורטפוליו של שיר אתר (35), שמזגזג על קו התפר שבין שימושי לאקספרימנטלי, משקף את בחירתו המקצועית לשלב עבודה במפעלי ייצור ובסטודיו פרטי. "להרבה סטודנטים שמסיימים את הלימודים לא ברור מה הם רוצים לעשות. על פניו אנחנו יודעים המון אבל עד לרמה מסוימת. אנחנו לא יודעים מספיק כדי לדבר בשפה של מפעיל המכונה", הוא מסביר.

פרויקטים עם מפעלים משמשים לו מעבדה ונקודת מוצא לעבודות בסטודיו. כך קרה עם שרפרף מטקסטיל ממוחזר, שעזר לו לגבש זהות כמעצב ולאהוב את האתגר שבלמידה. "מצאתי שנוח לי להיכנס לשדה שאני לא מכיר, למצוא את האוריינטציה שלי, ליצור את הקשרים הרלוונטיים במפעל ואז לתפור את המעטפת ולהתחיל להתפתח בתוכה. למדתי איך מתנהג חומר שנכנס לייצור ואילו מניפולציות אפשר לעשות עליו. ברגע שנוצר הפוף ה'חלק', תהליך הייצור כבר הוטמע, ובמניפוצליה פשוטה הרחבנו אותו לפריט במראה שונה וצעיר. למפעל נוח שבאותה שיטת ייצור אפשר לקבל שני מוצרים במראה שונה ועבורי זו עוד הבנה של החומר והטכניקה".

הפוף ה"חלק" | צילום: מיכאל פיש
הפוף ה"חלק" | צילום: מיכאל פיש
שרפרפים מטקסטיל ממוחזר | צילום: מיכאל פיש
שרפרפים מטקסטיל ממוחזר | צילום: מיכאל פיש

 

הפרויקט חידד את היתרונות הטמונים בשיתוף פעולה עם מפעלים, ובזמן שנותר בין תהליכי ייצור התפנה אתר לפתח קולקציה עצמאית. "היכולת של תעשייה לקחת רעיון ולהביא אותו למימוש היא גבוהה, לעומת פרויקט במימון אישי שמצריך עיסוק בכל המעטפת. אחד היתרונות בעבודה עם תהליכים ארוכי טווח הוא שיש זמנים שבהם המפעל עסוק בייצור ולא יכול להתפנות לקידום פרויקטים. לכן אני כל הזמן מחזיק על אש קטנה פרויקטים של יצירה ויזמות אישית. תמיד יהיו תקופות שבהן אוכל להתפנות לקדם פרויקט שמחכה לצעד הבא ולהקדיש לו את כל המרץ והמשאבים".

אגרטלי עץ ופולימר בעבודת מחרטה, שילוב של טכנולוגיה מסורתית וחומר פלסטי | צילום: שחר תמיר
אגרטלי עץ ופולימר בעבודת מחרטה, שילוב של טכנולוגיה מסורתית וחומר פלסטי | צילום: שחר תמיר

 

משחק בטעויות

הרצון להכיר אספקטים שונים של הייצור הוביל את אתר לעבוד עם מפעלים שעוסקים בעיקר בריהוט כדי להכניס לענף רוח חדשה. אם סדרת הפופים נולדה מתוך חקר החומר, שרפרפי מתכת הם תוצר של התעמקות בטכנולוגיית חיתוך לייזר במתכת תלת ממדית. "גרמתי למכונה להגיע למקומות מאתגרים עד לקריסת החומר. בנקודה הזו לוקחים אחורה ומבינים מה קרה, עד לקבלת המוצר המוגמר שהוא התמצות הכי נכון של הטכנולוגיה. מתוך המטרה הזו נוצרה שפה טכנולוגית מעניינת. החלטנו לחבר למתכת מושב שקוף כדי לא להעלים את הכיפוף והנעילה, אלא לאפשר לטכנולוגיה להיראות ולצאת החוצה". הייצור המסחרי מוביל את אתר לשאיפה לדיוק, בשעה שבסטודיו הפרטי הוא נהנה לשחק בטעויות. "יש בהן המון יופי שאי אפשר להביא לידי ביטוי בתהליכים סדרתיים. אני מתעמת עם נקודות כשל ומשתמש בהן כמוצא למשהו אחר".

