שלב 9 בשיפוץ: בנייה כבדה, בנייה קלה

שיטות בנייה שונות, מה מתאים לאיזה פרוייקט? | צילום: shutterstock
שיטות בנייה שונות, מה מתאים לאיזה פרוייקט? | צילום: shutterstock

מהי בנייה קלה ומהי בנייה כבדה בשיפוץ? הטיפים שיעזרו לכם לבנות בדרך שהכי מתאימה לפרויקט שלכם

88 שיתופים | 132 צפיות

בקצב החיים המטורף שלי, חופשות הן הזמן היחיד שבו אני מתפנה לקריאת ספרים. בשבוע שעבר חזרתי מחופשה שלקראתה ארזתי לטיסה חמישה ספרים – ארבעה מהם היו ספרי טיסה קלאסיים קלילים, ואילו הספר החמישי היה ספר עב כרס וכבד משקל, שמונח אצלי כבר כמעט שנה על השידה שלצד המיטה. מדובר בספר מרתק, עמוס תיאורים שעלילתו מורכבת, הנבנית רובד על גבי רובד, ועמודיו עמודים רבים. ההנאה ממנו היא הנאה אחרת, כזו שאינה מסתיימת בגמר הקריאה אלא נמשכת עוד ימים ושעות אחריה בהרהורים ותובנות על מה שקראתי. כפי שישנם ספרים קלילים וספרים כבדים, כך גם בשיטות בנייה: כולן טובות, בתנאי שנשתמש בהן בזמן הנכון ובמקום הנכון.

בנייה כבדה

משמשת בעיקר לבנייה חדשה ולקירות חיצוניים. מתבססת על יציקות שלד בטון (יסודות, עמודים, חגורות, תקרות ורצפות) ועל שילוב של בלוקים מסוגים שונים (בטון, פומיס, איטונג ועוד) לצורך הקמת הקירות ובטיח על בסיס בטון לצורך שלבי הגמר. תוצרי הבנייה הכבדה נחשבים חזקים ועמידים, הם אינם מצריכים תחזוקה מיוחדת. חסרונותיה הם האיטיות שבביצוע והעובדה שפחות נוח לבצע בתוצריה המוגמרים שינויים תכופים.

בנייה כבדה מתבססת על שילוב של בלוקים מסוגים שונים | צילום: shutterstock
בנייה כבדה מתבססת על שילוב של בלוקים מסוגים שונים | צילום: shutterstock

מושגים בבנייה כבדה

קונסטרוקציה נושאת שלד המבנה העשוי בטון מזוין וכולל בתוכו אלמנטים כגון עמודים, קורות, חגורות, תקרות ורצפות.

קיר נושא קיר בלוקים שתפקידו לשאת חלק מעומסי הבניין. שימוש בקירות נושאים היה נפוץ בארץ עד שנות ה־60 ומאז השימוש בו הופסק בהדרגה.

שורה ראשונה השלב שבו מונחת שורת הבלוקים הראשונה של כל הקירות בחלל. הנחת השורה הראשונה מאפשרת לנו למדוד ולאמוד את גודלם של חללי הבית עוד בטרם בניית הקירות במלואם, ולעררך שינויים במידת הצורך.

בנייה קלה

שיטת בנייה מהירה ופשוטה המבוססת על אלמנטים מתועשים שמרכיבים אותם בחלל. הבנייה הקלה פופולרית מאוד בחלוקות הפנים ובשיפוצים, אך היא קיימת גם בבנייה חדשה. יתרונותיה העיקריים הם מהירות, דיוק וגמישות לשינויים. בבנייה קלה נעשה שימוש בלוחות מחומרים שונים המורכבים על גבי קונסטרוקציה נושאת העשויה פרופילים. בקירות פנים חומר הלוחות הנפוץ הוא גבס שמיושם על קונסטרוקציית פח במילוי חומר מבודד, ואילו בבנייה חדשה לרוב ייעשה שימוש בלוחות צמנטבורד שמיושמים על קונסטרוקציית פלדה מגולוונת במילוי חומר מבודד. בשיטת בנייה זו משתמשים לבניית קירות, לביצוע הנמכות תקרה וכן לציפוי ולעיבוי קירות, אך בשל דיוק השיטה ופשטותה היא משמשת גם לבניית אלמנטים מיוחדים בחלל כגון מדפים, נישות ואלמנטים דקורטיביים.

בבנייה קלה משתמשים בלוחות מחומרים שונים המורכבים על גבי קונסטרוקציה נושאת העשויה פרופילים | צילום: shutterstock
בבנייה קלה משתמשים בלוחות מחומרים שונים המורכבים על גבי קונסטרוקציה נושאת העשויה פרופילים | צילום: shutterstock

מושגים בבנייה קלה

לוח גבס לוח העשוי ממשטח גבס מצופה נייר משני צדיו. הלוחות מגיעים בעוביים שונים, החל מ־6 מ"מ ועד 12 מ"מ, ברוחב של 1.2 מטרים ובגובה של עד 3 מטרים. יש שלושה סוגי לוחות נפוצים, הנבדלים חיצונית בצבע הציפוי שלהם: רגיל (בז'), עמיד במים (ירוק) ועמיד באש (ורוד).

קיר גבס בנוי משני לוחות גבס מקבילים המוצמדים לניצבי פח. בין הלוחות ניתן להחדיר חומר בידוד (צמר סלעים או צמר זכוכית), המשמש לבידוד תרמי ואקוסטי.

הנמכת תקרה הנמכה המבוצעת באמצעות לוחות גבס, הנתלים מתקרת הבטון הקיימת באמצעות קונסטרוקציית פח. הנמכה זו משמשת ליצירת חלל שבו מעבירים את צינורות ומערכות המבנה השונים, או עבור שיקוע גופי תאורה ורמקולים. כמו כן ניתן להשתמש בהנמכות תקרה לצרכים דקורטיביים או להגדרת החלל שמתחת, לפי הפונקציות השונות המשמשות בבית.

חיזוקים בשל קלילות החומר יש לעתים צורך לעשות חיזוקים בקירות הגבס. אם מדובר בשטח גדול ובמקרים שבהם מבקשים לתלות אלמנטים כבדים על הקיר, ימוקמו בו פרופילי פח אופקיים אשר יוסיפו ליציבותו ולחוזקו.