שרפרפי המתכת מאפשרים לטכנולוגיה להיראות ולצאת החוצה
שרפרפי המתכת מאפשרים לטכנולוגיה להיראות ולצאת החוצה
כיסאות עץ ופוליאוריתן מוקצף נועדו לבחון שיטה לייצור ריפוד שאינו נשלט | צילום: שחר תמיר
כיסאות עץ ופוליאוריתן מוקצף נועדו לבחון שיטה לייצור ריפוד שאינו נשלט | צילום: שחר תמיר

 

הזמנה להשתתף בתערוכה "מסמר שיער" בגלריית החווה בחולון שימשה נקודת מוצא לסדרת דמויות בהדפסת תלת ממד, שמתבססות על חקר הטכנולוגיה. "לא הייתה לי עבודה מוכנה בנושא הזה", הוא משחזר. "לפרויקט אחר תכננתי מודל בתלת ממד שחזר מההדפסה מלוכלך בשבבים ונראה ממש לא מגולח. מיד נוצר לי קשר אסוציאטיבי לשיער. חיפשתי לגשת למקומות הפחות מוכרים של הטכנולוגיה ולהשאיר לה מרווח פעולה מבחינת הגדרות מחשב, מדפסת וחומר. רציתי לגרום למכונה לפעול בצורה 'שגויה' שאי אפשר לדעת מה תהיה התוצאה שלה".
כל דמות בסדרה היא תוצר של ניסוי וטעייה במהירות, בטמפרטורה ופרמטרים נוספים שמתורגמים לשיער גולש, מתולתל או פרוע. הפרויקט זכה בפרס והוצג בתערוכת Biennale Interieur 2016 שהתקיימה בחודש שעבר בבלגיה. סדרת כבשים שעירות ממשיכה את הרומן של אתר עם הטכנולוגיה ומוסיפה לו בהומור. "הומור במוצר מאוד מושך אותי וניסיתי לשלב בו את מה שלמדתי בפרויקט הראשים, שהיה מחקרי לחלוטין. כעת הכבשים הן המטרה – אני צריך לדעת בדיוק איך הן ייראו ולא סתם לעשות ניסוי. אני כבר יודע איך החומר יתנהג בטמפרטורות מסוימות ואיך הוא ייראה. אחר כך אוכל לפנות לחומר ולטכנולוגיה הבאים".

דמויות שעירות בהדפסת תלת ממד משכו תשומת לב בביאנלה ואף הופיעו בירחון של חברת בראסלס | צילום: שחר תמיר
דמויות שעירות בהדפסת תלת ממד משכו תשומת לב בביאנלה ואף הופיעו בירחון של חברת בראסלס | צילום: שחר תמיר

 

קצרים עם שיר אתר

מוטו "כל עשייה היא חיובית. הצלחות וכישלונות כאחד מאפשרים לנו להפיק לקחים ולהמשיך להתפתח. אני משתדל לזרום עם התהליך, לא לפחד מטעויות, מתוך ידיעה שגם מהן ניתן לצאת לדרכים חיוביות".

מעצב מוערך "פטרישיה אורקיולה. בעבודותיה היא מצליחה לשלב שיתופי פעולה עם התעשייה ודרך חשיבה חדשה ואקספרימנטלית. עבודות הטקסטיל שלה שופעות חום ושילובי הצבעים והטקסטורות שהיא מייצרת מצליחים לעניין ולחדש גם בתחומים שנדמה כי כבר נאמר לגביהם הכל".

המוצר הראשון שלי "סדרת רהיטים מטקסטיל ממוחזר, פרויקט שהתחיל בתום הלימודים ונמשך שנה וחצי".

עוד עשר שנים "עדיין לא החלטתי אם אני רוצה לדעת, היות ואופי העבודה שלי מאפשר לי להוסיף ולפתח עצמי בכיוונים חדשים. לפני שלוש שנים הוספתי אפיק חדש ומעניין של הוראה במכון הטכנולוגי בחולון, שפתח לי דרך חדשה להסתכל על המקצוע ועל מה שמעניין אותי בו".

טיפ למעצב המתחיל "הרבה סבלנות והרבה עבודה קשה. ככל שתהיה יותר עשייה ייפתחו יותר אפשרויות והדרך תיעשה ברורה יותר".

איפה אפשר להשיג את המוצרים בסטודיו המעצב.